View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 10:31



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Byggt ihop en Strata Landau-Posen-Yngve-Baritone-ish kompott 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Byggt ihop en Strata Landau-Posen-Yngve-Baritone-ish kompott
https://flic.kr/p/2pDFqYs
https://flic.kr/p/2pDEmJW

Kropp och plektrumskyddet är nytt resten är gammalt bös som legat på hyllan.
Looken är inspirerad av Landaus Coma.
Betsat kroppen, klarlackade den men det sket sig då det blev knottrig yta så slippade ner , betsa om igen och nu är den vaxad istället.
Scalloped hals, Roswell HB, Tom Andersson single coils.
Har ju redan några strator och för att göra något annat av den så inspirerades jag av Ariel Posen så nu sitter det en egen blandning av baritonesträngar på den och just nu stämd ner till C. Få se vart det landar till slut.
Blev snygg om jag får säga det själv. :)


16 Mar 2024, 17:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Byggt ihop en Strata Landau-Posen-Yngve-Baritone-ish kom
Stiligt bygge! Det är en alkropp?

_________________
/Lennart


17 Mar 2024, 21:49
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Byggt ihop en Strata Landau-Posen-Yngve-Baritone-ish kom
Custom Sam wrote:
Stiligt bygge! Det är en alkropp?

Tack! :D
Precis al, köpt hos gitarrdelar.


17 Mar 2024, 23:14
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Byggt ihop en Strata Landau-Posen-Yngve-Baritone-ish kom
Trevligt. Scalloperingen ser ju riktigt bra ut. Kör du HB'n genom 500k - och SC'na genom hälften?


/ Jonken


18 Mar 2024, 11:50
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Byggt ihop en Strata Landau-Posen-Yngve-Baritone-ish kom
Jonken wrote:
Trevligt. Scalloperingen ser ju riktigt bra ut. Kör du HB'n genom 500k - och SC'na genom hälften?


/ Jonken

Där kom den, tagen på bar gärning! Jag är värdelös på löda och blir överlycklig när jag väl får det att funka så det sitter en 250k pot som går till alla pickups. :oops:
Finns för många ritningar på nätet och för mig ser de alla olika ut så det är förvirrande . Sätter man en 250k resistor direkt från HB till ..ja vart? /Novis


18 Mar 2024, 12:07
Profile

Joined: 22 Oct 2004, 23:48
Posts: 1686
Location: Enköping
Post Re: Byggt ihop en Strata Landau-Posen-Yngve-Baritone-ish kom
Riktigt snygg! Älskar färgen 8)

_________________
Mail: karl_rasmus[a]hotmail.com


18 Mar 2024, 17:08
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Byggt ihop en Strata Landau-Posen-Yngve-Baritone-ish kom
Little Wing wrote:
Riktigt snygg! Älskar färgen 8)

Tack, håller med! Hade tur med färgblandningen. :)


18 Mar 2024, 17:39
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Byggt ihop en Strata Landau-Posen-Yngve-Baritone-ish kom
4trax wrote:
Där kom den, tagen på bar gärning! Jag är värdelös på löda och blir överlycklig när jag väl får det att funka så det sitter en 250k pot som går till alla pickups. :oops:
Finns för många ritningar på nätet och för mig ser de alla olika ut så det är förvirrande . Sätter man en 250k resistor direkt från HB till ..ja vart? /Novis

Du kör en volympot på 500K; och så halverar du ohm värdet med en parallell resistor i varje SC-läge. Denna resistor lägger du mellan den aktuella mickens hot kabel och jord (ett pot hölje). På detta sätt får du rätt värden till rätt micktyp i varje läge på switchen.
Dock blir detta ett mer avancerat el schema -om du vill att alla 5 lägena på switchen skall funka klockrent: https://www.pinterest.ca/pin/279363983121279770/

Som du ser kräver detta schema en hel del specialkomponenter; som: -Super switch, -två 500k potar, -två resistorer. -en 250k pot. Detta är inte heller enkelt att löda ihop -om man inte har lite vanare lödkolvshänder. -Kanske du känner någon som skulle kunna hjälpa dig med detta?

För hela grejen med en rättvis H/S/S gura; är väl att få ut det rätta soundet ur såväl HB -som SC-mickarna?


/ Jonken


23 Mar 2024, 02:06
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Byggt ihop en Strata Landau-Posen-Yngve-Baritone-ish kom
Jonken wrote:
4trax wrote:
Där kom den, tagen på bar gärning! Jag är värdelös på löda och blir överlycklig när jag väl får det att funka så det sitter en 250k pot som går till alla pickups. :oops:
Finns för många ritningar på nätet och för mig ser de alla olika ut så det är förvirrande . Sätter man en 250k resistor direkt från HB till ..ja vart? /Novis

Du kör en volympot på 500K; och så halverar du ohm värdet med en parallell resistor i varje SC-läge. Denna resistor lägger du mellan den aktuella mickens hot kabel och jord (ett pot hölje). På detta sätt får du rätt värden till rätt micktyp i varje läge på switchen.
Dock blir detta ett mer avancerat el schema -om du vill att alla 5 lägena på switchen skall funka klockrent: https://www.pinterest.ca/pin/279363983121279770/

Som du ser kräver detta schema en hel del specialkomponenter; som: -Super switch, -två 500k potar, -två resistorer. -en 250k pot. Detta är inte heller enkelt att löda ihop -om man inte har lite vanare lödkolvshänder. -Kanske du känner någon som skulle kunna hjälpa dig med detta?

För hela grejen med en rättvis H/S/S gura; är väl att få ut det rätta soundet ur såväl HB -som SC-mickarna?


/ Jonken

OMG vad krångligt. :lol: (Det sjuka är att jag gick el-tele tekniskt men har iof aldrig jobbat med det fast ohms lag sitter fortfarande. :D )

Jag gick efter denna ritning, så det är fel eller åtminstone att man inte får ut full potential av mickarna? Har bara en tone kontroll.

Image


23 Mar 2024, 11:44
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Byggt ihop en Strata Landau-Posen-Yngve-Baritone-ish kom
4trax wrote:
OMG vad krångligt. :lol: (Det sjuka är att jag gick el-tele tekniskt men har iof aldrig jobbat med det fast ohms lag sitter fortfarande. :D )

Jag gick efter denna ritning, så det är fel eller åtminstone att man inte får ut full potential av mickarna? Har bara en tone kontroll.

Med det där Bare knuckle schemat som (du länkade) kör allt i 500K. Singlecoilmickarna kan ju låta en aning för vassa och diskantiga?


/ Jonken


23 Mar 2024, 21:21
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: BGSoul and 96 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.