View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:17



Reply to topic  [ 74 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
vem kan fräsa en greppbräda åt mig? 
Author Message
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post 
Jag tyckte du sa att febern hade gått över?[:D]

För att vara lite allvarlig så blir jag väldigt nyfiken på vad det är du bygger?

Om du ska bygga en greppbräda i aluminium så tycket jag inte att den ska eloxeras i svart - då ska det i stället synas att det är annorlunda!

/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

bilton[snabela]telia.com


28 Dec 2008, 22:51
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
Utan att ta mig allt för mkt vatten över huvudet...ja...jo...det skall vi nog kunna lösa.

Ngr frågor dock.
1/Behöver samtliga mått-å det e ett gäng
2/Vad vill du har för aluminium? Funkar det med vardaglig 4212?(Vilket e den "enklaste" strängpressade aluminium vi normalt kan få i Sverige)
3/Du BÖR eloxera det,om inte annat för slitskyddet,å det e vidare billigt som fan rent relativt.
4/Vaknast e väl att göra en CAD på det,men skall om du vill undersöka slag/bredd i den aktuella CNCn.(en gitarrhals e som bekant ganska lång,å det e inte alla CNC som löser)

5/Materialet e inga stora pengar,jag ber dig inte om en spänn för CADen,men snubben som bearbetar vill säkert ha ngn krona-om än inget märkvärdigt.

hrj743@hotmail.com


28 Dec 2008, 23:43
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
Behöver du sen ha TIG svetsat tunnplåt i aluminium löser jag det med eftersom vi har AC/DC TIG i verkstan.
(Tänker på kroppen)
Var dock isf medveten om att det e vaket med iaf 3mm plåt.
Ngt annat tar rent praktiskt för lång tid att svetsa i all ärlighet(tunnare gods alltså eftersom man endast kan svetsa mkt mkt korta sträckor utan att det slår sig till kingdome come i tunn aluminium.)

Om halsen skall vara skruvad,vilket jag antar,e det vaket att svetsa in rörförstärkningar där skruven skall gå.
Kan om man slipar rören för svetsfog gå alldeles utmärkt att plana i efterhand,men å andra sidan anser iaf jag att en väl utförd aluminiumsvets e vacker att se på.
De förstärkningsrören svarvar man lämpligtvis fram=skitenkelt.

Fö.
En kropp i ngt annat än svetsad aluminiumplåt e bara att glömma om du ens har för ambition att marklyfta skiten när det e färdigt.


hrj743@hotmail.com


28 Dec 2008, 23:48
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
För att ge ngr exempel Josh,mest för att ge dig en ide om du inte e van.

Image
Detta e ventilfjäder retainers CNC bearbetade i mig veterligen det enda kommersiellt tillgängliga verktygsaluminium som finns.
Svenskt Alumec.
E ju bara att kika på finishen,å man mäter i sin tur ytjämnhet i ngt som kallas Ra.
Ra på de här rätt ur svarven ligger under 0.6 vilket rent praktiskt innebär att om du diskar dem(!!!!) så kan du i princip spegla dig i dem som dem är.

Image

Image

Exempel på en hyggligt vettig aluminiumfog med svetsen.
Gjord enl principen jag beskrev.
I detta fallet ett insugsrör till en tävlingsbil,men skit sak samma...principen e densamma å det ger en ide om hur det kan se ut(tänker tex på förstärkningsrören i kroppen för halsinfästning)

Image

Natureloxerad 4212.

hrj743@hotmail.com


28 Dec 2008, 23:59
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
Fö.
Om du tycker ytan på "knoppen" på den sista bilden e frän kallas det för lättring.
Mkt enkelt att utföra med en speciell gaffel i svarven.

hrj743@hotmail.com


29 Dec 2008, 00:06
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
De e lugnt Josh,å ju mer "idiotisk" ide,desto mer på e jag som person.[:D]

Ja.
Det e mitt jobb.
Arbetar ju i egen regi med att modda bilar å hojjar till större delen av europa,så de här bitarna e vardagsmat för mig.E vad jag gör.
Sen,det med CAD å FEM kunskap bottnar i att jag har en aeronautisk utbildning i ryggen en ggn i tiden.
Men..vi e ngr till i verkstan som e hemma i Solidworks mm.
Det som mest e grejen e nog dock nätverket.
Dvs förmågan att kunna ta det som e "special" från tanke till färdig grej.

Jag e ingen hemlig kille.
Slå du en signal på 0737-189010 när det passar.

mvh,Jesper


hrj743@hotmail.com


29 Dec 2008, 00:13
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
Fö.
de olika delarna till själva telekroppen e nog vaket att åxå göra en CAD på åsså vatten alt laser skära ut.
Nu e det väl inga större krav på precision rent relativt,men vid vatten brukar man få en lodrät avvikelse i storleksordningen 0.2mm mer cm.
Ngt att ha i tanke kanske.
Lasern e mer exakt där.

Å...japp...vi har tillgång till både och.[;)][:D]

hrj743@hotmail.com


29 Dec 2008, 00:16
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
Vidare.
Man kan få rätt coola effekter med eloxering om man blandar olika aluminiumsorter.
Eloxering e ju i grund å botten en elektrisk process,å därför varierar penetreringen med materialets elektriska konduktivitet.

Här tex en oljefilterhållar som e tillverkad i två sorters aluminium som e ihopsvetsat.

Image

Eloxeringens djup brukar anges i mymeter.
I det här fallet 15my djupt.
Har aktivt valt att låta det vara sidenmatt.
Går alldeles utmärkt att polera fram spegelglans i det med om man vill.
I det läget brukar man dock "gräva" lite djupare.
Typ 20-30 my.

hrj743@hotmail.com


29 Dec 2008, 00:24
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
E du inne på att rosenpolera aluminiumet?
Finns matriser till det med-dock såvitt jag vet inte i vår bekantskaps krets.

hrj743@hotmail.com


29 Dec 2008, 00:25
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
Ngt du skall tänka på,som ökar arbetsinsats osv,e att SAMTLIGA skruvförband i gitarren MÅSTE har mer materialkapacitet i sig än 3mm plåt för att fixa att belastas i längden.
Om du tex kikar på jackplatta,plektrumskydd mm BEHÖVER där antingen finnas stålinsatser i aluminium,sk rivnuts alt svarvade å insvetsade detaljer som klara uppgiften över tid.
3mm aluminium i 4212 e INGET man belastar med skruvade förband om man vill att gängan skall vara kvar mer än 5 ggr...

hrj743@hotmail.com


29 Dec 2008, 00:29
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
Josh.
Satt å grunna lite efter att ha skrivit....

Nu e detta bara ren brainstorming.

Ngt som behöver addresseras e ju möjligheten till att ställa relief.
Isf anser iaf jag att det hade varit vaket med en relativt tunn greppbräda,å med nedstickande "överfall" i halsen som ingrepps punkter åsså i grund å botten göra greppbrädan "flytande" ovanpå själva halsen.
Säg 5 stycken över halsens längd?
Som sagt...vad tror du om den iden?
För,aluminiumet blir annars så starkt att relief förmåga försvinner helt.(Blir för styvt).
Vidare tror jag def att brädan i aluminium behöver vara flytande eftersom materialen i bräda å hals kommer vara såpass olika.

Därför vore det kanske en tanke med en bräda som totalt sett,minus de nerstickande "överfallen" som dragstången då skall gå IGENOM med hygglig precision,av kanske 3-4mm?
Överfallen gör man sen bara urtag med i halsen med en vanlig överhandsfräs?

Antar att halsen i sig skall vara i trä då det relativt har den önskade elastiska egenskaperna?

Ett alternativ vore kanske annars ngn form av amorf plast?
Typ POM eller liknande?

hrj743@hotmail.com


29 Dec 2008, 01:26
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Greppbräda i aluminium är en tanke som man inte ens vågat tänka fullt ut! [:D] Ska bli spännande att se/höra om det fungerar. [:p]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">


29 Dec 2008, 02:56
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post 
Racing wrote:

Fö.
Om du tycker ytan på "knoppen" på den sista bilden e frän kallas det för lättring.
Mkt enkelt att utföra med en speciell gaffel i svarven.

hrj743@hotmail.com


Lättrad greppbräda vore fräckt [:D]


29 Dec 2008, 14:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post 
[:D] Haha!

Ska'ru ha dubbelverkande truss rod...? [8)]
Intresant och följa det här...

/ Jonken


29 Dec 2008, 14:47
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
Jomen som sagt...
Ni andra som e hyggligt praktiskt hemma.....kom med infallsvinklar.

Det jag "ser" e att man som sagt gör en bräda som e relativt tunn.
Bandens uttag kommer i sin tur skapa en försvagning kring vilket brädan gärna viker sig,men samtidigt kommer de ipressade banden att stabilisera det hela å skjuta den påfrestningen runt bandnfattningen snarare än i själva spåret.
Elasticiteten för aluminium e ju inte direkt hög om vi jmfr med trä,men å andra sidan e de totala vinkeförändringarna små.
Det som KAN bli ett problem e att skapa den typiska reliefens "båge" i aluminiumet.?
Därav att jag kom med iden att man skapar som nerstickande,tex kvadratiska,överfall i själva halsen som trussroden löper igenom.
Antalet överfall får väl avvägas,eftersom ambitionen e att som sagt kunna få aluminiumet att "bågna" med halsen vid behov.

Vidare tror jag det vore en mkt god ide att tillverka översadeln som en solid del av greppbrädan.
Vitsen e att brädan å stallsadeln då hålls på plats i halsen med lätt presspassning genom överfallen,å iom det fortfarande kan "röra sig" när man justerar relief tex.

Att få precision på aluminiumet i sammanhanget ser jag inte som ngt problem,men frågan e hur trät står sig kontra aluminiumet över tid iom presspassningen som behövs.
Oavsett TROR jag den konstruktionen iaf kunde funka.
Vidare tror jag det e direkt imperativt att ha en flytande greppbräda så länge den nu skall vara i aluminium iom de två olika materialens utvidgning i samband med värme/kyla osv.

Att då ha överfallen som "ankar" punkter e som jag ser det iaf ETT sätt att eventuellt kunna lösa problemet?

Själva kroppen ser jag nog som ett mindre problem.
Där behövs lite förstärkningar i 3mm plåt för infästningen av hals resp brygga-men det e ju inga direkta konstigheter å eg mest en mekanisk övning iom att kroppen i så måtto e avsevärt mer statisk i sin belastningsform-eller skall iaf vara.

Själva svetsandet av de olika delarna ser jag heller inte som ett problem,å e man lite vaken så tillverkar man väl sargen a´la minute så att säga.
Dvs,vatten lr laserskär lock å botten,å få klippt till tex en 2meter lång 30mm bred plåt i samma material åsså bara valsa den med lock å botten framför sig.
Punkta ihop skiten å ta det därifrån?
Skarven som blir lägger man väl av estetiska skäl under halsens infästning.?

Halsfickan i sin tur fräser man väl lämpligast å svetsar in i samma veva.
Om Josh då vill ha den "fodrad" med trä ser jag inte heller det som ngr större konstigheter.

Som ovan,samtliga skruvförband(gängade hål) förser man lämpligen antingen med sk rivnuts i aluminium alt stålinsats av HEL typ a´la Wurth "Time-Sert".

Om man sen vill eloxera skiten e det ju bara att göra så länge material å svetstillsats e av samma typ.

hrj743@hotmail.com


29 Dec 2008, 18:12
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post 
Jag utgick ifrån att detta var en "GAG". Men om nu "JDZ" verkligen menar allvar, så vill jag börja men att vänligt, ekonomiskt och funktionsmässigt avråda honom från denna hals idé. Kroppen fattar jag fullt ut.

Allt går att göra. Det är inte problemet. Problemet som jag ser det är tonen, funktionen och framförallt den långvariga stabiliteten. Att fräsa en hel kompencerad bräda av aluminium ger överhuvudtaget inga som helst fördelar, förutom "flashen" i det hela.

Skulle jag planera ihop detta med någon som har en hel hög med cash tillövers, skulle jag välja en annanväg för att uppnå ett resultat som skulle ändå kunna andvändas hyffsat.

Metall istället för vanlig greppbräda på 12 tums radie. Skala? Antal band? (Så kort som möjligt hoppas jag iaf.)
För att lösa relief skandinaviska problemet, måste spänningen i halsen kunna justeras. Om det skall funka måste brädan vara tunn, riktigt tunn. Även som tunn kommer brädan böjja sig som en kedja, inte som en vanlig jämn båge.

Det bästa sättet att lösa alla problem skulle vara följande:

Tunn, bockad plåt på en tjock träbräda, med kantlist. Specialbeställda band med djup trätapp. Så att de sitter centrerat fast träbiten under plåten.
Band skårorna på "brädplåten" måste skäras (), för att reliefen skall funka. Plåten är länkad några mm på båda sidor närmast övre och undre kantlist. Den måste även vara värmebehandlad utan spänningar, så att den är mjukast vid länkarna (under banden). Plåten limmas på träet (the strong stuff) som vanligt. Banden bör vara av rostfrittstål, slipade samma bredd som brädan. Kantlisten ala Gibson, med bandtappar, borde förse spelhanden med bekvämligheten att inte riva sig på kanterna.

Färgningen av plåten går antingen att etsa mörk, men detta måste förseglas med lack. Eller hammarlack med tillhörande försegling.

Respektfullt: Jag tror att alla förstår varför varken jag eller någon annan byggare kan vara billig på ett sånt här jobb.


/ Jonken


29 Dec 2008, 19:10
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
Nja.
Det finns allt elasticitet i aluminium nog för att lösa de graderna vi diskuteterar här med en lämplig "båge".
Inte tu tal om saken.

Vidare räcker en eloxerad yta alldeles utmärkt för dagligt bruk som slitage yta.
Mkt beror på hur djupt man eloxerar,å det har då inte med färgen i sig att göra,utan att aluminiums slit samt hållfasthets egenskaper förändras avsevärt med eloxering.
Tar vi ex vis extrem fallet med Alumec ovan skapar dels Alumecet ett cyklist liv av ung 7 miljoner cykler,å eloxen en yhårdhet i storleksordningen HRC65.
HRC 65 e hårdare än många verktygs stål,så med det sagt att man gör kardinalfel om man sammanfattar aluminium som aluminium.

Vidare värmebehandlar man inte lågvärdiga strängpressade material.
De har inte egenskaper för att svara på det.
För att värmebehandla aluminium så talar man normal "T" processer,å dessa finns i en enorm uppsjö.
Dock oftast av kvalitet 6086 eller högre.
Typexempel e tex då 6086T651 å liknande.
(Det man normalt kallar "flygplansaluminium" i folkmun e det man reffar som 7075T6 tex)

Man kan vidare med eloxering till en grad påverka ett givet aluminiums elasticitet.Dvs,man kan i ett fall som detta tex utgå från ett lågvärdigt,å därmed ganska mjukt,aluminium å skapa en elasticitet grundmaterialet INTE har genom att eloxera dess yta.
Vid böjning,som vi diskuterar i detta fallet,kommer huvudkrafterna att vara längs styckets yta-å det e där eloxen gör nytta.
Lite förenklat kan man kanske säga att genom elox får aluminiumet ett "skinn" med en viss egenskap å en "kärna" med en annan.

Ett effektivt sätt att kolla bågegenskaper å lämplig tjocklek vore det vi kallar FEM analys av enklare slag.
En form av enklare belastningsberäkning som de mer avancerade CAD programen löser utan att blinka.
FEM går annars alldeles utmärkt att stressanalysera med över tidaxel åxå-dvs på ren svenska,hur kommer detta att stå sig efter 800 böjningar samt temp växlingar.
Det jag INTE vet e om dessa underlag finns för de träslag som e aktuella,men det e väl rimligt att anta iom byggnadsindustrin.


hrj743@hotmail.com


29 Dec 2008, 19:34
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post 
Nej. Elasticiteten i aluminiumet, den jämna bågen och framförallt stabiliteten som krävs går ej att uppnå tillfredsställande i al-kontruktionen. "Inte tu tal om saken".

Jag hör att du är läst/skolad och gärna berättar korrekta faktermer ända in i molekylerna av olika material. Jag har taskig koll på flygplan och därför ej riktigt 100 instatt på det man i "folkmun" kallar 707....[:)] Men eftersom du nu utbildar mig på plåt och gärna pratar om aluminium + datoriserade precisionsverktyg, misstänker jag att på ett musikforum finns det folk som inte har koll på bla 707....[;)] "Ni andra som e hyggligt praktisk hemma.....kom med infallsvinklar"??! Jag kom med en ny infallsvinkel, fast jag hade ju som bekant inte med molekylerna i snacket. Vad är den kemiska betäckningen på en skruvmejsel? = Vem bryr sig!

Om jag förstår dig rätt, så lite belastningberäkning/stressanalys av materialet i den färdiga produkten med avancerad CAD, givetvis även samma saker korrekt utförda/testade på träbiten, mot korrekta underlag (måste ju finnas) för aktuell träslag och problemet är löst?

Jag ber om ursäkt förväg.


/ Jonken (steamin')


29 Dec 2008, 20:52
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post 
Josh D Ztorsion wrote:

Och Jonken; en sån där "det där går aldrig"-attityd har aldrig bitit på mig, det triggar mig [;)]snarare. Free yo[:)]ur mind

Samma här! Allt går! Det omöjliga tar bara lite längre! [;)]


/ Jonken


29 Dec 2008, 21:10
Profile

Joined: 11 Dec 2008, 19:00
Posts: 49
Location:
Post 
Vill bara tipsa om att det finns en kille i England som bygger otroligt läckra aluminiumgitarrer , kolla länken [8D]

http://www.longfellowguitars.com

Ett sånt här bygge kan bara bli hur bra som helst , kör hårt [:D]


29 Dec 2008, 22:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
Quote:
Nej. Elasticiteten i aluminiumet, den jämna bågen och framförallt stabiliteten som krävs går ej att uppnå tillfredsställande i al-kontruktionen. "Inte tu tal om saken".


Lustigt,för jag kan berätta att du har fel.
I all respekt,å utan önskan om att trampa dig på tårna...men då måtte vi annars gjort fel mer eller mindre varenda dag de sista 25 åren jag sysslat praktiskt med aluminium å andra metaller i tävlingsbilarna.Att metaller fjädrar e en grundförutsättning för att vi skall klara både resultat å livhank från ggn till annan.

Eftersom jag tolkar det som du undrar så kan jag ge dig "molekyl" aspekten av det ,å det är att mer eller mindre alla kända material bla e angivna för ngt som kan kallar E-modul.Ngt som ibland kan underlätta när man ger sig i kast med att konstruera saker å ting.
Samma det med CAD å FEM analys tex.
det e hjälpmedel vi tar till för att bespara oss tid eftersom vi e lata av naturen.

Quote:
Om jag förstår dig rätt, så lite belastningberäkning/stressanalys av materialet i den färdiga produkten med avancerad CAD, givetvis även samma saker korrekt utförda/testade på träbiten, mot korrekta underlag (måste ju finnas) för aktuell träslag och problemet är löst?

Nä.
Inte för ett ögonblick.
Det e därför jag frågar andra.
Som sagt.Jag e primärt en praktisk pojk.

Ber om ursäkt på förhand.[;)]



hrj743@hotmail.com


29 Dec 2008, 23:06
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
Gilla Trajjan.
En av killarna i verkstan håller på å bygger ngt liknande på en uppslagen 650 till 800.
Stelben å just mkt aluminium.

hrj743@hotmail.com


29 Dec 2008, 23:09
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 74 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.