View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 20:57



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Storlek på brickor eller distanser till dragstång P-bas Jpn? 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Storlek på brickor eller distanser till dragstång P-bas Jpn?
Jag skulle justera dragstången på en gammal japansk P-bas, men den är dragen i botten så jag behöver lägga emellan lite brickor eller en distans som jag kan köpa på Hornbach eller liknande ställe.

Är det någon som vet vad det ska vara för dimensioner på brickorna och hur många man brukar behöva lägga i halsen är rejält banan-ig när den är spänd så jag behöver dra den en del.

Jag vet att det är millimeter och jag ska förstås ta med dragstångshylsmuttern till affären, men det skulle underlätta enormt om jag visste vad det ska vara för dimensioner.

Tack på förhand!


24 Jan 2024, 23:11
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Storlek på brickor eller distanser till dragstång P-bas
Det där kommer troligen inte att hjälpa då det enda som händer är att ankarbulten kommer att krypa längre in i träet. Sorry men det behövs annan typ av kirurgi för att rädda den halsen. Bättre att köpa en ny!

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


25 Jan 2024, 11:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Storlek på brickor eller distanser till dragstång P-bas
viewtopic.php?f=4&t=129190&p=838615&hilit=dragst%C3%A5ng#p838615

I tråden diskuteras dragstångsmuttrar. M5 verkar vanligt på utomamerikanska halsar. Men brickornas ytterdiameter? Fjädrande, klippta, låsbrickor brukar ha mindre ytterdiameter än planbrickor.


25 Jan 2024, 12:43
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Storlek på brickor eller distanser till dragstång P-bas
Magic wrote:
Det där kommer troligen inte att hjälpa då det enda som händer är att ankarbulten kommer att krypa längre in i träet. Sorry men det behövs annan typ av kirurgi för att rädda den halsen. Bättre att köpa en ny!


Jag tänker prova att fixa till den, eftersom det är en gammal fin bas från guldåren som låter och svara precis som jag vill. Att sätta dit en ny hals är inte ett alternativ. Går den inte att fixa till så köper jag ett annat ex av samma modell från samma tidsperiod.

Jag börjar med att prova med brickor och om det inte går så får det bli lite kirurgi tillsammans med min händigaste kompis.


25 Jan 2024, 15:09
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Storlek på brickor eller distanser till dragstång P-bas
arinihsd wrote:
https://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=129190&p=838615&hilit=dragst%C3%A5ng#p838615

I tråden diskuteras dragstångsmuttrar. M5 verkar vanligt på utomamerikanska halsar. Men brickornas ytterdiameter? Fjädrande, klippta, låsbrickor brukar ha mindre ytterdiameter än planbrickor.


Tack för tipset. Jag kollar i tråden.


25 Jan 2024, 15:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Storlek på brickor eller distanser till dragstång P-bas
arinihsd wrote:
https://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=129190&p=838615&hilit=dragst%C3%A5ng#p838615

I tråden diskuteras dragstångsmuttrar. M5 verkar vanligt på utomamerikanska halsar. Men brickornas ytterdiameter? Fjädrande, klippta, låsbrickor brukar ha mindre ytterdiameter än planbrickor.

Tråden handlar till stor del om min gitarr (Squier CV 60's strat) vars dragstångsmutter har gängan M5 och ytterdiametern 9 mm. Om jag inte minns fel så har en std planbricka för M5 en ytterdiameter som är större än 9 mm, varför jag inte använde sådana då jag misstänkte att det fanns risk att de var för stora och inte skulle få plats (det var redan lite väl trångt). Därför använde jag fjäderbrickor (låsbrickor), sådana som är avklippta med isärvrängda ändar. Dock vrängde jag tillbaka ändarna så att de blev som planbrickor (men avklippta på ett ställe). Dessa hade tillräckligt liten diameter. Jag använde två stycken.


25 Jan 2024, 19:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Storlek på brickor eller distanser till dragstång P-bas
beneri wrote:
arinihsd wrote:
https://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=129190&p=838615&hilit=dragst%C3%A5ng#p838615

I tråden diskuteras dragstångsmuttrar. M5 verkar vanligt på utomamerikanska halsar. Men brickornas ytterdiameter? Fjädrande, klippta, låsbrickor brukar ha mindre ytterdiameter än planbrickor.

Tråden handlar till stor del om min gitarr (Squier CV 60's strat) vars dragstångsmutter har gängan M5 och ytterdiametern 9 mm. Om jag inte minns fel så har en std planbricka för M5 en ytterdiameter som är större än 9 mm, varför jag inte använde sådana då jag misstänkte att det fanns risk att de var för stora och inte skulle få plats (det var redan lite väl trångt). Därför använde jag fjäderbrickor (låsbrickor), sådana som är avklippta med isärvrängda ändar. Dock vrängde jag tillbaka ändarna så att de blev som planbrickor (men avklippta på ett ställe). Dessa hade tillräckligt liten diameter. Jag använde två stycken.


Kul att du hittade något som funkade.

Jag köpte lite brickor idag, men inga passade. Slarv av mig att jag bara kollade ytterdiametern och inte innerdiametern. Får åka en sväng igen, eller borra upp de jag köpte.


25 Jan 2024, 21:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Storlek på brickor eller distanser till dragstång P-bas
Borra i små brickor är inget kul. Kan vara svårt att hitta bra hållare. Det är nog mest akuta åtgärder när jag borrar i brickor. I en verkstad med pelarborrmaskin.

Med lite planering, en riktigt slät träbit och så tejpa brickorna med en bra packtejp. Billig packtejp fäster nog inte brickorna ordentligt.


25 Jan 2024, 22:59
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Storlek på brickor eller distanser till dragstång P-bas
arinihsd wrote:
Borra i små brickor är inget kul. Kan vara svårt att hitta bra hållare. Det är nog mest akuta åtgärder när jag borrar i brickor. I en verkstad med pelarborrmaskin.

Med lite planering, en riktigt slät träbit och så tejpa brickorna med en bra packtejp. Billig packtejp fäster nog inte brickorna ordentligt.


Jag åker nog iväg i morgon igen och letar efter andra brickor med större innerdiameter. Jag har inget bra hemma att spänna fast små brickor i.


25 Jan 2024, 23:06
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1838
Location: Förort med Swish
Post Re: Storlek på brickor eller distanser till dragstång P-bas
om du har tur funkar det med brickor men..
försök inte dra halsen rak med dragstången, utan sätt den i spänn först, gärna flera dar
sen drar man dragstången

ska försöka hitta bilder...återkommer

hittar inte mina bilder, men jag har gjort fina klossar

finns en bra film här:
https://www.youtube.com/watch?v=ZtKzL3n0fgc

bilderna:
Image
Image

_________________
tligen


26 Jan 2024, 15:09
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1320
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Storlek på brickor eller distanser till dragstång P-bas
"försök inte dra halsen rak med dragstången"
Otroligt viktig detalj, finns tyvärr jättemånga halsar som är skadade på detta sätt.
Har du en hals som haft en bananböj under en länge tid finns det ingen chans för en stackars klen dragstång att räta upp den.
Det enda som händer är att träet komprimerar i ändarna av dragstången och vips har du en hals som är ojusterbar.
Jag har gjort mina klossar lite annorlunda, limmat på stavar som passar mellan strängarna.
På det viset behöver jag inte plocka bort strängarna.


Attachments:
IMG_2631.JPG
IMG_2631.JPG [ 234.8 KiB | Viewed 898 times ]
IMG_2632.JPG
IMG_2632.JPG [ 252.58 KiB | Viewed 898 times ]
26 Jan 2024, 17:03
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Storlek på brickor eller distanser till dragstång P-bas
CarlM wrote:
arinihsd wrote:
Borra i små brickor är inget kul. Kan vara svårt att hitta bra hållare. Det är nog mest akuta åtgärder när jag borrar i brickor. I en verkstad med pelarborrmaskin.

Med lite planering, en riktigt slät träbit och så tejpa brickorna med en bra packtejp. Billig packtejp fäster nog inte brickorna ordentligt.


Jag åker nog iväg i morgon igen och letar efter andra brickor med större innerdiameter. Jag har inget bra hemma att spänna fast små brickor i.

Att borra upp hålet i en M4-bricka är nog väldigt svårt för oss amatörer. Då är det nog enklare att fila upp det med en mindre rundfil, även om det säkert oxå kan vara lite knöligt, men diametern ska bara öka med en knapp mm. En annan variant är att fila ner ytterdiametern c:a 1 mm hos en M5-bricka. Sen finns ju som sagt alternativet med fjäderbrickor vilka har mindre ytterdiameter än planbrickor, men då får man förstås först göra dom icke-fjädrande.


31 Jan 2024, 15:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post Re: Storlek på brickor eller distanser till dragstång P-bas
Med inspiration av tråden så sitter nu en bashals i spänn.


06 Feb 2024, 20:45
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 89 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.