View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 19:39



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Tokai 
Author Message

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
melt wrote:

Nån som provat Korea-Tokai?
Den jag kollat lite på är ALS 48. Undrar om den vore ett bra köp.


Vet inte vilka pengar du ska betala för den men generellt sett så är de bland de bättre "lågpris"-gitarrerna.

Min Email:
StraponyourguitarAThotmail.com


03 Nov 2008, 18:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jul 2008, 20:33
Posts: 85
Location:
Post 
blev tokigt :)


03 Nov 2008, 19:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Vet inte så mycket om Korea Tokai, men Japan Tokai är helt ok gitarrer! Lirar själv på en "Breezysound" som är helt underbar både att spela på och ljudmässigt. [:D]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">


03 Nov 2008, 20:52
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 08 Mar 2008, 17:58
Posts: 3440
Location:
Post 
Jag har haft ett par stycken och skulle nog vilja säga att de e jäkligt bra pållar för lite pengar. Enda nackdelen e att de e väldigt lite själ i dom men de kan ju du trycka in[;)].
Mvh Daffyd

Först så lever man, sen dör man!


03 Nov 2008, 21:33
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
daffyd wrote:

Jag har haft ett par stycken och skulle nog vilja säga att de e jäkligt bra pållar för lite pengar. Enda nackdelen e att de e väldigt lite själ i dom men de kan ju du trycka in[;)].
Mvh Daffyd

Först så lever man, sen dör man!

Känner man bara en bra gitarrdoktor och dessutom kan skruva lite själv så går det att göra underverk med en hyfsad gura. [:D]

Men Gud hjälpe mig för de riktiga "brädhögarna"... [:(]

Image <font color="green"><font size="1">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">
<font color="blue">fenderbender (snabel) live se |<b> Carpe Diem </b></font id="size1"></font id="blue">


03 Nov 2008, 21:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
Jag har ju en av daffyds gamla Tokai LP custom från Korea.
Skitbra yxa,som bara saknar precis det som sägs.
Mojo.
Men rent instrumentalt....100%.
Som tas upp fick jag dock sätta upp den för att få fram det som finns där,men med det gjort..helt fantastisk som gitarr sett.
Precis hur trevlig som helst å producerar till 100% det man förväntar.

Var åxå medveten om att oavsett vad nuvarande "hausse" med japs LP kopiorna osv ger så e det då rakt inte alla som e bra.
De erkända glansåren vart väl eg från 80 till 85.
Därefter e det fortfarande bra yxor,men japsarna lärde sig ta betalt bland annat.
Innan 80 har en del ex jag sett(sena 60 talare samt 70 talare) inte varit ett hack bättre än de RIKTIGT usla koreanerna å andra sidan,så att säga att alla japanska lawsuits generellt "is da shit" vore dock lugnt sagt att ta i.

Som Haraldrig e inne på e det nog en god ide att ngn med insikt å kontakter väljer å vrakar bland det som e tillgängligt för att det som e ren skit inte skall hitta hit.
Om han i sin tur tjänar ngr spänn på det-more power to him.
E inte mer än rätt.

En snorbillig,tidig,Greco i material som e sub par...vem bryr sig liksom,å i Sverige verkar det som folk fått för sig att bara det står Greco,Tokai,Burney,Orville,Edwards på skallen så e ALLT bra.
Ta som Haraldrig e inne på å kika på de modellfloror som finns bara vad gäller LP kopior från de tillverkarna.
E ju så man baxnar å inser att Gibsons eget utbud e direkt mediokert vad gäller urval.

Tex....http://psyco.jp/greco/cata.html


03 Nov 2008, 23:12
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
Racing wrote:

Jag har ju en av daffyds gamla Tokai LP custom från Korea.
Skitbra yxa,som bara saknar precis det som sägs.
Mojo.
Men rent instrumentalt....100%.
Som tas upp fick jag dock sätta upp den för att få fram det som finns där,men med det gjort..helt fantastisk som gitarr sett.
Precis hur trevlig som helst å producerar till 100% det man förväntar.

Var åxå medveten om att oavsett vad nuvarande "hausse" med japs LP kopiorna osv ger så e det då rakt inte alla som e bra.
De erkända glansåren vart väl eg från 80 till 85.
Därefter e det fortfarande bra yxor,men japsarna lärde sig ta betalt bland annat.
Innan 80 har en del ex jag sett(sena 60 talare samt 70 talare) inte varit ett hack bättre än de RIKTIGT usla koreanerna å andra sidan,så att säga att alla japanska lawsuits generellt "is da shit" vore dock lugnt sagt att ta i.

Som Haraldrig e inne på e det nog en god ide att ngn med insikt å kontakter väljer å vrakar bland det som e tillgängligt för att det som e ren skit inte skall hitta hit.
Om han i sin tur tjänar ngr spänn på det-more power to him.
E inte mer än rätt.

En snorbillig,tidig,Greco i material som e sub par...vem bryr sig liksom,å i Sverige verkar det som folk fått för sig att bara det står Greco,Tokai,Burney,Orville,Edwards på skallen så e ALLT bra.
Ta som Haraldrig e inne på å kika på de modellfloror som finns bara vad gäller LP kopior från de tillverkarna.
E ju så man baxnar å inser att Gibsons eget utbud e direkt mediokert vad gäller urval.

Tex....http://psyco.jp/greco/cata.html


Fasiken, har man betalat plenty Yen för dom katalogerna och så finns dom på nätet[:(] Ha ha. Det visste jag iofsg men ändå...Alltid kul att bläddra i en riktig katalog.

Jo, när det gäller Japanerna så finns det skit.

Har ju hänt mer än en gång att man har öppnat lådor och så har där legat 3-4 guldklimpar samt en piss-Greco med plywood top. Då blir det lite svordomar och så en till gura på soptippen[}:)]

Japangurorna är ett träsk men kunskap om dem samt att hjälpa folk få rätt grejor är tydligen inte värt något[:)]
Har stått och utbildat folk om dem och låtit dem provspela där de sagt spontant "fy fan vad bra detta är" och sen gick de likväl och köpte något billigare för det stod Greco på huvudet och var en tusing billigare. Ha ha.

Min Email:
StraponyourguitarAThotmail.com


03 Nov 2008, 23:21
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
Köper ditt resonemang Fredrik.
Jobbar ju själv i en bransch andra har som hobby,å det e inte alltid lätt.Möts ibland av skepsis när man rekomenderar ett eller annat med attityden att man säger det man säger enbart för att tjäna pengar.
Kan väl säga som så att jag lärt mig rycka på axlarna med tiden å le i de fallen...[;)]
Man kan inte övertyga den redan övertygade...bättre att lägga sin energi på annat som ger ngt då.

Poängen e att av det JAG har sett e det mkt av det som kom hit tidigt som e rena skräpet mot tex de moderna Korea yxorna.
Å andra sidan...säkerligen kommit hit en å annan korea pålle som e rena skräpet det med.

Det med plyfa e inte alla som vet.
Men så e det ju faktiskt.
Ngr av de billigare serierna har faktiskt plyfa som byggmaterial,å...i min mening e det inget man bygger gitarrer av.
Ev att man använder det till att bygga innerväggar liksom...

Men det för dock fram en tanke.
Generellt säger "alla" att allt som e japs e bra,å allt som e korea e ett mellanläge.
Ibland kunde jag önska att man betraktade sig själv med lite mer distans i de lägena samt en portion självironi.

SANNINGEN e att man får vad man betalar för,å då e det så att de kan vara hugget som stucket med ursprungsland.
Att 80 å mitten 80 av de "tunga" kopiorna från japan e bra gitarrer i sin tur e det nog inte heller ngn som dividerar om.
Så är det.
(Ta bara mitt eget intresse i de årsmodellerna av "egna" designer från Matsumoku.Mkt mkt bra gitarrer rent generellt)

Ren logik säger ju dock att tex en kopia av en custom av hög kvalle...japp...dessvärre kommer det att ge utslag i prisbild med ursprungsland...men med ex vis en custom av de högre serierna e sannolikheten att man får tag i en "citron" mkt mkt liten.
Oavsett om det e en japan eller korean.


03 Nov 2008, 23:41
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
Racing wrote:

Köper ditt resonemang Fredrik.
Jobbar ju själv i en bransch andra har som hobby,å det e inte alltid lätt.Möts ibland av skepsis när man rekomenderar ett eller annat med attityden att man säger det man säger enbart för att tjäna pengar.
Kan väl säga som så att jag lärt mig rycka på axlarna med tiden å le i de fallen...[;)]
Man kan inte övertyga den redan övertygade...bättre att lägga sin energi på annat som ger ngt då.

Poängen e att av det JAG har sett e det mkt av det som kom hit tidigt som e rena skräpet mot tex de moderna Korea yxorna.
Å andra sidan...säkerligen kommit hit en å annan korea pålle som e rena skräpet det med.

Det med plyfa e inte alla som vet.
Men så e det ju faktiskt.
Ngr av de billigare serierna har faktiskt plyfa som byggmaterial,å...i min mening e det inget man bygger gitarrer av.
Ev att man använder det till att bygga innerväggar liksom...

Men det för dock fram en tanke.
Generellt säger "alla" att allt som e japs e bra,å allt som e korea e ett mellanläge.
Ibland kunde jag önska att man betraktade sig själv med lite mer distans i de lägena samt en portion självironi.

SANNINGEN e att man får vad man betalar för,å då e det så att de kan vara hugget som stucket med ursprungsland.
Att 80 å mitten 80 av de "tunga" kopiorna från japan e bra gitarrer i sin tur e det nog inte heller ngn som dividerar om.
Så är det.
(Ta bara mitt eget intresse i de årsmodellerna av "egna" designer från Matsumoku.Mkt mkt bra gitarrer rent generellt)

Ren logik säger ju dock att tex en kopia av en custom av hög kvalle...japp...dessvärre kommer det att ge utslag i prisbild med ursprungsland...men med ex vis en custom av de högre serierna e sannolikheten att man får tag i en "citron" mkt mkt liten.
Oavsett om det e en japan eller korean.




Ah, Matsumoko. Där har det kommit en del tokiga grejor ifrån.
Men fasiken, kvalle kunde de.
Har själv en Epiphone som Matsumoko byggde någon gång på 70talet. Ingen Gibsonkopia utan verkligen egen design.

När det gäller Japanerna så brukar jag säga 78 och fram. 77 fanns det bra grejor men mycket skit också så jag hoppar dem för att slippa grisen i säcken. Visst är det så att de flesta tror att så länge det står Burny eller Greco så är det bra. Vilket får mig att tänka på Orville och Orville by Gibson. De är alltid bra. Det finns inga sura orville eller ObG emn likväl så fattar inte Svensson att de är ett bättre köp än greco och Burny. Jag har aldrig spelat på en dplig Orville.

Visst fasiken rycker man på axlarna och skrattar med ibland men det är lite trist att kunskap inte uppskattas.

Min Email:
StraponyourguitarAThotmail.com


03 Nov 2008, 23:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post 
Ja.
Jag har ju bla pysslat lite med Vantage det sista,å då de som e från 80 å fram.
Helt sanslösa gitarrer för pengarna.

Matsu e dock....*suckar*...kanske inte det lättaste att hitta ordning eller kronologi i,å tycker man det e lurigt att hålla isär det med pålle kopiorna kan man ju ge sig kast med egen designerna...så inser man snart att pålle kopiorna e som ett dagis.[:D]

Där kan du säkert mer än jag om japanskt tänk osv,men det med vad som skulle i vilka gitarrer å hur verkar ju mest ha varit en affär om vem som vart mest irriterad över det de åt till frukost.
"Alla VP vantage e setneck"
-"Nää...inte mest du,för min e neck through"-
-"Jaha,men VP e ju setneck som designation?"-
-"Japp,men inte den dagen...."-

Skit samma.
Det e oavsett enormt mkt yxa för pengarna.
Den 795a jag fick av Fotogeno e efter en genomgång å setup ett instrument av världsklass i min mening.


04 Nov 2008, 00:25
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post 
Racing wrote:

Ja.
Jag har ju bla pysslat lite med Vantage det sista,å då de som e från 80 å fram.
Helt sanslösa gitarrer för pengarna.

Matsu e dock....*suckar*...kanske inte det lättaste att hitta ordning eller kronologi i,å tycker man det e lurigt att hålla isär det med pålle kopiorna kan man ju ge sig kast med egen designerna...så inser man snart att pålle kopiorna e som ett dagis.[:D]

Där kan du säkert mer än jag om japanskt tänk osv,men det med vad som skulle i vilka gitarrer å hur verkar ju mest ha varit en affär om vem som vart mest irriterad över det de åt till frukost.
"Alla VP vantage e setneck"
-"Nää...inte mest du,för min e neck through"-
-"Jaha,men VP e ju setneck som designation?"-
-"Japp,men inte den dagen...."-

Skit samma.
Det e oavsett enormt mkt yxa för pengarna.
Den 795a jag fick av Fotogeno e efter en genomgång å setup ett instrument av världsklass i min mening.


Jo, men visst är det så.
JAg har 2 Greco med orginal Gibson mikar. (Gibsons första flirt med Japanmarknaden var Greco men det rann ut i sanden och de startade Orville). SÅ snackar man med folk och så säger man vad man har och så blir det NEJ DET FINNS INTE. Jo, jag har två stycken. Gibson mounted pickups står det till och med på huvudet. En sån kostar idag en saftig bit över 10000kr i Japan[:)]

Anledningen att det finns så mycket avvikelser i modellerna i Japan är för att de har "kundservice" utöver det vanliga. Vill en kund ha någon speciell attribut på sin gura så får han det om han är beredd att pröjsa lite extra. På Fender så fick de beställningar oftast en halsplatta med beställarens namn ingraverat under texten Fender.
Eller en av förklaringarna i alla fall.

Min Email:
StraponyourguitarAThotmail.com


04 Nov 2008, 00:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post 
melt wrote:


4500:- kostar den ny. Tittar lite på Eagle Ultra Light Player 310. Båda är gjorda i Korea och kostar samma.


Vissa koreanska ALS-48 hade plywoodkropp. Det gäller svart och metallicfärger verkar det som. Övriga inklusive goldtopen har massivt trä. Annars finns ju den här koreamodellen här på bojen (troligen en ALS-50Q):

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=19476

Nyare LS-48 är tillverkade i Kina och verkar inte finnas med plywoodkropp alls utan det är massivt trä av olika slag (agathis, basswood osv).

Micke

javelin70 [at] hotmail.com


04 Nov 2008, 14:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Aug 2002, 23:12
Posts: 8908
Location: Linköping
Post 
Du har sett http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=19476 ?

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.


04 Nov 2008, 14:55
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 49 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.