View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 08:57



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Trådlöst - erfarenheter? 
Author Message
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Trådlöst - erfarenheter?
Nej, jag lirar inte på arenor. Snarare små hak och syltor. Men lik förbannat kan jag efter decennier av gitarrspelande inte sluta irritera mig på kabeljäveln som korvar sig längs benet. Ibland lurpassar den på en så att man antingen ska snubbla eller trampa sönder den. Och dessutom finns det ju kablar så det räcker och blir över när man är ute och lirar.
Jag har hittills aldrig testat att köra med nåt trådlöst system. Har alltid tänkt att det sabbar nog tonen, eller ger latency.
Men hur är det egentligen? Utvecklingen går ju framåt. Nog borde det väl finnas grejer som funkar tillfredsställande nuförtiden? Och kanske till och med till vettigt pris?
Ni som lirar trådlöst: Vad finns det för prisvärda grejer? Hur mycket behöver man lägga ut för något som låter bra och är tillförlitligt? Och; vad ska man undvika?
Ordet är fritt...

_________________
Gud finns inte.


21 Feb 2024, 12:49
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Trådlöst - erfarenheter?
Hatar också att trampa på kabeln. Brukar köra med sexmeterskabel i repan och på scen, och försöker leda den bakom diverse stativ, trumset och gitarrförstärkare så att den håller sig så långt från fötterna som det bara går.

Men har aldrig provat trådlöst.


21 Feb 2024, 14:27
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Trådlöst - erfarenheter?
Seriöst. Ingen?

_________________
Gud finns inte.


21 Feb 2024, 20:03
Profile
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 804
Location: Stockholm
Post Re: Trådlöst - erfarenheter?
Jag har bara kört med Line6 G30 på spelningar och det har fungerat hur bra som helst. Bra ljud och inga drop outs eller andra konstigheter.
Däremot är sändaren ganska plastig och klämman rent usel. Jag har den för det mesta nerstoppad i bakfickan!

Sedan har jag ganska nyligen köpt ett sånt snorbilligt set från Thomann som jag bara provat i repan och hemma.
https://www.thomann.de/se/fun_generation_airzone_5.8ghz_instrument.htm
Det har också funkat hur bra som helst men som sagt det har jag inte använt på någon spelning.


21 Feb 2024, 20:32
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Trådlöst - erfarenheter?
Urban wrote:
Jag har bara kört med Line6 G30 på spelningar och det har fungerat hur bra som helst. Bra ljud och inga drop outs eller andra konstigheter.
Däremot är sändaren ganska plastig och klämman rent usel. Jag har den för det mesta nerstoppad i bakfickan!

Sedan har jag ganska nyligen köpt ett sånt snorbilligt set från Thomann som jag bara provat i repan och hemma.
https://www.thomann.de/se/fun_generation_airzone_5.8ghz_instrument.htm
Det har också funkat hur bra som helst men som sagt det har jag inte använt på någon spelning.


Det där Line6-systemet verkar ju vettigt. Går det hyfsat snabbt att byta gitarr under ett gig?

_________________
Gud finns inte.


21 Feb 2024, 23:11
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Trådlöst - erfarenheter?
Den här skulle ju också kunna vara något:
https://www.thomann.de/se/sennheiser_xs ... se_set.htm

_________________
Gud finns inte.


21 Feb 2024, 23:17
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 463
Location: Västernorrland
Post Re: Trådlöst - erfarenheter?
Jag har kört med denna ett tag - fungerar klanderfritt. Harley Benton AirBorne 2.4Ghz Instrument
Kostade 798:- när jag köpte den i mars 2023 och tycks ha samma pris idag. Det gäller bara att se
till att underverket är laddat. Man beskriver den som en TOPPSÄLJARE! Fyra kanaler att välja mellan.
Kabel som backup precis som Mike Leaf skrev härnedan!

//BoB


Last edited by BlueOnBlue on 23 Feb 2024, 09:56, edited 1 time in total.



22 Feb 2024, 08:07
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Trådlöst - erfarenheter?
Har noll erfarenhet av just trådlöst till gitarr men jobbar med trådlöst inom jobbet. I proffsvärlden är det RF (radiofrekvens) som fortfarande gäller wisycom, sennheiser, lectrosonics m.m där man kan söka efter lediga frekvenser för varje ny location . Digitalt är mer för konsument med fast frekvens på 2.4GHz. På den frekvensen ligger mycket som kan störa om man har otur t.ex. wifi, bluetooth, micro osv. Digitalt är också känslig ifall det inte är fri sikt mellan mottagare och sändaren, alltså om sändaren tex sitter på framsidan av kroppen som blockerar sändningen till mottagaren, det är RF inte alls lika känslig för.Digitalt kapar signalen helt när den tappar kontakten medans RF så blir det interference istället. Så RF dyrt men säkert och digitalt billigt och funkar hyfsat bra.


22 Feb 2024, 16:38
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Trådlöst - erfarenheter?
Kör med 2.4ghz wifi Subzero 1000 från Gear4music.
Kostar under tusenlappen och fungerar bra.

Nu giggar inte jag längre men tänker att har man en
Kabel som backup ska det väl inte vara något problem

Kan ju starta där innan du investerar i proffsgrejer

_________________



23 Feb 2024, 08:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Trådlöst - erfarenheter?
En sak till. Väljer man ett digitalt system 2.4ghz så kolla efter så låg latency som möjligt. De har kommit ner i hyfsat korta tider och det mäts såklart i perfekt förhållande, latencyn ökar ju längre bort man står. Något att tänka på för spelkänslan men tror att de flesta har acceptabel latency idag.


23 Feb 2024, 11:00
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Trådlöst - erfarenheter?
Jag blev ivrig och kunde inte hålla mig från att köpa något. Det blev ett sånt här:
https://www.sennheiser.com/en-se/catalo ... set-508493

Verkar smidigt och lättanvänt + att jag gillar Sennheiser. Knappt 3.300 kr på Dlx. Det finns säkert billigare grejer som är ungefär lika bra. Har bara hunnit testa hemma. Märker ingen skillnad jämfört med kabel. Ingen förnimbar latency, soundmässigt hur bra som helst. Ska testa det på ett gig imorgon.

Update:
Fiasko. Blev inte alls bra när det blev dags för gig. Hackade och droppade ur vid soundcheck, så det blev kabel istället. Återlämnat till butiken.
Letar fortfarande efter nåt som funkar. Tillförlitlighet går före pris. Är fortfarande intresserad av tips.

_________________
Gud finns inte.


Last edited by DrSlim on 02 Mar 2024, 02:30, edited 1 time in total.



23 Feb 2024, 12:17
Profile

Joined: 19 Feb 2009, 23:18
Posts: 801
Location: Go:teborg
Post Re: Trådlöst - erfarenheter?
Sprang på ett UHF från JTS, för 295 spänn, på närmaste second-hand-butiken, härom veckan. Funkar.

Har tidigare använt Xvive U2. Funkar också.

Sladd är inte heller så dumt.

_________________
Why do we play music? Too lazy to work, too nervous to steal.


23 Feb 2024, 17:31
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 96 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.