View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2024, 01:53



Reply to topic  [ 13 posts ] 
SVT tips Schaffers Sunburst 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post SVT tips Schaffers Sunburst
Vill bara tipsa om SVTs Antikmagasinet som handlar om gamalt mög och i detta avsnitt i form av gitarrer!
Inget nytt iofs för oss inbitna gitarrfetitischer, men kul ändå att höra Schaffers berättelse om gitarren och vad han och gitarren åstadkommit i svensk popårock! Givetvis har vi även Halkan som bisittare!

ps. Mitt känsliga öga för vintage reagerar dock: Är det verkligen Jannes gammla Sunburst? Är inte denna lite väl röd i färgen, ser nästan nylackad ut, speciellt i slutet av programmet? Kan det vara studiobelysningens kullörta lyktor, eller mitt känsliga "vintage-öga" som spelar mig ett spratt?

https://www.svtplay.se/video/ep3Y713/an ... EhvIveAvVI

_________________
pudas


11 Jan 2024, 19:44
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: SVT tips Schaffers Sunburst
Det är rätt gitarr.

Sett den många ggr på nära håll i verkligheten.

_________________



11 Jan 2024, 20:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2623
Location: Sthlm
Post Re: SVT tips Schaffers Sunburst
Noterade att det såg ut som Grovers på Janne Schaffers LP. Är det han själv som bytt, eller fanns det sådana på den tiden?


11 Jan 2024, 22:37
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: SVT tips Schaffers Sunburst
Från hans sida på facebook:

Missa inte oss i Antikmagasinet!
Min Gibsongitarr byggdes 1959 i Kalamazoo i Michigan, USA, och namngavs av gitarristen Les Paul. Jag köpte den 1968 och vi fick en helt fantastisk resa tillsammans. Vi följdes åt under hela 70-talet och min Les Paul ljuder exempelvis på Ted Gärdestads ‘Jag vill ha en egen måne’, ‘Jag ska fånga en ängel’, ‘Satellit’ plus ytterligare 60 av hans låtar. Jag hade den i Melloorkestern 1971-74 då Family Four vann(-71 & -72) Malta(-73) och ABBA -(74). Den klingar på 46 av ABBAs låtar som till exempel ‘People need love’, ‘He is your brother’, ‘Ring ring’, ‘Waterloo’, ‘Mama Mia’, ‘Voulez vous’ och ‘So long’. Den är med på mina fem första soloalbum, inklusive den jag spelade in i Hollywood 1977 med bröderna Porcaro från Toto, och min första skiva 1973 med min hit Halkans affär. Jan "Halkan" Hallquisth själv syns för övrigt här till vänster om Anne Lundberg.
Min Gibson går att höra på Björn J:son Lindhs skivor under 70-talet, inklusive ‘Brusa högre lilla å’. Den medverkar på skivor med Lee Hazelwood där Nancy Sinatra gästar på låten ‘Indian summer’ och på ‘Banankontakt’, ‘Zwampen’ och många andra med Electric Banana Band ….ja det är en helt otrolig resa!
Det var så kul att bli guidad av Anne Lundberg i Antikmagasinet och att ha med Halkan som expert. Programmet går att se på SVT Play och visas på Kunskapskanalen ikväll den 11 januari klockan 21.00.
Jag är otroligt glad och stolt över att jag fick vara med i programmet!


11 Jan 2024, 22:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: SVT tips Schaffers Sunburst
Tack för tipset! Kul att se. :D

_________________
/Lennart


11 Jan 2024, 23:22
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: SVT tips Schaffers Sunburst
Mike Leaf wrote:
Det är rätt gitarr.

Sett den många ggr på nära håll i verkligheten.


Också sett den IRL flera gånger, sittande/stående så nära scenen det bara går, som finnig tonåring på det inte alltid så glada 70-talet.
Gitarren brydde jag väl mig inte så mycket om, det var ju typ en jazzgitarr utan F-hål precis som vilken Ibanez som helst!
Däremot var man grymt imponerad av den lilla Ampeg förstärkaren som han hade på en stol bakom sig. Fy fan vad mycket bättre den lät än min egen Farfisa TR-60 transing!

Nåväl programmet spred väl inga nyheter i ämnet, men det var befriande att höra Schaffer ta ner det till jorden, och samtidigt ge en en lätt gliring till Halkan när han förklarade att gitarrerna är av underordnad betydelse, och att det viktiga för honom var musiken man skapar på en scen för en publik! (obs ur mitt minne, inte ordagrant citat)

_________________
pudas


11 Jan 2024, 23:57
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: SVT tips Schaffers Sunburst
Trevligt program!
Man kan ju bara undra hur Schaffer tänkt när han de senaste 30-40 året spelat uteslutande på den röda fula racer-gitarren….
Sannolikt är det en fantastisk gitarr, men ändå…


12 Jan 2024, 15:47
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: SVT tips Schaffers Sunburst
pudas wrote:
Mike Leaf wrote:
Det är rätt gitarr.

Sett den många ggr på nära håll i verkligheten.


Också sett den IRL flera gånger, sittande/stående så nära scenen det bara går, som finnig tonåring på det inte alltid så glada 70-talet.
Gitarren brydde jag väl mig inte så mycket om, det var ju typ en jazzgitarr utan F-hål precis som vilken Ibanez som helst!
Däremot var man grymt imponerad av den lilla Ampeg förstärkaren som han hade på en stol bakom sig. Fy fan vad mycket bättre den lät än min egen Farfisa TR-60 transing!

Nåväl programmet spred väl inga nyheter i ämnet, men det var befriande att höra Schaffer ta ner det till jorden, och samtidigt ge en en lätt gliring till Halkan när han förklarade att gitarrerna är av underordnad betydelse, och att det viktiga för honom var musiken man skapar på en scen för en publik! (obs ur mitt minne, inte ordagrant citat)

Samtidigt förklarade han att hans Les Paul var för honom ovärderlig... Lite dubbla budskap kan jag tycka men han tycker kanske att den symboliserar minnen snarare än att den är fantastisk att spela på.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


12 Jan 2024, 16:36
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: SVT tips Schaffers Sunburst
Goran wrote:
Trevligt program!
Man kan ju bara undra hur Schaffer tänkt när han de senaste 30-40 året spelat uteslutande på den röda fula racer-gitarren….
Sannolikt är det en fantastisk gitarr, men ändå…


Den frågan har ju penetrerats grundligt i ett antal bojentrådar genom åren!!
Personligen undrar jag nog mer över valet av den extremt loja, svarta jackan han kört med i alla offentliga sammanhang dom senaste 20 åren!!

Jag tror nog att han haft samma possition om han istället spelat på en Hagström Sweed, eller vilken annan kvalleyxa som helst.
Jobben i branschen fick han nog precis som Kenny H tack vare sin förmåga att kunna läsa noter, komma i tid, väl förberedd och inte ifrågasätta allt!

Sen tycker jag nog att bland hans finaste gitarrspel har varit på en elektrisk Coral Sitar! Som han tydligen inte äger, utan lånar vid behov!

_________________
pudas


12 Jan 2024, 18:06
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: SVT tips Schaffers Sunburst
pudas wrote:
Goran wrote:
Trevligt program!
Man kan ju bara undra hur Schaffer tänkt när han de senaste 30-40 året spelat uteslutande på den röda fula racer-gitarren….
Sannolikt är det en fantastisk gitarr, men ändå…


Den frågan har ju penetrerats grundligt i ett antal bojentrådar genom åren!!
Personligen undrar jag nog mer över valet av den extremt loja, svarta jackan han kört med i alla offentliga sammanhang dom senaste 20 åren!!

Jag tror nog att han haft samma possition om han istället spelat på en Hagström Sweed, eller vilken annan kvalleyxa som helst.
Jobben i branschen fick han nog precis som Kenny H tack vare sin förmåga att kunna läsa noter, komma i tid, väl förberedd och inte ifrågasätta allt!

Sen tycker jag nog att bland hans finaste gitarrspel har varit på en elektrisk Coral Sitar! Som han tydligen inte äger, utan lånar vid behov!


Ja, flera trådar här om den röda faran. Han fick visst tillbaks gitarren. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... arr-hittad
Det jag gillar bäst med Schaffer är hans känsla för minnesvärda melodier.


12 Jan 2024, 20:36
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 19:02
Posts: 1324
Location: Mothvirgin
Post Re: SVT tips Schaffers Sunburst
Konstigt! Jag trodde att Schaffer bara rullade tungan när han lirade
men i detta program så står han och rullar tungan nästan hela tiden
när Ann pratar med Halkan....lustigt :D

_________________
"Constipated people don't give a crap"


12 Jan 2024, 21:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2351
Location: Varberg
Post Re: SVT tips Schaffers Sunburst
Han kallades väl Sveriges snabbaste gitarrist en gång i tiden…?
Kan det finnas ett samband?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


13 Jan 2024, 01:18
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1838
Location: Förort med Swish
Post Re: SVT tips Schaffers Sunburst
Tack för tipset!
Kul, men lite "gubbigt" kanske...

_________________
tligen


13 Jan 2024, 18:04
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.