View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2024, 00:29



Reply to topic  [ 16 posts ] 
Hagström Swede 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Hagström Swede
Trotts att jag är så gammal så att jag måste ha lingonsylt till all mat jag äter, så har jag aldrig spelat på någon Hagström Swede eller super swede! Trotts att jag ägt flera andra modeller genom åren.

Jag undrar: Som jag fattat det så är mickarna rätt svaga, med ett bright ljud. Var dom tillverkade av Hagström själva eller var dom levererade av någon underleverantör?

OBS! Frågan rör bara dom ursprungliga, Svenska gitarrerna!

_________________
pudas


24 Apr 2024, 12:09
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2623
Location: Sthlm
Post Re: Hagström Swede
Jag har heller aldrig spelat på en Swede, men har alltid tyckt att de verkar jättecoola. Och lingonsylt är klart underskattat.


24 Apr 2024, 15:33
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3625
Location:
Post Re: Hagström Swede
Jag köpte min 81a SuperSwede flång ny 1984. Då var de helt iskalla.
Över tid har det visats sej vara en fantastiskt bra gitarr. Bara att fira 40 bast ihop är rätt fränt.

Jag har även haft en 71a Swede men den var inte grej - har lite svårt för 24,75 och blir glad av 25,5 skala - detta skyller jag på lång indoktrinering med SuperSweden som enda gitarr.
De sena Swede lite blev trevligare då de fick SuperSweden stall.

Jag har för mej att mickarna är Hagis egna. Jag har för mej att de är gjorda InHouse men tänker inte ta gift på det.

Men till mickarna - ja de är ganska klena. När jag var yngre och tuffare tyckte jag de var klena och trista idag ser jag dem som ganska neutralt mångsidiga.
Bra strängseparation och tydliga. PAFar kan i bland bli lite muddiga vilket dessa aldrig blir.

Så tycker jag.


25 Apr 2024, 09:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 899
Location:
Post Re: Hagström Swede
Det var över 20 år sedan jag hade en Swede, som jag sen sålde och köpte en Super Swede som jag också sålde.

Det jag kommer ihåg är att jag gillade halsarna och att det överlag var sköna gitarrer. Men (den dubbla?) dragstången i aluminium tyckte jag gav gitarrerna en klang som jag inte riktigt kom överens med. Har för mig att jag tyckte att mickarna var helt okej. Men jag var inte med i något repande band vid den tiden, så jag har inga referenser till hur de lät i livesammanhang.

_________________
http://www.seymourduncan.com/blog/the-players-room/friends-of-seymour-duncan-hamer-guitars


25 Apr 2024, 14:03
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7748
Location: Göteborg
Post Re: Hagström Swede
De jag testat har haft lite av en "plåtig" klang. Iaf jämfört med en "Les Paul".

Lingonsylt är bra grejor det!


25 Apr 2024, 15:16
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Hagström Swede
Inte hittat nån info om mickarna, men läste att Swede var bolt on!! :shock:

Lingonsylt är gott, det har jag varje morgon till gröten :P


26 Apr 2024, 11:32
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1838
Location: Förort med Swish
Post Re: Hagström Swede
Provat en en gång typ slutet av 80-tal eller början av 90-tal
minns faktiskt inte vad jag tyckte - ska prova igen om jag får chansen - dom e rätt coola tycker jag 8)

Lingonsylt e gott - eller ännu hellre, rårörda lingon, till raggmunk med fläsk, kroppkakor, stekt strömming med potatismos, köttbullar med samma potatismos...

_________________
tligen


26 Apr 2024, 14:30
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 936
Location:
Post Re: Hagström Swede
pudas wrote:
Trotts att jag är så gammal så att jag måste ha lingonsylt till all mat jag äter, så har jag aldrig spelat på någon Hagström Swede eller super swede! Trotts att jag ägt flera andra modeller genom åren.

Jag undrar: Som jag fattat det så är mickarna rätt svaga, med ett bright ljud. Var dom tillverkade av Hagström själva eller var dom levererade av någon underleverantör?

OBS! Frågan rör bara dom ursprungliga, Svenska gitarrerna!


Testa att maila hagstromparts@hagstromparts.se och se om han svarar.
Han verkar ju ha koll på det mesta.

Annars borde du väl satsa på en patch 2000. Är väl samma form på den men åh så mycket mer versatil :P
https://www.youtube.com/watch?v=tNLhhK2Otyg

Jag var ju tvungen att kolla vad som hade hänt med demokillen i videon från 1977 efter det. Han verkar senare ha gjort karriär med någon sorts B-rockabilly under namnet Stevie Starlite :D


26 Apr 2024, 16:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1838
Location: Förort med Swish
Post Re: Hagström Swede
"Jag var ju tvungen att kolla vad som hade hänt med demokillen i videon från 1977 efter det. Han verkar senare ha gjort karriär med någon sorts B-rockabilly under namnet Stevie Starlite :D"

...undrar vart skorna tog vägen?
verkar göra ett tydligt avstamp på pedalbordet :shock:
förmodligen finns dom kvar, han kan nog inte slitit ut dom med att gå i dom...

sorry OT, men de e ju fredag... :D

_________________
tligen


26 Apr 2024, 16:49
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 936
Location:
Post Re: Hagström Swede
tligen wrote:
"Jag var ju tvungen att kolla vad som hade hänt med demokillen i videon från 1977 efter det. Han verkar senare ha gjort karriär med någon sorts B-rockabilly under namnet Stevie Starlite :D"

...undrar vart skorna tog vägen?
verkar göra ett tydligt avstamp på pedalbordet :shock:
förmodligen finns dom kvar, han kan nog inte slitit ut dom med att gå i dom...

sorry OT, men de e ju fredag... :D


Såna skor var ju högsta mode 1977 men det varade inte sä länge. Men jag kände dock en kille som var ovanligt kort som höll fast vid sina i många år efter det :P . (ett sido-steg från ämnet)


26 Apr 2024, 18:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Hagström Swede
Hagströms mickar idag tillverkas ju av Lundgren pickups. De är designade för att låta 'vintage'.

Hagström gitarrernas största problem enligt mig är gitarrernas truss rod design. Denna design kallas H-Expander. Hagströms grund idé med detta är smart; då dragstången motverkar även vridning/twist av halsen. Men den stora nackdelen är att denna massiva dragstångsdesign medför problem vid träkomprimering. Det är väldigt vanligt; att greppbrädorna spricker ovanför dragstängerna -på Hagströmgitarrerna. Halsarna har ofta tunnare profil.

https://www.hagstromguitars.com/electric-guitars/hagstrom-super-swede

Hagströms H Expander T/R -utgör massamässigt en för stor del. Detta i kombination med de tunnare profilerna på halsarna; lämnar inte mycket trämassa kvar i halskonstruktionen. Soundmässigt erbjuder H-Expandern precis det som Hagström säger: Precisare justerings möjligheter + extra stabilitet i deras halsar. Nackdelen är blir att klangen i instrumentet blir mer 'steril' -och saknar mycket naturlig 'träighet'. Summan av detta blir en stabil klangbild -som saknar 'personlighet'. Detta är visserligen ett unikt sound -sett till konkurrenterna. Men tyvärr lite för 'olevande' -för att detta skall tilltala de riktiga tonkonnässörerna; som är villiga att öppna sin plånbok -för grejer som tilltalar dem.

Man önskar ju att Hagström själva skulle förstå sitt egna problem här. För lösningen i sig är ju så enkel; och passar direkt in i Hagströms design: Genom att öka trämassan (fetare profiler) i halsarna -i kombination med H-Expander dragstången; medför nödvändigtvis att instrumentet blir mer svårspelat. Tvärtom faktiskt: En fetare hals profil kombinerat med en lägre stränghöjd: Är en kombination MÅNGA faktiskt föredrar i spelkänsla.


/ Jonken


27 Apr 2024, 11:52
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 936
Location:
Post Re: Hagström Swede
Jonken wrote:
Hagströms mickar idag tillverkas ju av Lundgren pickups. De är designade för att låta 'vintage'.


/ Jonken


Nu hade ju iofs pudas begränsat frågan helt till de ursprungliga svensktillverkade (pre 1983 ca) men betyder det alltså att wikipediaskribenten är ute och cyklar när hen bara specar koreanska pickuper?

[url]https://sv.wikipedia.org/wiki/Hagström_Swede[/url]


28 Apr 2024, 07:57
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Hagström Swede
https://reverb.com/item/26036555-vintag ... part-8-59k

Orkar inte kolla allt här, men kanske finns nån info om mickarna nånstans http://www.hagstrom.org.uk/hagstrom_electrics.htm


28 Apr 2024, 08:20
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2552
Location:
Post Re: Hagström Swede
Obi wrote:
Annars borde du väl satsa på en patch 2000. Är väl samma form på den men åh så mycket mer versatil :P
https://www.youtube.com/watch?v=tNLhhK2Otyg

Jag var ju tvungen att kolla vad som hade hänt med demokillen i videon från 1977 efter det. Han verkar senare ha gjort karriär med någon sorts B-rockabilly under namnet Stevie Starlite :D
Intressant, tack för uppslaget.


28 Apr 2024, 13:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Hagström Swede
tligen wrote:
...undrar vart skorna tog vägen?
verkar göra ett tydligt avstamp på pedalbordet :shock:
förmodligen finns dom kvar, han kan nog inte slitit ut dom med att gå i dom...

sorry OT, men de e ju fredag... :D


Jag tror att dom skorna också är Hagströmuppfinning i form av skor med intergrerade Wha-Wha pedaler i sulorna!

Tack för många svar! Jag har fått upp ögonen på Swede, tycker att formen är riktigt lyckad, kanske den snyggaste av dom olika Les Paul inspirerade gitarrerna! Speciellt modellen i klarlackad mahogny gillar jag skarpt!
Att sen modellen har ett lite eget ljud, delvis orsakad av H-skenan ser jag mest som ett plus, och inget problem om man spelar genom moderna pedaler och förstärkare.
Extra intresant är ju Super Swede med sin längre mensur då en annan spelar mest gitarrer av Fender typ.

Undrar om det finns någon idag med ett fungerande Patch 2000 system?
Hittade dock en grabb med ett fungerande bas dito på tuben, som helt klart tagit lärdom om vilka skodorn man ska ha utan att
sprida strömmningar på nätet 50-år senare!

https://youtube.com/shorts/79lL3VEX_mc? ... SqaUFA-ZFt

_________________
pudas


28 Apr 2024, 22:14
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1642
Location: Halmstad
Post Re: Hagström Swede
En liten historia om uppdatering av Swede till Super Swede

http://www.hagstrom.org.uk/SSwedeassess.htm

h......org.uk uppdateras inte längre. Där finns ändå information för intresserade. Dock hittar jag inget spec mickarna. Jag fick uppfattningen att där fanns en del Hagnördar som hade svar på mycket.


28 Apr 2024, 23:23
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.