View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 10:39



Reply to topic  [ 27 posts ] 
Hjälp mig med mitt ton ideal i grunden 
Author Message
User avatar

Joined: 06 Sep 2002, 10:47
Posts: 283
Post 
Quote:
Men jag vet inte vad det är jag ska satsa på med gitarren som gör att jag inte får samma ton som honom. det sitter inte bara i fingrarna.

Tyvärr så gör det väl det...[:)]

Quote:
den här killen har ett schysst grundljud i andra delen av klippet, skulle önksa samma sak, men vet inte om det är strängarna, kroppen, eller om det är mickarna.

Jag hör nån phaser/vibe eller nåt och kanske en lätt kompressor, kanske är inspelningen...
Annars är det väl bara ett sjysst rent ljud i mina öron.


/Pelle
Image<font size="1">www.wallinsblues.com http://www.myspace.com/wallinsblues
</font id="size1">


19 Jul 2008, 11:42
Profile YIM WWW

Joined: 26 Oct 2007, 19:49
Posts: 1059
Location:
Post 
Jag har PRECIS det ljudet med min Strata rakt in i Mesan utan någon pedal.


19 Jul 2008, 12:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post 
Jag upplever också ljudet som en vanlig strata in i en ren combo som är på väg att spricka upp. Borde ju funka med i stort sett vilken strata som helst och en Fender-combo så länge man kan spela hyfsat bra. [;)]


19 Jul 2008, 12:25
Profile
User avatar

Joined: 25 May 2008, 07:39
Posts: 1073
Location: ENKÖPING C
Post 
Fender Jimmie Vaughan strat into DrZ Maz 18jr använs ju i Videosnutten? Köp!


19 Jul 2008, 12:37
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Dr Z:as Maz Jr är känd för att vara en bra strataförstärkare. Han lyckas ofta bra med Fendergitarrer verkar det som. Dean Parks visar sin rigg i videon här och spelar med en Carmen Ghia. Det låter också rätt så najs:
http://www.prosoundcommunications.com/e ... index.html

Jag har en minifavorit just nu bland strataljuden. Det är troligen en ungrare som spelar genom sin Vibrolux.
http://youtube.com/watch?v=oQpOqrZHB6k

Här är ett klipp med en Vibroverb. Mycket treligt:
http://youtube.com/watch?v=_douFbH7LVI

Det är kul med bra strataljud.

"May the funk be with you"


19 Jul 2008, 12:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post 
Quote:
fan vad alla peakar en o spela dåligt. hm ja då går gitarren in i väggen...


Hehe...nä men det var ingen peak, jag menade bara att det mesta av soundet sitter i fingrarna oavsett vad folk säger. Det finns ju en uppsjö videos på youtube där bra gitarrister spelar på nybörjarprylar för att bevisa att det kan låta bra. [:)]

Du skrev att du spelar genom en JMP och kanske kan det vara det som är problemet med tanke på att Marshall mest är kända för sitt rockljud. Fender och VOX är ju bättre på rena/lite skitiga ljud, så kanske är det något sånt du söker?


19 Jul 2008, 13:01
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
Det dära ljudet får jag i min Hot Rod bestyckad med ett Celestion Century...antar att det är lite svårt via en Marshall

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av den tidiga Rock'n Roll'n"]</font id="pink">


19 Jul 2008, 15:55
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post 
de flesta gitarrister med ett speciciellt bra ljud, ex Gilmour, SRV, BFG, Zetzer och Knofler med fler kan 'ratta' fram sitt ljud ur de flesta stärkare och gitarrer...

Dessutom kan deras stärkare och guror vara kraftigt moddade, bytta trafos , kondingar mickar etc så det är svärt att köpa till sig exakt det ljudet.

Utgå från de prylar du har eller liknande de som idolen har och försök labba fram det bästa ljudet


19 Jul 2008, 18:33
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Jun 2006, 10:01
Posts: 175
Location:
Post 
Kanske det redan nämnts men youtube-klippet Chubby länkade till verkar vara inspelat med miken långt från stärkaren. Man hör väldigt mycket rum. Inte lätt att jämföra med något inspelat med en mik tryckt mot en stärkare. Vad jag menar är att rumsljud, inte alltid men ofta har en insmickrande effekt på ljud, kanske även det ska vägas in i dina jämförelser. Gillar också ljudet by the way.


19 Jul 2008, 19:36
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Feb 2008, 00:14
Posts: 110
Location:
Post 
Allt sitter verkligen inte i fingrarna, det gäller ju att ha rätt grejer till rätt saker. Att få till ett sådant här ljud med en Marshall stärk är ju bara till att misslyckas ifrån första början. Ljudet i klippet låter för mig som en strata rätt in i en bra Fender stärk.


19 Jul 2008, 19:52
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
idahspark wrote:

Kanske det redan nämnts men youtube-klippet Chubby länkade till verkar vara inspelat med miken långt från stärkaren. Man hör väldigt mycket rum. Inte lätt att jämföra med något inspelat med en mik tryckt mot en stärkare. Vad jag menar är att rumsljud, inte alltid men ofta har en insmickrande effekt på ljud, kanske även det ska vägas in i dina jämförelser. Gillar också ljudet by the way.

Det är väl micken på videokameran som används? Inte förvånande att det blir mycket rumsklang med. Det ger en hel del kompression också.


19 Jul 2008, 19:53
Profile ICQ WWW

Joined: 24 May 2008, 20:25
Posts: 1156
Location:
Post 
Är inte Dr Z Maz förstärkaren inspirerad av Vox?
Jag tror att en Strata genom en bra AC30 eller AC15 skulle kunna fixa det där ljudet.
Tycker det låter som att han har ett mellanregister där som en Fender inte fixar.


19 Jul 2008, 20:14
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Oct 2004, 23:48
Posts: 1678
Location: Enköping
Post 
Jag tyckte att din topp lät kanon genom den gamla 2*12-lådan som vi provade den igenom! Kan kolla upp vad det är för element på den.. Det lät ju åt det hållet du vill åt?


20 Jul 2008, 01:22
Profile
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
toandfro wrote:

Hehe...nä men det var ingen peak, <font color="red">jag menade bara att det mesta av soundet sitter i fingrarna oavsett vad folk säger</font id="red">. Det finns ju en uppsjö videos på youtube där bra gitarrister spelar på nybörjarprylar för att bevisa att det kan låta bra. [:)]

Det där har stötts och blötts i olika diskussioner här på Bojen! [:D][:D][:D]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">


20 Jul 2008, 01:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
En Strata med 50´s mickar rakt in i en Vox AC30 eller en gammal MusicMan stärk. Där har du receptet! [:D][:D][:D]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">


20 Jul 2008, 01:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Chubby wrote:

thank you, jag kanske blev lite frustrerad, inte min mening o låta sur. 010 är nog bra i E stämning, men som sagt det blir lite slappt i D, men jag tror <font color="red">jag satsar på 011-058 setet få slå an lösare istället </font id="red"> :)

Du får behärska dig pojke! [:D]

Image <font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">


20 Jul 2008, 12:44
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 27 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.