View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 08:10



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Rörförstärkare 
Author Message

Joined: 20 Sep 2004, 11:10
Posts: 725
Location:
Post 
Jag har en 30 år gammal italiensk DNS rörcombo på 10 W. Jag har pressat den hårt och kryddat med Big Muff, men den har snällt följt med. Låter lika bra idag som då. Ett varmt, nästan över-rent ljud. Samma rör fortfarande. Min princip är därför enkel: peta inte i det som funkar.

---
"This little slide of mine, it's gonna make me shine..." Slidin' Jonas A - http://www.myspace.com/leathernun


14 Dec 2008, 09:47
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Jun 2005, 08:35
Posts: 1696
Location:
Post 
Jag har inte testat en sån Marshal som du har, men generellt sett ger en rörstärkare lite mer skimmer på det rena ljudet, lite varmare, och en goare dist. Men jag har haft transistorstärkaare som låtit guld, speciellt på rena kanalen.

Det som är viktigare än allt annat är dock att man spelar bäst på utrustning man tycker om. Gillar du din stärkare så låter det bättre helt enkelt.


14 Dec 2008, 12:01
Profile ICQ WWW

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
Som sagt - transistor eller rör är en smaksak, t.ex. Dimebag i Pantera körde väl på transistor vill jag minnas.

Om rörförstärkare behöver servas ofta eller inte beror på hur ofta de används & hur hårt de drivs.

Det viktigaste är väl att <i>du"] blir inspirerad & tycker om ljudet.
Det kan aldrig skada ( utom att plånboks-skinkan blir röd förstås[:D][;)] ) att prova olika förstärkare.


14 Dec 2008, 13:40
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 Mar 2003, 10:10
Posts: 5832
Location: Stockholm
Post 
Utifrånad du spelar på idag och som du säger "plinkar" hemma..
Då är inte nödvändigtvis en ren rörhäck den enda vägen till det optimala ljudet..

Jag skulle hellre titta på tex en Line6/Bogner combo(SpiderValve tror jag den heter)..
Både rör, effekter och förstärkar simulering i samma..

Själv har jag bara en gammal Peavey Bandit transistor 1x12:a hemma..
Duger att plinka på, men inget man får hejdlöst med inspiration på direkt[:D]

<font size="1">

// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //

http://www.myspace.com/attitudemusicalproject</font id="size1">


14 Dec 2008, 13:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
Känns skönt att den här typen av diskussion inte blir elitistisk ombord på ett seriöst ställe som bojen tycker jag.
Allt behöver verkligen inte vara rörförstärkare-beroende på omständighet.

Jag har ju rörbitar när det väl "gäller",men hemmavid har jag mycket svårt att se finessen.
Det som en röris för med sig tror jag ibland inte bara landar i rörkonstruktionen i sig,utan i att rörkonstruktionen ofta e en dyrare å mer genomarbetad produkt.

Helt nyligen skaffade jag en ny hemmastärk.
En Vox AD30VT,å för mig fyller den behovet mkt mkt bra eftersom det i mitt fall finns mer än en aspekt att ta hänsyn till.
Bor i en lgh i centrala Gbg...vilket gör att massor av watt faller bort på eget grepp.Blir meningslöst om jag vill bo kvar.
Vidare bor jag ju ihop med ngn,å då e det så att det inte alltid uppskattas med pedalbord/boxar/400 lösa sladdar.

I sin tur...kraven på det "perfekta" ljudet hemmavid e nog inte det viktigaste jag kan tänka mig-som sagt,har andra grejer när det väl gäller.

Där anser jag att Vox tänkt om inte hela vägen,iaf en bra BIT på vägen.
AD30n har effekter så det räcker redan inbyggt.
12AX7an i försteget går att med lätthet driva i distortion å ändå ha "headroom" på röris vis i min mening.
Nej..
Det e INTE som en rörförstärkare,men som det e den heller inte tänkt.

Poängen e att för rena växelpengarna beggat fick jag ett litet smidigt paket som klarar mkt,inte e ivägen,med förmågan till ett relativt varmt ljud osv.

Å andra sidan...om man vill ta fram plånboken var iaf jag MYCKET imponerad av den lille 1W rörisen Alexander bla e inblandad i när jag testade den.
MYCKET rörsound,men...det kostar,å vad vidare e är vi tillbaka vid det med sjttielva pedaler å 400 sladdar osv.
Å..kikar vi på en Tiny så e det åxå helt andra pengar-vilken iofs låter ohyggligt bra dem med.
Blackheart har en del propagerat för..men..återigen..

Nope.
Känns som jag hittat hem med AD30VTn.
Helt klart.

hrj743@hotmail.com


14 Dec 2008, 14:32
Profile

Joined: 30 Jun 2008, 23:15
Posts: 618
Location:
Post 
Ja det där med hemma och bortamatch när det gäller stärkers är ett huvudbry man slutar med när man blir trött på att släpa på dom fram och tobacko till repen. Jag har mina toppar och lådor i repan, hemma kör jag helt enkelt med en Line6 Toneport GX modul rakt in i datorn. Lurar eller datorhögtalare beroende på om frun/barnet sover/tittar på tv. Funkar hur fint som helst. Jag orkar helt enkelt inte släpa på dom tunga och skrymmande sakerna längre. Sen är dom så vanvettigt högljudda...Enligt mina öron så måste jag dra upp topparna så dom får jobba lite för att få fram det göttiga ljudet...Då har vi volymproblem igen....Hotplate nästa....men då jobbar ju inte högtalarna så mycket och man förlorar ton. Skulle jag ha en combo hemma för att "plinka på" så hade jag valt en valvestate eller en annan transistor då man ändå (enligt mina öron) inte får fram den typiska rörkänslan vid sovrums nivå.


14 Dec 2008, 14:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 08 Mar 2008, 17:58
Posts: 3440
Location:
Post 
Jag kör med en Vox AD15VT och tycker efter att ha testat ett flertal småcombos att denna serien är i en klass för sig, t.o.m 15 wattarn låter fantastiskt efter lite rattande och då snackar vi 800 bananer för en beggad sån. Rör e säkert jättebra men för min del e de en stärk med effekter och en bra paketlösning som gäller.
Mvh Daffyd

Först så lever man, sen dör man!


14 Dec 2008, 15:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Rörstärkare är suveräna i en band situation, rep eller live. Dels då man kan driva stärkarna mer, och dels då rörstärkarna "samlar ihop" ljudet mer. Gitarren hörs bättre genom hela bandljudet. Det kan ju naturligtvis ha med högtalarval att göra, men när jag försökt med transistorstärkare, har jag dels inte riktigt gillat ljudet, och dels upplevt att ljudet verkar sprida över ett bredare frekvensspektrum och liksom tappa kraft och definition. Detta problem är värst med förstärkarsimulatorer typ POD och liknande. Ljudet låter rätt snyggt när man står ensam och lirar, men försvinner och låter tunnt i bandet. Gissar att det funkar bättre om alla har liknande utrustning.

Lite flummigt, hoppas att budskapet går fram. Kan vara värt att veta att metal inte är min grej.

För hemmabruk tycker jag att rörförstärkare är på tok för ljudstarka, brukar behöva komma över en viss tröskel, och rätt onödiga. Hemma kör jag genom en Vox Tonelab in i hemstudion.

Image


14 Dec 2008, 20:03
Profile WWW

Joined: 28 Mar 2008, 21:26
Posts: 204
Location:
Post 
håller med många tidigare inlägg.-
jag upplever ofta transistor-stärkare lite "nasala" i ljudet i jämförelse med rör-stärkare.. det kan bero på stärkarna jag testat eller att jag inte rattat tillräckligt..
jag upplever också rörförstärkare mer dynamiska, att dom svarar bättre på hur hårt man slår på strängarna samt om man sänker volymen på gitarren för att få ett renare ljud.

hemma spelar det nog inte så stor roll.. jag kör med en boss gt8 och den funkar bra men jag skulle aldrig spela på den i replokalen.


14 Dec 2008, 22:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Feb 2008, 10:18
Posts: 561
Location:
Post 
Fender Performer 1000 är en sviiiinbra förstärkare. Hybrid.
Jag har haft 2 st totalt mellan varven.
Den funkar bra som fan om man inte ska spela svinhögt med den. Så hemma är den verkligen perfekt. Den har det snyggaste rena ljud jag har hört. Disten ligger på topp 4 av dom stärkare jag testat, och jag har testat många nu. [;)]
Här har du den:
http://www.youtube.com/watch?v=BL3jfLsK ... annel_page

http://www.infernalvengeance.com


15 Dec 2008, 07:20
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Ohjay and 43 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.