View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 07:14

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Lundgrenmickar. Byta stallmick? 

marcusss wrote:

Har ett set Lundgren 60s på min strata. Jag upplever att stallmicken har märkbart lägre output än de övriga mickarna. Inte kul.

Tips mottages på en bra stallmick att ersätta med? Funderar lite på en stackad singlecoil. Tips mottages gärna! Men micken måste smälta in hyfsat utseendemässigt med övriga mickarna:

Om nån har nåt passande att sälja så mejla gärna med pris!

Du kan ju alltid skicka tillbaka den till Johan och
be honom linda om den så att du får lite mer output.(om
du för övrigt gillar ljudet.)
/Hannu

15 Aug 2008, 12:30
Profile ICQ WWW

marcusss wrote:

ingen dum idé... är det märkbart billiga än att köpa en ny från honom istället?

Jag tror han tar 650kr för en om lindning men det
kan du säkert disskuter med honom om[;)]
/Hannu

15 Aug 2008, 12:38
Profile ICQ WWW

Kolla switchen först - där kan problemet ligga! [:)]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">

15 Aug 2008, 12:47
Profile ICQ WWW

Såhär gör jag:

<u>Neckmicken</u> är på bassidan nedjusterad i nivå med plektrumskydded men lite högre på diskantsidan.

<u>Stallmicken</u> är uppjusterad så nära strängarna som möjligt (men utan att "string pull" uppstår!) på bassidan och något lägre på diskantsidan

<u>Mittmicken</u> är justerad nånstans mitt emellan neck och stallmicken, men vinklad mer som neckmicken.

På detta sätt får jag en strata som är väldigt balanserad i ljudet där varje mick "pushar" stärkaren lika mycket. (Men visst, det kan ju vara fel på micken också...)

Jag kopplar också alltid stallmicken till den bakre tokontrollen (mittmicken får dela tonkontroll med neckmicken) och har oftast diskanten avrullad lite där.

Ett tips bara [:)]

15 Aug 2008, 12:53
Profile ICQ WWW

Höj stallmicken en aning, och sänk de båda andra, de ser på bilden sitta lite väl nära strängarna för att inte â€Â

15 Aug 2008, 12:54

<b>Polifemo</b>: Vi skrev samma sak samtidigt [:D][:D][:D]

15 Aug 2008, 12:56

Där ser man, vi gör (nästan) likadant [:)]

15 Aug 2008, 12:56
Profile ICQ WWW

<u>Stallmicken</u> är uppjusterad så nära strängarna som möjligt (men utan att "string pull" uppstår!) på bassidan och något lägre på diskantsidan

Ja nästan samma ser jag nu, det här var lite oortodoxt med stallmicken, vill du förklara lite närmare vad som händer och varför?

15 Aug 2008, 13:07

Goran wrote:

polifemo wrote:

Ja nästan samma ser jag nu, det här var lite oortodoxt med stallmicken, vill du förklara lite närmare vad som händer och varför?

Det är ett sätt att balansera mängden bas från stallmicken med mängden bas från neckmicken,. Jag gör ibland även som du beskriver och hattar mellan dessa två varianter.

15 Aug 2008, 13:38
Profile ICQ WWW

Just de här Lundgren mickarna (jag köpte ett set av marcusss som hade två set, tack förresten marcusss - bra affär) har jag på min
strata numera. Skitbra mickar! De har bra med tryck i basen
så det låter vettigt att sänka dem lite på bassidan, framförallt
i halsläget. Mycket bra mickar med riktigt strataljud.

15 Aug 2008, 13:46

Stallmiken har ju alltid lägre output vid samma lindning, eftersom strängvibrationen har mindre amplitud närmare stallet. Kolla på Peter Florance (Voodoo pick up's) hemsida, där finns en bra metod beskriven för balansering av stratamikar.

Annars är ju överlindad stallmik väldigt populärt, bra rocktryck i stallet tillsammans med tillsammans med lugnare hals och mitt ger stor ljudpalett.

En stackad stallmik tror jag inte behövs, SSS funkar bäst på strata enligt min mening. 6K+6K+7K (H/M/S) funkar bra, behövs inte så stora variationer. För metal gäller annat förstås!

15 Aug 2008, 16:36
Profile WWW

Här kan man läsa lite om S.R.V:s setup o mickhöjd.
Kanske kan va till nytta [;)]

http://www.tangledupinblues.com/setup.html

// Kri

15 Aug 2008, 19:06
Profile WWW

Så här skriver Peter Florance:

Strat style or 3 pickup configuration:
I have a method for adjusting strat pickups which seems work really well. I learned it from Richie Blackmore's Guitar tech many years ago, when I had to help him set up guitars he was buying for some Deep Purple Tour.
He told me" this is how Hendrix set up his strats" but Hendrix's tech told me " Jimi set his own guitars up"he did not remember,.
On Strats it seems that the the Low"E" side of the pickups has a lot to do with the tone. The height of the bass side of the pickups changes the character of the sound . The height of the treble side of the pickups changes the attack.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

-Install the pickup's
-Solder the connections
-Raise the bridge pickup to" 1/8 from the high "E" string
-Raise the Bridge pickup side to" 1/4 from the low "E" string
-Place the selector switch in the 2nd position (or between the bridge and middle position)
-Raise the middle pickup to" 3/16 from the high "E" string
-Raise the middle pickup to" 1/4 from the low "E" string
-Now adjust the low "E" side of the middle pickup while playing a little, try to get the most
"quack" and phase in the sound. You may have to lower and raise both the bridge pickup and the middle pickup(on the bass side) until you can get a tone that is really " quacky".
-Now place the position switch in the 4th position between the middle and the neck position
-Raise the high "E" side to about 3/16 from the string ,
-Now adjust the low "E" side while you are playing, try to get the most out of phase "Quacky " sound you can get. You may have to adjust and tweak the treble side and the bass side's of the other pickups.
-When you have the 2 and 4 position sounding the way you want , you should have the guitar voiced so that all the positions have a distinctive sound.

15 Aug 2008, 22:17
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 17 posts ]