View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2024, 20:46



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Charvel San Dimas vintage 
Author Message

Joined: 31 Aug 2008, 19:03
Posts: 324
Location: Lund
Post Charvel San Dimas vintage
Hej.

Jag har ägt och äger en hel del riktigt bra gitarrer/förstärkare.

Men en drömgitarr, jag aldrig haft möjlighet att prova, ännu mindre äga.

Är en tidig 80-tals Charvel San Dimas (med Stratocaster) huvudet.

Jag är bara nyfiken om någon här, har ägt/äger eller har testat en tidig Charvel?

Är dom så fantastiska som många påstår, med halsprofilen, bygget etc ?

Har letat i 35 år och kommer aldrig hitta en, därför den nyfikna frågan bara :D

Många kändisar spelade på dom, som. Gary More, Warren DeMartini, Jake E Lee, för att nämna några.


19 Apr 2024, 16:24
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Charvel San Dimas vintage
PatricD wrote:
Hej.

Jag har ägt och äger en hel del riktigt bra gitarrer/förstärkare.

Men en drömgitarr, jag aldrig haft möjlighet att prova, ännu mindre äga.

Är en tidig 80-tals Charvel San Dimas (med Stratocaster) huvudet.

Jag är bara nyfiken om någon här, har ägt/äger eller har testat en tidig Charvel?

Är dom så fantastiska som många påstår, med halsprofilen, bygget etc ?

Har letat i 35 år och kommer aldrig hitta en, därför den nyfikna frågan bara :D

Många kändisar spelade på dom, som. Gary Moore, Warren DeMartini, Jake E Lee, för att nämna några.

Det finns flera olika modeller av dessa. Det är en stor skillnad mellan dem. Jag har några stycken. Moores och DeMartinis är båda liknande konstruktion -medans Jake E Lees är lite annorlunda i jämförelse.

Alla Charvels med Floyd (nya och gamla) -har en lite bredare 2 1/4" 57.2 mm häl på halsen. En standard Strata häl (som sitter på Jake E Lees Charvel) är 2 1/16 55.55 mm. Detta för att ge mer/en större spel/bandstavs -yta på Floyd gurorna. Hur bred halsen är uppe vid nöten/översadeln varierar. Halsarna är överlag tunna U-shape halsar: Snabba -med jumbofrets. Fint, rakt, tät ådrat trä. Radiusen på brädorna är plan för låg stränghöjd. En compoud radie på 12 (1:a band) till 16 tum (22:a band). Men det finns även raka 12-tummare och raka 16-tummare -på de äldre modellerna.

En annan sak som kännetecknar dessa instrument: Är ett topp monterat Floyd Rose. Dessa har oftast ingen recess undertill; vilket gör att större svajningar uppåt är begränsat. De flesta som spelar på dessa instrument prioriterar ofta neråtsvajning ala EVH. Detta speltekniskt för att bends inte skall påverka de andra strängarna. Att ha stallet justerat till 'dive only'; erbjuder även möjligheten till att ha en D-tuna på stallen -för drop D-funktion.

De bästa och mest åtrovärda, äldre Charlel gitarrerna; är de med Ask kropparna. Dessa ger det där tighta Tele 'twanget' i den akustika tonen. Denna lite tightare, exaktare klangbild -med för att även en fetare high output mick låter dynamisk -istället för bara fet. Detta medför att tonhanteringen hos den som spelar skiner igenom mycket bättre. (Ungefär samma sak -som att hänga på en fet HB-mick på en gammal, distinkt Telecaster -gitarr.)

Ett tips:
Det finns faktiskt en RIKTIGT BRA äldre gitarr från 80-talet; som många inte känner till: Fernandes ST-65JL.
https://alienxnation.com/vintage-1980s-guitar-resource-blog/2021/2/19/the-fernandes-st-65jl-jake-e-lee-model-whitey-in-all-its-glory

Har sett dessa gå för i princip kaffe pengar på ex Reverb. Ett GRYMT instrument!!! (Bara att hålla ögonen öppna; och hugga som en kobra -när dessa dyker upp.)


/ Jonken


21 Apr 2024, 17:14
Profile

Joined: 31 Aug 2008, 19:03
Posts: 324
Location: Lund
Post Re: Charvel San Dimas vintage
Tack Jonken.

Intressant information, skulle vara kul att äga en sådan, innan det blir för sent :D .

Ska verkligen hålla ögonen på den Fernandes Jake E Lee modellen.

Har bla en Tokai Brad Gillis 80 talare vilket är en fantastisk gitarr.

Ska även hålla ögonen på en begagnad Wayne Charvel priserna har dock sprungit iväg på dessa gitarrer

Kan även finnas någon intressant gitarrbyggare där ute som bygger (kopior) på gamla Charvels.

Mycket bra info.
/PatricD


21 Apr 2024, 20:36
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Charvel San Dimas vintage
PatricD wrote:
Kan även finnas någon intressant gitarrbyggare där ute som bygger (kopior) på gamla Charvels.

/PatricD

Spara pengar; beställ och bygg själv:

Kropp: https://www.kneguitars.com/
Hals: https://musikraft.com/custom-guitar-neck/


/ Jonken :wink:


23 Apr 2024, 11:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Urban and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.