View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 12:08



Reply to topic  [ 10 posts ] 
DIY Guitar Building Kit 
Author Message
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 647
Location: Linköping
Post 
Hej!
Jag har byggt ett antal gitarrer med delar från GMF, begagnade eller inköpta från Warmoth m fl och det blir verkligen bra om man vet vad man gör, och väljer kvalité. En stor nackdel är att det blir ganska dyrt och man får bara ut en bråkdel när man säljer jämfört med "märkesgitarrer"[:(]
Jag har aldrig sett de kiten du nämner, har du någon länk?
/Håkan

- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


10 Aug 2008, 20:45
Profile
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 647
Location: Linköping
Post 
Hmm jag är lite tveksam..priserna på dessa kit verkar ju ligga på en nivå vad bara en kvalitetshals kostar[:I]
Men som sagt, jag har ingen erfarenhet av dessa kit. Kanske någorlunda gitarr för små pengar??? Att det skulle vara kvalitetsdelar betvivlar jag dock tyvärr.

- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


10 Aug 2008, 21:29
Profile

Joined: 23 Jan 2004, 14:40
Posts: 287
Location: Uppsala
Post 
Kan rekommendera Gitarrdelar. Bra service, snabba svar och bra utbud. Skulle välja deras kit av dom du visade där. Eden grejorna är nog helt ok (handlade själv en olackad tele kropp från dom i början av sommaren, funkade bra och helt rätt pris också), annars kan du säkert uppgradera till t ex Hosco kropp och hals som är snäppet bättre .

/Johan


10 Aug 2008, 21:35
Profile

Joined: 23 Jan 2004, 14:40
Posts: 287
Location: Uppsala
Post 
GuitaRoland wrote:

Johan68 wrote:

Kan rekommendera Gitarrdelar. Bra service, snabba svar och bra utbud. Skulle välja deras kit av dom du visade där. Eden grejorna är nog helt ok (handlade själv en olackad tele kropp från dom i början av sommaren, funkade bra och helt rätt pris också), annars kan du säkert uppgradera till t ex Hosco kropp och hals som är snäppet bättre .

/Johan


Thomans Kit är ju Hosco till ett betydligt lägre pris, kollade du den länken?

/Roland


Jo jag såg det men frågan om det är samma kropp/hals som säljs av Gitarrdelar/Gmf, står inget om vilket träslag. Billigt var det ju men då måste du såga huvudformen själv i alla fall om ska tro bilden. Personligen skulle jag undvika det om jag kunde köpa en "färdig" hals, litar inte på att jag skulle få till ett snyggt tele huvud [:D][8D] men grejar man det så är det ju ett bra pris. Fast jag skulle gärna stödja en svensk firma med bra service och ok priser.


10 Aug 2008, 22:02
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Jag har byggt ett Tele-kit från Gitarrdelar. Det var mitt första gitarrbygge och jag är mycket nöjd. Svårt att uttala sig om kvaliteten på den färdiga gitarren (man är ju lite partisk...), men jag uppfattar den som klart högre än t.ex min Mexico-strata och Epi Les Paul. Gitarrdelar har också fördelen att man kan byta till bättre mickar (t.ex Tonerider) på en gång och slipper därmed betala för skräpmickar som man ändå kommer att byta ut.

Erik Runeson


10 Aug 2008, 22:31
Profile

Joined: 17 Mar 2008, 00:06
Posts: 61
Location:
Post 
GuitaRoland wrote:
Thomans Kit är ju Hosco till ett betydligt lägre pris, kollade du den länken?

/Roland

Hosokawa (dvs Hosco) säljer färdiga byggsatser och lösa kroppar/halsar. Byggsatserna innehåller inte samma kroppar och halsar som Hosco säljer löst, dom i byggsatserna är av en mycket sämre kvalitet. Dom lösa kropparna/halsarna är riktigt bra. 1500 för en av Hoscos färdiga byggsatser är dyrt.
/Peter

http://www.gitarrdelar.se


11 Aug 2008, 19:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Mar 2008, 00:06
Posts: 61
Location:
Post 
GuitaRoland wrote:

<font size="1">
GuitaRoland wrote:
Thomans Kit är ju Hosco till ett betydligt lägre pris, kollade du den länken?

/Roland

Quote:
Hosokawa (dvs Hosco) säljer färdiga byggsatser och lösa kroppar/halsar. Byggsatserna innehåller inte samma kroppar och halsar som Hosco säljer löst, dom i byggsatserna är av en mycket sämre kvalitet. Dom lösa kropparna/halsarna är riktigt bra. 1500 för en av Hoscos färdiga byggsatser är dyrt.
/Peter</font id="size1">

<font size="1">http://www.gitarrdelar.se
</font id="size1">


Om 1500:- är dyrt, vad vore ett rimligt pris i så fall enligt din mening?
Tolkar jag dig rätt, du menar att kvalitén på ihop plockade byggsatser från Gitarrdelar håller högre klass än dom färdiga kit som Thomann säljer?
Om så är fallet så kanske det blir du som får nöjet att sälja mig en byggsats som kan hålla mig sysselsatt under några mörka höstmånader.

/Roland


Med tanke på inköpspriset för ett färdigt Hoscokit så skulle jag som slutkund aldrig betala mer än 1100-1200 inkl moms för ett sådant. OBS att detta gäller de kit man köper färdiga från Hosco. De lösa Hoscodelarna är riktigt bra tycker jag.

Ja jag anser att vår byggsats är mycket bättre. Men jag är ju såklart partisk [;)]
/Peter

http://www.gitarrdelar.se


11 Aug 2008, 19:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3240
Location: växjö
Post 
Jag byggde en telecaster från Gmf och blev överaskad över att delarna var så pass bra som dom var! Mekanik och stall är lite lågbudget men funkar Ok, t.o.m mickarna har jag behållt. Det enda jag inte riktigt gillar är att den blev rättså tung,nära en L-p!

pudas


11 Aug 2008, 20:44
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3240
Location: växjö
Post 
Dat var den tidigare varianten, men det stod ingenting om vad det var för fagrikat på kartongen.

pudas


12 Aug 2008, 07:04
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: beneri and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.