View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 15:06



Reply to topic  [ 140 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Gibson eller Heritage 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Gibson eller Heritage
bummer wrote:
Jag hör och ser det ofta. En av tio Les Paul är bra. Kanske överdrivet, ingen aning. EytschPi42 som har nåt problem med Gibson, han känner till grejer om dom, folk som blivit illa behandlade, sa t ex om Heritage att där kan man man gå in i en butik och bara köpa en, och den är bra. Så är det inte med Gibson. T o m läst och sett grejer om Custom Shop. Där går väl gränsen. Om man betalar minst 50-70000:- för en gitarr så ska den väl vara felfri? Min FGN var perfekt, för 7500:-
Var väl en tråd här om frässkägg i en 335? Phillip McKnight ångrade sitt köp av en R0 och visade vilken fin miss de lackat över.

Läste nyss i en tråd där folk pratar om vilket skitbolag Gibson är. Nån nämnde att de drog in Elitiist för de var för bra och kostade mindre än Gibson. På Youtube läste jag häromdagen en kommentar från en som jobbat i fabriken hos Gibson, och det var inga bra erfarenheter.

Då föreslår jag att du använder pengarna till något annat kul. Och släpper Gibson.


21 Mar 2024, 16:46
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Fascinerande hur dessa Gibsontrådar
kan återkomma gång på gång under 15 år
Och alltid bli så besökta med många inlägg trots
att det ofta gränsar till ren trolldom.

Vore intressant att kopiera ALL text från dessa och
BE open AI göra en summering på en A4.

Internet är en bra källa till information men
Det krävs ju att man är källkritisk och sållar
Kraftigt.

Tror ingen blivit direkt klokare av diskussionerna men
Det kan ju vara underhållande

_________________



21 Mar 2024, 19:00
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
lpstd wrote:
bummer wrote:

Just Gibson verkar många vara överens om att man bör testa innan köp. Med andra märken är man i stort sett garanterad att det är bra grejer, och man kan köpa osett. Skulle aldrig köpa en Faded eller från en privatperson på nätet. Enda vore om nån bor i närheten så jag kan testa innan.

Du säger att "verkar många vara överens". Men dock inte alla. Jag har köpt fem Gibson hittills i livet. Två av dessa åkte jag hem till köparen och provade. Den ena av dessa blev inte bra förrän den hade fått en omgång hos Guitarlabs. De andra tre kom hem med posten/budbil/bussgods eller liknande. Dessa tre är samtliga fantastiska gitarrer (en av dem har dock jag tyvärr inte kvar).
En (LP Standard år 2000) har jag haft i över 20 år och den kommer att stanna livet ut. Den andra är en 335:a som jag haft i mer än 10 år.

Kanske är jag ovanligt okritisk? Det måste i så fall vara en vinstlott.


Jag har läst både positivt och negativt om Gibson. Om jag mest läst positiva saker så hade jag vågat köpt en på nätet för längesen. Du verkar ha haft otrolig tur där.


21 Mar 2024, 19:05
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
Mike Leaf wrote:
Fascinerande hur dessa Gibsontrådar
kan återkomma gång på gång under 15 år
Och alltid bli så besökta med många inlägg trots
att det ofta gränsar till ren trolldom.

Vore intressant att kopiera ALL text från dessa och
BE open AI göra en summering på en A4.

Internet är en bra källa till information men
Det krävs ju att man är källkritisk och sållar
Kraftigt.

Tror ingen blivit direkt klokare av diskussionerna men
Det kan ju vara underhållande


Jag sväljer inte allt som kritikerna säger, men det känns sannolikt att Gibson lever mycket på sitt varumärke och kan kosta på sig att vara lite lata och slarva. De vet att de säljer ändå. T ex japanerna verkar ha mer yrkesstolthet, ingen slump att just japanska gitarrer ofta värderas högt.


21 Mar 2024, 19:07
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Gibson eller Heritage
bummer wrote:
Jag hör och ser det ofta. En av tio Les Paul är bra. Kanske överdrivet, ingen aning. EytschPi42 som har nåt problem med Gibson, han känner till grejer om dom, folk som blivit illa behandlade, sa t ex om Heritage att där kan man man gå in i en butik och bara köpa en, och den är bra. Så är det inte med Gibson. T o m läst och sett grejer om Custom Shop. Där går väl gränsen. Om man betalar minst 50-70000:- för en gitarr så ska den väl vara felfri? Min FGN var perfekt, för 7500:-
Var väl en tråd här om frässkägg i en 335? Phillip McKnight ångrade sitt köp av en R0 och visade vilken fin miss de lackat över.

Läste nyss i en tråd där folk pratar om vilket skitbolag Gibson är. Nån nämnde att de drog in Elitiist för de var för bra och kostade mindre än Gibson. På Youtube läste jag häromdagen en kommentar från en som jobbat i fabriken hos Gibson, och det var inga bra erfarenheter.

Bummer, ge fan i att läsa nåt mer om det här nu. Du blir bara förvirrad. Köp - testa - behåll/sälj.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


21 Mar 2024, 19:14
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
Polytone wrote:
/quote]
Bummer, ge fan i att läsa nåt mer om det här nu. Du blir bara förvirrad. Köp - testa - behåll/sälj.


Ja, jag får väl göra det :P


21 Mar 2024, 19:17
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Jakten fortsätter.
Frässkäggstråden saknar man lite.


21 Mar 2024, 20:00
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Gibson eller Heritage
Mike Leaf wrote:
Fascinerande hur dessa Gibsontrådar
kan återkomma gång på gång under 15 år
Och alltid bli så besökta med många inlägg trots
att det ofta gränsar till ren trolldom.

Vore intressant att kopiera ALL text från dessa och
BE open AI göra en summering på en A4.



Varsågod, denna sidans diskussion sammanfattad:

In texten diskuteras valet mellan Gibson och Heritage gitarrer. Det framkommer att vissa anser att en av tio Les Paul från Gibson är bra, medan Heritage gitarrer anses vara mer konsekvent bra. Det tas upp kritik mot Gibson, med påståenden om att de kan vara slarviga och lata samt att de lever mycket på sitt varumärke. Diskussionen fortsätter med olika användares erfarenheter av gitarrköp och betonar vikten av att testa gitarrer innan köp. Trots blandade åsikter och erfarenheter kring Gibson, konstateras det att det är bäst att köpa, testa och sedan behålla eller sälja gitarrerna. Diskussionen avslutas med en kommentar om fortsatt jakt på rätt gitarr och saknaden av en tidigare diskussionstråd.

Kan väl tycka att det sammanfattar det hela rätt bra, tror inte vi hade blivit så mycket klokare om vi fått med alla trådarnas innehåll i sammanfattningen...

_________________
/Lennart


21 Mar 2024, 22:41
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Jag misstänker ändå att Bummer i själva verket är Sebastian Dawkins som har trollat det här forumet i 15 år.


21 Mar 2024, 23:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Tänk när bil eller hus skall köpas då.... eller en Pizza kan säkert ta veckor.... :mrgreen: :mrgreen:


21 Mar 2024, 23:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
För att hjälpa dig bummer att ta beslut tog och la denna diskussion i ChatGPT (ganska bökigt att kopiera in alla inlägg så chatten godtog den.) Detta är vad ChatGPT svarade:
:D :D :D

User
Kan du sammanfatta texten nedan? (Jag tog bort texten då den blev lång) det är synpunkter kring en persons tankar om han ska köpa en Gibson gitarr eller av andra gitarrmärken? Kommer kan köpa en Gibson?

ChatGPT
Sammanfattningsvis diskuterar författaren olika aspekter av att köpa en Gibson-gitarr jämfört med andra gitarrmärken. Författaren reflekterar över vad som gör en gitarr "the real deal" och ifrågasätter om en Gibson fortfarande kan betraktas som autentisk även om den inte tillverkas på samma plats som de mest eftertraktade modellerna. Diskussionen omfattar även jämförelser mellan Gibson och andra märken som Heritage, Tokai och FGN. Det nämns olika åsikter och recensioner från olika källor, bland annat videor från gitarrtestare som EytschPi42 och Phillip McKnight. Författaren delar sina egna funderingar kring att köpa en Gibson-gitarr och nämner olika kriterier och överväganden som pris, tillverkningsplats och varumärkesvärde. Diskussionen belyser också vikten av att testa och inspektera en gitarr innan köp samt uttrycker viss skepsis gentemot Gibson som företag baserat på negativa erfarenheter från vissa källor. Slutligen uttrycker författaren sin önskan att äga en Gibson-gitarr samtidigt som han/hon betonar vikten av att göra ett informerat och välövervägt beslut vid köp av en sådan gitarr.

User
tror du han kommer köpa en gibson gitarr

ChatGPT
Det är svårt att säga säkert om författaren kommer att köpa en Gibson-gitarr eller inte baserat på diskussionen. Å ena sidan uttrycker författaren ett starkt intresse för Gibson-gitarrer och visar en önskan att äga en vid något tillfälle i sitt liv. Å andra sidan framgår det också att författaren har vissa reservationer och funderingar kring Gibson som företag, tillverkningskvalitet och varumärkesvärde. Det verkar som att författaren är angelägen om att göra ett välgrundat och informerat beslut vid köp av en gitarr och att denne inte är helt övertygad om att en Gibson är det rätta valet för honom/henne. Slutligen är det upp till författaren att avgöra om en Gibson-gitarr är rätt val för honom/henne utifrån sina egna preferenser, krav och budget.
User
det du säger är alltså att han troligen inte kommer att köpa någon gitarr alls någonsin?

ChatGPT
Nej, det är inte vad jag menar. Det jag säger är att det är svårt att avgöra om författaren kommer att köpa en Gibson-gitarr eller inte baserat på den diskussion som har förts. Författaren visar ett intresse för Gibson-gitarrer men har också reservationer och funderingar kring dem. Det är möjligt att författaren i slutändan väljer att köpa en Gibson-gitarr, men det kan också vara så att denne väljer att inte göra det baserat på de diskussioner och överväganden som har förts. Beslutet kommer troligen att påverkas av flera faktorer, inklusive personliga preferenser, budget och tillgänglig information vid tidpunkten för köpet.
User
Hur skulle du kunna hjälpa honom att komma till beslut?

ChatGPT
För att hjälpa författaren att komma till ett beslut angående köp av en gitarr, särskilt en Gibson-gitarr, skulle jag kunna erbjuda följande råd och stöd:

Information om Gibson-gitarrer: Jag kan tillhandahålla mer information om Gibson-gitarrer, inklusive deras historia, olika modeller och tillverkningsprocessen. Detta kan hjälpa författaren att få en bättre förståelse för varför Gibson-gitarrer är eftertraktade och vad som skiljer dem från andra märken.
Jämförelse med andra märken: Jag kan jämföra Gibson-gitarrer med andra märken som författaren har visat intresse för, till exempel Heritage, Tokai och FGN. Detta kan hjälpa författaren att bedöma vilket märke som bäst uppfyller hans eller hennes behov och preferenser.
Recensioner och erfarenheter: Jag kan sammanfatta och analysera recensioner och erfarenheter från andra gitarrister, både positiva och negativa, för att ge författaren en bredare bild av vad man kan förvänta sig vid köp av en Gibson-gitarr.
Budget och prisjämförelser: Jag kan hjälpa författaren att utvärdera sitt budget och jämföra priset på Gibson-gitarrer med andra alternativ på marknaden för att se vilket som erbjuder bäst värde för pengarna.
Att hitta pålitliga säljare: Jag kan ge tips och råd om var man kan hitta pålitliga säljare som säljer begagnade Gibson-gitarrer av hög kvalitet, till exempel genom att rekommendera auktoriserade återförsäljare eller respekterade online-marknadsplatser.
Genom att erbjuda dessa resurser och råd kan jag hjälpa författaren att fatta ett informerat och välövervägt beslut angående köp av en Gibson-gitarr eller en gitarr från ett annat märke.
User
Tack detta ska jag förmedla till honom!

ChatGPT
Du är välkommen! Om det finns några andra frågor eller om jag kan hjälpa till med något annat är det bara att säga till. Lycka till med att hjälpa din vän att fatta det bästa beslutet för sina gitarrinköp!


22 Mar 2024, 01:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Jag känner kanske att svaren från ChatGPT gjort att vi är tillbaka på ruta 1...


22 Mar 2024, 01:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Ställde en fråga till till ChatGPT Så vi kommer från ruta 1...

User
Kan du väldigt kort sammanfatta åsikterna från övriga deltagare i diskussionen nedan i en mening? (Jag tog bort texten då den blev lång) De övriga deltagarna är obi, pleximaster, rifle, zoork_1, Polytone, Mike Leaf, Granis67, 4trax, snutstrut, lampic, lpstd, berra_b, pipa, Custom Sam, salesman. Tycker de att författaren bör köpa en gibson gitarr?

ChatGPT
Sammanfattningsvis är majoriteten av de övriga deltagarna för att han bör köpa en Gibson-gitarr och testa utifall han uppskattar gitarren, i enstaka fall föreslog enskilda deltagare andra gitarrmärken.

Så nu blev tråden en mening! :)
Detta tog mig en timme!
Lycka till med ditt Gibson köp bummer!

plexi


22 Mar 2024, 01:33
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
https://www.youtube.com/watch?v=2qTvQKkqGUg
4:45 min. Gibson kan vara väldigt ojämna. Stämmer med andra märken också. Fender, PRS. Med just Gibson så gäller det att spela så många man kan. Han säger senare att han känner de som hittat fantastiska gitarrer när de testat sig fram och köpt gitarrer från t ex Reverb. Så kan man göra om man vill, och orkar.
Han har en poäng när han säger att eftersom han inte är samlare, så behöver han inte 2 Les Paul.

https://www.youtube.com/watch?v=NJ6v7Jr54fQ&t=170s
Man betalar för namnet. 1:13 min. Här får man avgöra om det betyder nåt för en, att det står Gibson på huvudet. Fördelen är att pengarna finns kvar i gitarren om man säljer vidare.
Man behöver inte ha en Gibson för att det ska låta som en Les Paul, som han säger senare. Finns många alternativ.


Last edited by bummer on 22 Mar 2024, 13:23, edited 5 times in total.



22 Mar 2024, 08:03
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
bummer wrote:
Gibson på huvudet. Fördelen är att pengarna finns kvar i gitarren om man säljer vidare.


Exakt detta! Insatsen är minimal för att prova en begagnad Gibson. Om du inte betalar överpris så finns ingenting att förlora.


22 Mar 2024, 08:19
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
Obi wrote:
bummer wrote:
Gibson på huvudet. Fördelen är att pengarna finns kvar i gitarren om man säljer vidare.


Exakt detta! Insatsen är minimal för att prova en begagnad Gibson. Om du inte betalar överpris så finns ingenting att förlora.


Man slipper besväret att lägga ut annons, behöva packa in den, ta den till Bussgods eller liknande och skicka den. Jag vill aldrig mer göra det. Jag fick nog.
Det är nog så att Gibson är bra för de som bor nära ställen där de har många Les Pauls, så att man kan känna på dom.


22 Mar 2024, 08:25
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Gibson eller Heritage
bummer wrote:

Man slipper besväret att lägga ut annons, behöva packa in den, ta den till Bussgods eller liknande och skicka den. Jag vill aldrig mer göra det. Jag fick nog.
Det är nog så att Gibson är bra för de som bor nära ställen där de har många Les Pauls, så att man kan känna på dom.

Så du tänker att du bara köper men inte säljer gitarrer? Det påverkar det hela en aning.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


22 Mar 2024, 08:38
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Gibson eller Heritage
bummer wrote:

Jag hör och ser det ofta. En av tio Les Paul är bra. Kanske överdrivet, ingen aning. EytschPi42 som har nåt problem med Gibson, han känner till grejer om dom, folk som blivit illa behandlade, sa t ex om Heritage att där kan man man gå in i en butik och bara köpa en, och den är bra. Så är det inte med Gibson. T o m läst och sett grejer om Custom Shop. Där går väl gränsen. Om man betalar minst 50-70000:- för en gitarr så ska den väl vara felfri? Min FGN var perfekt, för 7500:-
Var väl en tråd här om frässkägg i en 335? Phillip McKnight ångrade sitt köp av en R0 och visade vilken fin miss de lackat över.

Läste nyss i en tråd där folk pratar om vilket skitbolag Gibson är. Nån nämnde att de drog in Elitiist för de var för bra och kostade mindre än Gibson. På Youtube läste jag häromdagen en kommentar från en som jobbat i fabriken hos Gibson, och det var inga bra erfarenheter.


Jag bara undrar - hur många les pauls (Gibsons) har du själv spelat på?

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


22 Mar 2024, 10:16
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Jag börjar vela redan nu om det ska bli en Calzone eller Bussola till lunch...


22 Mar 2024, 10:16
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Gibson eller Heritage
snutstrut wrote:
Jag börjar vela redan nu om det ska bli en Calzone eller Bussola till lunch...

Jag läste någonstans att Calzone kan skifta i kvalite´...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


22 Mar 2024, 10:29
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
pippo wrote:
Jag bara undrar - hur många les pauls (Gibsons) har du själv spelat på?


Jag har bara hållit i en Gibson, en Flying V.


22 Mar 2024, 10:31
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Gibson eller Heritage
Polytone wrote:
snutstrut wrote:
Jag börjar vela redan nu om det ska bli en Calzone eller Bussola till lunch...

Jag läste någonstans att Calzone kan skifta i kvalite´...


Men Bussola kan ju ha frässkägg och man måste ofta äta 10 innan man hittar en med rätt mängd ost...

/J

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


22 Mar 2024, 10:32
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Gibson eller Heritage
bummer wrote:
pippo wrote:
Jag bara undrar - hur många les pauls (Gibsons) har du själv spelat på?


Jag har bara hållit i en Gibson, en Flying V.


Då förstår jag att det inte känns tryggt att köpa på distans eller från privatperson - kanske för att du har för få egna referenser på hur en sådan känns/ska kännas?
Åk på nån mässa eller ta en tur till närmaste storstad med butikutbud så du kan prova runt lite.

EystchhsefföiuafafjhadfPi2131 och McKnight är ju inget annat än sexsträngade influencers och bör läsas/lyssnas på med en stor dos källkritik. Att skapa sin egen verklighet på någon annans uppfattning är inte heller rekommenderat - oavsett om den säger att gitarrerna i fråga är bra eller dåliga. Som så många andra redan påpekat - lämna datorn och ut och prova.

.. och bara för att kasta lite mer bensin på elden här - för egen del har jag haft fler "sämre" Fenders än Gibsons.

/J

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


22 Mar 2024, 10:38
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
bummer wrote:
pippo wrote:
Jag bara undrar - hur många les pauls (Gibsons) har du själv spelat på?


Jag har bara hållit i en Gibson, en Flying V.


Var håller du till? Är du i Skåne så hör av dig så ska du få prova lite gitarrer?

plexi


22 Mar 2024, 10:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Du har här folk som har ägt hur många Gibsons som helst och inte har en YT kanal där dom säljer något eller jagar tittar siffror.

Du kan lyssna på oss. Om du verkligen vill veta om Gibson.

Groggsguitar tex är ju ganska dryg med sina tröttsamma fanatislösa riff.
Och han är ute efter YT pengar och att sälja helt vanliga alltför dyra gitarrer.


Den kunskap du söker finns på detta forum.

Men du måste prova en(flera) själv med så där avancerad lättpåverkan av flummiga rykten.
Ditt öra kanske vill han en annan Les Paul än vad mitt öra vill ha.


Folk vill hjälpa men Trollvibbarna är aggressiva.

#Trolltrollsimsalabum


22 Mar 2024, 10:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
snutstrut wrote:
Jag börjar vela redan nu om det ska bli en Calzone eller Bussola till lunch...


Skulle lätt välja en Calzone. Åt en förra veckan, såå gott :P


22 Mar 2024, 11:10
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
salesman wrote:
Du har här folk som har ägt hur många Gibsons som helst och inte har en YT kanal där dom säljer något eller jagar tittar siffror.

Du kan lyssna på oss. Om du verkligen vill veta om Gibson.

Groggsguitar tex är ju ganska dryg med sina tröttsamma fanatislösa riff.
Och han är ute efter YT pengar och att sälja helt vanliga alltför dyra gitarrer.


Den kunskap du söker finns på detta forum.

Men du måste prova en(flera) själv med så där avancerad lättpåverkan av flummiga rykten.
Ditt öra kanske vill han en annan Les Paul än vad mitt öra vill ha.


Folk vill hjälpa men Trollvibbarna är aggressiva.

#Trolltrollsimsalabum


Kan hålla med om att Gregor spelar likadant i många klipp, men ibland så glimtar det till. Såg ett klipp där han spelade snygg fusion, inte alls som man är van att höra honom, med de trötta bluestonerna. Minns tyvärr inte vad han spelade på. Här tycker jag att den gitarren (FGN) får honom att ta ut svängarna lite, han kanske skulle ha behållit den här https://www.youtube.com/watch?v=Jo-JvKfobjg
Han hymlar inte med att han vill tjäna pengar på det. Tycker priserna på Reverb är värre. Enligt hans hemsida så fixar han till gitarrerna om det behövs. Och har bara gitarrer han själv gillar. Smaksak förstås, vad man gillar.


Jag kommer nog vela vidare, då jag är feg av mig och lat. Törs inte köpa av en privatperson då jag inte vet vad jag får. Mickarna kanske är bytta, gitarren har dolda fel m.m.
Jag orkar inte åka långt till en större stad på vinst och förlust, för chansen är liten att de har nån bra Gibson inne.
Man kanske ska nöja sig. Jag har ju en bra LP, min Vintage. Dave Simpson är en jag brukar kolla på. Han har runt 50 gitarrer, både billigt (som min Squier Bullet) och dyrare. Verkligen ingen märkessnobb. Den LPn han skulle behålla är hans Vintage Lemon Drop. Ändå så köpte han rätt nyligen en Gibson Standard 60s.


Last edited by bummer on 22 Mar 2024, 12:16, edited 5 times in total.



22 Mar 2024, 11:15
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Gibson eller Heritage
pleximaster wrote:
Ställde en fråga till till ChatGPT Så vi kommer från ruta 1...

User
Kan du väldigt kort sammanfatta åsikterna från övriga deltagare i diskussionen nedan i en mening? (Jag tog bort texten då den blev lång) De övriga deltagarna är obi, pleximaster, rifle, zoork_1, Polytone, Mike Leaf, Granis67, 4trax, snutstrut, lampic, lpstd, berra_b, pipa, Custom Sam, salesman. Tycker de att författaren bör köpa en gibson gitarr?

ChatGPT
Sammanfattningsvis är majoriteten av de övriga deltagarna för att han bör köpa en Gibson-gitarr och testa utifall han uppskattar gitarren, i enstaka fall föreslog enskilda deltagare andra gitarrmärken.

Så nu blev tråden en mening! :)
Detta tog mig en timme!
Lycka till med ditt Gibson köp bummer!

plexi


Det är tydligen "HÖRBARHET NOLLA" på dina inlägg! :D

Helt med dig plexi, det måsta ta slut nångång!
Tråden är en lektion i envägskommunikation, det tragglas samma sak om och om igen och det är den mest populära tråden på lääänge om en mans beslutångest som inte lyssnar.
Kul, eller kanske bara tragiskt! :roll:


22 Mar 2024, 11:16
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
pippo wrote:

Då förstår jag att det inte känns tryggt att köpa på distans eller från privatperson - kanske för att du har för få egna referenser på hur en sådan känns/ska kännas?
Åk på nån mässa eller ta en tur till närmaste storstad med butikutbud så du kan prova runt lite.

EystchhsefföiuafafjhadfPi2131 och McKnight är ju inget annat än sexsträngade influencers och bör läsas/lyssnas på med en stor dos källkritik. Att skapa sin egen verklighet på någon annans uppfattning är inte heller rekommenderat - oavsett om den säger att gitarrerna i fråga är bra eller dåliga. Som så många andra redan påpekat - lämna datorn och ut och prova.

.. och bara för att kasta lite mer bensin på elden här - för egen del har jag haft fler "sämre" Fenders än Gibsons.

/J


Ja, jag har ingen aning om hur en Gibson ska kännas. De har tydligen nåt speciellt och unikt. Men så ser man videos där t ex Danish Pete säger att en Standard 60s inte känns som en dyr gitarr, känns inte som en Gibson... Han är dock van att spela Custom Shop, och det är en helt annan grej. Jag lyssnar inte blint på de här Youtubarna, men jag tror det är sunt att ifrågasätta lite och inse att man faktiskt betalar mycket för namnet Gibson. En japansk Tokai som kostar hälften kan nog vara minst lika bra.


22 Mar 2024, 11:20
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Efter +50 år av gitarrspelande, under vilka jag spelat på typ 100 olika gibson och ägt ett femtiotal gitarrer av olika märken, kan jag bara konstatera att Gibson byggt och fortfarande bygger kvalitetsinstrument.

Om, när eller vilka gibson som är värda pengarna, eller om andra bygger lika bra eller bättre billigare gitarrer, är en annan sak.

Även Norlin-era gibson är generellt sett bra instrument trots att folk pissar på dem eller dissar dem i största allmänhet. Försökte i flera år köpa en tidig 70-tal med fet hals av en bekant, men han ville aldrig sälja..... :?


22 Mar 2024, 12:18
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 140 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 93 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.