View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 13:30



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Compression-Gate-Limiter 
Author Message

Joined: 13 Mar 2003, 00:26
Posts: 2693
Location: Solna, Sweden
Post Compression-Gate-Limiter
Hej

Finns det någon som eller vet var man kan hitta bra infomation och tips om hur man använder kompressors och gejtar på bästa möjliga sätt, jag tror att jag är kanske inte den enda som tror sig kunna för lite i amnet

Tackartackar


20 Nov 2003, 02:01
Profile WWW

Joined: 31 Oct 2003, 17:50
Posts: 33
Post 
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>quote:<hr height=1 noshade id=quote>
Hej

Finns det någon som eller vet var man kan hitta bra infomation och tips om hur man använder kompressors och gejtar på bästa möjliga sätt, jag tror att jag är kanske inte den enda som tror sig kunna för lite i amnet

Tackartackar
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Jag är inte säker på vilken websida du ska in på, men http://www.instrument-online.nu borde ha tips. Du hittar säkert massor av sidor om du söker på altavista. Jag kan ju ändå berätta det jag vet om:

Kompressor: Det beror på vad det är för kompressor, vad du ska komprimera, på vilket sätt du ska komprimera och vad du har för smak. Om du ska köra en limiter på sång kan det kanske vara lämpligt att ha ett högt tröskelvärde, kringla på kompression och inte för snabb attack och release. Ska du komprimera baskagge/virvel så det blir en pumpningseffekt får du först se till att ha en duglig kompressor, dra ner tröskeln, komprimera hårt, snabb attack och release. Sen hittar du säkert massor av sköna sound mellan dessa inställningar.


27 Nov 2003, 20:31
Profile

Joined: 13 Mar 2003, 00:26
Posts: 2693
Location: Solna, Sweden
Post 
Tack, har sökt efter info om hur man förbättrar en slutmix, får ut det man vill... det är dock svårare än det verkar att ta fram det bästa ur olika instrument.


28 Nov 2003, 03:49
Profile WWW

Joined: 31 Oct 2003, 17:50
Posts: 33
Post 
Det mesta hänger dock på hur instrumenten är inspelade, vilken mic och placering av mic, rätt preamp. Det är svårt att göra underverk med en kompressor om man inte har ett bra grundljud.


28 Nov 2003, 12:30
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.