View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 09:54



Reply to topic  [ 140 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Gibson eller Heritage 
Author Message

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Gibson eller Heritage
Vilka är the real deal? Heritage tillverkas i Gibsons gamla fabrik, där de mytomspunna 1959 Les Paul tillverkades. Gitarrer som kostar flera miljoner nu.
Gibson flyttade och tillverkas inte där längre.
Det enda äkta med en Gibson är loggan numera? Gibson marknadsför sig bl.a. med "Play authentic". Men de tillverkas ju inte längre där de mest eftersökta Les Paul tillverkades. De flyttade långt därifrån. LPs med nitro tillverkas på andra ställen också. Tokai i Japan, Maybach i Tjeckien. Kanske måste vara Made in USA. Heritage är det. I Gibsons gamla fabriker. 225 Parsons Street, Kalamazoo, Michigan, USA.


14 Mar 2024, 08:01
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Gibson är "the real deal".


14 Mar 2024, 12:57
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
Vilka ger mest bang for the buck? Heritage Standard är billigare i USA än Gibson Les Paul Standard. Köper man från finska återförsäljaren blir det dyrare än en Gibson. Gibson, där betalar man för namnet. Undrar hur mycket?
Sen så finns det Custom Shop. Heritage har också det. De ligger på 47 422:- från finska återförsäljaren. En Gibson 1959 kostar från 77 000:- och uppåt på Thomann.
Läste lite snabbt på ett forum och två sa Heritage var skitbra, men att de bästa Les Paul de nånsin spelat på var R8 och R9. Helt ok att det är så, med tanke på vad de kostar.


Last edited by bummer on 14 Mar 2024, 15:27, edited 2 times in total.



14 Mar 2024, 14:03
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Fundera inte på dessa saker. Jag är övertygad om att rätt Gibson i din ägo skulle kunna bli en "game changer"


14 Mar 2024, 14:55
Profile ICQ WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Jag skulle föreslå att du tittar på begagnade gitarrer då får du prova innan. Sedan lägg in i budgeten en professionell set up och kanske Plek eller bandslip. Troligen lättast att få mest "bang for the buck" så

plexi


14 Mar 2024, 15:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Håller med om begagnat och setup men annars är jag är övertygad om att bummer INTE vill ha mest bang fÖr the bucK, trots att han säger det.
Vi som läst bummers trådar i 20 år+ nu vet bättre än han själv vad han vill ha. Han vill ha "the real deal" och det finns bara ett sätt att komma dit.

Alla nya Gibson är fö plekade numera såvitt jag förstår men det kanske finns gradskillnader i helvetet?
https://gazette.gibson.com/gear/what-ar ... at-gibson/
Men det gäller som sagt nya och inte alla begagnade.


14 Mar 2024, 16:01
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
Obi wrote:
Håller med om begagnat och setup men annars är jag är övertygad om att bummer INTE vill ha mest bang fÖr the bucK, trots att han säger det.
Vi som läst bummers trådar i 20 år+ nu vet bättre än han själv vad han vill ha. Han vill ha "the real deal" och det finns bara ett sätt att komma dit.

Alla nya Gibson är fö plekade numera såvitt jag förstår men det kanske finns gradskillnader i helvetet?
https://gazette.gibson.com/gear/what-ar ... at-gibson/

Såg nyss en video (Andertons) där de jämförde två Standard (50 och 60) och en Heritage H-150. Heritage kom sist. Nu är ju gitarrer olika, så det kan variera. Smaksak vad man gillar också. Dock så kanske det är överdrivet med de som säger att en H-150 är Custom Shop-klass till en tredjedel av priset.
Samma år så gjorde EytschPi42 en video om H-150 och han är säker på att man går ut med en sån istället för en Gibson, om man provspelar båda. https://www.youtube.com/watch?v=JPVMqNdsXiM

Det är ju mest för diskussionens skull som jag frågar. Är en Les Paul äkta för att det står Gibson på huvudet, eller är det mer äkta när den är tillverkad där de legendariska, mest eftertraktade Les Paul tillverkades?


Last edited by bummer on 14 Mar 2024, 18:02, edited 1 time in total.



14 Mar 2024, 16:09
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
bummer wrote:

Det är ju mest för diskussionens skull som jag frågar. Är en Les Paul äkta för att det står Gibson på huvudet, eller är det mer äkta när den är tillverkad där de legendariska, mest eftertraktade Les Paul tillverkades?


Det finns säkert massor av positivt att säga om the Heritage men några Gibson är de ju inte oavsett hur mycket historia som sitter i väggarna.

Observera att jag inte propagerar för Gibson i allmänhet men i ditt fall så tror jag det finns en poäng med att köpa en.


14 Mar 2024, 16:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Men det är en äkta Heritage :mrgreen:


14 Mar 2024, 16:35
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
rifle wrote:
Men det är en äkta Heritage :mrgreen:


absolut :)


14 Mar 2024, 16:36
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
Obi wrote:
bummer wrote:

Det är ju mest för diskussionens skull som jag frågar. Är en Les Paul äkta för att det står Gibson på huvudet, eller är det mer äkta när den är tillverkad där de legendariska, mest eftertraktade Les Paul tillverkades?


Det finns säkert massor av positivt att säga om the Heritage men några Gibson är de ju inte oavsett hur mycket historia som sitter i väggarna.

Observera att jag inte propagerar för Gibson i allmänhet men i ditt fall så tror jag det finns en poäng med att köpa en.


Ja, det verkar vara så. Jag måste få äga en Gibson nån gång i mitt liv.

Funderade över varför just R9 är så mycket dyrare än R8, och läste på annat forum. Ett svar var kul: Extra fairy sweat in the glue on a R9


Last edited by bummer on 16 Mar 2024, 09:20, edited 6 times in total.



14 Mar 2024, 17:42
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Denna Les Paul är en av de Slash använde mest tidigt i karriären en Second Les Paul Standard från 87-88... Den fick mig att snöa in på Les Pauls. Gjord i Nashville

Dessa är inte jättedyra nu


Attachments:
CJp1JjyWsAAvoqn.jpg
CJp1JjyWsAAvoqn.jpg [ 82.74 KiB | Viewed 1185 times ]
14 Mar 2024, 17:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Obi wrote:
Alla nya Gibson är fö plekade numera såvitt jag förstår men det kanske finns gradskillnader i helvetet?
Kort kommentar ang. PLEK. Jag har spelat på ett tiotal nyare PLEK:ade Gibson och har en ny Gibson själv. De gitarrer jag testat har haft halvtaskig setup med rätt HÖG stränghöjd. När jag sänkt stränghöjden har rasslet kommit som ett brev på posten. Kort sagt, jag upplever att PLEK:ning inte gör så stor skillnad längre. Faktum är att bäst resultat har jag fått efter ombandning och manuell "band-tillputsning". Senast nu fixade Carl Åberg en ES-175:a med lysande resultat. En bra PLEK:ning kräver kompetens....


14 Mar 2024, 21:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
zoork_1 wrote:
Obi wrote:
Alla nya Gibson är fö plekade numera såvitt jag förstår men det kanske finns gradskillnader i helvetet?
Kort kommentar ang. PLEK. Jag har spelat på ett tiotal nyare PLEK:ade Gibson och har en ny Gibson själv. De gitarrer jag testat har haft halvtaskig setup med rätt HÖG stränghöjd. När jag sänkt stränghöjden har rasslet kommit som ett brev på posten. Kort sagt, jag upplever att PLEK:ning inte gör så stor skillnad längre. Faktum är att bäst resultat har jag fått efter ombandning och manuell "band-tillputsning". Senast nu fixade Carl Åberg en ES-175:a med lysande resultat. En bra PLEK:ning kräver kompetens....



Håller med Zoom om plekningen
Man kan säga så här En plekning blir inte bättre än den som utför den, det behöver en person som är duktig på att läsa halsen och veta vad som ska åtgärdas för att en hals vid slipning ska bli optimal precis som traditionell slipning. Maskinen är bara ett verktyg. Man kan läsa av en hals med blicken mäta med lim´njaler och annat eller låta PLEK mäta med en laser vilket går snabbare.
Därefter måste val göras. Vad ska åtgärdas, vad ska vi slipa. Detta gör inte maskinen åt dig (AI kommer säkert i framtiden) men nu är det en människa som tar besluten och här krävs erfarenhet.

Sedan ber man maskinen att utföra åtgärderna och slipa banden och detta snabbt och med hög precision. Om du sätter Prao Eleven Börje Banan som ansvarig för leken blir troligen inte resultatet lika bra som om du tar en gitarrteknioner med flera års erfarenhet att styra maskinen

En PLEK är inte intelligent i sig det är en mät maskin med en dyr bandfil inbyggd


15 Mar 2024, 00:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
pleximaster wrote:


Håller med Zoom om plekningen
Man kan säga så här En plekning blir inte bättre än den som utför den, det behöver en person som är duktig på att läsa halsen och veta vad som ska åtgärdas för att en hals vid slipning ska bli optimal precis som traditionell slipning. Maskinen är bara ett verktyg. Man kan läsa av en hals med blicken mäta med lim´njaler och annat eller låta PLEK mäta med en laser vilket går snabbare.
Därefter måste val göras. Vad ska åtgärdas, vad ska vi slipa. Detta gör inte maskinen åt dig (AI kommer säkert i framtiden) men nu är det en människa som tar besluten och här krävs erfarenhet.

Sedan ber man maskinen att utföra åtgärderna och slipa banden och detta snabbt och med hög precision. Om du sätter Prao Eleven Börje Banan som ansvarig för leken blir troligen inte resultatet lika bra som om du tar en gitarrteknioner med flera års erfarenhet att styra maskinen

En PLEK är inte intelligent i sig det är en mät maskin med en dyr bandfil inbyggd


Låter rimligt men borde inte en förnyad PLEK lasermäting efter slipning visa att grepbrädans/bandstavarnas profil forfarande ligger utanför tolleranserrna i så fall?


15 Mar 2024, 08:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Gibson eller Heritage
pleximaster wrote:
Denna Les Paul är en av de Slash använde mest tidigt i karriären en Second Les Paul Standard från 87-88... Den fick mig att snöa in på Les Pauls. Gjord i Nashville

Dessa är inte jättedyra nu

3-delad topp. Undrar om det blir någon reissue på det? :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


15 Mar 2024, 09:19
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Polytone wrote:
pleximaster wrote:
Denna Les Paul är en av de Slash använde mest tidigt i karriären en Second Les Paul Standard från 87-88... Den fick mig att snöa in på Les Pauls. Gjord i Nashville

Dessa är inte jättedyra nu

3-delad topp. Undrar om det blir någon reissue på det? :)


Finns inte det redan?


15 Mar 2024, 09:24
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Obi wrote:
Låter rimligt men borde inte en förnyad PLEK lasermäting efter slipning visa att grepbrädans/bandstavarnas profil forfarande ligger utanför tolleranserrna i så fall?
Sorry till TS men ett sista OT-inlägg: PLEK är en maskin som hanterar vissa saker korrekt, medan en gitarr(hals) är en "levande" sak som rör på sig, ändrar sig, osv.
Det som kom ut "perfekt" är inte nödvändigtvis perfekt 2 veckor senare....

När det gäller "Gibson eller Heritage" börjar tråden med Real deal och övergår raskt till mest gitarr för pengarna, för att sedan morfa in i lite olika saker (vari jag har en del).....
Tolkar det som att tråden skapats i ett försök att blåsa lite mer liv i bojen, men här är mitt korta svar "Det beror på..."


15 Mar 2024, 10:26
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
Om Fender skulle köpa Gibson och börja tillverka Les Paul Standard i Mexico, är Gibson fortfarande the real deal? Jag minns en video där Phillip McKnight testade en Player-strata när de var nya. "Det här en riktig strata" sa han.

Eller om Fujigen köper Gibson, alla tillverkas i Japan. De har ju byggt Orville by Gibson och Epiphone Elitist, så de kan nog bygga en Les Paul. Men är det the real deal?


Last edited by bummer on 15 Mar 2024, 12:33, edited 1 time in total.



15 Mar 2024, 11:41
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
zoork_1 wrote:
Det som kom ut "perfekt" är inte nödvändigtvis perfekt 2 veckor senare....


Ursäkta ännu ett sidospårsinlägg men om man kollar Gibsons PLEK process

https://www.youtube.com/watch?v=FcJoU0MeUeU

så är det uppenbart att man tar en icke färdigställd gitarr. Dvs gitarrer som aldrig varit strängade, inga monterade stämskruvar, inget stall ingen lack etc och sätter gitarrhalsen i en simulerad statisk belastning och sen slipas alla på samma sätt på 15 minuter. Känns mer som Gibson gör det här för att spara tid och öka marginalerna snarare än att få fram perfekta instrument med optimerad action.
Frågan är om man ens kan säga att de är PLEKade på ett korrekt sätt som föreskrivs av tillverkaren av PLEK? Känns som deras PLEK inte är the real deal iaf :|


15 Mar 2024, 11:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Obi wrote:
Känns mer som Gibson gör det här för att spara tid och öka marginalerna snarare än att få fram perfekta instrument med optimerad action.

Beror hur man ser på det, kan likväl vara att hålla ned försäljningspriset och sälja mer med befintlig marginal.
Det handlar ju om hur man ser på kapacitet kontra efterfrågan.

Visst är man nog mån om att instrumenten är spelbara, men att få fram det 'perfekta' instrumentet tror jag inte är en drivkraft i sig som inte behöver relatera
till kostnader, effektivitet etc.

_________________



15 Mar 2024, 12:35
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Mike Leaf wrote:
Beror hur man ser på det, kan likväl vara att hålla ned försäljningspriset och sälja mer med befintlig marginal.
Det handlar ju om hur man ser på kapacitet kontra efterfrågan.

Visst är man nog mån om att instrumenten är spelbara, men att få fram det 'perfekta' instrumentet tror jag inte är en drivkraft i sig som inte behöver relatera
till kostnader, effektivitet etc.


Jovisst man kan köra alla möjliga processer och maskiner i andra syften än de är tänkta för,
Känns ju dock ändå som de (Gibson) vill gör en grej av (försäljningsargument) att alla instrument är PLEKade som någon sorts kvalitetsstämpel.

Den som t ex lämnar in sin gitarr för PLEK privat har väl ändå en målbild av att spelbarheten ska bli förbättrad? Tillverkaren själv säger att hela idén med maskinen motsvarar " the best possible playability in a guitar"

Med tanke på ovanstående vittnesmål om många ganska dåligt optimerade nya instrument och rörelser i trät så verkar ofärdiga, omonterade och olackade instrument kanske vara den sämsta tänkbara utgångspunkten för PLEK. (jovisst man kunde ju köra helt omonterade halsar eller bara greppbrädorna i maskinen också :roll: )

Kan bara konstare att andra som t ex Martin utför plek processen på helt färdiga instrument som är uppsträngade. Gissar att det är dyrare, krångligare och mer olönsamt men det känns instinktivt som utgångsläget för PLEK borde bli bättre?

Se om man ändå slutligen väljer att låta ökände Börje Banan spoliera processen är väl en annan historia. :wink:


15 Mar 2024, 13:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Obi wrote:
Kan bara konstare att andra som t ex Martin utför plek processen på helt färdiga instrument som är uppsträngade. Gissar att det är dyrare, krångligare och mer olönsamt men det känns instinktivt som utgångsläget för PLEK borde bli bättre?

Se om man ändå slutligen väljer att låta ökände Börje Banan spoliera processen är väl en annan historia. :wink:

Ja så är det ju om BÄTTRE är utifrån att gitarren ska bli mer spelbar.

PLEK har man ju sett som främsta att anvädas vid ombandning och bandslip av begagnade instrument men jag tror definitivt den har en roll
även i tillverkningen.

Självklart skulle det bli mer exakt om det gjordes i slutet av processen, men det verkar inte passa in i hur man ser på det.
Framförallt skulle scanningen bli exakt och inte simulerad.

Det där med 'Börje Banan' osv köper jag dock inte alls.

De som jobbar på fabriken och kör kanske 20-30 gitarrer om dan har nog efter ett tag en
väldigt bra uppfattning om hur maskinen fungerar, dock är ju kanske syftet missvisande, dvs man gör det för att spara tid och få ett acceptabelt resultat snarare än att optimera varje unik gitarr. Detta är allmänt känt redan sen man startade med detta,, men det kanske marknadsförs på ett annat sätt.

Att man skulle ta en prao från gatan och låta arbeta med maskinen och dyra instrument utan kunskap faller på sin egen orimlighet.

_________________



15 Mar 2024, 15:18
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gibson eller Heritage
EytschPi42 är inget fan av Gibson. Han säger att de kan bygga bra gitarrer, men man får betala för det också. Och leta. Med andra märken han testat, Maybach, Heritage, FGN, är det bara att köpa och man blir nöjd. https://www.youtube.com/watch?v=LaoEYCUJgiA

I ett stort test av LPs så gillade han en R8 bäst. FGN och Maybach gillade dom också. En ny R8 kostar ca 58000:-.
Så den borde ju vara rätt bra.


https://www.youtube.com/watch?v=7o5YqdwCe5c
FGN 7 min in
Maybach 18 min in

https://www.youtube.com/watch?v=R9iRzNd2aSU
Gibson R8 4 min in


Last edited by bummer on 15 Mar 2024, 16:07, edited 2 times in total.



15 Mar 2024, 16:04
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
Mike Leaf wrote:

Att man skulle ta en prao från gatan och låta arbeta med maskinen och dyra instrument utan kunskap faller på sin egen orimlighet.

Jag tror att en av teknikerna som kör PLEK i fabriksvideon presenterar sig och berättar att han sysslade med arbetet med bandjobben manuellt för hand i många år innan de köpte in PLEK maskinerna så han är nog ingen nybörjare iaf.

PLEK har de väl kört nästan sen de dök upp på marknaden (om än i början bara på custom shop gitarrer) så det blir väl bortåt 20 års erfarenhet på maskinen.


15 Mar 2024, 16:04
Profile ICQ WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
O, oj oj :) ta det inte SÅÅÅÅ bokstavligen! Klart de inte tar en prao! Det var ett skämt. Det är mer beskrivning av att PLEKen gäller hur den fungerar. Ju mer man vet om bandslipning och hur trä och halsar fungerar desto bättre resultat ger en PLEK

På Gibson som är en gigantisk operation så måste de PLEKA med kompromiss. Jag tvivalar att de verkligen gör en helt unik slipningsprifil för varje enskild gitarr de gör utan väljer bland ett antal "pre sets" efter gitarren scannats.

Sedan vet de ju inte vilken strängtjocklek eller typ av strängar kunden kommer använda. Det är nya gitarrer som inte alltid är het "Satta" med detta menar jag at trät inte varit under belastning speciellt länge.

plexi


15 Mar 2024, 18:54
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
pleximaster wrote:
. Det är nya gitarrer som inte alltid är het "Satta" med detta menar jag at trät inte varit under belastning speciellt länge.

plexi


Som sagt de plekas inte ens som nya gitarrer utan har aldrig varit under belastning innan de kommer in i maskinen eftersom de fortfade saknar all hårdvara och tom lack när de PLEKAS.


15 Mar 2024, 19:30
Profile ICQ WWW

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
En annan sak lite off topic till ämnet är varför stora märken som Fender och Gibson ofta hängs ut för att ha dålig kvalité och inte lever upp till förväntningarna som kan diskuteras.

- Internet det är lätt att lägga ut sin åsikt
- Prisernas är pressade (betänk också att priset för en Les Paul standard ungefär var ca 250 dollar
plus 50 dollar för case 1959, vilket motsvarade en halvårs eller helårslön för en medelamerikan på den tiden)
- Folk handlar mer och mer på nätet och klickar hem en gitarr de väljer inte ut den i affär. Testar man en gitarr i en affär och den inte känns bra köper man den ju inte. Sedan kanske en annan kund tycker att gitarren är jättegott och köper

Sätt på popkornmaskinen och frigör era inre Internet argumentationer! :) :) :)


15 Mar 2024, 19:35
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Gibson eller Heritage
pleximaster wrote:

Sätt på popkornmaskinen och frigör era inre Internet argumentationer! :) :) :)

Det finns ca 100 såna här trådar redan med upp till 20 sidor var med samma argument så man kan ju tröttna i perioder.
Ts har funderat och googlat i 15 år om att köpa en Gibson
Men inte lyckats få till det. Börjar likna en hobby

_________________



16 Mar 2024, 17:53
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Gibson eller Heritage
Med stor sannolikhet speglar trådskaparens användarnamn processen, den resultatlösa strävan att en äga en Gibson LP.

Hur svårt kan det vara? Köp, testa, bilda dig en egen uppfattning utifrån egen erfarenhet.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


16 Mar 2024, 18:21
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 140 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 83 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.