View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2024, 01:22



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Formgjutna hörselskydd 
Author Message

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 421
Location:
Post Formgjutna hörselskydd
Det har ju snackats om hörselskydd i en annan tråd här, men jag tänker att formgjutna hörselskydd förtjänar en egen tråd. Jag funderar på att skaffa gjutna proppar, avsedda för musiker, och skulle därför vilja ta del av de erfarenheter som finns här på Bojen. Jag misstänker att många av er använder formgjutna hörselskydd och skulle därför vilja göra en liten "enkät". Är tacksam för alla synpunkter, t ex:

- Vilket fabrikat använder du? Kostar ungefär? Var kan dom införskaffas (kanske inte överallt i Sverige?)
- Finns det andra fabrikat? Vilka är bäst? Mest prisvärda?
- Hur tycker du att dom fungerar? Ljudkvalitet, dämpning, komfort etc?
- Har du jämfört med "vanliga" std-proppar för musiker? Hur upplevde du skillnaden? Värt prisskillnaden?
- Funkar det bra att spela (i ett band) med dom? Blir ljudbilden hyfsad?


10 Apr 2024, 17:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Formgjutna hörselskydd
Skaffa formgjutna proppar är en av de sämsta investeringar i musikprylar jag gjort.

Efter otaliga gånger returresa tillbaka till hörselkliniken fick de mig övertalad att jag fått det så bra det kunde gå att få.

Det var 3000 spänn rätt ner i sjön.

Det stora problemet är att de glappar. Om jag sitter blickstill så funkar de men så fort jag rör käken så börjar de glappa, och inte på ett lätt åtgärdat sätt som "vanliga" proppar utan det blir mycket grövre glapp eftersom de som sagt är formpassade för mina öron. Eller rättare sagt de är inte det..

Efter detta pratade jag en gång med en representant för Bellman på en Fuzz-mässa som sa att så ska det absolut inte bli. Men jag har inte känt något sug att satsa tusenlappar igen om man säger så.

Jag vet att många säger att de är nöjda med sina, och det är möjligt att den öronkliniken jag gick till inte hade kompetensen att göra sitt jobb. Problemet är emellertid att det blir svårt att "bevisa" att det glappar om man har oturen att hamna på ett dåligt ställe eller hos en som är dåligt på att utföra jobbet.

Ja, det är min erfarenhet iallafall...


11 Apr 2024, 08:21
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Formgjutna hörselskydd
Vinyljunkie wrote:
Skaffa formgjutna proppar är en av de sämsta investeringar i musikprylar jag gjort.

Efter otaliga gånger returresa tillbaka till hörselkliniken fick de mig övertalad att jag fått det så bra det kunde gå att få.

Det var 3000 spänn rätt ner i sjön.

Det stora problemet är att de glappar. Om jag sitter blickstill så funkar de men så fort jag rör käken så börjar de glappa, och inte på ett lätt åtgärdat sätt som "vanliga" proppar utan det blir mycket grövre glapp eftersom de som sagt är formpassade för mina öron. Eller rättare sagt de är inte det..

Efter detta pratade jag en gång med en representant för Bellman på en Fuzz-mässa som sa att så ska det absolut inte bli. Men jag har inte känt något sug att satsa tusenlappar igen om man säger så.

Jag vet att många säger att de är nöjda med sina, och det är möjligt att den öronkliniken jag gick till inte hade kompetensen att göra sitt jobb. Problemet är emellertid att det blir svårt att "bevisa" att det glappar om man har oturen att hamna på ett dåligt ställe eller hos en som är dåligt på att utföra jobbet.

Ja, det är min erfarenhet iallafall...


Varför reklamerade du dem inte? Dom får ju göra om gjutningen så dom sitter som dom ska.

Att skaffa formgjutna öronproppar är nog de bäst investerade 3000kr jag spenderat. Kör på Bellman. Priset spelar ingen roll om man är rädd om hörseln. Har använt mina live i över tio år och har ingen tinnitus överhuvudtaget (ta i trä).


11 Apr 2024, 09:30
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Formgjutna hörselskydd
southbeck wrote:
Vinyljunkie wrote:
Skaffa formgjutna proppar är en av de sämsta investeringar i musikprylar jag gjort.

Efter otaliga gånger returresa tillbaka till hörselkliniken fick de mig övertalad att jag fått det så bra det kunde gå att få.

Det var 3000 spänn rätt ner i sjön.

Det stora problemet är att de glappar. Om jag sitter blickstill så funkar de men så fort jag rör käken så börjar de glappa, och inte på ett lätt åtgärdat sätt som "vanliga" proppar utan det blir mycket grövre glapp eftersom de som sagt är formpassade för mina öron. Eller rättare sagt de är inte det..

Efter detta pratade jag en gång med en representant för Bellman på en Fuzz-mässa som sa att så ska det absolut inte bli. Men jag har inte känt något sug att satsa tusenlappar igen om man säger så.

Jag vet att många säger att de är nöjda med sina, och det är möjligt att den öronkliniken jag gick till inte hade kompetensen att göra sitt jobb. Problemet är emellertid att det blir svårt att "bevisa" att det glappar om man har oturen att hamna på ett dåligt ställe eller hos en som är dåligt på att utföra jobbet.

Ja, det är min erfarenhet iallafall...


Varför reklamerade du dem inte? Dom får ju göra om gjutningen så dom sitter som dom ska.

Att skaffa formgjutna öronproppar är nog de bäst investerade 3000kr jag spenderat. Kör på Bellman. Priset spelar ingen roll om man är rädd om hörseln. Har använt mina live i över tio år och har ingen tinnitus överhuvudtaget (ta i trä).


Som sagt de övertalade mig att tro att de skulle vara så som de blev, att det var jag som är överkänslig. Det kan vara svårt att argumentera mot en fackman och dess termer, även en vars arbete är undermåligt utfört. Nu var detta ganska många år sen och jag minns inte detaljerna knivskarpt men den kliniken jag gick till försvann ganska snabbt efter att jag varit där också.
Jag hade kanske oturen att gå till ett dåligt ställe men frågan är ändå som jag skrev ovan - hur ska man veta det i förväg?


12 Apr 2024, 08:23
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Formgjutna hörselskydd
Jag har formgjutna öronproppar men använder dem väldigt sporadiskt. Det blir i princip som att bandet sänker volymen och då kan man väl göra det istället? Spela med en bra trummis som klarar att spela svagare utan att tappa energi. Vill man ha glädjen av att spela starkare så försvinner den med öronpropparna. När jag undervisar är det jobbigt med öronpropparna när man mellan varven ska prata då ens egen röst blir så mycket starkare. Så summa summarum används propparna mest om man går på konsert eller liknande när man inte kan styra över ljudnivån.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


12 Apr 2024, 08:29
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Formgjutna hörselskydd
Nej det kan man ju inte veta. Som att köpa vad som helst. Vet man väl inte förrän efteråt. Man får väl helt enkelt gå på omdömen och etablerade ställen. Bellman är ju branschstandard när det kommer till öronproppar. Det hade dom ju inte varit ifall dom inte var väldigt bra. Sen som med allt kan det förekomma måndagsexemplar. Fast det i det här fallet handlade det nog om den som utförde gjutningen.

Sen gör ju alla som dom vill. Jag skulle aldrig någonsin äventyra min hörsel. Visst, man kanske tycker man tappar lite feeling om det är lägre volym. Men hellre det än att inte kunna lira alls pga pajjad hörsel. Tinniuts kan gå ut över hela vardagen. Även leda till depressioner osv. Då offrar jag hellre lite volym. Bellman är dessutom så bra och finns med olika dämpning så känslan är ändå bra när man spelar. Bara sänker volymen lite.


12 Apr 2024, 09:04
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Formgjutna hörselskydd
Jag kör med proppar köpta i musikaffär när jag repar och ibland på gig samt kåpor när jag spelar trummor i replokalen. Har haft i stort sätt samma sorts proppar sen jag började spela 1989. EAR heter de oftast. Har kört utan i vissa band som inte spelat så volymstarkt. Man får vara lyhörd för vilket alternativ som funkar bäst för sammanhanget.
Visst hade det kanske varit världens grej med gjutna men ingen vill lämna garanti på att det blir bra så jag kör på med vanliga.


12 Apr 2024, 16:48
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3360
Location:
Post Re: Formgjutna hörselskydd
Min basist-son, vår andra gitarrist och jag har alla Bellman & Symfon. De är bra, men både jag och vår andra gitarrist tycker att den minsta dämpningen dämpa för mycket, så jag använder aldrig mina. Men för basistsonen som är ljudkänslig är de perfekta.


14 Apr 2024, 21:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 421
Location:
Post Re: Formgjutna hörselskydd
Tack för svar so far.

Min tolkning hittills är att formgjutna proppar funkar bra, och märkbart bättre än ordinära musikerproppar - om avgjutningen blir rätt utförd (har t ex läst att man ska se till att öronen är fria från vax före gjutning). Det verkar oxå som att en del tyder på att det är Bellman man bör välja. Tyvärr kostar dom 3400 i närheten av mig. Ngn som vet om det finns ngn billigare inköpskälla, t ex på nätet (som kanske reser runt i Sverige och gör avgjutningar eller anlitar ngn på plats för att göra det)

Skulle gärna se synpunkter från flera Bojare.


18 Apr 2024, 12:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Nov 2009, 20:20
Posts: 195
Location:
Post Re: Formgjutna hörselskydd
Jag har Bellman formgjutna, kommer inte ihåg vilken dämpning men inte den största dämpningen i alla fall. Skaffade dem när jag fortfarande spelade med ett band. Tyckte de funkade mycket bättre än de billiga proppar jag använt tidigare som mer eller mindre tog bort alla höga frekvenser. Nu använder jag dem bara ibland när jag går på konserter. Lite meckiga att stoppa in i öronen när man är ovan men när de väl är på plats är det inga problem. De var ju inte gratis men det kändes som en bra investering, hörseln får man ju inte tillbaka och jag hade nog köpt nån onödig pedal eller så för pengarna annars.


19 Apr 2024, 10:14
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.