View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 11:59



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Stratocaster klang och setup 
Author Message
User avatar

Joined: 06 Sep 2002, 10:47
Posts: 283
Post 
Kolla att halsen är ordenligt fastskruvad.
Sen kan det löna sig att kolla halsfickan är ren och plan.
Halsen kan/ska vara böjd lite grann på bassidan.
Det där med sadeln vet jag inte när den är i granit, men det verkar inte så bra när strängen ligger ovanpå sadeln.

/Pelle
Imagewww.wallinsblues.com http://www.myspace.com/wallinsblues


04 Jul 2008, 23:53
Profile YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Apr 2008, 11:31
Posts: 10329
Location: Själevad SWISH
Post 
Det låter som om halsen möjligen är lite skev tycker jag. Du har något slags "microskorr" som dämpar resonansen. Om jag var du skulle jag lämna in guran på justering av ett proffs. Du kan naturligtvis göra det själv, men då har du ingen att skylla på [;)]. Dessutom är guran försäkrad om du lämnar in den. [:o)]

<font color="green">If you can bend it you can mend it, if you can't mend it don't bend it - just make shure it's a Fender, Bender!</font id="green">


05 Jul 2008, 00:19
Profile ICQ WWW

Joined: 23 May 2007, 09:47
Posts: 79
Post 
Granitsadel? Är du säker på att det inte är grafit?
Oavsett vad det är för material så måste det iallafall anpassas till sitt ändamå annars är det totalt värdelöst. En sadel ska ha skåror med rätt grovlek och djup för varje sträng, basta!

En hals helt utan relief (böjning) är väldigt svårt att få till någon fungerande "set up" på. Sedan är det en liten smaksak hur mycket relief man gillar, samma sak med stränghöjden och mycket annat.
Har man ingen riktlinje om hur det ska vara för att vara bra så kan en inlämning till någon som kan sin grej vara på sin plats.



http://www.runessonguitars.com


05 Jul 2008, 01:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 13:55
Posts: 1195
Location: Smålands mörka skogar
Post 
Chubby wrote:

jag hade gitarren inlämnad hos en gitarrbyggare, och han gjorde ombandningen, jag tror att halsen är litegranna skev från då jag köpte den, vilket jag inte kollade upp då. (ibland har man lite för bråttom)

men jag gillade halsen och den känns förbannat go nu också.

Jag ändrade lite igår kväll och tycker att jag fick lite mer kötma på strängljudet, ska kolla idag om den hållit sig under natten.

Jag höjde stränghöjden lite till.

Jag ber om ursäkt att jag skrev granit jag menade naturligtvis grafit sadel.

Jag tycker gitarren låter mycket bättre nu.

förutom att jag stör mig lite på E strängen att den inte vibrerar som den ska.. ska jag ge mig på o fila eller är det bara dumt?

Sen en annan sak sadeln ska inte den sitta fast? eller ska den vara lös och strängarna ska hålla fast den?

Gitarrbyggaren böt den för o få bättre höjd för strängarnas skull, men den sitter inte fast. vet inte om det har någon betydelse men jag tycker gitarren har börjat stämma ur sig ganska mycket, och jag har 11-58 strängar så jag tycker det borde bli bättre då..


<font color="red">Självklart ska sadeln sitta fast!
Anledningen till att gitarren stämmer om är pga att sadeln inte är infilad efter dina grova strängar, strängar fastnar helt enkelt i sadeln.
Se till att någon fixar sadeln till att börja med så kanske även resten av dina problem försvinner på köpet</font id="red"> [:)]


05 Jul 2008, 13:59
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post 
Jag tycker det låter som ett dåligt ombandningsjobb, kanske läge att byta "gitarrbyggare"? Givetvis ska sadeln limmas fast.
Om inte dina krav på stränghöjd är extremt låg så ska en duktig gitarrmekare kunna få i ordning på en något skev hals.

pudas


05 Jul 2008, 17:22
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post 
Ska man ha en riktigt go gitarr så ingår det att sadeln
ska va perfekt - djup, bredd och vinkel på skårorna plus
att den ska sitta fast ordentligt. Spelbarhet och sound
är mycket en funktion av halsvinkel, relief (halsens
avvikelse från absolut rakt), stallet och sadeln.
Så ser jag på det.


05 Jul 2008, 18:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], bummer and 68 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.