View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 12:00



Reply to topic  [ 8 posts ] 
LP versus DOT 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post 
DOT? Menar du ES-335 DOT?


05 Dec 2008, 16:51
Profile
User avatar

Joined: 06 Nov 2007, 22:58
Posts: 1171
Location: Stockholm
Post 
toandfro wrote:

DOT? Menar du ES-335 DOT?


Jo det måste han mena.

Jag tycker att skillnaden inte är så värst slående.
Själv äger jag en Gibson LP och en Epiphone DOT som jag fixat till en del. Dock upplever jag 335an som lite sprödare vid rent spel och det känns som om den går ur styr mer när man kör hårdare grejer. Jag tycker man kan ratta fram i stort sett samma ljud om man vill ur dem.

Men det är svårt att välja. Själv har jag båda bara för att jag helt enkelt inte kunde. Sedan blev det LPn som fick vara Gibson det är en annan sak.

En sak som spelar roll, tycker jag, är att 335an är en PAIN att mecka med. Men det är ju inte alla som gör så då spelar det ingen roll.

Kanske ska nämnas att 335an är en aning rundgångskänsligare i och med att gitarren har tonkammare som andas väldigt mysigt när det inträffar! [:D]


05 Dec 2008, 18:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 01 Mar 2005, 15:25
Posts: 1656
Location:
Post 
Jag har spelat LP i typ 15 år & tyckt att det är det enda rätta, men för 2(?) år sen köpte jag en Ibba Artcore (335 "kopia") & blev helsåld! Var "tvungen" att snart köpa en "riktig" 335:a - en Gibson från runt 2000 - med Classic 57-mickar.

Jag har kommit till den åldern & insikten att det är schysstare med krämad låg-watt stärkare än hi-gain monster med massa gain & då passar en 335-typ gura ypperligt i mitt tycke. Det gäller att balansera på gain/volym så det inte går runt för mycket när man ska spela "hårdare" grejjer, men när det börjar "sjunga" i 335:an så är det f-n magiskt [8D]

Är du inne å "classic rock"-stuket & har/vill ha en stärkare med mindre effekt så rekommenderar jag en 335:a eller annan "hollow-body" (tycker 335:an kan bli lite klumpig/stor ibland). Men är du mer inne på hårdare grejjer så är det LP som gäller!

Se till att prova en massa olika så du hittar en halsprofil som passar bara...

Lycka till!

= = = = = KEEP ON ROCKIN´ IN THE FREE WORLD = = = = =


05 Dec 2008, 22:23
Profile ICQ WWW

Joined: 29 May 2005, 11:28
Posts: 1376
Location: Eskilstuna
Post 
Det kanske varierar litet beroende på modell, men jag tycker en halvacke har sämre sustain och indistinktare ljud än en LP.

Klas

...all the times I've had to play while people sat there drunk...


06 Dec 2008, 11:53
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Jag har kört med båda modellerna (Gibson i båda fallen), och tycker att det är rätt stor skillnad på ljudet. OK, båda är HB-gitarrer, men 335:an är mycket "nasalare". Kan vara knepigt att få fram bra kompljud. Sololjud på halsmiken är underbart, både distat och lite mer bluesigt eller jazzigt.
LP är ju mer "planka", tätare, tightare ljud. Mer basic rock, till skillnad från 335:an, mer blues och rock'n roll.

Med 335 måste i alla fall jag vara mer försiktigt med ackorden, låter bättre med 3-4 strängars ackord än fulla mackor. Ganska midkoncentrerat.

Men, det finns ju mästare på 335 också, Alvin Lee kanske den mest kända. Jag bytte i allafall från 335 till LP, och det blev lättare att behålla samma sound på förstärkaren vid växling mellan SC och HB gitarrer.

Image


06 Dec 2008, 20:12
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 48 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.