View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 01:37



Reply to topic  [ 15 posts ] 
American standard? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 23:35
Posts: 340
Location:
Post 
Har svårt att tänka mej att de gjord några större uppgraderingar, men jag vet inte.. Senaste varianten har ju en del nya features som nya stämskruvar, nytt stall (som tydligen ska ha bättre sustain), samt en del nya kulörer om jag inte minns fel? Men några revolutionerande uppgraderingar är det ju inte..
Jag har en American Standard Tele från iår, och det är en riktigt grym gitarr tycker jag. Jag har jämfört den som hastigast med en äldre american standard tele, och förutom att den äldre hade den där sköna inspelade känslan och var lite snyggare, så var de rätt lika.
Vad får man betala för en American Standard från -84?


23 Oct 2008, 16:14
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 23:35
Posts: 340
Location:
Post 
Nej, nu heter den American Standard igen, av nån anledning.

http://www.fender.se/products//search.p ... 0110402700


23 Oct 2008, 16:31
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Jag har en American Series från -01. Tror att det var det första året när man gick över från Standard till Series. Den fick lysande recensioner i MM då. Det är en riktigt bra strata med halvfet hals, som är lite avrundad i kanterna för en mer inspelad känsla. Mekaniken är väldigt stabil. Mikarna lite hetare än tidigare Standard, som väl får betraktas som medium. Min har "no load" tonkontroll för stallmiken, något som var nytt för den här modellen. Bra sustain och ton.

Tråden handlade ju om Standard. Jag gjorde jämförelser med polarnas Standards från 90-talet. Jag måste säga att skillnaden inte var stor. Jag betraktar American Standard (den "förra") också som en mycket bra gitarr, min American Series som en touch up med kanske lite jämnare kvalitet. Om 80-talarna är lika bra vet jag inte.

Dessa gitarrer känns inte vintage, utan mer modern standard gitarr av bra kvalitet. Inget 7.5" greppbräda, cellulosa, vintagestall m.m. Trots det, eller kanske för en del tack vare, en bra work horse.

Image


23 Oct 2008, 20:36
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 23:35
Posts: 340
Location:
Post 
kjelle wrote:

Dessa gitarrer känns inte vintage, utan mer modern standard gitarr av bra kvalitet.

Image


Absolut, det håller jag med om.


23 Oct 2008, 21:05
Profile ICQ WWW

Joined: 20 May 2003, 23:28
Posts: 2794
Location: Sollentuna, Stockholm
Post 
marcusss wrote:

Men "american standard" tillverkas väl inte längre? den nya modellen med nytt stall kallas väl "american series"?

Den '84 jag kikar på kostar ca 7000:-. Skulle inte förvåna mig om de börjar annonseras som "vintage" snart. [:D]



"American Standard" från 84? Är du säker?


23 Oct 2008, 21:07
Profile

Joined: 20 May 2003, 23:28
Posts: 2794
Location: Sollentuna, Stockholm
Post 
marcusss wrote:

danix wrote:



"American Standard" från 84? Är du säker?


serien introducerades väl 84, eller är jag ute och cyklar?



Var tvungen att kolla:
Standard series stratocaster var ju snikmodellen med utjack i tredje tonkontrollshålet(84 allså). "American Standard" kom -87 eller så.


23 Oct 2008, 21:33
Profile
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 13:55
Posts: 1195
Location: Smålands mörka skogar
Post 
danix wrote:

marcusss wrote:

danix wrote:



"American Standard" från 84? Är du säker?


serien introducerades väl 84, eller är jag ute och cyklar?



Var tvungen att kolla:
Standard series stratocaster var ju snikmodellen med utjack i tredje tonkontrollshålet(84 allså). "American Standard" kom -87 eller så.


Model info: In 1985 Fender-CBS became Fender-FMIC. The new company found itself without a manufacturing facility. In fact, all that had really been sold was the name and trademark rights and a small amount of leftover parts and inventory. <font color="red">In 1986, the new Fender began manufacture of the American Standard</font id="red">, a revised edition of the 1982 Standard ("Dan Smith") Stratocaster. The American Standard would prove to be Fender's flagship instrument for over a decade. Its features included 22 frets, 4-bolt neckplate 2 pivot point vibrato with updated bridge, 5-way pickup selector blade, and 3 single coil pickups with exposed polepieces. The Delta Tone system with its high output bridge pickup and 'no-load' tone control electronics were incorporated into the model in 1998.



http://www.roothcustomguitars.se


23 Oct 2008, 22:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post 
Sen är ju American standard badkarsfrästa till skillnad mot den nyare American series om man nu inte gillar det.

Micke


24 Oct 2008, 08:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Aug 2002, 22:58
Posts: 1114
Location:
Post 
marcusss wrote:



serien introducerades väl 84, eller är jag ute och cyklar?

Image
<b>Min email: marcusss79 (a) gmail.com</b>


Nix, den kom 87. En Am std med serienummer E4** är med största säkerhet en 87:a.

______________________________________________
Image


24 Oct 2008, 10:04
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 23:35
Posts: 340
Location:
Post 
Quote:

Japp, gjorde precis det felet; resonerade att E4 stod för Eighty-four.[:I]

Den var den här jag funderade på... tycker det passar jättebra med tortoise till gulnad vit lack.[:p]

ImageImageImage

Image
<b>Min email: marcusss79 (a) gmail.com</b>


Snygg!


24 Oct 2008, 10:53
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] and 66 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.