View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 13:12



Reply to topic  [ 19 posts ] 
acke-nörderier? 
Author Message

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3625
Location:
Post 
Alla ackar låter sämre utan ström så jag ska sälja mina!
Otympliga är dom åxå![:(!]

Du skulle nog gilla farfars gamla björkplywood gurka från förtiotalet
(NotForSale)


19 Mar 2008, 23:06
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Nov 2004, 14:43
Posts: 1679
Location:
Post 
Det är svårt överhuvudtaget att beskriva acke-ljud. Det är ju inte som med elguror där mickarna avgör en hel del.

Själv så kan jag känna att på många gitarrer så hamnar ljudet utanpå gitarren (kanske det man menar med krispig top) och på vissa modeller så tar det bort bottenljudet och får gitarren att låta "snärtig". Personligen kan jag gilla det ljudet på en stålacke medans det på en nylonare låter plastigt och tunnt.

Men det är förbannat svårt att förmedla ljudet..

------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite


19 Mar 2008, 23:15
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post 
Josh,

tyvärr är det så att ackegitarrer också skall ha olika sound, beroende på ändamålet. Personligen faller jag lätt för dreadnought-stilen, med rätt mycket bas OCH en hel del topp. Duger bra till deltablues, med rätt strängval, inte för tunna. Dock skulle jag välja bort t.ex. Taylor för det ändamålet, för "modernt" sound.

När man då börjar intressera sig för fingerspel, faller blickarna på gitarrer med mindre kropp, och lite bredare greppbräda. Något basfattigare, med mera mid för tydligt och kraftfullt sound utan plektrum.

O.s.v. Jag har inte vågat ligga för mycket på ackeforum, eftersom jag spenderat alltför mycket pengar på fler elguror och hemstudioutrustning (bl.a. ett Fireface800, otroligt bra!) senaste tiden. Det blir alltid dyrt att följa med i gitarrforum, och ägnade jag mer tid åt ackeforum, skulle det inte dröja länge innan jag inhandlat en Martin trippelnolla eller en OM-XX för säkert +20.000.

Image


20 Mar 2008, 01:21
Profile WWW

Joined: 12 Aug 2004, 07:39
Posts: 1365
Location:
Post 
Håller med dig Josh om Mahogny,, jag vet inte va det är men jag är svag för det, så efter många tester föll jag för en Simon & Patrick showcase Mahogny, med sidor o botten i just Mahogny.
En skön hals gjorde inte saken sämre o ett kanonljud som bara växer o växer.
Vad blidde det för gura för dig?

Sen är det väl en väldans tur att smaken är som baken? *L*


20 Mar 2008, 01:54
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Nov 2004, 14:43
Posts: 1679
Location:
Post 
Bra beskrivet kjelle. Tycker ljudet förändras mycket genom åren också, mognar så att säga.

kjelle wrote:

Josh,

tyvärr är det så att ackegitarrer också skall ha olika sound, beroende på ändamålet. Personligen faller jag lätt för dreadnought-stilen, med rätt mycket bas OCH en hel del topp. Duger bra till deltablues, med rätt strängval, inte för tunna. Dock skulle jag välja bort t.ex. Taylor för det ändamålet, för "modernt" sound.

När man då börjar intressera sig för fingerspel, faller blickarna på gitarrer med mindre kropp, och lite bredare greppbräda. Något basfattigare, med mera mid för tydligt och kraftfullt sound utan plektrum.

O.s.v. Jag har inte vågat ligga för mycket på ackeforum, eftersom jag spenderat alltför mycket pengar på fler elguror och hemstudioutrustning (bl.a. ett Fireface800, otroligt bra!) senaste tiden. Det blir alltid dyrt att följa med i gitarrforum, och ägnade jag mer tid åt ackeforum, skulle det inte dröja länge innan jag inhandlat en Martin trippelnolla eller en OM-XX för säkert +20.000.

Image


------------------------------------------------
6 strängar är 6 för lite


20 Mar 2008, 01:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
L-00 [:p]
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=14662


20 Mar 2008, 09:04
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3625
Location:
Post 
Jag har störst behålning av akkar när någon virutios spelar.
Ljudet är ju bäst för den som lyssnar och inte den stackarn som har huvudet en halvmeter över och bakom ljudhålet.

Akkar har den dåliga engenskapen att dom har för dåligt häng(sustain) för att jag ska kunna dölja min dåliga talang och slarviga spelstil [:I]


20 Mar 2008, 09:25
Profile ICQ WWW

Joined: 24 May 2005, 15:42
Posts: 596
Location:
Post 
Image
Här är mina Prewar Gibsons Gibson L-Century -33 och L-o -35-36.


20 Mar 2008, 11:03
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 12:19
Posts: 468
Location:
Post 
Jag håller inte direkt med dig. Även akustiska gitarrer låter olika bra vid olika tillfällen och hundratusentals olika ljud kan vara användbara. Tycker inte det skiljer speciellt mycket från elgitarrvärlden, annat än det uppenbara att det bara är gitarrens grundljud som utgör hela ljudfärgningen och inte som hos en elgitarr där även mickar och förstärkare (effekter dessutom) avgör.


20 Mar 2008, 19:30
Profile ICQ WWW

Joined: 19 May 2005, 22:28
Posts: 1206
Location:
Post 
Nu lyfter jag en gammal trådjävel här... men vad var det för två mahognyguror det stod mellan på slutet? Var den billiga en tanglewood månne?


17 Feb 2009, 17:22
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 


Håller med!

Jag tycker att det är i dessa parlorgitarrer och gitarrer med liten kropp som karaktären och kärnan i en akustisk gitarrs ljud bäst kommer fram.

Det är där som själva rösten ligger.

Har snackat mycket med http://www.loefguitars.f som har blivit en riktig hejare på parlorgitarrer.

För min del får de gärna ha halsfästningen vid tolfte bandet. Om man är uppe och pillar ovanför tolfte bandet på en akustisk gitarr så har man valt fel instrument.


------
Dom låter alla lika


17 Feb 2009, 20:05
Profile

Joined: 04 Dec 2008, 21:48
Posts: 947
Location: Stockholm
Post 
En sak som spelar in betydligt mer på ackeguror än el-diton är ju rummet man testar gitarren i. Vissa dagar så blir jag besviken på min Martin HD-16RLSH när man spelar i ett klanglöst rum som inte alls hjälper till men när man spelar i ett bra rum ja då jäklar är man så nöjd att man sitter och njuter av hur man själv lirar :)

Hur låter min gura då? Ja räkna bort MySpace-kvaliteten och lyssna på låtarna i min signatur så lirar jag med den där.
Dock inspelat i hemstudio så ingen high-end inspelning direkt men jag gillar det rätt bra ändå :)

-------------------------------------------------------
http://www.myspace.com/rikkeliemusic

email: m_lavrell (at) hotmail.com


17 Feb 2009, 21:05
Profile

Joined: 13 Mar 2003, 00:26
Posts: 2693
Location: Solna, Sweden
Post 
Hehe, återigen tyckare får tycka vad de vill.
Vem är det som egentligen säger om hur det skall vara?

Jag tycker om acken med mindre kropp, mer mid och bra fingerspel.
Posta bild på nyförvärvet tacka vet ja [:D]

...och det är jag det [8D]


17 Feb 2009, 22:57
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 92 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.