View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:07



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Fender blues deluxe mot reissuen? 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post 
Gillar Fulltone FD-2 och '69 som jag har, men testa DL4 noga innan du handlar. Jag har en och tycker att den gör signalen plastigt digital på nåt sätt...

Bossen är mycket bättre för signalen, tycker jag - även om den inte har alla möjligheter som DL4.

Image


08 Nov 2008, 13:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Chubby wrote:

vad är skillnaden mot den första deluxen mot reissuen

är det stora skillnader? antar att blues deluxen blev så saknad att dom gjorde en reissue,, med den första menar jag den som gjordes början av 90-talet.....



Allt är samma förutom olika utgångstrafo = inga tekniska skillnader allsså länge man bara använder den interna högtalaren! Reissue Blues Deluxe har samma utgångstrafo som Hot Rod Deluxe vilket innebär uttag för både 8 och 4 ohms högtalare. Den första generationen Blues Deluxe hade ett utgångstrafo med en ensam åttaohmsutgång = impedansen på förstärkarnas interna högtalare.


08 Nov 2008, 21:27
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
GuitaRoland wrote:

Jag har, i och för sig, inte provat reissuen men andra påstår att den inte låter som originalet.

/Roland



Jag har haft fel förr men för egen del har jag inte sett eller hört nögon skillnad med erfarenheter av båda utgåvorna. Den första utgåvan är nog en av de enskilda rörförstärkarmodeller jag servat och reparerat mest och då som tekniker, men också spelat en del på och även A/B-test med båda varianterna bredvid varandra.

Reissuen har jag spelat på ett flertal gånger men också fixat med och rent spontant måste jag säga att förstärkarna tekniskt sett är helt likvärdiga. Skillnaderna är i vilket fall inte tillräckliga för att ge upphov till stora skillnader i ljud.

Det <i>kan"] vara så att produktionen av viktigt som trafo, rör och högtalare ändrats trots att de heter och ser lika ut. Man får också räkna in att en tio till femton år gammal förstärkare med högtalare och kanske lika gamla åtminstone förstegsrör där allt använts hundratals timmar låter relativt annorlunda jämfört med nytt.

Fender hänvisar till orginalschemat från 1994 också för reissue:n. Orginalschemat visar i och för sig inte korrekt utgångstrafo så det kan mycket väl finnas små detaljskillnade i övrigt som ger en mer hörbar skillnad[:)]


09 Nov 2008, 01:36
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: bummer and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.