View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 13:03



Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Stratocaster 70 år 
Author Message
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Stratocaster 70 år
https://www.youtube.com/watch?v=pDyo7a5bKWg&t=334s

Vad har ni för strata och vilka var största influenserna som gjorde att ni ville ha en?

Jag gör som proffsen och spelar på Squier Bullet Strat. Jeff Beck och Larry Carlton var främsta orsakerna till att jag ville ha en.

https://www.youtube.com/watch?v=ijOzMAahC74 The Pump. Världens bästa strata-låt.
https://www.youtube.com/watch?v=dUhUZzBnNq0 Honey Samba


Last edited by bummer on 20 Mar 2024, 23:33, edited 2 times in total.



19 Mar 2024, 08:49
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Stratocaster 70 år
Hendrix givetvis!
Har några olika strator, USA, Mexico och Squier, är inte så petig vad det är så länge det är justerat korrekt.
Har en USA 60th Anniversary som är den bästa Stratocaster jag ägt, vilket är många.


19 Mar 2024, 09:11
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Stratocaster 70 år
bummer wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=pDyo7a5bKWg&t=334s

Vad har ni för strata och vilka var största influenserna som gjorde att ni ville ha en?

Jag gör som proffsen och spelar på Squier Bullet Strat. Jeff Beck och Larry Carlton var främsta orsakerna till att jag ville ha en.

Jaha, coolt! Hur många procent av Jeffs o Larrys gitarrspel är på en squire bullet?

Uppvuxen under Racergitarr eran så hade inte nån direkt idol som spelade strata ville nog mer ha en Valley Art som liknade en strata. Ritchi Blackmore och Yngve var dom man lyssnade på med strator, sen kom Stevie ray vaugn in i mitt liv såg han på grönan men intresset för Stratan kom ändå lite senare i livet. :)


Last edited by 4trax on 19 Mar 2024, 10:55, edited 1 time in total.



19 Mar 2024, 09:44
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Stratocaster 70 år
Deffinitivt Rory Gallagher och Richie Blackmore som många andra. Detta var på sjuttiotalet och då var det ju Gibson som gällde, Fender spelade dansband på, så att få ett bra, mustigt solosound var en utmaning! Sen kom ju Sammla mammas mannar med "Snorungarnas symfoni" där Coste Apetre spelade med det då så töntiga fusket "svaj arm" och då var det ju solklart att en strata måste inhandlas, snabbt följt av en MXR Distotrion+ !
Första stratan var en sunburst med rosewood bräda på en hals smal som en tandpetare. Köpt på Hagström musik för 2800 kr !
Spelade på den i över tjugo år som enda gitarr. Fick sen erbjudande om att köpa lite skrotade delar från en i stan verkande "guitar healer" och fastnade i HPD-träsket med diverse mer aller mindre lyckade bastarder, varav en fortfarande är min huvudgitarr!

_________________
pudas


19 Mar 2024, 10:35
Profile
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 15:53
Posts: 562
Location: Mariestad
Post Re: Stratocaster 70 år
pudas wrote:
Deffinitivt Rory Gallagher och Richie Blackmore som många andra. Detta var på sjuttiotalet och då var det ju Gibson som gällde, Fender spelade dansband på, så att få ett bra, mustigt solosound var en utmaning! Sen kom ju Sammla mammas mannar med "Snorungarnas symfoni" där Coste Apetre spelade med det då så töntiga fusket "svaj arm" och då var det ju solklart att en strata måste inhandlas, snabbt följt av en MXR Distotrion+ !
Första stratan var en sunburst med rosewood bräda på en hals smal som en tandpetare. Köpt på Hagström musik för 2800 kr !
Spelade på den i över tjugo år som enda gitarr. Fick sen erbjudande om att köpa lite skrotade delar från en i stan verkande "guitar healer" och fastnade i HPD-träsket med diverse mer aller mindre lyckade bastarder, varav en fortfarande är min huvudgitarr!


Såg Coste Apetrea ett flertal gånger under sjuttiotalet. Med Manna eller med Jukka Tolonen. Aldrig med en strata, alltid med en 335:a....?


19 Mar 2024, 11:17
Profile
User avatar

Joined: 19 Sep 2005, 15:53
Posts: 562
Location: Mariestad
Post Re: Stratocaster 70 år
Eller 345:a..............


19 Mar 2024, 11:20
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Stratocaster 70 år
Korvabengt wrote:
Eller 345:a..............

Men han som ersatte Coste spelade på strata, Haapala tror jag han hette.


19 Mar 2024, 11:34
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Stratocaster 70 år
bummer wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=pDyo7a5bKWg&t=334s

Vad har ni för strata och vilka var största influenserna som gjorde att ni ville ha en?

Jag gör som proffsen och spelar på Squier Bullet Strat. Jeff Beck och Larry Carlton var främsta orsakerna till att jag ville ha en.

Jag gör som amatörerna och spelar på en 62:a slab board. Ville nog mest ha en för att den verkade så allround, snygg och skön att hänga på sig. Sedan gillar jag ju många som spelar Strata (Hendrix, Beck, Blackmore mfl) men tror inte jag har blivit så influerad av någon spelmässigt. Blir mest trött på alla SRV wannabees...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


19 Mar 2024, 11:47
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Stratocaster 70 år
Korvabengt wrote:
Såg Coste Apetrea ett flertal gånger under sjuttiotalet. Med Manna eller med Jukka Tolonen. Aldrig med en strata, alltid med en 335:a....?


Det är säkert rätt! Såg också Coste flera gånger, men aldrig med en Strata!
Det var svajandet på plattan "snorungarnas..." som jag gillade, soundet som var fräckt, men låter inte Bigsby, så jag antog att han spelade på strata utan att veta!

_________________
pudas


19 Mar 2024, 12:05
Profile
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Stratocaster 70 år
Polytone wrote:
bummer wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=pDyo7a5bKWg&t=334s

Vad har ni för strata och vilka var största influenserna som gjorde att ni ville ha en?

Jag gör som proffsen och spelar på Squier Bullet Strat. Jeff Beck och Larry Carlton var främsta orsakerna till att jag ville ha en.

Jag gör som amatörerna och spelar på en 62:a slab board. Ville nog mest ha en för att den verkade så allround, snygg och skön att hänga på sig. Sedan gillar jag ju många som spelar Strata (Hendrix, Beck, Blackmore mfl) men tror inte jag har blivit så influerad av någon spelmässigt. Blir mest trött på alla SRV wannabees...


Ja, har man strata så är Little Wing obligatorisk. Lite som med Les Paul och Sweet child of mine. Jag har aldrig spelat Little Wing. För mig var det The Pump och Honey Samba som gällde. Lite The Edge också, och försökte få till Eric Johnsons skimrande ackord. När jag hörde Wicked Game för ett tag sen, så tänkte jag att det säkert är nån stor Gretsch eller nåt. Det var en strata :D


19 Mar 2024, 12:22
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Stratocaster 70 år
Polytone wrote:
bummer wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=pDyo7a5bKWg&t=334s

Vad har ni för strata och vilka var största influenserna som gjorde att ni ville ha en?

Jag gör som proffsen och spelar på Squier Bullet Strat. Jeff Beck och Larry Carlton var främsta orsakerna till att jag ville ha en.

Jag gör som amatörerna och spelar på en 62:a slab board. Ville nog mest ha en för att den verkade så allround, snygg och skön att hänga på sig. Sedan gillar jag ju många som spelar Strata (Hendrix, Beck, Blackmore mfl) men tror inte jag har blivit så influerad av någon spelmässigt. Blir mest trött på alla SRV wannabees...



Jag kan inte alls med SRV.... klart han är bra men absolut inte för mina höron.
Jimmie är mycket intressantare för mig då.


19 Mar 2024, 12:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Stratocaster 70 år
Jag har aldrig tyckt om strattor.... usch....


Förutom när Jimi spelar på dem.

Jag köpte en gammal sliten Greco SE1200 från 1979.
Sunburst med maple neck som säkert levt 30 år i barer och väger inte mycket.

För 7000sek och hade någon att slipa banden.
Jisses det är en bra gitarr.


Inga död toner och sustain som en bra Les Paul.


19 Mar 2024, 12:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Stratocaster 70 år
Jag spelar Stratocaster med Doug Martsch som förebild.

Avskyr också SRV-soundet!


19 Mar 2024, 18:54
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Stratocaster 70 år
Jo för tusan, Coste lirade strata (svart) med Jukka Tolonen Band när han inte lirade 345:a. Såg dem bl.a. på Konserthuset i Göteborg och på Roskildefestivalen 1978.

Mina största stratainfluerande förebilder var Rory Gallagher (som också sågs på Konserthuset i Göteborg, 1976, och på samma Roskildefestival som Jukka 1978), Ritchie Blackmore (sågs 1975 med Deep Purple) och Jimi Hendrix (sågs aldrig).
Köpte min första strata 1977, det var en 66:a, sunburst och jättesliten, för 2700:-. Den åkte ut i början av 80-talet till förmån för en av de första 1957 reissue-stratorna från Fullerton 1982. Som sonen sedan fick 2005.

Där har varit några till under åren, en CAR/lönnhals The Strat tidigt 80-tal, en CAR/rw Tokai i mitten av 80-talet, en CS Olympia White ’61 model 2000, en Greenwich Village Custom Guitars sunburst ’54 replika (gjord och köpt av Jonathan Wilson 2005) och en CS sunburst ’56 model för 15 år sedan.

De nuvarande stratorna är en Cardinal Red/lönnhals - min första egna hpd-gitarr, från 2010. Don Mare pickups, one piece ash body. Bright. Något kraftlös och med dåligt häng men den älskas ändå.
De andra är en sunburst 63:a och en 2-tone sunburst 58 (ser ut som Brownie).

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


19 Mar 2024, 22:03
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Stratocaster 70 år
Marshall wrote:
Jo för tusan, Coste lirade strata (svart) med Jukka Tolonen Band när han inte lirade 345:a. Såg dem bl.a. på Konserthuset i Göteborg och på Roskildefestivalen 1978.

Mina största stratainfluerande förebilder var Rory Gallagher (som också sågs på Konserthuset i Göteborg, 1976, och på samma Roskildefestival som Jukka 1978), Ritchie Blackmore (sågs 1975 med Deep Purple) och Jimi Hendrix (sågs aldrig).
Köpte min första strata 1977, det var en 66:a, sunburst och jättesliten, för 2700:-. Den åkte ut i början av 80-talet till förmån för en av de första 1957 reissue-stratorna från Fullerton 1982. Som sonen sedan fick 2005.

Där har varit några till under åren, en CAR/lönnhals The Strat tidigt 80-tal, en CAR/rw Tokai i mitten av 80-talet, en CS Olympia White ’61 model 2000, en Greenwich Village Custom Guitars sunburst ’54 replika (gjord och köpt av Jonathan Wilson 2005) och en CS sunburst ’56 model för 15 år sedan.

De nuvarande stratorna är en Cardinal Red/lönnhals - min första egna hpd-gitarr, från 2010. Don Mare pickups, one piece ash body. Bright. Något kraftlös och med dåligt häng men den älskas ändå.
De andra är en sunburst 63:a och en 2-tone sunburst 58 (ser ut som Brownie).

Vilken tycker du bäst om av dina pre CBS?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


19 Mar 2024, 22:11
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Stratocaster 70 år
Min första elektriska gitarr var en röd Stratakopia av märket "Rock It", köpt i Luleå. Så tidigt hade jag nog inte riktigt några influenser på det sättet, utan det var mer att jag lyssnade på Stones, Creedence, Beatles m.m och ville börja spela elektrisk gitarr. Hade nog inte riktigt sån koll än på vilka gitarrer som gav vilka ljud. Men jag minns att när jag ville skaffa en riktigt Fender Stratocaster i typ 18 års åldern så berodde det mycket på just Hendrix och Blackmore. Ville ha lönnbräda och stora huvudet, vilket det också blev. Naturfärgad som den som Blackmore oftast syntes med under en period.


19 Mar 2024, 23:15
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Stratocaster 70 år
Polytone wrote:
Vilken tycker du bäst om av dina pre CBS?


Det är nog 63:an. Visserligen rosewood-bräda och jag föredrar lönn, men halsen är skön och ljudet är det jag från början kommit att förknippa med strator. Tung gitarr. Väldigt spelbar.
58:n har smalare hals (!) och tyvärr väldigt nedslipade band vilket påverkar spelbarheten något om man vill bända tonerna vid de lägre banden, men den funkar utmärkt till typ Fabulous Thunderbirds-musik. Mycket lätt gitarr, kraftig output, något rundare ton. Får ta mig i kragen och renovera/banda om. Om den går att banda om igen…

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


Last edited by Marshall on 20 Mar 2024, 16:32, edited 1 time in total.



20 Mar 2024, 08:34
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Stratocaster 70 år
Minns de första anniversarystratorna (25 år) som kom i slutet av 70-talet, silverfärgade med svart plast och anniversarytext nära övre hornet. Med åren har många gulnat lite med ett närmast guldfärgat utseende.

Rätt fula egentigen och med en matchvikt i tung ask på sissådär 5-6 kg.

Ingen ville ta i de tunga gitarrerna med tång ett par år senare, vilket resulterade i et fördelaktigt pris, men idag har jag sett ex gå för bortåt 30000:- . - 40000:- Är väl någon sorts samlarvärde på dem.
Go figure!

Min första strata ca 1981 en tokai 2-tone SB strata. Har kvar kroppen med tillbehör men halsen är borta. Bytte in en Gibson SG från 70-talet.
Alla ville ha en strata då. Och Hendrix is the man.


20 Mar 2024, 10:42
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Stratocaster 70 år
Har fyra strator i olika prisklasser: USA-Fender -87, Squier CV 60's c:a 2010, Harley Benton ST62 Hot Rod 2023 och en gammal Overland (köpt på pantauktion för 600 spänn). Är inte alls kräsen och spelar nästan lika gärna på vilken som helst av dom, även de billigaste. Tycker att budgetstrator kan vara helt ok (men kanske inte dom allra billigaste) - bara man pysslar om dom och justerar dom som man vill ha dom. Dock måste förstås billiga keramiska Asien-mickar bytas ut.

Influenser:
Hendrix, Gallagher, Blackmore, Ed King (Sweet Home Alabama), SRV, Knopfler m fl. Har oxå alltid gillat det där feta/tunga/halvdistade funkljudet från strator (halsmicken) men kan inte ge några bra exempel på gitarrister med dylikt sound (tips mottages) och har inte varit särskilt lyckosam med att själv återskapa det ljudet (tips mottages även här).


20 Mar 2024, 16:50
Profile ICQ YIM WWW
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Stratocaster 70 år
[quote="beneri"]Har fyra strator i olika prisklasser: USA-Fender -87, Squier CV 60's c:a 2010, Harley Benton ST62 Hot Rod 2023 och en gammal Overland (köpt på pantauktion för 600 spänn). Är inte alls kräsen och spelar nästan lika gärna på vilken som helst av dom, även de billigaste. Tycker att budgetstrator kan vara helt ok (men kanske inte dom allra billigaste) - bara man pysslar om dom och justerar dom som man vill ha dom. Dock måste förstås billiga keramiska Asien-mickar bytas ut.

Tycker de mickarna duger fint. :P
https://www.youtube.com/watch?v=EW_ajThs8Vo


20 Mar 2024, 16:56
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Stratocaster 70 år
Har inte sett hela videon. Vilka mickar snackar vi om här?


20 Mar 2024, 17:36
Profile ICQ YIM WWW
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Stratocaster 70 år
beneri wrote:
Har inte sett hela videon. Vilka mickar snackar vi om här?


De billiga keramiska i Squier Bullet Strat han spelar på i början.


20 Mar 2024, 18:25
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Stratocaster 70 år
Jag tar tillbaka det jag sa om billiga keramiska pickuper. Det var nog en förutfattad mening inser jag nu. Tydligen finns det såna mickar som är helt ok.


20 Mar 2024, 21:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Stratocaster 70 år
beneri wrote:
Jag tar tillbaka det jag sa om billiga keramiska pickuper. Det var nog en förutfattad mening inser jag nu. Tydligen finns det såna mickar som är helt ok.


Här har nog artisten betydelse. Han har säkert koll på hur han kan få vad som helst att låta bra, gitarr, förstärkare och ev pedaler. Jag har mickar i lådorna som är usla. Några kändes ok en gång. Men efter att spelat andra billiga mickar kändes de fullständigt usla vid nästa test.


20 Mar 2024, 22:36
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Stratocaster 70 år
Jag som till 90% spelar på stallmicken brukar stoppa in keramiska mickar med magneten limmad under bobbinen för minskad string pull i mitten och hals possition.
Tycker också att keramiska låter bäst i mittenläget, både ensam och tillsammans med stallmicken

_________________
pudas


20 Mar 2024, 22:51
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 448
Location: Göteborg
Post Re: Stratocaster 70 år
Inspirerades av Hendrix till att spela på en Strata. Köpte en -65a 1973, som var hopplöst misshandlad, men fick den spelbar till slut. Irriterades av bruset i pickuperna och att svajet var lite för känsligt för skydives. För tio år sen köpte jag en Godin Artisan, med ett Kahler-Floyd och jag bytte pickuperna till Dimarzio’s brusfria Area. Den gitarren gillar jag skarpt. Spelar den i början på denna melodi med inspiration från de värmländska skogarna.
Green Moss and Iron Mill
https://m.soundcloud.com/wilmerthewhite ... -iron-mill


20 Mar 2024, 23:27
Profile
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Stratocaster 70 år
arinihsd wrote:

Här har nog artisten betydelse. Han har säkert koll på hur han kan få vad som helst att låta bra, gitarr, förstärkare och ev pedaler. Jag har mickar i lådorna som är usla. Några kändes ok en gång. Men efter att spelat andra billiga mickar kändes de fullständigt usla vid nästa test.


Mycket sitter i händerna. En kommentar är klockren: This video is a giant slap for all guitar snobs. His tone with the cheapest guitars is breathtaking!

Dave Simpson med Bullet https://www.youtube.com/watch?v=TdV_9ZojhNs&t=1459s


20 Mar 2024, 23:30
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Stratocaster 70 år
För min del var det Ritchie Blackmore som gjorde att jag blev intresserad av en. Sen fick jag prova några riktiga Fender-strator och då blev jag fast. Så på påsklovet i nian tog jag båten till England med en äldre kompis och letade runt bland Londons musikaffärer efter en billig Fender-strata med svaj som jag hade råd med. Jag hittade en 73:a till slut och den har jag kvar än idag.


21 Mar 2024, 00:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Stratocaster 70 år
bummer wrote:
Vad har ni för strata och vilka var största influenserna som gjorde att ni ville ha en?

UTAN TVEKAN; så var det ju Jimi Hendrix -som gjorde att man ville ha en Strata. Soundet och liret var ju JÄVLA TOTALT som ifrån en helt annan planet! Detta var ju typ startskottet; '4 everything that would follow'. Det intressantaste -och UNIKA i just detta: Var att 'efter behovet' -i att utveckla orginal Strata konstruktionen började figurera i folkmun. Detta i efterföljande Strata generationen; som Blackmore etc, etc.. Men nästa stora BOMB i Strata -väg skulle dröja tills en viss Holländare boende i Californien fulländadede cirkeln i slutet på 70-talet. Denna TOTALA explosion i gitarrvärlden gav egentligen grunden till hur hela instrumentmarkanden ser idag.

Detta medförde (precis som i bil/fordons entusiatist -världen); att man kunde gå tre vägar:

-Köpa/bygga det senaste
-Köpa/bygga gammalt (vintage).
-Köpa/bygga uppgraderat (I bilvärden restomod).

Alla dessa alternativ har sin givna plats + entusiatister i världen.


Så för min del; var det Jimi Hendrix som öppnade dörren -och Eddie Van Halen som fullbordade cirkeln med Stratocastern. Det var i princip det här som startade mitt egna instresse/entusiasm -för hur ett stränginstrument faktiskt behövde fungera. And i've been doin' it since. Jag hade väldigt enkelt kunnat tjäna BETYDLIGT mycket mer pengar när det gäller det här. Men det är inte pengarna som fortsatt driver mig. Istället får jag i princip VARJE MÅNAD ÄRAN och se 'himlen öppna sig' i spelemäns ögon; när 'poletten' verkligen trillar ner för dessa. Dessa fantastiska stunder är ju smått otroliga. Dessa GÅR helt enkelt INTE att köpa för pengar! Och detta gäller inte bara Fender Stratocaster gitarrer idag; utan ÄVEN alla andra tillverkare av instrument.

För att kort återknyta till grundfrågan: Stratocastern tillsammans med Jimi Hendrix och Edward Van Halen -utgör den 'heliga triangeln' till varför jag överhuvudtaget är personen -jag är idag. Jag föddes samma år som Jimi gick bort -men har iaf fått äran att se Eddie lira. Stratan/Jimi/Eddie -kommer dock ALLTID att leva kvar -så länge det finns en enda person i världen som fortfarande sliter på ett set strängar. Detta OAVSETT vapnet de väljer att göra detta på.

-Congratz!
-And happy 70 Fender!


/ Jonken 8)


22 Mar 2024, 12:41
Profile
Online

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Stratocaster 70 år
Jonken wrote:
bummer wrote:
Vad har ni för strata och vilka var största influenserna som gjorde att ni ville ha en?

UTAN TVEKAN; så var det ju Jimi Hendrix -som gjorde att man ville ha en Strata. Soundet och liret var ju JÄVLA TOTALT som ifrån en helt annan planet! Detta var ju typ startskottet; '4 everything that would follow'. Det intressantaste -och UNIKA i just detta: Var att 'efter behovet' -i att utveckla orginal Strata konstruktionen började figurera i folkmun. Detta i efterföljande Strata generationen; som Blackmore etc, etc.. Men nästa stora BOMB i Strata -väg skulle dröja tills en viss Holländare boende i Californien fulländadede cirkeln i slutet på 70-talet. Denna TOTALA explosion i gitarrvärlden gav egentligen grunden till hur hela instrumentmarkanden ser idag.

Detta medförde (precis som i bil/fordons entusiatist -världen); att man kunde gå tre vägar:

-Köpa/bygga det senaste
-Köpa/bygga gammalt (vintage).
-Köpa/bygga uppgraderat (I bilvärden restomod).

Alla dessa alternativ har sin givna plats + entusiatister i världen.


Så för min del; var det Jimi Hendrix som öppnade dörren -och Eddie Van Halen som fullbordade cirkeln med Stratocastern. Det var i princip det här som startade mitt egna instresse/entusiasm -för hur ett stränginstrument faktiskt behövde fungera. And i've been doin' it since. Jag hade väldigt enkelt kunnat tjäna BETYDLIGT mycket mer pengar när det gäller det här. Men det är inte pengarna som fortsatt driver mig. Istället får jag i princip VARJE MÅNAD ÄRAN och se 'himlen öppna sig' i spelemäns ögon; när 'poletten' verkligen trillar ner för dessa. Dessa fantastiska stunder är smått smått otroliga. Dessa GÅR helt enkelt INTE att köpa för pengar! Och detta gäller inte bara Fender Stratocaster gitarrer idag; utan ÄVEN alla andra tillverkare av instrument.

För att kort återknyta till grundfrågan: Stratocastern tillsammans med Jimi Hendrix och Edward Van Halen -utgör den 'heliga triangeln' till varför jag överhuvudtaget är personen -jag är idag. Jag föddes samma år som Jimi gick bort -men har iaf fått äran att se Eddie lira. Stratan/Jimi/Eddie -kommer dock ALLTID att leva kvar -så länge det finns en enda person i världen som fortfarande sliter på ett set strängar. Detta OAVSETT vapnet de väljer att göra detta på.

-Congratz!
-And happy 70 Fender!


/ Jonken 8)


Jag växte inte upp med Hendrix men spelade Purple Haze som yngre, efter att ha lyssnat på Frank Marino :lol:
Jag tyckte Tom Morello var cool när han dök, detta var nåt nytt. Men Hendrix och Van Halen... vad ska man säga? Kommer nog aldrig dyka upp nån sån igen.


22 Mar 2024, 12:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: bummer and 107 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.