View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 10:37



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Gitarrer och pedaler, hur mycket nytt behövs det egentligen? 
Author Message

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Gitarrer och pedaler, hur mycket nytt behövs det egentligen?
Jag kollar videos från Andertons, John Nathan Cordy och liknande. Nya pedaler och gitarrer hela tiden. Det har väl aldrig tillverkats så mycket gitarrer och pedaler tidigare. Man tänker lite på naturresurserna. Det måste finnas hur mycket som helst redan, som man kan köpa både nytt och begagnat. Om de skulle göra en paus på ett par år, inte tillverka nya gitarrer och pedaler, skulle man märka nån skillnad? Skulle lagren ta slut?


19 Feb 2024, 09:53
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrer och pedaler, hur mycket nytt behövs det egentli
Jag tror inte alls att det tillverkas särskilt mycket idag, möjligen fler olika modeller än förr i världen, fast det är inte så särskilt olika modeller heller egentligen. Men inte antal exemplar. Inte om man jämför med guldåren från slutet av 60-talet och fram till kanske för 20 år sen.


19 Feb 2024, 13:09
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Gitarrer och pedaler, hur mycket nytt behövs det egentli
Vet inte hur det skulle fungera för tillverkare att 'pausa några år' och varför man skulle vilja det.

Det talas väldigt mycket om cirkulär ekonomi just nu, med 'right to repair act' I EU osv.
Det är givetvis väldigt bra om fler kan köpa begagnad elektronik och att nyförsäljningen kan minska något, men
utbudet av fräscha begagnade varor är beroende av ett kretslopp med en fungerande nyförsäljning.

Jag tror iofs att marknaden reglerar detta rätt bra själv (balans mellan tillgång och efterfrågan)
Det är få tillverkare som har råd att överproducera och lägga i stora lager.

_________________



19 Feb 2024, 16:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Gitarrer och pedaler, hur mycket nytt behövs det egentli
bummer wrote:
Jag kollar videos från Andertons, John Nathan Cordy och liknande. Nya pedaler och gitarrer hela tiden. Det har väl aldrig tillverkats så mycket gitarrer och pedaler tidigare. Man tänker lite på naturresurserna. Det måste finnas hur mycket som helst redan, som man kan köpa både nytt och begagnat. Om de skulle göra en paus på ett par år, inte tillverka nya gitarrer och pedaler, skulle man märka nån skillnad? Skulle lagren ta slut?

Får väl börja med ”Shaming” mot dom som köper nya gitarrer. :D


19 Feb 2024, 16:54
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrer och pedaler, hur mycket nytt behövs det egentli
Vinyljunkie wrote:
Jag tror inte alls att det tillverkas särskilt mycket idag, möjligen fler olika modeller än förr i världen, fast det är inte så särskilt olika modeller heller egentligen. Men inte antal exemplar. Inte om man jämför med guldåren från slutet av 60-talet och fram till kanske för 20 år sen.


Jo, det tillverkas enorma mängder instrument, fler än någonsin.
Allt skalades upp sjukt mycket under pandemin och har inte hunnit sakta ner än.
Första pandemi året var det år det sålts flest gitarrer i gitarrens historia.
Inga tillverkare hann med att bygga allt som efterfrågades, många av de som gör finare gitarrer ligger fortfarande back mot efterfrågan.

//Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Feb 2024, 17:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrer och pedaler, hur mycket nytt behövs det egentli
bummer wrote:
Jag kollar videos från Andertons, John Nathan Cordy och liknande. Nya pedaler och gitarrer hela tiden. Det har väl aldrig tillverkats så mycket gitarrer och pedaler tidigare. Man tänker lite på naturresurserna. Det måste finnas hur mycket som helst redan, som man kan köpa både nytt och begagnat. Om de skulle göra en paus på ett par år, inte tillverka nya gitarrer och pedaler, skulle man märka nån skillnad? Skulle lagren ta slut?


Jag håller med, det är så mycket som inte behöver tillverkas (och ännu mindre fraktas).
Världen behöver inte gitarrer som kostar 600:- ut till kund som fraktas från Kina och ut i världen.
Mer meningslöst resursslöseri är svårt att tänka sig.

Men att det skulle ändras är en utopi. Konsumtion och tillväxt styr och bestämmer allt.
Att marknaden skulle reglera något är rätt mycket en utopi det också, de styrs bara av ett enda intresse, vinst.

//Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Feb 2024, 17:06
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Gitarrer och pedaler, hur mycket nytt behövs det egentli
+1 på Magnus


19 Feb 2024, 18:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Gitarrer och pedaler, hur mycket nytt behövs det egentli
bummer wrote:
Jag kollar videos från Andertons, John Nathan Cordy och liknande. Nya pedaler och gitarrer hela tiden. Det har väl aldrig tillverkats så mycket gitarrer och pedaler tidigare. Man tänker lite på naturresurserna. Det måste finnas hur mycket som helst redan, som man kan köpa både nytt och begagnat. Om de skulle göra en paus på ett par år, inte tillverka nya gitarrer och pedaler, skulle man märka nån skillnad? Skulle lagren ta slut?
I grund och botten en klok och sund fundering. Det tllverkas en massa saker, med negativ inverkan på miljön, som vi alla klarar oss utan.


19 Feb 2024, 18:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Gitarrer och pedaler, hur mycket nytt behövs det egentli
Det är ju dessutom så att fler och fler har råd att skaffa sig musikinstrument, framför allt Asien har vad jag förstår haft en kraftig standardutveckling. Och ja, då vill man konsumera. För det har de ju sett att vi i de rikare länderna gör...

_________________
/Lennart


19 Feb 2024, 20:06
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Gitarrer och pedaler, hur mycket nytt behövs det egentli
Jag har flera gånger lekt med tanken på hur många gitarrer det måste finnas där ute. Menar.. bilar skrotas, hemelektronik, telefoner, cyklar m.m är ofta förbrukningsmaterial som slängs.
Men det är ju få gitarrister som är Pete Townshend och slår sönder sina instrument. Dvs mängden gitarrer, basar m.m på jorden måste ju vara ett helt ofantligt antal.

Har förstått det som att det vanliga på 60- och 70-talet var att man ägde en gitarr i taget. Bytte in den när man köpte något annat osv. Men nu är det inte ovanligt att folk har ett helt rum med gitarrer. Jag själv inkluderad. :)


19 Feb 2024, 23:06
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Gitarrer och pedaler, hur mycket nytt behövs det egentli
Man bör tänka på miljön vad än man konsumerar även gitarren!
Blir mest förbannad över all jävla förpackning som säljs via livsmedelsbutiker. Tex 80g pålägg förpackad i 100g plast osv osv…


20 Feb 2024, 09:16
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Gitarrer och pedaler, hur mycket nytt behövs det egentli
Ytterligare en anledning "to go vintage". Alltså inte bara för sound och mojo utan även för miljön. :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


20 Feb 2024, 09:55
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Gitarrer och pedaler, hur mycket nytt behövs det egentli
Kollade runt på ny bas. Ser en Harley Benton PB-50 för 1300 (!!) kr hos tysken. Det är en kopia på en Precision-51. Sitter Dáddario-strängar på den dessutom. Jag förstår inte hur det är möjligt!
Nu kanske jag inte ska införskaffa just en sådan, men jag förstår om många lockas av en sådan istället för en begagnad Squier för 3000 eller en Fender för 7000 på Blocket. Nytt är ju lockade, liksom!

Men nej, det känns inte särskilt hållbart. Och hur man än hanterar en sådan där bas så kommer den ändå säkert vara fullt spelbar om 50 år. Inga grejer som direkt förbrukas. De hamnar bara längre in i någons förråd..


20 Feb 2024, 10:44
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 654
Post Re: Gitarrer och pedaler, hur mycket nytt behövs det egentli
Hans Rosling hade en rolig graf i boken 'Factfulness': 1962 fanns det tydligen 200 spelbara gitarrer per miljon invånare i världen, och 2014 fanns det 11 000 per miljon. Underbart om det betyder att det finns 10 800 fler nya gitarrister per miljon invånare idag, men jag tror inte det är det som hänt.


Attachments:
spelbara gitarrer.PNG
spelbara gitarrer.PNG [ 99.85 KiB | Viewed 981 times ]
20 Feb 2024, 21:33
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Gitarrer och pedaler, hur mycket nytt behövs det egentli
Fan, Roslinggrejen var ju bara för bra.... :D

Blir faktiskt lite glad av flera inlägg här....


20 Feb 2024, 22:04
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Gitarrer och pedaler, hur mycket nytt behövs det egentli
GreatShakes wrote:


Har förstått det som att det vanliga på 60- och 70-talet var att man ägde en gitarr i taget. Bytte in den när man köpte något annat osv. Men nu är det inte ovanligt att folk har ett helt rum med gitarrer. Jag själv inkluderad. :)

Jag tror fortfarande att det är vanligast att ha en gitarr, eller möjligen 2-3 om man giggar.
Att ha ett rum fullt med gitarrer tror jag möjligen kan vara vanligt bland Bojen-medlemmar men ytterst ovanligt i den 'riktiga världen' :wink:

_________________



21 Feb 2024, 17:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 804
Location: Stockholm
Post Re: Gitarrer och pedaler, hur mycket nytt behövs det egentli
Jag köper helst begagnat om det jag behöver går att hitta. Köper nytt i sista hand.
Fast det har ingenting med miljön att göra! Har faktiskt inte ens tänkt på det.

För mig har köpbegäret mer eller mindre försvunnit under de senaste typ 10 åren.
En milstolpe var att köpa en svart Les Paul Custom då det alltid varit drömgitarren så nuförtiden är jag ganska nöjd.

Jag har större lust att göra mig av med saker som sällan eller aldrig används.


21 Feb 2024, 20:44
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Gitarrer och pedaler, hur mycket nytt behövs det egentli
Urban wrote:
Jag köper helst begagnat om det jag behöver går att hitta. Köper nytt i sista hand.
Fast det har ingenting med miljön att göra! Har faktiskt inte ens tänkt på det.

För mig har köpbegäret mer eller mindre försvunnit under de senaste typ 10 åren.
En milstolpe var att köpa en svart Les Paul Custom då det alltid varit drömgitarren så nuförtiden är jag ganska nöjd.

Jag har större lust att göra mig av med saker som sällan eller aldrig används.


Oj... också drömt om en Custom i flera år, men tänker inte lägga 40000:- på en gitarr. Får se om det blir nån Tokai nån gång.


21 Feb 2024, 22:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 123 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.