View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 22:57



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Fender American Modern Jazzmaster... 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Fender American Modern Jazzmaster...
Så, då är ombyggnaden av Jazzmastern klar, så när som på ett fellevererat stall. Jag kan ju utan större problem använda det gamla så länge.

Attachment:
jazzmaster uppdaterad.png
jazzmaster uppdaterad.png [ 212.6 KiB | Viewed 1037 times ]



Har alltså bytt ut plektrumskyddet till tortoise från svart, bytt mikar till Lollar -58 och monterat in en rhythm-krets. En himla massa kabel med andra ord.

Dvs ljudmässigt låter det vintage, utan dess svagheter, enkelt uttryckt. En Fender American Modern Jazzmaster...

En tanke kan vara att ha 500 kOhm-pottar, eller så backar man av något på tonkontrollen, det är en rejält bright gitarr nu. Ska bli kul att spela "Sleeping my day away" i morgon med gubbarna...

Tack för alla tips!

_________________
/Lennart


04 Feb 2024, 20:54
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post Re: Fender American Modern Jazzmaster...
Blev ju grymt!
Jättesnygg!
Kul att den lirar bra oxå.


05 Feb 2024, 12:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post Re: Fender American Modern Jazzmaster...
Vad blev det för stall till slut?


05 Feb 2024, 15:54
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Fender American Modern Jazzmaster...
Ser fin ut... 8)


05 Feb 2024, 17:27
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1838
Location: Förort med Swish
Post Re: Fender American Modern Jazzmaster...
Tjusig 8)

Ska bli kul att höra klipp från dej när "Ska bli kul att spela "Sleeping my day away" i morgon med gubbarna..."

_________________
tligen


05 Feb 2024, 17:37
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Fender American Modern Jazzmaster...
Tack för de positiva omdömena!

Shoegazers Anonymous wrote:
Vad blev det för stall till slut?


Än så länge är det originalstallet, dvs ett Mustangstall med 9,5 " radie och 56 mm string spacing. Jag vill ha 52-53 mm spacing.

Jag beställde ett sådant här https://www.customworldguitarparts.com/default/jaguar-jazzmaster-upgrade-bridge-chrome-9-5-radius.html
Men fick något som är snarlikt men har typ 71 mm mellan stolparna, det passar med andra ord inte.

Jag har skickat flera bilder, med stålskala bredvid, på att stallet inte går att få i med mera men de har än så länge inte godtagit att de kan ha gjort något fel. Förstår att det finns en massa nötter där ute som inte vet vad de håller på med, men jag inbillar mig att jag gör det... :oops:
Det senaste var att det inte skulle gå att ha nylonbussningarna i stolphålen kvar, men det är ju ändå samma cc-mått...

De föreslog ett annat stall, och det är det som jag redan har. Påpekade att de kan ju jämföra med det stallet och se ifall det verkligen är samma cc...

tligen wrote:
Tjusig 8)

Ska bli kul att höra klipp från dej när "Ska bli kul att spela "Sleeping my day away" i morgon med gubbarna..."


Hm, det är nog enklast att få till här hemma, ska ta en kik på det. :)

_________________
/Lennart


05 Feb 2024, 20:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Fender American Modern Jazzmaster...
tligen wrote:
Tjusig 8)

Ska bli kul att höra klipp från dej när "Ska bli kul att spela "Sleeping my day away" i morgon med gubbarna..."


Det är ju inte med gubbarna, men det är lite Sleeping... Allmänt fipplande, ursäkta.

https://soundcloud.com/user-236487974/jazzmaster-lollar?si=ed9be38ad5ff4f1d877c4af34d5fcd3e&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

Börjar med rent ljud, enbart reverb från förstärkaren, trefjäders. Först rhythmljudet, sedan halsmik, mitten, och sist stall. Och därefter lite distkanal, lätt sprucken Bassmanklonaktigt, volym står på 6,5.

Rätt bra kräm, vete sjutton om Humbuckrarna har så hemskt mycket mer faktiskt.

Det är en Fenderlåda med två JBL D130F, 15" så det är ju det rätta för surfmusik om jag nu skulle få för mig att spela sån´t.

Ljudet från gitarren är mycket krispigt, nästan för bra. Tonkontrollen på 7-8 på gitarren.

_________________
/Lennart


Last edited by Custom Sam on 05 Feb 2024, 21:16, edited 1 time in total.



05 Feb 2024, 20:57
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Fender American Modern Jazzmaster...
Schysst sound!
Tänkte 1 Meg-pottar och JBL bleve i krispigaste laget men alls icke.
Inspelat hur? Med telefon?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


05 Feb 2024, 21:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Fender American Modern Jazzmaster...
Marshall wrote:
Schysst sound!
Tänkte 1 Meg-pottar och JBL bleve i krispigaste laget men alls icke.
Inspelat hur? Med telefon?


Tack!

Det är två mikar framför lådan, en gammal Shuremik och en stor kondensatormik. Och sedan in i ljudkortet och in i Cakewalk. Ingen mastring eller processing över huvud taget.

1 Megspottarna kan man fundera på, det satt 500 kOhm i original med de gamla mikarna och det blir ju lite rundare. Ljudet är i verkligheten klarare i "rummet" som det heter numera än på inspelningen. Lite förvånande med tanke på kondensatormiken.

Jag kan väl säga att det finns en del förstärkarkonstruktioner som ofta har kombinerats med JBL-högtalare, och då tänker jag främst på Vibratokanalen i en Fender. Den kanalen är väldigt vass, och därav har de högtalarna fått dåligt rykte. De är väldigt exakta, inte förlåtande ett dugg, så på det sättet kan de upplevas som vassa.

De vassa delarna har jag tagit bort i förstärkaren, och gjort en del annat kul som med de saker jag har låter bra i mina öron. :)

_________________
/Lennart


05 Feb 2024, 21:28
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Fender American Modern Jazzmaster...
Jättefin!
Var många år sedan jag hade en Jazzmaster nu. Har blivit lite sugen på att prova någon modell som har Jazzmasterns kroppsform och p-skydd men t.ex tune o matic-stall eller wraparound, och P90 mickar.

Hade en CIJ och jag kom aldrig riktigt överens med spelkänslan. Tyckte att det kändes konstigt att bända. Och jag saknade attacken/svaret hos t.ex en Strata eller Tele.


05 Feb 2024, 23:20
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post Re: Fender American Modern Jazzmaster...
Den här artikeln om pottar på JM är ganska intressant.
Inte så mycket mickarna som gjorde att de fick till det i slutändan...

Provade själv i en bright JM som hade 1M och bytte till 250k, men det blev inte bra. Provade sedan 500k och det var bra, men jag kom fram till att 1M ändå var bäst i slutändan.

https://www.lollarguitars.com/blog/2018/06/the-mystery-of-the-59-jazzmaster-tone/


06 Feb 2024, 16:05
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Fender American Modern Jazzmaster...
Custom Sam wrote:
Det är ju inte med gubbarna, men det är lite Sleeping... Allmänt fipplande, ursäkta.

https://soundcloud.com/user-236487974/jazzmaster-lollar?si=ed9be38ad5ff4f1d877c4af34d5fcd3e&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

Börjar med rent ljud, enbart reverb från förstärkaren, trefjäders. Först rhythmljudet, sedan halsmik, mitten, och sist stall. Och därefter lite distkanal, lätt sprucken Bassmanklonaktigt, volym står på 6,5.

Rätt bra kräm, vete sjutton om Humbuckrarna har så hemskt mycket mer faktiskt.

Det är en Fenderlåda med två JBL D130F, 15" så det är ju det rätta för surfmusik om jag nu skulle få för mig att spela sån´t.

Ljudet från gitarren är mycket krispigt, nästan för bra. Tonkontrollen på 7-8 på gitarren.
Kan ärligt säga att jag nu till adjektivet "fin" kan addera "låter väldigt bra". Gillar särskilt soundet i partiet med lite dist. Slutligen, efter att ha jämfört många element och lådor, så är min Fender 2x15 JBL D130F det sista som lämnar mig... :mrgreen:


06 Feb 2024, 21:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Fender American Modern Jazzmaster...
GreatShakes wrote:
Jättefin!
Var många år sedan jag hade en Jazzmaster nu. Har blivit lite sugen på att prova någon modell som har Jazzmasterns kroppsform och p-skydd men t.ex tune o matic-stall eller wraparound, och P90 mickar.

Hade en CIJ och jag kom aldrig riktigt överens med spelkänslan. Tyckte att det kändes konstigt att bända. Och jag saknade attacken/svaret hos t.ex en Strata eller Tele.


Tack!
Nu är det 9,5" radie på greppbrädan, vilket jag är nöjd med, även om 12" hade varit ännu bättre. Det kan ju ha varit en 7,25" radie på din gitarr? Då blir det ju inte enkelt att bända. Sedan har jag för min del inga problem att bända på gitarrer med svaj, men en god vän får smått ångest om det är svaj på, just av den orsaken. Så det är ju olika hur man uppfattar det. Sedan är det höga band på gitarren, har inte sett den modellen tidigare, men då blir det ju enklare att bända.

nu är det ju olika respons mellan olika gitarrer, jag upplever denna gitarren som väldigt ljudlig akustiskt, mycket strängljud, och "snap". Funderade på om det kan vara plektrumskyddet etc, men det är ingen skillnad om jag dämpar plekan med handen. Det låter lika mycket ändå.

Shoegazers Anonymous wrote:
Den här artikeln om pottar på JM är ganska intressant.
Inte så mycket mickarna som gjorde att de fick till det i slutändan...

Provade själv i en bright JM som hade 1M och bytte till 250k, men det blev inte bra. Provade sedan 500k och det var bra, men jag kom fram till att 1M ändå var bäst i slutändan.

https://www.lollarguitars.com/blog/2018/06/the-mystery-of-the-59-jazzmaster-tone/


Tack för info! Ja, det är dessutom Lollarmikar jag satt i. Jag tror att jag tänker som du, det är bättre att kunna dra på diskanten om man vill, än att inte kunna. Jag har tonkontrollen på 7-8, då försvinner det lite obehagliga ljudet.

zoork_1 wrote:

Kan ärligt säga att jag nu till adjektivet "fin" kan addera "låter väldigt bra". Gillar särskilt soundet i partiet med lite dist. Slutligen, efter att ha jämfört många element och lådor, så är min Fender 2x15 JBL D130F det sista som lämnar mig... :mrgreen:


Tackar!
Har varit och spelat precis, och som vanligt så sa gubbarna "jaha? låter det annorlunda? Kanske det.." :D
Använde Jazzmastern på några låtar, kom bl.a fram till att spela Rush funkar bra, "Time stand still" gjorde sig väldigt bra med mitt gamla MXR-chorus. https://open.spotify.com/track/1uqGSvSc207Zlgi4sGr9RQ?si=d34785ebec094453 Nästan identiskt ljud.

Nu var det ljudet med minst dist i distkanalen i inspelningen, det finns tre ljud till att trampa in där. Det finns ett till som är Bassmanaktigt, helt enkelt ett rör till före grundkanalen. det blir helt enkelt mer dist, men fortfarande inte så diskantigt.

När jag spelade DAD med gubbarna var det "Marshallkanalen" dvs ungefär 2203 så den är diskantigare förstås.
Jacob Binzer i DAD kör med en kompressor till sin Jazzmaster hela tiden, och det är inte så dumt om man vill få upp nivån lite.
Alla inställningar på förstärkaren är utifrån min humbuckergitarr, så det kan ju bli lite väl diskantigt ibland. Samtidigt, det var det jag ville ha med Jazzmastern!

Kan tillägga att inspelningen är gjord på lite drygt somrumsnivå, så det behöver inte vara högt för att låta OK. Fast det låter förstås bättre med lite mer tryck.

Och ja, jag håller helt med, JBL-lådan är fantastisk!

_________________
/Lennart


06 Feb 2024, 23:32
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1838
Location: Förort med Swish
Post Re: Fender American Modern Jazzmaster...
Kul både att se och höra
har själv aldrig provat nån....vad jag minns :oops:

_________________
tligen


07 Feb 2024, 16:43
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 91 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.