View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 06:50



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Hur brygga en bassman? 
Author Message
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
marcusss wrote:

Har 2 st "noraml"-ingångar och 2st "bright"-ingångar på min '59 Fender Bassman.
Var ska gitarren in och hur ska jag brygga de övriga ingångarna för bästa resultat?

Har givetvis testat lite själv men vill ju veta att jag gjort "rätt".

Vore tacksam om nån kunnig kunde reda ut detta för mig, jag har googlat i en halvtimme utan reslutat.

Image



Fråga WoR...han har säkert ett svar på det

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">


24 Aug 2008, 23:02
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
marcusss wrote:

Boogiecats wrote:

Fråga WoR...han har säkert ett svar på det



Nja, han vet ju mycket om det mesta men vete tusan om jag litar på hans rörstärkar-kunskaper. [:)]

Image


Tja...jag vet inte hur det funkar på din stärk...men Sven-Johan bryggade min bassmantopp och han använde "mojäng" där det var 2 ingångar(en till guran och en till bryggningen) för telekabel och 1 utgång som han körde in i förstakanalen...sedan slängde han in en kort kabel i "mojängen" och helt enkelt bryggade in den i den andra kanalen

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">


24 Aug 2008, 23:08
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Plugga in gitarren på "high" på valfri kanal. Koppla en telesladd från "low" på samma kanal till "high" på den andra kanalen.

Erik Runeson


24 Aug 2008, 23:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Sladden från gitarren förslagsvis in i brightkanalens förstajack (men vilket jack av dom du väljer för gitarren spelar egentligen ingen roll i det här fallet), från jack nummer två i den kanal du har gitarren drar du en sladd till första jacket i den andra kanalen, normalkanalen om du valt att ha gitarren i brightkanalen.


24 Aug 2008, 23:33
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Ett annat tips: Ur-Bassman på femtiotalet, orginalet som din är förlaga till (modell 5F6(-A)) hade ett 12AY7 som ingångssteg (första röret längst till höger om du står bakom förstärkaren.) Reissuen har alltid ett hetare 12AX7 (Groove Tubes Sovtek 12AX7WA) som får din Bassman att låta mer Marshall. Det är troligtvis värt att testa ett 12AY7.

Även: Om det är en tidigare reissue, den i olackad tweed utan tilläggsnamnet LTD, är sannolikheten stor att den har kiseldiodsockel istället för likriktarrör. Testa i så fall att byta från kiseldioder till ett likriktarrör. Varmare ljud garanteras precis som ovan, här eftersom diodriktare höjer spänningarna i hela förstärkaren med flera tiotals volt vilket kanske gör att du uppfattar den som lite kallare och hårdare helt i onödan. Plus att dioderna inte ger samma kompression när du spelar med slutstegsdist. Likriktarröret i Bassman som satt/sitter i Bassman som orginalrör heter 5AR4A/GZ34 men för ännu mer "sag" kan man också tänka sig 5U4G(B)/GZ32 av de mer vanliga likriktarrören. Man bör justera ner biasspänningen om man byter från kiseldiod till 5AR4 eller från 5AR4 till 5U4GB.

Enkelt tips nummer tre: Testa att koppla om nättrafot från 230 till 240 voltsdrift. Ledarna till och från nättrafot sitter med kabelskor så operationen är enkel bara man har ett schema men det finns på nätet (tex Fenders hemsida) om orginalschemat som följde förstärkaren när den var ny är borta. Biasjustering efteråt rekommenderas, lägre spänningar i nätdelen ger mindre ström genom rören samtidigt som en lägre spänning gör att du kan låta röret dra mer ström i mA än tidigare eftersom det är den totala effekten, produkten av ström och spänning man utgår från. Du bör uppleva att förstärkaren låter lite "varmare". Precis som med de andra två är denna modifikation också helt reverserbar och riskfri för förstärkaren.


24 Aug 2008, 23:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 14:55
Posts: 452
Location: HVällinge
Post 
woodstock wrote:

Sladden från gitarren förslagsvis in i brightkanalens förstajack (men vilket jack av dom du väljer för gitarren spelar egentligen ingen roll i det här fallet), från jack nummer två i den kanal du har gitarren drar du en sladd till första jacket i den andra kanalen, normalkanalen om du valt att ha gitarren i brightkanalen.



en nyfiken fråga från en som inte har en bassman.
förstegsröret...är det inte delat för båda kanalerna?
om så är fallet borde man väl kunna bygla på förstegsrörets
sockel och slippa utvändig telekabel mellan jacken.
så har jag det på min ac-50.

Image
http://cruses.se/cab
http://cruses.se/cam


25 Aug 2008, 00:21
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
bjornen wrote:

woodstock wrote:

Sladden från gitarren förslagsvis in i brightkanalens förstajack (men vilket jack av dom du väljer för gitarren spelar egentligen ingen roll i det här fallet), från jack nummer två i den kanal du har gitarren drar du en sladd till första jacket i den andra kanalen, normalkanalen om du valt att ha gitarren i brightkanalen.



en nyfiken fråga från en som inte har en bassman.
förstegsröret...är det inte delat för båda kanalerna?
om så är fallet borde man väl kunna bygla på förstegsrörets
sockel och slippa utvändig telekabel mellan jacken.
så har jag det på min ac-50.

Image
http://cruses.se/cab
http://cruses.se/cam


Förstegsröret är delat mellan de båda kanalerna men en fördel med att bygla ingångarna jämfört med att hårdbygla direkt på rörsockeln är att man lätt kan komma åt ljudet från en ensam kanal också, plugga in flera instrument som det var tänkt att utnyttjas från början, växla mellan de båda kanalerna med en A/B-box osv. Vill man bygla direkt på sockeln kan man i och för sig passa på att optimera röret som en parallkopplad dubbeltriod kanske med bara en volym och samtidigt göra om den ena volymen till en master. Eller behålla båda volymerna och sprida ljudbilden på de båda kanalerna till två komplementära kanaler som är trevliga att mixa. En fråga för rörforumet egentligen[:)]


25 Aug 2008, 00:56
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Boogiecats wrote:

...Tja...jag vet inte hur det funkar på din stärk...men Sven-Johan bryggade min bassmantopp och han använde "mojäng" där det var 2 ingångar(en till guran och en till bryggningen) för telekabel och 1 utgång som han körde in i förstakanalen...sedan slängde han in en kort kabel i "mojängen" och helt enkelt bryggade in den i den andra kanalen
Underbar förklaring... [:D][;)]

Det kanske vanligaste är annars att parallellkoppla kanalerna som nämnt tidigare i denna tråd och som beskrivs i denna länk: http://www.korgnorthwest.com/linking_ch ... rshall.htm

Detta sätt att koppla är, på sätt och vis, inte optimalt. Det ger ett eget ljud, som bl.a. minskar högre frekvenser. Det ljudet kan man ju gilla och kanske det är en av grejerna man gillar med att göra så.

Jag tycker personligen att det är bättre att köra med en "Y-kabel", splitbox e.d.

På Boogiecats silverface Bassman-top använde jag en sådan här, som ger samma typ av koppling som en Y-kabel:

Image

En annan sak. Att parallellkoppla kanalerna funkar inte så bra på vissa stärkare. Det kan vara så att de båda kanalerna är "ur fas" med varandra eller att signalen från de båda kanalerna har omvänd polaritet. Då blir ljudet tunt och skrikigt när båda volymerna är på ungefär samma nivå. Så blir det t.ex. på de flesta tvåkanals Fender med reverb på bara den ena kanalen. På bl.a. '59 Bassman och de flesta Marshalls (av gammal typ) med fyra ingångar funkar det dock utmärkt.

Sedan finns det ju inga regler. Det ljud som var och en gillar är ju det rätta för den personen.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


25 Aug 2008, 08:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Två till ett antiförgrenaren minskar serieresistansen på ingången med ungefär 33k. Gitarr och patchkabel in i denna inpluggad i den heta ingången på vald kanal, patchkabeln vidare till den andra kanalen.


25 Aug 2008, 10:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
woodstock wrote:

Två till ett antiförgrenaren minskar serieresistansen på ingången med ungefär 33k. Gitarr och patchkabel in i denna inpluggad i den heta ingången på vald kanal, patchkabeln vidare till den andra kanalen.


Eller förenklad förklaring [;)]
Normalt bryggar man från Hi-input till Lo-input men med att använda "mojängen" så kan man brygga Hi till Hi- input.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


25 Aug 2008, 10:29
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
marcusss wrote:

...Har faktiskt en sån där mojäng liggande... har du lust att förklara lite bättre (ursäkta boogiecats!) hur jag ska koppla in den, så kan jag ju testa den varianten också!
1. Adaptern (mojängen) in i ingång 1 på Bright-kanalen.
2. Gitarren in i ena hålet på adaptern.
3. En kort sladd mellan andra hålet i adaptern och ingång 1 på Normal-kanalen.

Blanda de båda kanalerna ljud med deras respektive volymkontroller.

Jag förmodar att du, i vanliga fall använder ingång 1 på respektive kanal. Då är det lämpligt att använda dem även vid parallellkoppling så här.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


25 Aug 2008, 10:33
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
woodstock wrote:

Två till ett antiförgrenaren minskar serieresistansen på ingången med ungefär 33k. Gitarr och patchkabel in i denna inpluggad i den heta ingången på vald kanal, patchkabeln vidare till den andra kanalen.
Inte bara det. Om man bara använder ingång 2 på en kanal, har den MYCKET lägre ingångsimpedans än ingång 1. DET påverkar ljudet (hur mycket är beroende på vad man kopplar in).

Denna låga ingångsimpedans "spökar" på båda ingångarna när man gör den traditionella daisy-chain-kopplingen. Det är antagligen främst därför ljudet blir annorlunda.

Men nu börjar vi kanske att hamna utanför den enkla grundfrågan... [;)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


25 Aug 2008, 10:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Sven-Johan wrote:

woodstock wrote:

Två till ett antiförgrenaren minskar serieresistansen på ingången med ungefär 33k. Gitarr och patchkabel in i denna inpluggad i den heta ingången på vald kanal, patchkabeln vidare till den andra kanalen.
Inte bara det. Om man bara använder ingång 2 på en kanal, har den MYCKET lägre ingångsimpedans än ingång 1. DET påverkar ljudet (hur mycket är beroende på vad man kopplar in).

Denna låga ingångsimpedans "spökar" på båda ingångarna när man gör den traditionella daisy-chain-kopplingen. Det är antagligen främst därför ljudet blir annorlunda.

Men nu börjar vi kanske att hamna utanför den enkla grundfrågan... [;)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


Med båda ingångarna på en kanal aktiverade i en traditionell Fender blir båda ingångarna identiska med en ingångsimpedans på 1M. Om det inte spökar i förstärkaren förstås [:)]


25 Aug 2008, 11:01
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Hmmm... Konstigt... Jag misstänker att det snarare läcker igenom lite genom Bright-kanalens volymkontroll även om den är helt nedvriden, men jag kan ha fel. Hur blir det om du vrider ner distboxens volym till noll?

Nu börjar du annars komma in på saker jag också älskar: Att blanda flera helt olika ljud... [:p]. Men, om man gör så som du beskriver måsta man bl.a. hålla reda på om effektboxen/-arna polvänder signalen eller inte. Annars kan man få ur-fas-problemet jag berörde tidigare.

För liknande experiment är det bättre att använda en aktiv splitbox med möjlighet att polvända den ena utgången. Eller den excellenta passiva splitboxen Lehle P-Split [:p]

Image
http://www.lehle.com/frameset.php?count ... k=products

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


25 Aug 2008, 11:48
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
woodstock wrote:

Med båda ingångarna på en kanal aktiverade i en traditionell Fender blir båda ingångarna identiska med en ingångsimpedans på 1M. Om det inte spökar i förstärkaren förstås [:)]
Ja, men det var ju inte det jag pratade om... [;)]

Detta är, för övrigt ett betydligt mer komplext ämne än vad man kanske kan tro. Jag är på jobbet (och borde inte vara på Bojen överhuvudtaget) och kommer inte att fördjupa mig. Inte just nu i alla fall.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


25 Aug 2008, 11:53
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 104 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.