View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 17:03



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Renovera gitarrcase? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Renovera gitarrcase?
Har ett tidigt 70-tals Gibson case som är i risigt skick. Bland annat har någon försökt laga med silvertejp vilket gjort att det är massa klister rester kvar. Kletigt och jävligt. Är det någon här som har tips på hur man kan få ordning på caset?
https://postimg.cc/gallery/QCdhtzK

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


24 Mar 2024, 16:00
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 167
Post Re: Renovera gitarrcase?
Av någon anledning kan jag inte se dina bilder (kanske går bättre via datorn) men hur som haver. Jag fick ett gitarrstativ av en kompis som var dekorerat i silvertejp. Fult tyckte jag och började dra loss, kvar vart det massa klisterrester.
För att få bort det använde jag rapsolja, fett löser fett. Strök på olja, lät det verka en stund och sen gnuggade jag bort det. Borde funka på ditt case också.


24 Mar 2024, 17:08
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Renovera gitarrcase?
berra.b wrote:
Av någon anledning kan jag inte se dina bilder (kanske går bättre via datorn) men hur som haver. Jag fick ett gitarrstativ av en kompis som var dekorerat i silvertejp. Fult tyckte jag och började dra loss, kvar vart det massa klisterrester.
För att få bort det använde jag rapsolja, fett löser fett. Strök på olja, lät det verka en stund och sen gnuggade jag bort det. Borde funka på ditt case också.

Det svåra med att gnugga på caset är att vinylen inte är så stabil. Sitter lite halvlöst på många ställen så det går inte att gnugga så hårt mekaniskt.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


24 Mar 2024, 18:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Renovera gitarrcase?
Du kanske ska börja med att limma fast det som är löst? kan bli svårt att göra sedan, om det är indränkt i olja som gått in i materialet?

Intressant tanke att rapsolja löser limmet!

_________________
/Lennart


24 Mar 2024, 18:37
Profile

Joined: 30 Aug 2017, 20:24
Posts: 167
Post Re: Renovera gitarrcase?
Nu lyckades jag se bilderna :) Jag hade börjat med som Custom sam säger och limmat fast den vinylen som har lossnat. Angående mekanisk gnuggande, vad jag minns så var jag ganska så varsam när jag gjorde detta ville precis som dig inte sabba stativet :) Anar dock att vinylen på caset är aningen mer sprött än vad mitt gitarrstativ var.
Annars är ju detta ett alternativ också: https://www.biltema.se/kontor---teknik/ ... 2000029987. Är ingenting jag har prövat själv
men morsan kör något liknande när hon ska lossa på etiketter på glasburkar när hon ska göra sylt.
Pröva med rapsoljan på någon utvald del av caset där det kan få stå och gotta till sig en stund så kommer du märka hur hårt limmet sitter. Vet att mitt satt ganska hårt så tog en stund att få bort det.


24 Mar 2024, 18:44
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Renovera gitarrcase?
Custom Sam wrote:
Du kanske ska börja med att limma fast det som är löst? kan bli svårt att göra sedan, om det är indränkt i olja som gått in i materialet?

Intressant tanke att rapsolja löser limmet!

Ja det är nog en bra idé att limma först.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


24 Mar 2024, 20:18
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Renovera gitarrcase?
Jag har renoverat många gamla case jag skulle tvätta först med kemiskt ren bensin (Finns på Ica) sedan limma...

plexi


24 Mar 2024, 20:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Renovera gitarrcase?
Jag håller med om limning först.
Renoverade själv nyligen ett gammalt case till en LP special, SG eller liknade och använde superlim till lös vinyl och "oskyddade" träkanter.
Sitter fortfarande som berget och trät blev riktigt hårt....
Testade först på litet undanskymt ställe


24 Mar 2024, 20:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Renovera gitarrcase?
pleximaster wrote:
Jag har renoverat många gamla case jag skulle tvätta först med kemiskt ren bensin (Finns på Ica) sedan limma...

plexi

Tvätta med kemiskt ren bensin före limningen så att inte bensinen löser upp limmet? Förstår jag dina tankebanor rätt?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


24 Mar 2024, 22:00
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Renovera gitarrcase?
Det är inte så stor risk bensinen löser limmet om du använder vit lim eller gul-lim typ titebond men får du lim ovanpå (tunn hinna) så blir det svårare att tvätta bort limmet från gaffatejp (detta lim är lösligt med bensin) en Gibson case för denna period är limmad med vit eller gul lim i trät och vinylen med kontakt lim som suttit dr jättelänge så du hinner inte lösa up de om du inte bandar case i timmar.

Alternative tar du och använder färgborttagningsmedlet biokleen som jag haft goda resultat med just Gaffa tejp (låt det inte sitta för länge

plexi


Attachments:
IMG_1703.jpeg [214.32 KiB]
Not downloaded yet
IMG_1706.jpeg [207.36 KiB]
Not downloaded yet
IMG_1454.jpeg [194.96 KiB]
Not downloaded yet
24 Mar 2024, 22:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Renovera gitarrcase?
Polytone wrote:
Har ett tidigt 70-tals Gibson case som är i risigt skick. Bland annat har någon försökt laga med silvertejp vilket gjort att det är massa klister rester kvar. Kletigt och jävligt. Är det någon här som har tips på hur man kan få ordning på caset?
https://postimg.cc/gallery/QCdhtzK


Nyfiken. Jag kan inte inte riktigt se vilken model caset är till? det ser bredare ut and vanligt Lespaul?

plexi


24 Mar 2024, 22:52
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Renovera gitarrcase?
Jag har med framgång tagit bort silvertejpsklisterrester med Isopropanol. Fast då satt de på ett balkongräcke i stål. Vet inte hur snällt eller elakt Isopropanol är mot vinylen på ett gitarrcase.


25 Mar 2024, 12:49
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 86 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.