Re: Kahler SG 'Coyote' -projekt
Tänkte att det skulle kunna vara givande -att köra en följduppdatering på gitarren och Kahler tremolo i denna tråd. Nu när jag har en del speltimmar på gitarren. Speltid även i 'skarpt läge' så att säga. Coyote SG:n låter och fungerar väldigt bra. Men alla superlativen om den här gitarren är nog redan undan flöjtade. Istället tänkte jag ta på mig neggo-kepsen; och försöka belysa saker jag stört mig på -på gitarren. Och här väljer jag att lägga kritiker-ribban VÄLDIGT HÖGT.
På själva instrumentet finns det bara en sak jag kan klaga på: Min fula axelbandsknopp. Utöver det här; kan jag inte komma på någonting jag skulle vilja ändra -eller ha annorlunda på gitarren. Tyckte i början; att jag kanske skulle velat ha volymkontrollen närmare stallmicken. Men detta är som borttvättat nu. Volymkontrollen sitter på EXAKT rätt ställe på gitarren.
Däremot på Kahler stallets funktion finns det saker att klaga på. Och med tanke vad ett Kahler stall kostar att inhandla; anser jag att det även bör bedömas därefter. Strängarnas ball ends har en tendens att skifta position i klykorna -på stallet. Detta om man verkligen maxar ut all pitch (maximal dive) ur strängarna. Om strängar skiftar position; innebär detta ett stämnings problem på studs. Det här händer inte varje gång man gör detta; men bara att det kan hända på ett låsbart stall: Är ju irriterande. Personligen har detta medfört; att jag endast tappat ur all pitch ur gitarren i slutet -på trum-rullen i låtar. Detta för att man har möjlighet att stämma direkt efter -ifall 'olyckan' skulle vara framme. All övrig svajning är dock en riktigt uppskattad upplevelse; både för den som lirar -och de som lyssnar. (Den positiva Kahler feedbacken har faktiskt varit riktigt trevlig.)
Kahler tremolot på Coyoten är gammalt -från mitten av 80-talet. Specs från denna tid var bla V-klykor i rullarna. (Moderna Kahlers har U-klykor.) Detta innebär att strängarnas kontakt yta mot rullarna -är ju under all kritik. Den oroliga klangen på instrumentet medför att man tvingas jaga nålen på stämapparaten till månen och tillbaka. Inte bra. Hatar detta fenomén ända in märgen! Dessa tendenser existerar inte på något av mina övriga instrument. Detta skit är dock helt åtgärdat nu på gitarren. (slipat om/anpassat strängspåren i rullarna för aktuell strängtjocklek jag använder på gitarren.) Denna åtgärd medförde ännu mer botten och styrka i gitarrens akustiska klang bild -som medförde att jag var tvungen att sänka micken från strängarna ännu mer.
Rullarna på Kahler nöts ju. Kahler 2300 stallet på denna gitarr på är ju ca 40 år gammalt. När rullar nöts börjar dessa att få ett större glapp mot sadel väggarna på sin axel. Ett större glapp kan medföra en surrande effekt -vid hårdare stränganslag. Detta Kahler har ej ännu dessa tendenser; men testade en annan äldre Kahler gura; som surrade riktigt REJÄLT! Ett nytt, fräscht sadel set från Kahler USA kostar typ 1500 spänn. Detta utöver frakt, tull moms och tariffer? Eventuella merkostnader för alla som funderar på att köpa ett begagnat Kahler tremolo.
Ungefär så då. Man skulle kunna säga: -It's fucking great and it sucks! Blir ju inte mer Rock'n Roll än så.