View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 09:48



Reply to topic  [ 23 posts ] 
Förstärkare och ljud Live 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Mitt bästa tips är att försöka hitta en Fender Bassman-topp (Blackface eller Silverface) eller en Fender Showman Dual Reverb och köra ut i din 4x12:a. Med en Mudhoney framför borde det låta mumma!

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


06 Jul 2008, 14:49
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post 
Köp en bra fender stärkare så är du nog hemma. Deluxe reverb, twin (med nån pedal), beggad vibro t ex.

http://www.myspace.com/southbeck


06 Jul 2008, 18:38
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Chubby wrote:

Tom-Andrew wrote:

Mitt bästa tips är att försöka hitta en Fender Bassman-topp (Blackface eller Silverface) eller en Fender Showman Dual Reverb och köra ut i din 4x12:a. Med en Mudhoney framför borde det låta mumma!

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">
ok bassman toppar har jag sneglat på förut, men vet inte vilka rör det ska sitta i o dylikt. och om det ska vara silverface eller blackface.

nu har jag också blivit intresserad av Fender super six förstärkaren, men har inte sett någon till salu i sverige.
Jag förstår inte riktigt hur du menar, men du kan hitta en jäkla massa info om Fender-stärkare på: http://www.ampwares.com/ffg
Där finns scheman och rörinfo.

Vad gäller Super Six och du pratar om live-ljud så är den både för kraftfull och för jävla jobbig att släpa på! Sjukt stor, otymplig och tung!

Satsa på en Fender-combo eller en topp! Jag har en Bassman från mitten på sjuttitalet. Den låter förträffligt i min Marshall 1960AV med V30 i!

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


06 Jul 2008, 20:00
Profile
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post 
Vilket sound letar du efter El84 typ Vox eller 6l6 typ fender.
Tycker det är ganska stor skillnad mellan dessa ljud ideal.
Jag gillar båda men till olika musikstilar.


Prylgalen


06 Jul 2008, 21:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Testa någon Vox-stärk i Valvetronix serien (tex AD60). Jag är säker på att du kan "hitta hem" då. [:D]

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">


06 Jul 2008, 23:20
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Apr 2006, 17:22
Posts: 1092
Location: Göteborg
Post 
Ja en Fendercombo låter det som du ska satsa på! Varför inte en Silverface Pro Reverb? Som jag lite påpassligt har till salu på säljesavdelningen [;)] 2x12 45 watt tremolo och reverb. borde bli fint till din strata!
Finns i Göteborg om du vill testa.
/Vibro


06 Jul 2008, 23:22
Profile WWW

Joined: 03 Mar 2006, 11:29
Posts: 1006
Location: Helsingborg
Post 
vill inte låta negativ, men ska du ha ett srv ljud får du nog supa ner dig, köra heroin, säga hej då till alla vänner flickvän och bara spela gura i 30 år...

om man tar srv som exempel så hade det låtit han även om han körde på vox.

man "lär" sig ju att spela med en stärkare och hantera den på olika sätt.

Image
bobby saves!


07 Jul 2008, 00:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
svaj wrote:

vill inte låta negativ, men ska du ha ett srv ljud får du nog supa ner dig, köra heroin, säga hej då till alla vänner flickvän och bara spela gura i 30 år...

om man tar srv som exempel så hade det låtit han även om han körde på vox.

man "lär" sig ju att spela med en stärkare och hantera den på olika sätt.

Image
bobby saves!

Tror du på det där själv? [;)]

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">


07 Jul 2008, 08:28
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Om man surfar runt efter information om SRVs ljud, så kan man hitta det här bland annat:
Quote:
What did you do to Stevie's amps to improve his sound?

"First, we changed the output transformers in his Vibroverbs. We installed 4-ohm output transformers that we took out of Bassman heads. The stock transformers are these little 8-ohm Bandmaster types with only 30- or 35- watts output. The ones we put in were about 50 watts - A Bassman runs between 45 and 50 watts peak. That took away the ratty sound and he started sounding fatter. Over the years we did more and more mods, since Stevie wanted the low end to be really clear but wanted the top end to break up. We were able to do it through changing the value of the caps and resistors on the input. He used thicker strings - .013 to .056, I believe - which produce alot more volume and also affected the input settings for the amp. We changed the resistors on the amp's input jack from 68k ohms to 100k ohms to supress the signal applied to the grid (pin #2) so we wouldn't create the high spikes caused by his heavier strings and attack going into the input section of those triodes. We also changed the resistance value on each of the cathodes to shape his tone for that low end against the high end. Those mods eventually became the Diaz CD-100 amp.

"His Vibroverbs & Super Reverbs were later fitted with EVM's instead of JBL speakers, the amps had new baffle boards made from 3/4-inch plywood to accomodate the heavier speakers. Also because of the EVM's larger magnets, it was necessary to change the chassis position of some of the transformers."

"We used nothing but American tubes in both the preamps and the power amps. Back then you could still find good stock.

"The amps were further modified by disconnecting the first channel from the phase inverter tube and disabling the tremlo. This second procedure is easily accomplished by disconnecting the wires from the intensity control. Both these modifications have the effect of unloading the guitar's signal and therefore producing a fatter, more edgy sound."

Det är ett citat från en intervju med Cesar Diaz, förstärkartekniker till SRV. Det skrivs också ibland att den enkla vägen till hans stärkarljud är att ta en Super Reverb, sätta i en utgångstrafo från en Twin och köra med tiotums högtalare från EV. Man kan också byta till en transistorlikriktare och forska vidare på vilka komponenter som byttes inuti. Jag tror att Tyler Grund gjort det och han får det att låta så här:
http://youtube.com/watch?v=CpycdP3ijgk

"May the funk be with you"


07 Jul 2008, 10:42
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 427
Location: Stockholm
Post 
Chubby wrote:

Ljudfreak wrote:

Om man surfar runt efter information om SRVs ljud, så kan man hitta det här bland annat:
Quote:
What did you do to Stevie's amps to improve his sound?

"First, we changed the output transformers in his Vibroverbs. We installed 4-ohm output transformers that we took out of Bassman heads. The stock transformers are these little 8-ohm Bandmaster types with only 30- or 35- watts output. The ones we put in were about 50 watts - A Bassman runs between 45 and 50 watts peak. That took away the ratty sound and he started sounding fatter. Over the years we did more and more mods, since Stevie wanted the low end to be really clear but wanted the top end to break up. We were able to do it through changing the value of the caps and resistors on the input. He used thicker strings - .013 to .056, I believe - which produce alot more volume and also affected the input settings for the amp. We changed the resistors on the amp's input jack from 68k ohms to 100k ohms to supress the signal applied to the grid (pin #2) so we wouldn't create the high spikes caused by his heavier strings and attack going into the input section of those triodes. We also changed the resistance value on each of the cathodes to shape his tone for that low end against the high end. Those mods eventually became the Diaz CD-100 amp.

"His Vibroverbs & Super Reverbs were later fitted with EVM's instead of JBL speakers, the amps had new baffle boards made from 3/4-inch plywood to accomodate the heavier speakers. Also because of the EVM's larger magnets, it was necessary to change the chassis position of some of the transformers."

"We used nothing but American tubes in both the preamps and the power amps. Back then you could still find good stock.

"The amps were further modified by disconnecting the first channel from the phase inverter tube and disabling the tremlo. This second procedure is easily accomplished by disconnecting the wires from the intensity control. Both these modifications have the effect of unloading the guitar's signal and therefore producing a fatter, more edgy sound."

Det är ett citat från en intervju med Cesar Diaz, förstärkartekniker till SRV. Det skrivs också ibland att den enkla vägen till hans stärkarljud är att ta en Super Reverb, sätta i en utgångstrafo från en Twin och köra med tiotums högtalare från EV. Man kan också byta till en transistorlikriktare och forska vidare på vilka komponenter som byttes inuti. Jag tror att Tyler Grund gjort det och han får det att låta så här:
http://youtube.com/watch?v=CpycdP3ijgk

"May the funk be with you"
ja han har faktiskt hittat srv ton, skulle gärna vilja ha ett liknande i grunden.. man skulle vara miljonär :) då hade jag köpt en Super reverb blackface 65 och en Vibroverb 64, hade nog inte behövt mer :)

Du kan ju börja med att skaffa en SuperReverb (en SF eller BR). Då lär du ju kunna låta mer likt SRV än med din Marshall.. Jag gissar att du inte är så kinkig när du tycker att en Peavey Classic med en öppen 4x10:a (?) låter likt en Marshall med sluten 4x12:a. Själv har jag en Super Reverb och en Bassman som jag kör genom en 4x12 med Greenbacks. Dom riggarna låter väldigt olika trots att stärkarna i sig låter ganska lika.


07 Jul 2008, 11:22
Profile

Joined: 21 Nov 2002, 23:14
Posts: 141
Post 
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=16901

Den här mojängen verkar ruskigt intressant, mindre att släpa på - kostart 1300 euros i europa^^

"I may wear womens clothing, but I still put my pants on one leg at a time - if you know what I mean"
Twin Peaks


07 Jul 2008, 23:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post 
Miljonär :) då hade jag köpt en,


http://cgi.ebay.com/Dumble-Overdrive-Sp ... dZViewItem

Prylgalen


08 Jul 2008, 00:25
Profile WWW

Joined: 19 May 2006, 09:20
Posts: 675
Post 
Jag vill gärna slå ett sla för Fender 75 som nämndes i början.
Väldigt, väldigt många snöar in på ålder och modell, och blir lite blockerade när det gäller Fenderförstärkare, BF, SF, PTP m.m.

Jag har haft bl a följande gamla Fender-godingar:
67 BF Deluxe Reverb
68 SF Deluxe Reverb (m BF krets)
67 BF Twin Reverb
66 BF Princeton Reverb
68 SF Princeton Reverb (BF krets)
65 BF Super Reverb
67 BF Super Reverb
samt
67 BF Vibrolux Reverb

De flesta av dessa har ju lite Holy Grail-status. Dessa anses ju låta bra och bättre än senare Fendrar.

Trots detta så har jag varit lika nöjd (minst![:I][B)]) med ljudet i
min Fender 75 1x15 kombo,
och en "Rivera"-concert 1x12 som jag hade för några år sedan.

Fender 75 ger ett mkt snyggt rent ljud, om den är frisk. Och på overdrivekanalen låter den mkt bra om man minimerar gainen och har hög master. Fast då får man vara utan det mkt snygga reverbet...

Min funkade väldigt bra live. Även omikad. Mkt bättre än t ex Deluxe Reverb.

Sen har Fender 75 två stora nackdelar:
Den väger måååånga kilon...
Den har inget tremolo...

Jag sålde min <u>enbart</u> för att jag med min dåliga rygg inte orkade kånka på den[xx(].

Nyare Fendrar som Pro Jr och Hot Rod, Blues deluxe et c har lite annan ljudkaraktär än de lite äldre. Lite mindre luft och skimmer i ljudet, kanske.


10 Jul 2008, 10:39
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 23 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Mike Leaf and 53 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.