View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 22:02



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Kroppskontakt med mikarna - erfarenheter? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Kroppskontakt med mikarna - erfarenheter?
Jag har i ett tidigare bygge en gång (40 år sedan) av andra skäl än ljudet valt att göra mikkaviteterna precis lika stora som mikarna, sugpassning så att säga.
Tanken var att ta bort minsta möjliga mängd trä för att motverka neck dive, vilket dock ändå till viss del inträffar, samt att ha massa.

Tilltaget var lätt extremt, på de nyinköpta Gibson Shawbuckrarna kapade jag vinkelplåten för höjdjustering och lödde in gängorna i nivå med bottenplattan för att inte behöva fräsa ut så djupt främst kring halsinfästningen, men det blev likadant med stallmiken. Följden blev att man kan skruva upp mikarna, men ska man sänka skruvas först skruvarna ut önskad mängd, sedan trycker man ner miken tills skruvarna bottnar. De går precis att trycka i kaviteterna.

Min subjektiva upplevelse är att detta ger en mer "full" ton, något som förstås är väldigt svårt att verifiera. Teoretiskt skulle det kunna vara att en mik som sitter fast i relation till strängarna inte kan vibrera med som en mik som är upphängd på fjädrar eller skumgummi kan. Och därför blir det mer lägre frekvenser, starkare och distinktare respons etc.

Nu får jag förhoppningsvis leverans vilken dag som helst av Jazzmastermikar, som jag skrivit om i en annan tråd, funderar då på att mäta upp stränghöjd etc, och sedan tillverka en liten lagom tjock bit trä som kan placeras mitt under miken, för att möjliggöra justering i sidled etc, men mittpunkten på samma höjd.

Detta har diskuterats tidigare här på forumet, men jag hittar inte trådarna, och det är väl inte för många trådar här för närvarande...

Vilka är era erfarenheter? Mycket intressant att få höra!

En annan fundering som aktualiserats av alla PAF-videos som delats (Tack!) är att av-vaxa sagda Shawbuckers, jag doppade dem med kåpan på snabbt ner i paraffin. Misstänker att jag genom att löda loss kåporna skulle kunna peta bort det mesta vaxet, frågan är om det har trängt in i spolarna utan mest ligger runt dem. Någon som har erfarenhet? Värmepistol verkar vara ett säkert kort att få in vaxet helt i spolarna...

_________________
/Lennart


23 Jan 2024, 21:22
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Kroppskontakt med mikarna - erfarenheter?
viewtopic.php?f=4&t=129624&p=840195&hilit=justera+mickar#p840195

En intressant tråd. Jonken har säkert kommenterat och skrivit i flera poster.

F ö min personliga åsikt är att man bör få med mer av gitarrens ackustiska egenskaper in i mickarna om de är stumt monterade. Kan dock inte verifiera åsikten.


23 Jan 2024, 23:30
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Kroppskontakt med mikarna - erfarenheter?
arinihsd wrote:
https://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=129624&p=840195&hilit=justera+mickar#p840195

En intressant tråd. Jonken har säkert kommenterat och skrivit i flera poster.

F ö min personliga åsikt är att man bör få med mer av gitarrens ackustiska egenskaper in i mickarna om de är stumt monterade. Kan dock inte verifiera åsikten.


Tack! Du är bättre på sökmotorn i forumet än jag, uppenbarligen! :)

Känns som att det finns en viss konsensus i ämnet, fasta mikar är bra. Frågan är då hur man får till det på olika gitarrer, Jonken hade en hel del tips där.

Vad som gör det bra kan vi säkert diskutera länge om, kul!
Förutom det jag själv tror, att alla strängvibrationer kommer med om miken sitter stadigt gentemot strängen kan det säkert diskuteras om trådarna i spolen vibrerar med träet, och frågan är förstås hur detta ger upphov till elektrisk ström? Hur induceras strömmen av att spoltrådarna svänger? Gnissel och tjut ja, det var ju därför man skulle potta mikarna kring 1980, eftersom man spelade så snuskigt högt.

Samtidigt finns det ju videos som visar just detta, att mikarna tar upp ljudet från kroppen om man knackar på den, vilket borde innebära att om det finns strängvibrationer i kroppen borde dessa också tas upp.
I samband med PAF-diskussionen och pottade mikar kom denna videon upp, som visar just detta, att mikarna tar upp allt möjligt. Mikarna i videon är troligen monterade med fjädrar etc och inte fasta, men ljudet i kroppen tas upp ändå. Enligt min erfarenhet ännu mer om mikarna sitter fast.
Från Trôbaks videokanal: https://youtu.be/YOhkQK75edc?feature=shared

Det förklaras dessutom i videon hur man pottade mikarna förr, "30 minuter i smält bivax". Jag nämnde ju tidigare att jag tyvärr pottade mikarna 1981, det var med kåporna på i kanske 20-30 sekunder... Gjorde knacktestet på mikarna, de hörs rätt bra så jag misstänker att det främst är hålrummen under kåporna som fyllts.

En tanke jag har på ett effektivt sätt att få till den akustiska kopplingen mik-gitarr skulle vara att lägga en "kudde" med något limliknande som blir riktigt hårt, typ epoxy, och sedan skruva till höjderna som man tänkt sig, därefter får materialet härda, klart!

Dvs tänk t.ex en finger från en engångslatexhandske som fylls med epoxy, läggs under miken, höjden, som man bestämt sig för tidigare skruvas in, därefter klart!

Att få till träbitar är väl annars lite tidskrävande kan jag tänka. Latexgummit i handsken kanske är för mjukt, något stummare? Lite plastpåse? Påsen ska kunna fjädra allt efter att miken skruvas ner, och epoxyn plattas till.

Eller så tar man efter att epoxyn härdat loss miken och tar bort latexen.

Någon som testat denna metoden eller liknande?

_________________
/Lennart


24 Jan 2024, 12:41
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Kroppskontakt med mikarna - erfarenheter?
Custom Sam wrote:
arinihsd wrote:
https://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=129624&p=840195&hilit=justera+mickar#p840195

En intressant tråd. Jonken har säkert kommenterat och skrivit i flera poster.

F ö min personliga åsikt är att man bör få med mer av gitarrens ackustiska egenskaper in i mickarna om de är stumt monterade. Kan dock inte verifiera åsikten.


Tack! Du är bättre på sökmotorn i forumet än jag, uppenbarligen! :)
Helt OT för tråden, men jag rekommenderar att söka på google istället. Typ: "+ljudbojen +"mickars egenskaper" eller liknande. Forumets sökmotor har jag aldrig blivit kompis med.


24 Jan 2024, 18:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Kroppskontakt med mikarna - erfarenheter?
lpstd wrote:
Custom Sam wrote:

Tack! Du är bättre på sökmotorn i forumet än jag, uppenbarligen! :)
Helt OT för tråden, men jag rekommenderar att söka på google istället. Typ: "+ljudbojen +"mickars egenskaper" eller liknande. Forumets sökmotor har jag aldrig blivit kompis med.


Aha, tackar! Toppen!

Har lite halvdålig koll på hur man skriver för bästa sökresultat, trots 35 år i IT-branschen. :shock:

_________________
/Lennart


26 Jan 2024, 15:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Kroppskontakt med mikarna - erfarenheter?
En idé som jag nämnde i denna tråden men som kanske inte syntes uppe bland all annan text jag skrev är det här nedan som kunde vara kul att få synpunkter på från er andra:


"En tanke jag har på ett effektivt sätt att få till den akustiska kopplingen mik-gitarr skulle vara att lägga en "kudde" med något limliknande som blir riktigt hårt, typ epoxy, och sedan skruva till höjderna som man tänkt sig, därefter får materialet härda, klart!

Dvs tänk t.ex en finger från en engångslatexhandske som fylls med epoxy, läggs under miken, höjden, som man bestämt sig för tidigare skruvas in, därefter klart!

Att få till träbitar är väl annars lite tidskrävande kan jag tänka. Latexgummit i handsken kanske är för mjukt, något stummare? Lite plastpåse? Påsen ska kunna fjädra allt efter att miken skruvas ner, och epoxyn plattas till.

Eller så tar man efter att epoxyn härdat loss miken och tar bort latexen.

Någon som testat denna metoden eller liknande?"

Som sagt, kul med synpunkter! :)

_________________
/Lennart


29 Jan 2024, 21:39
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Kroppskontakt med mikarna - erfarenheter?
Ett kul och intressant ämne som det nog aldrig kommer att bli någon form av konsensus om :-)

Jag har experimenterat massor med hur mickar sitter fast och hur mycket ”kontakt” de har med kroppen. Till och med på nivån så jag med en släde kunnat testa både fast och normalt i samma gitarr med ett par sekunders mellanrum.

Det enda jag kommit fram till är att jag inte kommit fram till någon jag kan dra en slutsats ifrån, det är helt olika resultat beroende på specifik gitarr, mickmodell (och säkert tusen andra saker).
Ibland blir det bättre om den sitter hårt fast, ibland sämre och ibland ingen hörbar skillnad alls.
Verkar vara så med mer eller mindre allt som har med gitarrer att göra, X ändring blir bättre på somliga gitarrer och sämre på andra.

Så det enda jag kommit fram till är att man inte kan läsa ut mycket på pappret, man får prova och sen leva med resultatet.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


30 Jan 2024, 09:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Kroppskontakt med mikarna - erfarenheter?
Liten klargörning om direkt skruvade mickar:
Det finns flera sätt göra detta på. Och skillnaden mellan dessa sätt; är ju enorm.

Alt. A.) Att dra fast mickens fötter i kroppen ala EVH Frankie. DETTA ger max kontakt mellan mick och kropp.
Alt. B.) Att skita i mickramen; och montera mickarna direkt i kroppen -med tillhörande fjädrar eller skumgummi cussions: Erbjuder visserligen micken en liten kontakt via skruvarna -med kroppen.
Alt. C.) Tro det eller ej; men här snackar flerpunktsbälten och trimfjädrar i äkta racing stil. Ex Seymour Duncans Trembucker mickar erbjuder hela 6 stycken skruv/monterings hål i basplattan. Att direkt montera dessa med samtliga 4 ytter hål; gör knappt någon hör/mät -bar skillnad. Däremot blir det en trevlig skillnad att göra detta med lite fetare skruvar samt (och här kommer det viktiga;) styvare fjädrar!

Vissa träslag + träbitar klangar tonar mer. Ju ju högre + trevligare AK-klangbild = Desto lättare kan ens öron relatera till skillnaden. Urfadern av denna hot rod -design var ju utan tvekan: Eddie Van Halen och hans Frankenstrat. Träbitarna i Eddies orginal Frankenstrat var ju HPD ask/lönn -gitarr. Ask samt lönn ger en distinkt och dynamisk klang signatur. (Tänk/typ; vintage Strata.) När Eddie själv vaxade sin PAF-mick; förändrade soundet i micken till 'varmare'. In med detta i en plexi på fullpatte (matad via en variac): Och det klassiska 'Brown soundet' var fött. (I mitt tycke: Ett av världens ärligaste och bästa gitarr ljud historiskt någonsin.)

But bevare folks!
Att direkt montera mickar ger inte bara det där extra 'murret' i botten; utan de extra trävibrationerna skakar ju även micken; vilket givetvis innebär mer feedback. Detta ställer betydiligt högre krav på att micken är korrekt vaxad. Dvs: Kör inte en Eddie; och släng in en o vaxad PAF-mick. Annars får du göra det som Eddie fick göra: Vaxa själv i köket; med en köks panna full med surfbräda vax. -Vaffan...; -Respekt... -De funka ju rätt OK för honom... :lol:

Bedöm inte heller hur direkt monterade mickar EVH-style låter i en modern EVH Wolfgang stripe series gitarr. Dessa gitarrer har en kropp av basswood ; och en high output Wolfgang mikrofon. Detta låter givetvis bara 'metall gylf'. Orginal receptet är ask alt al och direktmonterad low output mick.


/ Jonken


30 Jan 2024, 11:47
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Kroppskontakt med mikarna - erfarenheter?
När jag gör dessa typer av custom modifikationer till kunder; använder jag mig av ett 4:e alternativ (Nämnde bara 3 alternativ i mitt förra inlägg). För de som vill ha sin direktmonterade mick EXAKT tiltvinklad och höjdjusterad. Jag använder antingen små aluminium, koppar eller stål rörbitar (customers choice) -som spacers vid 2-punktsmontering. Dessa spacers mäts ut och tillverkas exakt ifrån mickens injusterade sweetspot -läge; för att micken skall ha rätt höjd, vinkel -och samtidigt kunna skruvas in ordentligt i kroppen.

-Detta ger alla 'goodies' i sound + funktion -utan kompromisserna.


/ Jonken


30 Jan 2024, 12:35
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Kroppskontakt med mikarna - erfarenheter?
Vi kan ta ytterligare ett bra exempel om fördelar med just direktmontering: Nuno Bettencourts personliga N4 och 4N signaturmodeller.
Stallmicken som Nuno använder i dessa instrument är ju samma mick som Dimebag använde: Bill Lawrence L500 humbucker. Dessa mickar ger ett väldigt bright, diskantrikt ljud. För att kompensera; och addera värme till soundet; föredrar Nuno två saker:

-En olackad, trären gitarr kropp -som ger en starkare, varmare och mer naturlig AK-klang signatur. (Tänk heavy relic -fast hela vägen.)
-En direkt monterad stall mick bakifrån kroppen. Detta för att ge micken träets vibrationer; och då erhålla direkt monteringens varma, extra 'murr' i soundet.

https://www.youtube.com/watch?v=yaChC4A9D40&t=57s

Många N4 ägare faktiskt känner inte till detta. Och funderar hur deras ljud endast är vasst och diskantigt -jämfört med Nunos sound. Vi klippet säger Nuno själv; typ att 'The pick ups have been broken in nicely'. Och detta är ett direkt resultat av just direkt montering. Man kan säga att den direktmonterade stallmicken 'skakats in' med åren. (YAMAHA -custom shop i Japan skakar ju sina värsta high end instrument med ljudvågor -för att erhålla just denna 'broken in' -effekt.)

Återigen: Detta belyser än en gång vikten hur viktig AK-klangen i instrumentet är för att få ut en positiv effekt ur direkt montering.


/ Jonken


30 Jan 2024, 13:49
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Kroppskontakt med mikarna - erfarenheter?
Jonken wrote:
När jag gör dessa typer av custom modifikationer till kunder; använder jag mig av ett 4:e alternativ (Nämnde bara 3 alternativ i mitt förra inlägg). För de som vill ha sin direktmonterade mick EXAKT tiltvinklad och höjdjusterad. Jag använder antingen små aluminium, koppar eller stål rörbitar (customers choice) -som spacers vid 2-punktsmontering. Dessa spacers mäts ut och tillverkas exakt ifrån mickens injusterade sweetspot -läge; för att micken skall ha rätt höjd, vinkel -och samtidigt kunna skruvas in ordentligt i kroppen.

-Detta ger alla 'goodies' i sound + funktion -utan kompromisserna.

/ Jonken



Om jag tolkar dig rätt Jonken så blir det med den metoden fyra rörbitar per mik på en Jazzmaster, då det är fyra skruvar som dras rätt in i träet. Med var sin rörbit per skruv kan detta ge en exakt positionering, samtidigt som skruvarna dras helt åt. Svårigheten är att få rätt längd på skruvarna. Sedan ligger ju miken lös inne i kåpan, och trycks uppåt av skumgummikuddarna. Så frågan är hur mycket man tjänar på att kåpan sitter fast om inte själva miken gör det inuti kåpan? Beror förstås på hur hårda kuddarna är, Lollars kuddar som är medskickade är ganska fasta.

Ska se vilken metod jag väljer, den där epoxymetoden som jag föreslog låter kanske för enkel. Sedan får inte epoxyn utveckla för mycket värme vid härdning så att miken skadas.

Det är helt klart enligt mina egna erfarenheter att det med stum montering av mikarna blir ett ljud som tilltalar mig i alla fall. Alltid intressant att höra hur andra ser på saker och ting, man kan ju ha missat något...

Tack för synpunkterna så långt!

_________________
/Lennart


30 Jan 2024, 22:42
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Kroppskontakt med mikarna - erfarenheter?
Magnus Olsson wrote:
Ett kul och intressant ämne som det nog aldrig kommer att bli någon form av konsensus om :-)

Jag har experimenterat massor med hur mickar sitter fast och hur mycket ”kontakt” de har med kroppen. Till och med på nivån så jag med en släde kunnat testa både fast och normalt i samma gitarr med ett par sekunders mellanrum.

Det enda jag kommit fram till är att jag inte kommit fram till någon jag kan dra en slutsats ifrån, det är helt olika resultat beroende på specifik gitarr, mickmodell (och säkert tusen andra saker).
Ibland blir det bättre om den sitter hårt fast, ibland sämre och ibland ingen hörbar skillnad alls.
Verkar vara så med mer eller mindre allt som har med gitarrer att göra, X ändring blir bättre på somliga gitarrer och sämre på andra.

Så det enda jag kommit fram till är att man inte kan läsa ut mycket på pappret, man får prova och sen leva med resultatet.

/Magnus


Tack för info!
Just detta att enkelt kunna växla mellan olika ljud/åtgärder gör mycket för att förstå vad som spelar roll eller inte. Spännande att enkelt kunna växla mikar, är ju annars något som man bara "har för sig" att det ena eller andra är bättre eller inte. Ljudminnet är sägs det extremt kort, några minuter. :shock:

_________________
/Lennart


30 Jan 2024, 22:47
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Kroppskontakt med mikarna - erfarenheter?
Custom Sam wrote:
Magnus Olsson wrote:
Ett kul och intressant ämne som det nog aldrig kommer att bli någon form av konsensus om :-)

Jag har experimenterat massor med hur mickar sitter fast och hur mycket ”kontakt” de har med kroppen. Till och med på nivån så jag med en släde kunnat testa både fast och normalt i samma gitarr med ett par sekunders mellanrum.

Det enda jag kommit fram till är att jag inte kommit fram till någon jag kan dra en slutsats ifrån, det är helt olika resultat beroende på specifik gitarr, mickmodell (och säkert tusen andra saker).
Ibland blir det bättre om den sitter hårt fast, ibland sämre och ibland ingen hörbar skillnad alls.
Verkar vara så med mer eller mindre allt som har med gitarrer att göra, X ändring blir bättre på somliga gitarrer och sämre på andra.

Så det enda jag kommit fram till är att man inte kan läsa ut mycket på pappret, man får prova och sen leva med resultatet.

/Magnus


Tack för info!
Just detta att enkelt kunna växla mellan olika ljud/åtgärder gör mycket för att förstå vad som spelar roll eller inte. Spännande att enkelt kunna växla mikar, är ju annars något som man bara "har för sig" att det ena eller andra är bättre eller inte. Ljudminnet är sägs det extremt kort, några minuter. :shock:


Ja, en större ögonöppnare än det när jag byggde den gitarren för 100 år sen har jag aldrig fått.
Det var många ”så här är det” som fick stryka på foten, en del mer smärtsamma än andra.
Vi gitarrister (nog musiker överhuvudtaget) är bra på att bygga taskigt underbyggda luftslott.
Att en sak gör X skillnad i en gitarr är inte att det gör samma sak i alla gitarrer, att Y mick låter guld i en gitarr gör inte att den låter guld i alla osv. Man låser liksom fast sig själv, hämmar sig själv, på saker man bara fått för sig. Lite samma dumhet som att ”jag är hårdrockare, allt som inte någon stoppat i hårdrocks facket är skit” (vi har nog alla varit där).

Som du säger, ljudminnet är mycket kort och mycket lätt manipulerat av vad hjärnan vill att resultatet skall vara.
Därför spelar jag in alla ljudtest jag gör, hör jag ingen skillnad på dem så finns det ingen skillnad (jo, lite i hur det känns ibland),

Med sånt här är det skönt att man mognat, man tror inte längre att gräset är grönare på andra sidan (för man har varit där också) och att enda sättet att veta något i ljudväg är att prova i sina egna grejer.

Som förstärkare, jag är helt ointresserad av hur de låter i rummet, bryr mig inte ens om att testa så.
Det är bara hur den låter när den mickas upp, ut i PA eller in i studio, som spelar roll.
Och det intressanta då är att det är helt andra förstärkare jag hamnar med då än när jag lyssnade i rummet.

Ljud och vad som gör vad är ett otroligt intressant ämne.

//Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


30 Jan 2024, 23:25
Profile WWW

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: Kroppskontakt med mikarna - erfarenheter?
Custom Sam wrote:
En idé som jag nämnde i denna tråden men som kanske inte syntes uppe bland all annan text jag skrev är det här nedan som kunde vara kul att få synpunkter på från er andra:


"En tanke jag har på ett effektivt sätt att få till den akustiska kopplingen mik-gitarr skulle vara att lägga en "kudde" med något limliknande som blir riktigt hårt, typ epoxy, och sedan skruva till höjderna som man tänkt sig, därefter får materialet härda, klart!

Dvs tänk t.ex en finger från en engångslatexhandske som fylls med epoxy, läggs under miken, höjden, som man bestämt sig för tidigare skruvas in, därefter klart!

Att få till träbitar är väl annars lite tidskrävande kan jag tänka. Latexgummit i handsken kanske är för mjukt, något stummare? Lite plastpåse? Påsen ska kunna fjädra allt efter att miken skruvas ner, och epoxyn plattas till.

Eller så tar man efter att epoxyn härdat loss miken och tar bort latexen.

Någon som testat denna metoden eller liknande?"

Som sagt, kul med synpunkter! :)


Googla plastbäddning gevär så får du nog bra tips på att göra detta. Plastbäddning av gevär görs för att lådan, (stålstommen vilket pipa och mekanism är monterad i) ska ligga stumt men spänningsfritt i gevärskolven, vilket förbättrar gevärets precision.


31 Jan 2024, 00:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Kroppskontakt med mikarna - erfarenheter?
Kincaid wrote:
Googla plastbäddning gevär så får du nog bra tips på att göra detta. Plastbäddning av gevär görs för att lådan, (stålstommen vilket pipa och mekanism är monterad i) ska ligga stumt men spänningsfritt i gevärskolven, vilket förbättrar gevärets precision.



Ah, tackar! Det finns mycket att nörda in på i världen...

Gladpack, ja det var en variant. Eller alufolie.

Det här var ju imponerande. https://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=72337

_________________
/Lennart


31 Jan 2024, 22:54
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Kroppskontakt med mikarna - erfarenheter?
Magnus Olsson wrote:

Ja, en större ögonöppnare än det när jag byggde den gitarren för 100 år sen har jag aldrig fått.
Det var många ”så här är det” som fick stryka på foten, en del mer smärtsamma än andra.
Vi gitarrister (nog musiker överhuvudtaget) är bra på att bygga taskigt underbyggda luftslott.
Att en sak gör X skillnad i en gitarr är inte att det gör samma sak i alla gitarrer, att Y mick låter guld i en gitarr gör inte att den låter guld i alla osv. Man låser liksom fast sig själv, hämmar sig själv, på saker man bara fått för sig. Lite samma dumhet som att ”jag är hårdrockare, allt som inte någon stoppat i hårdrocks facket är skit” (vi har nog alla varit där).

Som du säger, ljudminnet är mycket kort och mycket lätt manipulerat av vad hjärnan vill att resultatet skall vara.
Därför spelar jag in alla ljudtest jag gör, hör jag ingen skillnad på dem så finns det ingen skillnad (jo, lite i hur det känns ibland),

Med sånt här är det skönt att man mognat, man tror inte längre att gräset är grönare på andra sidan (för man har varit där också) och att enda sättet att veta något i ljudväg är att prova i sina egna grejer.

Som förstärkare, jag är helt ointresserad av hur de låter i rummet, bryr mig inte ens om att testa så.
Det är bara hur den låter när den mickas upp, ut i PA eller in i studio, som spelar roll.
Och det intressanta då är att det är helt andra förstärkare jag hamnar med då än när jag lyssnade i rummet.

Ljud och vad som gör vad är ett otroligt intressant ämne.

//Magnus



Det är klart, om man normalt uppträder/ spelar in mycket så är det förstås inte så viktigt hur det låter ouppmikat. Själv spelar jag ute väldigt sällan, så då är det "rummet" som gäller.

Att det ger helt andra svar på lämplig förstärkare kan jag förstå, det är nog ofta som det krävs en betydligt mindre förstärkare än vad man tror för att få ett bra mikat ljud.

_________________
/Lennart


31 Jan 2024, 23:02
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Kroppskontakt med mikarna - erfarenheter?
Custom Sam wrote:

Det är klart, om man normalt uppträder/ spelar in mycket så är det förstås inte så viktigt hur det låter ouppmikat. Själv spelar jag ute väldigt sällan, så då är det "rummet" som gäller.

Att det ger helt andra svar på lämplig förstärkare kan jag förstå, det är nog ofta som det krävs en betydligt mindre förstärkare än vad man tror för att få ett bra mikat ljud.


Ja, man får ofta till mycket bra ljud med små stärkare. Speciellt om man vill ha med slutstegsdist.
Men det sagt, muskler (watt) hörs och, ännu mer, känns. Somliga ljud funkar inte alls med låg watt.
Jag kör ofta små stärkare i slutsteget på stora.

//Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


02 Feb 2024, 16:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Kroppskontakt med mikarna - erfarenheter?
Custom Sam wrote:
Om jag tolkar dig rätt Jonken så blir det med den metoden fyra rörbitar per mik på en Jazzmaster, då det är fyra skruvar som dras rätt in i träet. Med var sin rörbit per skruv kan detta ge en exakt positionering, samtidigt som skruvarna dras helt åt. Svårigheten är att få rätt längd på skruvarna. Sedan ligger ju miken lös inne i kåpan, och trycks uppåt av skumgummikuddarna. Så frågan är hur mycket man tjänar på att kåpan sitter fast om inte själva miken gör det inuti kåpan? Beror förstås på hur hårda kuddarna är, Lollars kuddar som är medskickade är ganska fasta.

Ska se vilken metod jag väljer, den där epoxymetoden som jag föreslog låter kanske för enkel. Sedan får inte epoxyn utveckla för mycket värme vid härdning så att miken skadas.

Det är helt klart enligt mina egna erfarenheter att det med stum montering av mikarna blir ett ljud som tilltalar mig i alla fall. Alltid intressant att höra hur andra ser på saker och ting, man kan ju ha missat något...

Tack för synpunkterna så långt!

Du tolkar helt rätt; och precis som du själv är inne på: Det är TOTALT meningslöst -att 'låsa fast' mickarna i en Jazzmaster. Metoden är ju endast framtagen för vaxade mickar med basplattor i metall.


/ Jonken


03 Feb 2024, 11:30
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Kroppskontakt med mikarna - erfarenheter?
Jonken wrote:
Du tolkar helt rätt; och precis som du själv är inne på: Det är TOTALT meningslöst -att 'låsa fast' mickarna i en Jazzmaster. Metoden är ju endast framtagen för vaxade mickar med basplattor i metall.


/ Jonken


Tack för info!

Hm, tror du inte att det skulle göra gott med kontakt mellan spolen och träet på en Jazzmaster? Tror att Lollarmikarna jag köpt är vaxade, att det var standard på de gamla mikarna.

Jag har funderat på att göra en träbit under miken, som har en skåra så att magneterna inte kommer i kläm, och ge den träbiten en lämplig tjocklek och lutning utefter vad jag skruvat in mikarna till med skumgummi under.

Det kan ju iofs vara så att det låter inte riktigt Jazzmaster längre då... :roll:

Om det är meningslöst ska jag förstås inte göra det!

_________________
/Lennart


04 Feb 2024, 15:43
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 102 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.