View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 08:36



Reply to topic  [ 140 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Gibson eller Heritage 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Gibson eller Heritage
Granis67 wrote:
Med stor sannolikhet speglar trådskaparens användarnamn processen, den resultatlösa strävan att en äga en Gibson LP.

Hur svårt kan det vara? Köp, testa, bilda dig en egen uppfattning utifrån egen erfarenhet.

Här har vi alla pudlars kärna. Egen erfarenhet rules.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


16 Mar 2024, 19:36
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
bummer wrote:
Ja, det verkar vara så. Jag måste få äga en Gibson nån gång i mitt liv.


Vad hindrar dig?


16 Mar 2024, 19:52
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Gibson eller Heritage
Och varför köpa en gibson kopia och sen behöva nämna för alla som tar i den att den är bättre än en Gibson enligt vissa på internet. Köp nu en gibson, gör det bara!! 8)


16 Mar 2024, 21:01
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Inte min gitarr, men det här är väl en rätt bra deal för en LP? Köp!

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1203605397


16 Mar 2024, 21:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
snutstrut wrote:
Inte min gitarr, men det här är väl en rätt bra deal för en LP? Köp!

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1203605397


Säkert, jag blev mer nyfiken på en 2012 Traditional, men stör mig på att de bytt till låsbara stämmisar. Jag vill helst ha helt original och har ingen erfarenhet av låsbara.


16 Mar 2024, 22:17
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
bummer wrote:

Säkert, jag blev mer nyfiken på en 2012 Traditional, men stör mig på att de bytt till låsbara stämmisar. Jag vill helst ha helt original och har ingen erfarenhet av låsbara.


Var inte 2012 året då Gibson var i konflikt med myndigheterna och deras träimport av rosewood beslagtogs? SÅ man hade nästan ingen rosewood till greppbrädorna och tvingades laminera flera lager faner som någon sorts träsandwichar. Brukade anses som mindre bra då det begav sig iaf.
Ska gälla mellan Augusti 2011-Augusti 2012 ca


16 Mar 2024, 23:02
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
Obi wrote:
bummer wrote:

Säkert, jag blev mer nyfiken på en 2012 Traditional, men stör mig på att de bytt till låsbara stämmisar. Jag vill helst ha helt original och har ingen erfarenhet av låsbara.


Var inte 2012 året då Gibson var i konflikt med myndigheterna och deras träimport av rosewood beslagtogs? SÅ man hade nästan ingen rosewood till greppbrädorna och tvingades laminera flera lager faner som någon sorts träsandwichar. Brukade anses som mindre bra då det begav sig iaf.
Ska gälla mellan Augusti 2011-Augusti 2012 ca


Jag har ingen aning, däremot så har jag sett en del snygga 2015, men så kom jag på att jag läst att de hade bredare halsar det året.


16 Mar 2024, 23:08
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Gibson eller Heritage
Vad en ser och hör på nätet väger lätt jämfört med egen erfarenhet. Beroende av var i landet ts är lokaliserad kanske ljudbojare med innehav av Gibson Les Paul kan styra upp ett LP-rendezvous så att ts får ”kela” lite med the real deal och se om det är något för hen.

Jag köpte en Gibson Les Paul 1952 Tribute Prototype 2009, Fin och välljudande men kändes inte bekvämt med halsvinkeln så iväg med den. Gällande halsvinkeln är jag mer åt Fender. Men det utesluter inte att jag ger mig på att testa en LP eller annan Gibson igen. Hade även en gammal Gibson BR-9 lap steel från 1946, eller möjligen 1948…men det är en helt annan historia,

Har även haft en The Heritage H-535 i almond burst. Fin och välljudande men det där huvudet hade jag svårt för så respass där också.

Skulle gärna haft kvar alla gitarrer (och förstärkare samt pedaler) jag haft men det vore orimligt. Att köpa och testa för att sedan behålla eller skicka vidare, vilket inte alltid är ekonomiskt fördelaktigt men det har gjort att jag har fått äga och spelat på väldigt trevliga grejer. Vad är rimligt att ett intresse får kosta?

Seså bummer, fram med hammaren nu, krossa spargrisen och köp dig en Gibson. Men med det sagt kan dina mångårigt uppbyggda förväntningar vara omöjliga att uppnå oavsett vilken gitarr det än kan tänkas bli. Måhända har dina förväntningar stuckit iväg i en omfattning som ingen gitarr kan motsvara. Fungerar den inte för dig så sälj. Bli inte ett ”offer” för “Sunk cost fallacy”, just sayin’.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


Last edited by Granis67 on 17 Mar 2024, 09:43, edited 1 time in total.



16 Mar 2024, 23:54
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
Om Gregsguitars får in en jag blir sugen på, så kanske. Han väljer ut gitarrer han gillar själv, och så stiger värdet när en kändis spelat på den. Mark Knopflers Les Paul drog ju in runt 9 miljoner. En Gibson är ju en investering, man kan sälja för samma pengar, eller mer. Som en rätt ny Standard på Reverb. 38000:- begagnad. 8000 mer än en ny.
Skulle inte köpa en ny Standard. EytschPi42 tycker inte man ska stödja dickweeds, för det finns såna bolag. Heritage däremot, är nice people. Enligt honom i alla fall. Jag tror en ny Standard är lite snikversion. Man betalar mycket för namnet. En billigare eller lika dyr Tokai eller Heritage är nog mer gitarr. Men eftersom man vill ha Gibson, så är det ju bra att nån som kan sånt här, har valt ut gitarren. Eftersom man tydligen måste leta för att hitta de bra. Om man inte köper Custom Shop. Men så mycket pengar tänker jag inte lägga ut.
Jag köpte en Standard för tre år sen från England, men som tur var så var det en här som nämnde Brexit. Så jag läste om det, och drog mig ur affären. Ville inte betala 5500:- extra. Den hade ändå blivit ett par tusen billigare än vad de kostar nu, men det visste jag inte då. Så nära har jag aldrig varit en Les Paul. Säljaren ville deklarera värdet mycket lägre, men det kunde ha ställt till det, vågade inte riskera nåt sånt.


Last edited by bummer on 17 Mar 2024, 09:34, edited 2 times in total.



17 Mar 2024, 07:38
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
Kollade på skoj vad en Traditional från Ishibashi skulle gå på. Den kostar ca 18000:- men att få den hit skulle gå på 26500:-


17 Mar 2024, 09:16
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Är man sugen på en les paul så måste man först bestämma sig för vad som är viktigt i ens ögon. Huvudformen, namnet, rosewood i greppbräda eller nått annat, nashville eller abr stall. Chrom eller nickel.
Halstjocklek. Nitro eller inte. Sen är det bara o leta efter det som stämmer i specarna och testa.

Vill man att själva gitarrtoppens kurvning ska vara som på 50- talet typ (de var handgjorda och varierar lite, men generellt plattare uppe på än gibson standards från 70- idag) så är det bara customshop som gäller (och MIJ, tokai, greco, burny) Faktiskt inte orville by gibson, de är mer lika en gibson standard 90-tals.

Mickar och stämskruvar kan man alltid byta ut.
Själv hade jag om jag haft intresse av en gibson kollat på en classic eller traditional, gärna med vikt under 4.2 kg.

Om jag hade varit rik så hade det enbart blivit customshops olika varianter..eller hitta en riktig 50- talare, goldtop typ.

En heritage hade aldrig känts mer autentisk än en nashville gibson för mig. Huvudformen är i mitt tycke viktig, även om det är skitsamma för ljudet. Bara för att det är gamla fabriksbyggnaden så vet de inte mer om hur man gör en bra les paul än i nashville. Där är nog gibson customshop oslagbara


18 Mar 2024, 22:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
bummer wrote:
Kollade på skoj vad en Traditional från Ishibashi skulle gå på. Den kostar ca 18000:- men att få den hit skulle gå på 26500:-


De är billigare att köpa begagnade gitarrer i Sverige än i andra länder. Kronan har tappat enormt mot andra valutor och vi har ännu inte vant oss vid högre beg-priserna, så därför är begagnade gitarrer billigare här.

Om du har pengarna så köp en Gibson och prova. Om du gillar den så är problemet löst, om inte så kan du ofta sälja den vidare för liknande pengar och leta vidare. Om du inte har råd, så spelar det ju ingen roll hur Gibson är, utan då är det bara att sikta in sig på det man har råd med. Tidiga 80-tals-japaner är väl det givna valet om prislappen ska hamna under 10000:-.

Men hittar aldrig det man vill ha om man inte köper något och provar i lugn och ro under en tid och justerar instrument efter smak och sätter på de strängar man gillar.

Lycka till!


18 Mar 2024, 23:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
lampic wrote:
Är man sugen på en les paul så måste man först bestämma sig för vad som är viktigt i ens ögon. Huvudformen, namnet, rosewood i greppbräda eller nått annat, nashville eller abr stall. Chrom eller nickel.
Halstjocklek. Nitro eller inte. Sen är det bara o leta efter det som stämmer i specarna och testa.

Vill man att själva gitarrtoppens kurvning ska vara som på 50- talet typ (de var handgjorda och varierar lite, men generellt plattare uppe på än gibson standards från 70- idag) så är det bara customshop som gäller (och MIJ, tokai, greco, burny) Faktiskt inte orville by gibson, de är mer lika en gibson standard 90-tals.

Mickar och stämskruvar kan man alltid byta ut.
Själv hade jag om jag haft intresse av en gibson kollat på en classic eller traditional, gärna med vikt under 4.2 kg.

Om jag hade varit rik så hade det enbart blivit customshops olika varianter..eller hitta en riktig 50- talare, goldtop typ.

En heritage hade aldrig känts mer autentisk än en nashville gibson för mig. Huvudformen är i mitt tycke viktig, även om det är skitsamma för ljudet. Bara för att det är gamla fabriksbyggnaden så vet de inte mer om hur man gör en bra les paul än i nashville. Där är nog gibson customshop oslagbara


Jag är inte så jättenoga med att det måste vara "rätt" specs. Som EytschPi42 sa om folk som säger att de måste ha lönntopp istället för veneer. Mycket är mojo in the head. De kan nog inte spela på en FGN LP Custom som är helt i mahogny, eftersom många Gibson Les Paul Custom har lönntopp. Undrar om de vet att 50-talarna var helt i mahogny?
Och den här videon om Custom Shop. Plasten måste vara "rätt" för att det ska vara så likt en Les Paul från 50-talet som möjligt, och det bidrar till en dyrare gitarr. Vem bryr sig om plasten? :shock: https://www.youtube.com/watch?v=DEDeq838b9U 3:50 min

Apropå Heritage och deras custom shop. I specsen står det att de använder vintage nitro. Hittade de ett hemligt lager från 50-talet?


19 Mar 2024, 07:53
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
CarlM wrote:
bummer wrote:
Kollade på skoj vad en Traditional från Ishibashi skulle gå på. Den kostar ca 18000:- men att få den hit skulle gå på 26500:-


De är billigare att köpa begagnade gitarrer i Sverige än i andra länder. Kronan har tappat enormt mot andra valutor och vi har ännu inte vant oss vid högre beg-priserna, så därför är begagnade gitarrer billigare här.

Om du har pengarna så köp en Gibson och prova. Om du gillar den så är problemet löst, om inte så kan du ofta sälja den vidare för liknande pengar och leta vidare. Om du inte har råd, så spelar det ju ingen roll hur Gibson är, utan då är det bara att sikta in sig på det man har råd med. Tidiga 80-tals-japaner är väl det givna valet om prislappen ska hamna under 10000:-.

Men hittar aldrig det man vill ha om man inte köper något och provar i lugn och ro under en tid och justerar instrument efter smak och sätter på de strängar man gillar.

Lycka till!


Ja, den Traditional jag såg på Blocket ligger på 20000:-


19 Mar 2024, 08:14
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
Jag tror en Tokai LS95 (eller 101 nu, de har tydligen höjt priserna, 19000:-) är i klass med en Gibson Standard. 14000:- mot Gibson, minst 30000:-
Man får avgöra om det är värt de extra pengarna för att det ska vara Gibson, Made in USA. Man får dock ett case med Gibson.
En ny Custom kostar 55000:-, med lönntopp och Gibson 490/498, case. En FGN LC20, deras custom, är helt i mahogny, Seymour Duncan 59/JB, inget case, 16000:-
Kanske är värt nästan 40000:- extra där, ingen aning.


19 Mar 2024, 11:06
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Jag har ju helt släppt Gibson nu (för tillfället ?) Kör enbart på gamla Burnys och är helnöjd. Plastlacken stör mig inte, känslan är som den Gibson r8 jag hade ett tag utan att behöva vara nervös över att ha en 40+ gitarr stående.
Med det sagt, vad gäller MIJ så kan de skilja sig åt lika mycket som Gibsons, man gillar ett ex men inte ett annat, även om de ska vara lika i allt.
Har en vit custom helt i mahohgny, en svart med lönntopp och en honungsfärgad plaintop, Den helt i mahogny är den mest resonanta av dem alla, men behöver inte vara just det med mahognyn utan alla gitarrer är ju ändå unika då allt trä är unikt.
Jag föredrar gamla MIJ och customshop före Gibson standards, men det säger egentligen inte så mycket, andra tycker annorlunda.
Du får helt enkelt prova dig fram.
Jag rekommenderar att börja med en sjysst Gibson, Har sett tex classics och traditionals ute för 14-17000 bara senaste månaden. Tradera, FB, Vend, blocket..
Då har man fått the real deal och kan senare leta efter nått annat att jämföra med om man vill. När man köper beg så förlorar man ändå aldrig direkt nått mer än frakten.
Med lite tur kanske du tom tjänar lite på det.


19 Mar 2024, 12:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
lampic wrote:
Jag har ju helt släppt Gibson nu (för tillfället ?) Kör enbart på gamla Burnys och är helnöjd. Plastlacken stör mig inte, känslan är som den Gibson r8 jag hade ett tag utan att behöva vara nervös över att ha en 40+ gitarr stående.
Med det sagt, vad gäller MIJ så kan de skilja sig åt lika mycket som Gibsons, man gillar ett ex men inte ett annat, även om de ska vara lika i allt.
Har en vit custom helt i mahohgny, en svart med lönntopp och en honungsfärgad plaintop, Den helt i mahogny är den mest resonanta av dem alla, men behöver inte vara just det med mahognyn utan alla gitarrer är ju ändå unika då allt trä är unikt.
Jag föredrar gamla MIJ och customshop före Gibson standards, men det säger egentligen inte så mycket, andra tycker annorlunda.
Du får helt enkelt prova dig fram.
Jag rekommenderar att börja med en sjysst Gibson, Har sett tex classics och traditionals ute för 14-17000 bara senaste månaden. Tradera, FB, Vend, blocket..
Då har man fått the real deal och kan senare leta efter nått annat att jämföra med om man vill. När man köper beg så förlorar man ändå aldrig direkt nått mer än frakten.
Med lite tur kanske du tom tjänar lite på det.


Ja, Burny verkar vara prisvärda. http://www.japanguitars.co.uk/burny%20info.html
Det är nåt med känslan på äldre gitarrer. Jag lärde mig spela på en Kasuga LP Custom och den spelade jag på i 20 år. Fet hals och skönt inspelad.
Skulle gärna prova mig fram med Gibson, men jag bor långt från storstäderna, och orkar inte åka långt bara för att testa gitarrer. Liten chans att butiker har bra Les Pauls inne just då. Och skicka efter på vinst och förlust tröttnade jag på för många år sen. Det var därför jag köpte en FGN senast. Jag ville det skulle vara bra grejer direkt. OM det skulle bli en Gibson så förlitar jag mig på Gregsguitars smak, då han valt ut gitarrer han gillar själv.


19 Mar 2024, 12:18
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Gibson eller Heritage
bummer wrote:

Ja, Burny verkar vara prisvärda. http://www.japanguitars.co.uk/burny%20info.html
Det är nåt med känslan på äldre gitarrer. Jag lärde mig spela på en Kasuga LP Custom och den spelade jag på i 20 år. Fet hals och skönt inspelad.
Skulle gärna prova mig fram med Gibson, men jag bor långt från storstäderna, och orkar inte åka långt bara för att testa gitarrer. Liten chans att butiker har bra Les Pauls inne just då. Och skicka efter på vinst och förlust tröttnade jag på för många år sen. Det var därför jag köpte en FGN senast. Jag ville det skulle vara bra grejer direkt. OM det skulle bli en Gibson så förlitar jag mig på Gregsguitars smak, då han valt ut gitarrer han gillar själv.

Köper han verkligen bara in gitarrer som han först provspelat? Hur går det till i praktiken när han provar och väljer ut? Annars känns det mest som ett försäljningstrick att hävda att man gör det.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


19 Mar 2024, 13:09
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
Polytone wrote:
bummer wrote:

Ja, Burny verkar vara prisvärda. http://www.japanguitars.co.uk/burny%20info.html
Det är nåt med känslan på äldre gitarrer. Jag lärde mig spela på en Kasuga LP Custom och den spelade jag på i 20 år. Fet hals och skönt inspelad.
Skulle gärna prova mig fram med Gibson, men jag bor långt från storstäderna, och orkar inte åka långt bara för att testa gitarrer. Liten chans att butiker har bra Les Pauls inne just då. Och skicka efter på vinst och förlust tröttnade jag på för många år sen. Det var därför jag köpte en FGN senast. Jag ville det skulle vara bra grejer direkt. OM det skulle bli en Gibson så förlitar jag mig på Gregsguitars smak, då han valt ut gitarrer han gillar själv.

Köper han verkligen bara in gitarrer som han först provspelat? Hur går det till i praktiken när han provar och väljer ut? Annars känns det mest som ett försäljningstrick att hävda att man gör det.


Enligt hans hemsida i alla fall:

One reason why my online shop is doing so well - and has been frequented by guitarists from all over Europe for decades - is probably because I only sell instruments that I like myself, and with which I personally would also go on stage!
All entries on my inventory are quality instruments only, either vintage, second hand or new. They are meticulously selected according to my personal preferences. That means, most are very resonant light weight instruments that sound excellent and play comfortably. Many are great investments, too, as they will very likely increase in market value. In any case, all guitars offer excellent user value. Customer satisfaction for both players and collectors alike is what I am working for. Prices will usually reflect current average market value (dealer prices). I will not attempt to disguise the fact that I am trying to make a profit here, as I am sometimes "accused" of - I am a pro dealer with a registered trade. I payed for all instruments on my stock list at my own financial risk. I spend many hours a day to find great instruments, original spare parts, and accessories. I take a lot of time and patience to check if an instrument and its parts are original etc. (which often requires to take an instrument apart) and take fotos of everything. I perform whatever maintenance work seems necessary, put everything back together, set the guitar up and restring it.


19 Mar 2024, 13:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Polytone wrote:
Köper han verkligen bara in gitarrer som han först provspelat?
Hur går det till i praktiken när han provar och väljer ut? .


Nej såklart inte, vad jag tror i alla fall.
.
Vad han troligen vill ha sagt är att han bara tar in byten som han anser attraktiva att ha i lager samt att han
ger varje gitarr en professionell setup.

Han tar ju emot byten som skickas till honom, tror inte han returnerar om det inte är helt fel/trasigt osv.

Möjligen att han tar emot personligen på plats i Tyskland och där tar byten han provspelar först.

Detta är ju ett av de dilemma som finns med att handla med begagnat, de fina bitarna går iväg fort och sortimentet blir mer och mer
urvattnat med en massa sura inbyten som ingen vill ha och inte stämmer med affärens 'image/brand'

Tycker han lyckats bra med att ha riktigt attraktiva gitarrer på sin sida, dock väldigt dyrt speciellt som Euron står mot kronan nu.
Jag tror inte han skulle sälja en dålig gitarr medvetet, det är det ryktet han har i alla fall och det är väl det som räknas kanske.

2 av mina Custom Shop Gibson kommer från Greg, dock köpta av tidigare ägare.

_________________



19 Mar 2024, 14:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Jag hade slagit till på en Gibson begagnad till sjysst pris i sverige, osedd och ospelat tom.
Om en gitarr faller en i smaken har inte enbart med att göra om den är bra eller inte (vad jag tycker är bra kanske nån annan tycker är kass) utan även att en les paul inte var vad man ville ha, eller att man vill ha en annan sort som man tycker är coolare/snyggare osv. Menar här att bara för att någon säljer sin les paul behöver inte betyda att det är ett kasst ex, personen kan sälja av massor av anledningar, slutat spela, föredrar tele, behöver pengar osv..
Lite setup kan man fixa själv och gillar man den inte ändå så bara sälj och hitta en annan.
Du har dessutom redan antar jag bra les paul varianter att jämföra med?

Har köpt många Gibsons på så sätt och r8:an till slut var helt fantastisk, men då kunde jag också släppa det där med Gibson på huvudet, föll mig personligen mer i smaken att köra på gamla japanare, loggan började spela mindre roll..
Men resan behövde jag göra och det låter som om du också behöver ta dig igenom detta och vem vet, kanske landar en för dig helt fantastisk Gibson Les Paul?

De som jag sett ute sista månaderna var jävligt fina, att spela, vem vet? Säkerligen ganska bra oavsett.

om du är intresserad av Burnys så brukar de dyka upp för runt 7000 på blocket då och då, ganska trygga köp.


19 Mar 2024, 14:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
Skulle inte våga köpa från Blocket t ex, för då är jag inne i samma igen. Få gitarrren, bli besviken, packa ner den igen, skicka iväg. Jag var så less på det så jag kunde spy. Jag är egentligen nöjd med min Vintage V100, haft den i 14 år nu, så länge har jag aldrig behållit en gitarr. Det är en V100BB, som i de här klippen.
https://www.youtube.com/watch?v=FGpmMyNgSVA
https://www.youtube.com/watch?v=w4uvQuYIRO8&t=135s

Det är mest en grej, att det skulle vara kul att få äga en Gibson nån gång. Vi lever ju bara en gång. Men man bör nog testa den innan, för de är inte billiga.


Last edited by bummer on 20 Mar 2024, 13:19, edited 4 times in total.



19 Mar 2024, 15:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
bummer wrote:


Det är mest en grej, att det skulle vara kul att få äga en Gibson nån gång. Vi lever ju bara en gång.

Lever gör man varje dag, dör gör man bara en gång.
Eller som citatet:
Det bästa sättet att bli av med en frestelse är att falla för den

_________________



19 Mar 2024, 16:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Gibson eller Heritage
Bästa sättet att hålla drömmar vid liv är att se till att de aldrig blir uppfyllda.


19 Mar 2024, 18:34
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Friskt vågat hälften vunnet

Denna hade jag köpt rakt av, försökt pruta till 15 men förmodligen fått för 16.
Snygg :)
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1203703920


19 Mar 2024, 21:41
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Gibson eller Heritage
bummer wrote:
Enligt hans hemsida i alla fall:

One reason why my online shop is doing so well - and has been frequented by guitarists from all over Europe for decades - is probably because I only sell instruments that I like myself, and with which I personally would also go on stage!
All entries on my inventory are quality instruments only, either vintage, second hand or new. They are meticulously selected according to my personal preferences. That means, most are very resonant light weight instruments that sound excellent and play comfortably. Many are great investments, too, as they will very likely increase in market value. In any case, all guitars offer excellent user value. Customer satisfaction for both players and collectors alike is what I am working for. Prices will usually reflect current average market value (dealer prices). I will not attempt to disguise the fact that I am trying to make a profit here, as I am sometimes "accused" of - I am a pro dealer with a registered trade. I payed for all instruments on my stock list at my own financial risk. I spend many hours a day to find great instruments, original spare parts, and accessories. I take a lot of time and patience to check if an instrument and its parts are original etc. (which often requires to take an instrument apart) and take fotos of everything. I perform whatever maintenance work seems necessary, put everything back together, set the guitar up and restring it.

Den här Greg har ju en stor privat samling som verkar växa kontinuerligt. Det är nog i den samlingen russinen hamnar.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


20 Mar 2024, 08:06
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
Finns det nån mer säljare liknande Gregsguitars som är seriös, där man kan hitta en bra Gibson?


20 Mar 2024, 09:13
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
lampic wrote:
Friskt vågat hälften vunnet

Denna hade jag köpt rakt av, försökt pruta till 15 men förmodligen fått för 16.
Snygg :)
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1203703920


Det där är ju ett fynd ju. Kommer förmodligen köpas upp av lokal muskaffär annars, som säljer vidare för 25k


20 Mar 2024, 11:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
När bummer köpt sin LP så kommer forumet dö ut :mrgreen:


20 Mar 2024, 11:36
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
rifle wrote:
När bummer köpt sin LP så kommer forumet dö ut :mrgreen:


Ja. Jag var nära nyss, men velar.


20 Mar 2024, 11:37
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 140 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 102 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.