View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 05:32



Reply to topic  [ 14 posts ] 
installerade nya mickar, tips från coach (FIXAD) 
Author Message

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Svårt att säga nåt när man inte vet exakt hur du har kopplat.

Först och främst - har du kollat att det verkligen är i gitarren som felet sitter (dvs testat med olika stärkare, utan pedaler, etc).



Erik Runeson


24 Jul 2008, 16:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Chubby wrote:

Har bytt mickar från noiseless till orginal, men får vid hårt anslag ett brummande ljud, inte sträng brum utan från någon koppling och det låter på varje läge på switchen, är det det stället där micksladdarna är ihop lödda som är problemet ?

måste dom vara separerade ifrån varandra?

snabb hjälp uppskattas eftersom vi håller på nu :)

gitarren är en stratocaster..

kan potentiometrarna vara felet?


Detta har absolut inte med potentiometrarnas värde att göra. Noiseless orginalpot:ar är på 1 meg av rent ljudmässiga skäl, för att balansera noiselessmickarnas högre induktans och ge tillbaka lite mer av diskant/highmid.

Placeringen av jordpunkter har mindre betydelse i passiva kretsar, du kan jorda mickarna i princip hur som helst och var som helst, bara du har en bra jordkontakt.

Förstår inte riktigt hur brummet låter ("inte sträng brum", vad är strängbrum[?]), men är du säker på att brummet inte kommer från någon kringutrustning?


24 Jul 2008, 17:39
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Chubby wrote:

marcusss wrote:

du har inte skiftat på kablarna som kommer från jacket?

Image
har gått efter Fender kopplings schema och dom gamla pottarna sitter nu på, men samma grej uppkommer.

Om jag slår an strängen och närmar mig med fingret, när fingret snuddar vid strängen utan att trycka ned den så uppkommer ett högt vibrersprak, har aldrig tänkt på det förut innan jag bytte till dom här mickarna, antingen så är det ett vanligt stränggnissel, men jag uppfattar det mer som ett sprak.

nån som har några ideer om det.. (varför har jag inte börjat lödit förut, man sparar ju end del pengar :) var ju inte så svårt som man trodde )



:)


Felsök efter glapp i switchen, Marcuss metod funkar utmärkt: Du kan börja med att löda en het ledare från någon av mickarna till första terminalen på volymkontrollen, dit output från switchen går i vanliga fall (denna löder du bort tillfälligt.)


24 Jul 2008, 22:29
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Testar du hela tiden i samma förstärkare (och/eller pedal)?


25 Jul 2008, 05:18
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Chubby wrote:

woodstock wrote:

Testar du hela tiden i samma förstärkare (och/eller pedal)?
om man vänder på micken, alltså hela micken, blir det någon skillnad då eller finns det en treble och bas sida på en mick ?

har aldrig funderat på det, men vore trevligt med svar, jag funderade på om det kunde vara det som orsakar det hela




Vänder du en mick 180 grader i samma plan som plektrumskyddet får du motsvarande fasfel i läge 2 och 4, alltså "out-of-phase" tillsammans med en annan rättvänd mick. Mickarna kommer helt enkelt att motarbeta varandra signalmässigt med ett klent, ihåligt och basfattigt ljud som resultat.

Roterar du alla tre ett halvt varv blir den utgående fasen omkastad men mickarna kommer att fungera tillsammans. Däremot är polernas längder anpassade för en tydligt markerad bas- och diskantsida. Men detta var å andra sidan inget som störde Jimi. Men den stora frågan appropå att vända på mickarna bak-och-fram är ändå: Varför?


25 Jul 2008, 15:54
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 108 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.