View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 02:02



Reply to topic  [ 15 posts ] 
hendrix-licens? 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post 
marcusss wrote:

halsplatta med hendrix-licens? det här var nog det roligaste jag läst i år på tradera:
http://www.tradera.com/Elgitarr_som_Leo ... n-79148606

fast den här kvalar in som god tvåa pga rubriken:
http://www.tradera.com/hvad_osnker_du_d ... n-78693497

Image
<b>Min email: marcusss79 (a) gmail.com</b>


Tja vad säger man ...

1 Leo Fender skulle vridit sig i sin grav om han hörde att han designat den där skapelsen (ytterligare en dekaltrimmare)

2 'Karin Hansen' + Tradera, en kombination som länge producerat tvivelaktiga annonser , kinaimportör av stora mått. ingen höjdare på beskrivningar dock


04 Dec 2008, 18:00
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 09:38
Posts: 131
Post 
Hej
På huvudet står det Farmor, ingen dekaltrimning alltså.
Licens javisst, sådan har Wilkingson också,även Mighty Mite vad är det för konstigt med det? Tremolot är Fender USA.
MVH Seppo


04 Dec 2008, 19:37
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Det roligaste är ju hur annonsören har gått in med MSPaint och strukit över Fender-loggan på halsen! [:D]

Erik Runeson


04 Dec 2008, 19:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 09:38
Posts: 131
Post 
Henrix familjen är för övrigt jäkligt hårda på att man inte använder
familjens namn på grejor utan att få betalt.
Trevligt att någon har roligt i höstmörkret, kanske finns det några fler efter dagens räntesänkning!
Seppo


04 Dec 2008, 19:41
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 09:38
Posts: 131
Post 
Den här köpte jag i USA via Ebay, men jag har sett hos Axerus i UK
också.Jag litar på vad säljarna säger.Den är snygg eller hur? Etsat i metallen.Och som ni läser i annonsen så försöker jag inte lura någon att det skulle vara Fender, det ända äkta Fender är tremolot som kostade 1000 sek och strängar.
Ha det så bra / Seppo


04 Dec 2008, 19:48
Profile

Joined: 13 Mar 2003, 00:26
Posts: 2693
Location: Solna, Sweden
Post 
Bra att Seppo klargör de otydliga punkterna om sin vara.

Jag tror att <s>Farmor</s> tillsammans med något otydlig beskrivning tänder några varningslampor i dessa vettefan-hur-många-har-blivit-blåsta-med-kinakopior tider. [:D]

Uppdatera gärna din beskrivning och ta en närbild av skallen. Då finns det inga frågetecken kvar.

Snygg gitarr ändå! [:p]

/Tycker jag


04 Dec 2008, 20:37
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 09:38
Posts: 131
Post 
Delarna gick på 6000 sek så någon bra affär gör jag inte.Minskar gitarrlagret eftersom jag spelar mes bas numera, har byggt ett antal basar som liknar, gissa, Fender givetvis. Jag hade några Fenders på 70 talets början, en del var från 60 talet. Tänk om man kunde köpa sådana idag för samma pris, en Jazz Bass kostade 2700 sek ny inklussive kanonsnygg case, jag fick 200 sek i inbyte för Höfner Beatlesbass i nyskick!!!
Så jag vet vad äkta vara är för någonting, 69-70 när jag började spela (yes jag är gammal) var det Fender och Gibson som gällde, resten var bara skit!
Seppo


04 Dec 2008, 20:45
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Jag ber om ursäkt för att jag också trodde att annonsen var oseriös. Uppenbarligen är det en helt ok gitarr (och det där med "Farmor" var ju riktigt kul!).

Två saker reagerade jag på i annonsen (förutom den överstrukna loggan):

Först utläggningen om Fender och 50-talet. Kina-annonser brukar gärna vilja få in namn på märkesgrejor på konstiga sätt, plus att det ofta förekommer invecklade förklaringar om saker som är självklart för alla som spelar elgitarr. Räkna med att folk vet ungefär vad en Strata är...

Sen nämnandet av "kvalitetsdelar" utan att berätta vad det är för tillverkare eller var de kommer ifrån. Kina-annonser brukar babbla mycket om vilken fantastisk kvalitet det är på insrumentet. Så att nämna "kvalitet" utan att precisera gör det bara suspekt.

Hoppas du får ett bra pris på guran!

Erik Runeson


04 Dec 2008, 21:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 09:38
Posts: 131
Post 
Den blir nog kvar hos mig, jag har redan lovat den till barbarnet, en söt liten tjej! grabbarna är inte intresserade.
Jag köpte faktiskt en GIBSON skit direkt från Kina för 3000 sek,
jag har aldrig haft sämre gitarr, ingenting stämde och elektroniken
fungerade inte.Aldrig mera sådant. Äkta vara är bäst och varför skulle man försöka tillverka bättre gitarr än äkta vara, då är det bättre att hitta på eget namn.Både halsen och kroppen köpte jag via Ebay i USA och jag tror att kroppen är Mighty Mite och även halsen, men halsen kan vara EDEN också, varför jag säljer är som sagt för många gitarrer och basar och dessutom halsen är 57 stuk litet för tjock för mig.
Ingen som vill byta en VOX AC30 CC2 i nyskick mot Fender rörstärkare?
Seppo


04 Dec 2008, 21:20
Profile

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
Seppo - var det inte du som fick tradera på dej för "missbruk av varumärke" på en jazzbas - trots att det, som jag kommer ihåg det, <i>väldigt"] tydligt framgick att det var en kopia ?
Tradera´s anställda måste ju vara lite bakom flötet med tanke på allt annat som de släpper igenom - snacka om att sila mygg & släppa igenom kameler.
Jag tvivlar starkt på att t.ex. den här säljaren har välsignelse från Gibson/Fender/etc. : http://www.tradera.com/category/category.aspx?ftgnr=1860370&listtype=1
Jag har alltid tyckt att Seppo´s tradera-annonser varit korrekta, tyvärr har det inte varit något jag varit sugen eller haft råd med på just då.

Jag tycker också det vore kul att se Farmor-logon i all sin prakt!

Björn Rosengren (då näringsminister) : "Utvecklingen är här för att stanna !"


04 Dec 2008, 23:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
seppo juttula wrote:

Henrix familjen är för övrigt jäkligt hårda på att man inte använder
familjens namn på grejor utan att få betalt.
Seppo


De vill ofta ha <i>mer"] betalt <i>i efterhand"] också, vad jag har hört är detta orsaken till att Hendrixmodellerna från Fender blivit så kortlivade och istället gömts bakom Hendrixfria teman som 60ies Reverse Headstock Stratocaster, i viss mån Custom Shop ´69 Stratocaster och så vidare.


05 Dec 2008, 02:38
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 09:38
Posts: 131
Post 
Jag sägs vara händig och testade att tillverka en vattendekal, Farmor,
Det är inte lätt trots att jag har både laser och inkjet skrivare av bättre kvalitet.
Nej någon jazzbas har jag inte försökt att sälja, jag har en och den spelar jag på (bandlös och kostade 10.000 sek med delar!!!)riktigt bra grej!! Men riktig Fender i samma utförande skulle kosta 20.000sek.
Jag har redan tagit bort dekalen,den var utanpå lacken och var lätt att ta bort.Det var rätt mycket jobb att hitta fonten trots att jag jobbat inom grafiska i 30 år.(jag skannade F:t)
Jag har en riktig Fender också, underbar Telecaster made in Japan.
Nej nu måste jag jobba ha det bra bojare.
Seppo


05 Dec 2008, 08:11
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.