View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 09:09



Reply to topic  [ 12 posts ] 
3x10 
Author Message
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2257
Location: Söderhamn
Post 
Jepp. Parallellkoppla 16ohmarna så blir de 8ohm tillsammans.
Sen är det bara att välja om du ska parallellkoppla (4ohm total impedans) dom mot 8ohmaren eller seriekoppla (16ohm total impedans).

----------------------------
<font color="green"><b>"Men inte fan finns det nåt vackert i att dö, av en överdos på en offentlig toalett"</b></font id="green">


22 Nov 2008, 14:23
Profile WWW

Joined: 13 Mar 2003, 00:26
Posts: 2693
Location: Solna, Sweden
Post 
50 w är nominell effekt oberoende av impediansen, impedians är egentligen resistans.

Förstärkare är skapade att generera viss effekt på en viss impedians.

Exempel: har du en fyrtolva där alla högtalare på 16ohm, 50w och paralellkopplade så blir fyrtolvans impedians 4ohm men effekten är fortfarande 50w.

Öhh, blev det klarare?


22 Nov 2008, 15:04
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
GuitaRoland wrote:

kkrans wrote:

50 w är nominell effekt oberoende av impediansen, impedians är egentligen resistans.

Förstärkare är skapade att generera viss effekt på en viss impedians.

Exempel: har du en fyrtolva där alla högtalare på 16ohm, 50w och paralellkopplade så blir fyrtolvans impedians 4ohm men effekten är fortfarande 50w.

Öhh, blev det klarare?

Nja, jag vet inte om något direkt klarnade, jag trodde i min enfald att effekttåligheten ökar med flera element inkopplade men det är kanske en villfarelse som jag levt med utan att jag egentligen tänkt närmare på saken.

/Roland


Du är inte enfaldig, du har nog tänkt rätt. Ett element tål en viss effekt (t.ex. 50W). Kopplar du ihop fler element så ökar den effekt som elementen tål tillsammans (men ett element tål fortfarande bara 50W).

I ditt fall har du tre element. Om du parallellkopplar de två 16 ohmarna så bildar dessa ett paket med 8 ohm som tål 100W sammanlagt.

Om du nu kopplar detta paket ihop med den tredje högtalaren så kommer förstärkarens effekt att fördelas jämt mellan det ensamma elementet och de två andra.
Dessa tre tål alltså sammanlagt max. 100 W!

Varför inte mer? Jo, för om du matar på med t.ex. 120W så kommer hälften av effekten (=60W) att gå till paketet med två högtalare, och de klarar 60W bra.
Men andra hälften av effekten (60W) går till det ensamma elementet och det klarar bara 50W så det kommer att brinna.

Jättedåligt förklarat men jag hoppas att du begrep.


22 Nov 2008, 18:04
Profile
User avatar

Joined: 21 Feb 2003, 17:24
Posts: 1035
Location: Hisings Kärra / Göteborg
Post 
Jag har en Bandmasterklon , med just 3x10 " Jensen element.

Den låter riktigt "stort" men också rent och rått på samma gång.

Hur mycket som är elementen och hur mycket förstärkaren kan jag inte svara på, men 3x10 är en riktigt bra kombination, tycker jag.

Nu är ju alla mina tre element 8 Ohm, vilket ger en impedans som stärkaren "ser" på drygt 2,7 Ohm om jag minns rätt, men det låter Bra och "stort".

Så här ser den ut
Image

Hls//Len

Image


23 Nov 2008, 00:11
Profile

Joined: 18 Jun 2005, 09:06
Posts: 547
Location: Malmö
Post 
Har funderat på detta, kommer 8 ohmaren som får hälften av effekten "stjäla" volym av 16 ohmarna då dessa får dela på resterande 50%?


23 Nov 2008, 00:15
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
messy wrote:

Har funderat på detta, kommer 8 ohmaren som får hälften av effekten "stjäla" volym av 16 ohmarna då dessa får dela på resterande 50%?






ja så blir det, 50% till 8ohm och 25% över vardera 16ohm
så om man vill "höra" de 2 16ohm'arna med samma ljudtryck som 8ohm'aren så bör man nog välja ett par med högre verkningsgrad än 8ohm'aren

/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt"]
http://www.ralvejd.se/


23 Nov 2008, 01:02
Profile

Joined: 13 Mar 2003, 00:26
Posts: 2693
Location: Solna, Sweden
Post 
ralvejd wrote:

messy wrote:

Har funderat på detta, kommer 8 ohmaren som får hälften av effekten "stjäla" volym av 16 ohmarna då dessa får dela på resterande 50%?






ja så blir det, 50% till 8ohm och 25% över vardera 16ohm
så om man vill "höra" de 2 16ohm'arna med samma ljudtryck som 8ohm'aren så bör man nog välja ett par med högre verkningsgrad än 8ohm'aren

/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt"]
http://www.ralvejd.se/


Nja,

Parallellkopplat 2x16 och 1x8 ger i princip samma volym genom varje högtalare i det här fallet.

Kör på!


23 Nov 2008, 02:25
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
kkrans wrote:

ralvejd wrote:

messy wrote:

Har funderat på detta, kommer 8 ohmaren som får hälften av effekten "stjäla" volym av 16 ohmarna då dessa får dela på resterande 50%?






ja så blir det, 50% till 8ohm och 25% över vardera 16ohm
så om man vill "höra" de 2 16ohm'arna med samma ljudtryck som 8ohm'aren så bör man nog välja ett par med högre verkningsgrad än 8ohm'aren

/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt"]
http://www.ralvejd.se/


Nja,

Parallellkopplat 2x16 och 1x8 ger i princip samma volym genom varje högtalare i det här fallet.

Kör på!






Jo nej bom-faderallan. Nu skall jag teoretisera mig i diket till allas glädje.

Om vi tänker att du istället för tre högtalarelement har två, så först fördelas effekten fifty-fifty mellan dessa två. I praktiken sker följande: En halvering av effekten minskar ett elements ljudstyrka med 3db MEN en dubblering av element ökar ljudstyrkan med 6db. Så nettoeffekten av att fördubbla antalet element är +3db.

Nu till ditt fall. De två sammakopplade elementen får hälften mindre effekt än det ensamma elementet, vilket ger dem 3db lägre ljudstyrka. Men i.o.m. att de är två till antalet så ökar deras ljudstyrka med 6db. Så nettoresultatet är att de två parallellkopplade elementen har 3db högre ljudstyrka än det ensamma.

Åtmistone i teori!

Men detta gäller endast på ljudvolymer som är tillräckligt låga för att elementen inte skall börja komprimera. När du vrider upp volymen så kommer elementen inte att öka i ljudstyrka lika mycket, utan istället börjar de komprimera. Detta leder till att det ensamma elementet kommer att börja komprimera tidigare (för det matas ju med mera effekt!) och slutar att öka i ljudstyrka samt skapa speaker distortion och eventuellt börja kapa bas och diskant.
De två parallellkopplade kommer att hållas rena lite längre samt antagligen låta "större".

Allt detta förutsätter att elementen har samma känslighet och responskurva. Nå, i praktiken har dom det aldrig. Det kastar alltid från ett element till det andra. När jag jämfört två helt identiska element så varierar det alltid mer eller mindre både i känslighet och sound.

Så du kan glömma allt jag skrivit här ovanför och bara testa hur det låter.

Ursäkta det förvirrande svamlet.


23 Nov 2008, 11:10
Profile

Joined: 18 Jun 2005, 09:06
Posts: 547
Location: Malmö
Post 
Ocku och kkrans, coolt, tackar!!! GuitaRoland, ursäkta inhoppet, fast det gäller samma sak..:-)
Här ska testas, blir en tretolva, två Celestion, G12H30 och G12M25 på 16 ohm och ett Cannabis Rex på 8 ohm.


23 Nov 2008, 11:39
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
Ocku wrote:

kkrans wrote:

ralvejd wrote:

[quote="messy"]

Har funderat på detta, kommer 8 ohmaren som får hälften av effekten "stjäla" volym av 16 ohmarna då dessa får dela på resterande 50%?






ja så blir det, 50% till 8ohm och 25% över vardera 16ohm
så om man vill "höra" de 2 16ohm'arna med samma ljudtryck som 8ohm'aren så bör man nog välja ett par med högre verkningsgrad än 8ohm'aren

/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt"]
http://www.ralvejd.se/


Nja,

Parallellkopplat 2x16 och 1x8 ger i princip samma volym genom varje högtalare i det här fallet.

Kör på!






Jo nej bom-faderallan. Nu skall jag teoretisera mig i diket till allas glädje.

Om vi tänker att du istället för tre högtalarelement har två, så först fördelas effekten fifty-fifty mellan dessa två. I praktiken sker följande: En halvering av effekten minskar ett elements ljudstyrka med 3db MEN en dubblering av element ökar ljudstyrkan med 6db. Så nettoeffekten av att fördubbla antalet element är +3db.

Nu till ditt fall. De två sammakopplade elementen får hälften mindre effekt än det ensamma elementet, vilket ger dem 3db lägre ljudstyrka. Men i.o.m. att de är två till antalet så ökar deras ljudstyrka med 6db. Så nettoresultatet är att de två parallellkopplade elementen har 3db högre ljudstyrka än det ensamma.

Åtmistone i teori!

Men detta gäller endast på ljudvolymer som är tillräckligt låga för att elementen inte skall börja komprimera. När du vrider upp volymen så kommer elementen inte att öka i ljudstyrka lika mycket, utan istället börjar de komprimera. Detta leder till att det ensamma elementet kommer att börja komprimera tidigare (för det matas ju med mera effekt!) och slutar att öka i ljudstyrka samt skapa speaker distortion och eventuellt börja kapa bas och diskant.
De två parallellkopplade kommer att hållas rena lite längre samt antagligen låta "större".

Allt detta förutsätter att elementen har samma känslighet och responskurva. Nå, i praktiken har dom det aldrig. Det kastar alltid från ett element till det andra. När jag jämfört två helt identiska element så varierar det alltid mer eller mindre både i känslighet och sound.

Så du kan glömma allt jag skrivit här ovanför och bara testa hur det låter.

Ursäkta det förvirrande svamlet.
[/quote]


för att fortsätta svamlet så har jag testat detta i det verkliga livet med två 12" och en 15", relultatet blev att man inte kunde uppfatta 12orna. Nu haltar detta test en aning då jag inte har koll på 15"arens känslighet

så utan att testa så ska man nog inte tänka förmycke [xx(]

Mao mer svammel [;)]


/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt"]
http://www.ralvejd.se/


23 Nov 2008, 16:41
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
För oss som inte gillar att anstränga skallen i onödan så finns det en liten kalkulator som förklarar det så det blir glasklart. http://www.duncanamps.com/technical/impedance.html

En god ton är wiktigare än vatt


23 Nov 2008, 18:11
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], TUF and 42 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.