View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 19:47



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Vinnie Vincent 
Author Message

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Vinnie Vincent
Ja han är känd för varit med i Kiss och sen ville bli en i raden av gitarrhjältar på 80-talet. Fick släppa en gitarrvideo. Och så illa det lät. Rena tortyren lyssna på dessutom. Gick han på crack när han kom på sina licks?
https://www.youtube.com/watch?v=8Xubthh ... leaner6969


17 Jan 2024, 00:29
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Vinnie Vincent
Det låter illa för han spelar på en högre nivå, som vi dödliga inte förstår. Lite som när jazzgitarrister spelar solon.
Läste att det nästan blev fight med Paul en gång, för han vägrade sluta spela för långa solon på konserterna.


Last edited by bummer on 17 Jan 2024, 08:57, edited 1 time in total.



17 Jan 2024, 07:35
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 936
Location:
Post Re: Vinnie Vincent
Han kanske var bättre under discokarriären med Hartman?

https://www.youtube.com/watch?v=jW-OfaiBs9k


17 Jan 2024, 08:36
Profile ICQ WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Vinnie Vincent
bummer wrote:
Det låter illa för han spelar på en högre nivå, som vi dödliga inte förstår. Lite som när jazzgitarrister spelar solon.
Läste att det nästan blev fight med Paul en gång, för han vägrade sluta spela för långa solon på konserterna.

När han hade sitt eget band efter Kiss, Vinnie Vincents Invasion, stod han och drog 20-30 minuter långa solon på varje spelning.
Snacka om att folk måste blivit uttråkade se han stå så länge på scenen och halsrunka så lång tid. Resten av
bandet där bakom scenen diskuterade sina framtidsplaner för ett eget band. Sen gjorde de ju slag i saken och lämnade honom och
fick själva, en visserligen kort framgång, men en som Vinnie aldrig själv fick. Sen försvann han ur musikhistorien. Snackat om en comeback
i flera år nu och som aldrig kommer hända.


17 Jan 2024, 11:53
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Vinnie Vincent
Låg länge en dokumentär om honom på SVT Play "K Special: Kiss och gitarristen som försvann" men den verkar tyvärr vara borta nu.


17 Jan 2024, 12:15
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Vinnie Vincent
Den har legat ute två gånger och såg den första gången. Kommer säkert tillbaka igen. Såg i förrgår musiknyheter på tuben om att han kräver 200$ för medlemskap på hans fejsboksida. Han ska även enligt Paul stulit instrument från en studio på 80-talet och sålt en billig gitarr mycket dyrt och ljugit om att den var värd flera gånger om till ett kiss-fan.


17 Jan 2024, 13:49
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Vinnie Vincent
Jag tycker att han är helt enastående i instruktionsvideon! Kanske inte "traditionellt" smakfullt lir men väldigt påhittig, grymt flyt och attityd. När han blandar snabba licks med chicken picking så tappar iaf jag hakan! När han förklarar hur han ser på skalor så förstår man att det är en ny nivå. Och det han gör på Invasion-plattorna är galet over the top. Men visst, man får gilla totalt over the top-shred från 80-talet för kunna närma sig det. Inte för alla.


22 Jan 2024, 18:53
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Vinnie Vincent
lpstd wrote:
Låg länge en dokumentär om honom på SVT Play "K Special: Kiss och gitarristen som försvann" men den verkar tyvärr vara borta nu.


Ja jag såg den och det var väl två saker som stack ut lite extra:

1. Att han är numera en kille med tuttar :roll:
2. Kunde inte alls spela längre, det lät som han har inte hålligt i en gura på många många år.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


23 Jan 2024, 15:00
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Vinnie Vincent
Vinyljunkie wrote:
Jag tycker att han är helt enastående i instruktionsvideon! Kanske inte "traditionellt" smakfullt lir men väldigt påhittig, grymt flyt och attityd. När han blandar snabba licks med chicken picking så tappar iaf jag hakan! När han förklarar hur han ser på skalor så förstår man att det är en ny nivå. Och det han gör på Invasion-plattorna är galet over the top. Men visst, man får gilla totalt over the top-shred från 80-talet för kunna närma sig det. Inte för alla.


Jag får nog hålla med dig lite.
När han tog ner hastigheten så det hördes bättre vad han lirade, så var det en del underfundiga linjer/räkor han lirade.
Tycker dock att det låter för slarvigt när han ska lira fort.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


23 Jan 2024, 15:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Vinnie Vincent
Köpte Lick It Up som liten grabb och älskar den fortfarande!

För er som gillar lite softare musik kan jag rekommendera Treasure, Vinnie´s band innan Kiss:
https://open.spotify.com/album/2WiwXov6 ... 81mmy02znQ

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


26 Jan 2024, 10:47
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Vinnie Vincent
Harvester wrote:
Köpte Lick It Up som liten grabb och älskar den fortfarande!

För er som gillar lite softare musik kan jag rekommendera Treasure, Vinnie´s band innan Kiss:
https://open.spotify.com/album/2WiwXov6 ... 81mmy02znQ


Lick It Up är nog min favorit. Vet inte hur mycket Vinnie hade med det att göra, men kändes som bandet hade mer attityd då. Det var då jag började lyssna på Kiss. Såg dom på tv precis när skivan släppts och man såg dom utan smink. Animalize gillade jag också. Min favorit-era med Kiss.


26 Jan 2024, 11:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Vinnie Vincent
bummer wrote:
Harvester wrote:
Köpte Lick It Up som liten grabb och älskar den fortfarande!

För er som gillar lite softare musik kan jag rekommendera Treasure, Vinnie´s band innan Kiss:
https://open.spotify.com/album/2WiwXov6 ... 81mmy02znQ


Lick It Up är nog min favorit. Vet inte hur mycket Vinnie hade med det att göra, men kändes som bandet hade mer attityd då. Det var då jag började lyssna på Kiss. Såg dom på tv precis när skivan släppts och man såg dom utan smink. Animalize gillade jag också. Min favorit-era med Kiss.

Om jag inte missminner mig så skrev han låtar och spelade på flera solon på Creatures.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


26 Jan 2024, 11:15
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Vinnie Vincent
Harvester wrote:

Om jag inte missminner mig så skrev han låtar och spelade på flera solon på Creatures.[/quote]

Ja, det stämmer. Lite andra kul musiker som var med: Robben Ford, Mike Porcaro, Steve Farris (Mr Mister). Han hade med sin egen strata och satte solot på första tagningen.

Lyssnat på låtarna med Vinnie på Creatures och Lick it Up och jag har hört värre. Tycker hans stil passade in i låtarna.


26 Jan 2024, 11:40
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.