View unanswered posts | View active topics It is currently 20 May 2024, 00:39



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Doing Nothing Much - cranked Deluxe 
Author Message

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1064
Post Doing Nothing Much - cranked Deluxe
Jag har ofta hört att en Deluxe Reverb på hög volym är något alldeles extra men jag har aldrig upplevt det själv. De gånger jag spelat på en Deluxe har det varit i situationer där stark volym varit otänkbart.
Så när när började arbeta med modellerare försökte jag få till det med en s.k. "cranked Deluxe" men utan resultat. När Kempern kom blev det något bättre men inget som lockade till spel.

Men för några veckor sedan provade jag att vrida upp en modell av Deluxe Reverb i Fender Tone Master Pro och vips så var ljudet där. Svarar grymt bra på dynamik i anslaget och även på volymändringar via gitarren eller volympedal.
Den här låten är baserad på det där ljudet och det är otroligt roligt att spela med. Kommer att bli mycket mer med det.

Gitarrer som användes:
Roukangas Mojo King
James Tyler Classic
HPD Tele

Hopps ni gillar den!

https://soundcloud.com/mats-nermarks-tu ... thing-much

/Mats N


07 May 2024, 11:38
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2565
Location:
Post Re: Doing Nothing Much - cranked Deluxe
Hmm, låter inte som min Deluxe. Min är mer åt marshall-hållet när man drar på, mindre jämt, mindre tätt och agressivare eller hur man nu ska beskriva ljudet.

Men viktigast av allt, det låter BRA det du gör här... 8)


07 May 2024, 13:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2352
Location: Varberg
Post Re: Doing Nothing Much - cranked Deluxe
Låter finfint, mycket luft i soundet, kompgitarrerna till höger & vänster mår bra av det. Fender har lyckats väl att emulera sig själva här, sologitarrljudet är snyggt dynamiskt.

Jag antar att det är Deluxe Reverb snarare än Deluxe som avses (står Deluxe på SoundCloud-sidan). De båda förstärkartyperna låter ju olika, ”cranked Deluxe” får mig att tänka tweed Deluxe och Larry Carlton eller The Eagles eller t.o.m. Neil Young, men här låter det Deluxe Reverb, så som du också skriver här ovan på ett par ställen. Brown- resp. blackface Deluxe (utan reverb) har ytterligare andra ljud/distkaraktärer.
Tycker det här låter väldigt snarlikt de silverface DR jag haft och litet renare än min nuvarande hand wired Custom ’64 BFDR.

Testa gärna att placera en kompressor, t.ex. en dyna comp eller någon annan tvårattars, med minimal sustain (kl 7-8) och något mer level (kl 1-3) mellan Telecastern och Deluxe Reverben, det gillar Don Mare-mickarna, som då kan pressa försteget på klassiskt Nashville-manér. :wink: En fröjd att spela genom.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


07 May 2024, 22:31
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1064
Post Re: Doing Nothing Much - cranked Deluxe
Marshall wrote:
Låter finfint, mycket luft i soundet, kompgitarrerna till höger & vänster mår bra av det. Fender har lyckats väl att emulera sig själva här, sologitarrljudet är snyggt dynamiskt.

Jag antar att det är Deluxe Reverb snarare än Deluxe som avses (står Deluxe på SoundCloud-sidan). De båda förstärkartyperna låter ju olika, ”cranked Deluxe” får mig att tänka tweed Deluxe och Larry Carlton eller The Eagles eller t.o.m. Neil Young, men här låter det Deluxe Reverb, så som du också skriver här ovan på ett par ställen. Brown- resp. blackface Deluxe (utan reverb) har ytterligare andra ljud/distkaraktärer.
Tycker det här låter väldigt snarlikt de silverface DR jag haft och litet renare än min nuvarande hand wired Custom ’64 BFDR.

Testa gärna att placera en kompressor, t.ex. en dyna comp eller någon annan tvårattars, med minimal sustain (kl 7-8) och något mer level (kl 1-3) mellan Telecastern och Deluxe Reverben, det gillar Don Mare-mickarna, som då kan pressa försteget på klassiskt Nashville-manér. :wink: En fröjd att spela genom.


Du har helt rätt. Det är en Deluxe Reverb.
Tack för tipset med kompressor före. Det skall givetvis testas så snart som möjligt.

/Mats N


09 May 2024, 11:36
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.