|
vem kan fräsa en greppbräda åt mig?
Author |
Message |
Moll-Johan
Joined: 16 Jan 2008, 12:53 Posts: 373 Location:
|
Ska bli intressant att följa det här projektet![:)] Angående lim, Sikaflex 221 verkar inte vara så tokigt till aluminium. Lotus använde det tydligen till sin Elise "så dä ska la hölla" som dom säger i Tidaholm. http://www.sikaindustry.com/tds-ipd-sf221-ind-us.pdf
|
30 Dec 2008, 15:33 |
|
|
Chopper
Joined: 14 Jun 2005, 08:35 Posts: 1696 Location:
|
Moll-Johan wrote: Ska bli intressant att följa det här projektet![:)] Angående lim, Sikaflex 221 verkar inte vara så tokigt till aluminium. Lotus använde det tydligen till sin Elise "så dä ska la hölla" som dom säger i Tidaholm. http://www.sikaindustry.com/tds-ipd-sf221-ind-us.pdfSikflex är ettt polyuretanlim vilket innebär, som oxå namet säger, att det är flexibelt. Jag tror tyvärr det dödar tonen. Jag vet att vi har använt ett isocyanatlim. Inte alls trevliga saker och vi höll till utomhus för att slippa ifrån en del av riskerna. Pga riskerna gick vi ifrån det och använder idag ett annat lim. Jsg ksn mycket väl förstå att de använde ett flexibelt lim till Lotusen då det ska orka stå emot mycket vibrationer och vridningar. I det här fallet blir det ju i princip statisk last. Det viktiga vid konstruktionen av en limfog är ju att inte fogen börjar nära en hög belastningspunkt så att den kan fläka sig. Fast på en gitarr är väl det lite överkurs...[:I]
|
30 Dec 2008, 18:26 |
|
|
Moll-Johan
Joined: 16 Jan 2008, 12:53 Posts: 373 Location:
|
Chopper wrote: Moll-Johan wrote: Ska bli intressant att följa det här projektet![:)] Angående lim, Sikaflex 221 verkar inte vara så tokigt till aluminium. Lotus använde det tydligen till sin Elise "så dä ska la hölla" som dom säger i Tidaholm. http://www.sikaindustry.com/tds-ipd-sf221-ind-us.pdfSikflex är ettt polyuretanlim vilket innebär, som oxå namet säger, att det är flexibelt. Jag tror tyvärr det dödar tonen. Jag vet att vi har använt ett isocyanatlim. Inte alls trevliga saker och vi höll till utomhus för att slippa ifrån en del av riskerna. Pga riskerna gick vi ifrån det och använder idag ett annat lim. Jsg ksn mycket väl förstå att de använde ett flexibelt lim till Lotusen då det ska orka stå emot mycket vibrationer och vridningar. I det här fallet blir det ju i princip statisk last. Det viktiga vid konstruktionen av en limfog är ju att inte fogen börjar nära en hög belastningspunkt så att den kan fläka sig. Fast på en gitarr är väl det lite överkurs...[:I] Tittade igenom databladet nu och det verkar, som du säger, inte vara nån trevlig substans men det gäller väl i och för sig bara vid själva limningen(Som att lacka med cellulosa). Statisk belastning eller inte kanske också beror på spelsättet? Vissa gitarrister drar, töjer och bänder en hel del i halsarna. (Som hård kurvtagning i en Lotus. [:D]) Men till den kategorin kanske inte Herr Ztorsion hör? ...Tillbaks till åskådarplats.[:)]
|
30 Dec 2008, 20:20 |
|
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7473 Location: Götelaborg
|
Moll Johan. Tanken e allt bra. Innan man ens tar sig för att fundera på att speca ngt e det MYCKET vaket att bolla tankar å ideer. I det att man skiter i detaljerna,utan som sagt bara skjuter ideer,så utröner man snart vad som verkar vettigt. Å...det e la det som e tanken med den här tråden. Med det sagt,så e nog i all respekt sagt Chopper inne på rätt spår. Antingen cyano lim eller fenoharts i nån form. För limmer funkar det ung som med plaster,det sker framsteg mer eller mindre var dag å det som var grejen igår e inte alls säket att det e idag. Var tex inte SÅ länge sen det krävdes på press å tryck(som i "vaccum" osv) för att limma med fenohartser,å den tiden e kanske inte HELT förbi,men resiner som det heter har idag helt andra förbehåll än för tex 10 år sen. Dow Corning e ett exempel på ett företag som varit bra framme i den vevan. hrj743@hotmail.com
|
30 Dec 2008, 23:01 |
|
|
Moll-Johan
Joined: 16 Jan 2008, 12:53 Posts: 373 Location:
|
Racing wrote:
...Med det sagt,så e nog i all respekt sagt Chopper inne på rätt spår.
Håller helt med, var inte menat att argumentera emot. [:I]
|
31 Dec 2008, 01:34 |
|
|
daffyd
Joined: 08 Mar 2008, 17:58 Posts: 3440 Location:
|
Jag har en gura här med "Carbelite" greppbräda och den funkar sanslöst bra enligt mig[:)]. Va e de som säger att en greppbräda måste va av trä egentligen? När man en gång startade att bygga instrument va de väl de som fanns att tillgå förmodar jag. Samtidigt som jag älskar guror med ebenholtz/RWbrädor fast då bör RWbrädan av hög kvalle för att de ska va riktigt bra. Nånstans inbillar man sig tror jag att trä e de som gäller och dom flesta e nog konservativa där, så även jag[;)] Men nu så här i modern tid finns de säkert andra matrial som funkar jäkligt bra, vilket denna gura är ett bevis på. Mvh Daffyd Custom Sam wrote: Racing wrote: Lennart. Då e jag med. Vad jag hade i tankarna e att aluminium ur det perspektivet e mer akustiskt än tex trä å att POM i ngn form kanske kunde ha egenskaper som mer påminde om trät.?Jmfr tex en gammaldags stämgaffel. För att ge dig en ide så i ren hårdhet så finns det POM som e såpass hårda att de nästan spricker om man tex kastar dem hårt i golvet. Delrin används tex som lagermaterial till gejdrar mm,å har relativt mkt bra slit egenskaper.Vidare e det "halt" till känslan. Men det ligger mycket i det chopper säger,för det ringer en klocka nånstans om att det materialet e mkt bra på att döda ljud. Akryl skulle som jag ser det ha den baksidan att det blir mkt ömtåligare? Men...som sagt...det där med plaster,eg skall jag bara vara tyst. Helt övertygad om att tex Chopper kan det avsevärt bättre än jag. Plaster e ett område som e MYCKET stort å där det i princip sker utveckling varenda dag i ganska tung takt. hrj743@hotmail.comDet finns ju plastgreppbrädor, både Kramer och Hagström har haft det, så på det sättet funkar det. Med rätt komposition av plasten så går det säkert att hitta en kombination som uppfyller alla önskemål om hårdhet, klang och slitstyrka. Det var mest detta med de ljuddämpande egenskaperna du nämnde som fick mig att skriva. Egentligen borde det vara det optimala för "space age-guitars" att ha plastgreppbrädor, när man väl kommit fram till rätt plastsort så är det bara att beställa och kapa till, inte stå och leta igenom högar med träämnen för att få fram fina bitar. Eller såga ner regnskog...[;)] Nu är ju musiker generellt väldigt konservativa vad gäller instrument, men det är väl säkert 30 år sedan de första plastgreppbrädorna kom. Så det kanske är dags? Bara att fråga sig själv om man vill ha det. Tja, varför inte? /Lennart http://www.specter.seFörst så lever man, sen dör man!
|
02 Jan 2009, 18:31 |
|
|
Tobbe z
Joined: 02 Sep 2007, 10:29 Posts: 3625 Location:
|
kålfajber
|
02 Jan 2009, 20:41 |
|
|
susy
Joined: 12 Dec 2008, 19:31 Posts: 630 Location: Västertorp, S Stockholm.
|
När det gäller limning av aluminium så tror jag det är epoxy som gäller. Det finns många specialvarianter. Vakumbordet på screentryckmaskiner är av epoxylimmad aluminium, om jag minns rätt. Kravet där är ju att det ska vara tokplant, klara alla sorters lösningsmedel, vakumtrycket och att rulla på 8 timmar / dag i så där 30-40 år, minst. Tror det va en sorts Araldit dom använde. Att limma trä mot aluminium ska inte vara nått problem med epoxy. Susy
|
03 Jan 2009, 10:03 |
|
|
Chopper
Joined: 14 Jun 2005, 08:35 Posts: 1696 Location:
|
Hur går det med "brädan"? Själv har jag inte kommit till skott än. Hade tänkt rita upp en bra CAD-modell under trettondagshelgen men datorjäveln ville annat[}:)] Det kanske var bra för då mognar ideerna fram bättre.
Har kollat vad limmet heter som vi använder till aluminium på jobbet. Fabrikatet är Scantech och sorten heter Pack2. De håller till på E. A Rosengrensgata 25 i Frölunda så det är ju nära till dej Racing. Limmet är kanon till Alu, trä, plast mm. Det kräver andningsmask osv så om vi inte behöver det så undviker vi det. De har även ett bra epoxi som är rejält starkt, men såna lim finns det ju fler av.[:)]
|
22 Jan 2009, 14:52 |
|
|
Custom Sam
Joined: 27 Dec 2007, 17:17 Posts: 2080 Location: Tjörn
|
Detta känns inte bra att säga, med tanke på all energi och möda som lagts på aluminiumgreppbrädor i denna tråden. Men, jag satt och bläddrade i en gitarrbok häromdan, med en massa intervjuer med kända gitarrister. Någon, minns inte vem, nämnde där att han haft en gitarr med aluminiumgreppbräda, men inte kunnat använda den på scen för att det bara blev en massa reflexer från aluminiumen. Man kanske ska eloxera greppbrädan så att den inte blir så blank? Neggigt inlägg, jag vet....[V] /Lennart http://www.specter.se
|
22 Jan 2009, 23:52 |
|
|
Tobbe z
Joined: 02 Sep 2007, 10:29 Posts: 3625 Location:
|
Custom Sam wrote: Detta känns inte bra att säga, med tanke på all energi och möda som lagts på aluminiumgreppbrädor i denna tråden. Men, jag satt och bläddrade i en gitarrbok häromdan, med en massa intervjuer med kända gitarrister.<font color="red"> Någon, minns inte vem, nämnde där att han haft en gitarr med aluminiumgreppbräda, men inte kunnat använda den på scen för att det bara blev en massa reflexer från aluminiumen.</font id="red"> Man kanske ska eloxera greppbrädan så att den inte blir så blank? Neggigt inlägg, jag vet....[V] /Lennart http://www.specter.seLåter bara som en fördel. Då får publiken åxå ha solbrillor[^]
|
23 Jan 2009, 00:30 |
|
|
Who is online |
Users browsing this forum: No registered users and 110 guests |
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|
|