View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2024, 03:15



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Boka gig? 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 15:30
Posts: 1973
Location: Linköping
Post Boka gig?
Som övervintrad ”musiker/bluesgitarrist” så undrar jag hur gör ni gällande bokningar?
Enkel fråga men för mig/oss är det en major issue.

Hur gör ni gällande bokningar?
Manager?
Kontakter?
Eller ngn annan väg?

God Jul.

_________________
Bojen sponsor


23 Dec 2023, 18:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Boka gig?
Finns nog tyvärr inga patentsvar, inte lätt att sälja en produkt som ingen har frågat efter.

Det var många år sedan jag var aktiv med livespelande så en del av mina erfarenheter är väl inaktuella, andra sanningar som aldrig försvinner!
Nu vet jag ju inte var du/ni befinner er i musikkarriären, så jag utgår från att ni är ett nytt band.

Först: Förväntar er inga pengar på pluskontot, dock räkna med att spela med förlust!

Hyr/låna en samlingslokal som man kan nå med vanliga färdmedel, bjud in alla ni känner, alla ni vill känna, släkt, vänner till en fest för att fira er existens. Printa ut ett fint fräckt visitkort med kontaktuppgiter och se till att alla får ett! Med lite tur är bollen i rullning! Ta sen alla spelningar ni blir ombedda om!
Sondera marknade för utomhusaktiviteter. Försommaren har ofta mycket restauranger, caffeer, parker etc med kulturella ambitioner där man kan spela.
Sen är det ju bara fantasin som säger stopp. Tricket är ju att synas och höras så mycket som möjligt!
Har sen ingen övertro på nätet, att marknadsföra sig på internet är nog i det närmaste meningslöst. Ingen orkar klicka, lyssna eller läsa i dag!
Tror inte det finns någon bokningsfirma som åtar sig att boka ett helt okänd artist eller band

_________________
pudas


25 Dec 2023, 15:51
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Boka gig?
Genre spelar väl roll också. Jag menar bluesband, det är väl knappast hett efterfrågat?


27 Dec 2023, 00:46
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 15:30
Posts: 1973
Location: Linköping
Post Re: Boka gig?
pudas wrote:
Finns nog tyvärr inga patentsvar, inte lätt att sälja en produkt som ingen har frågat efter.

Det var många år sedan jag var aktiv med livespelande så en del av mina erfarenheter är väl inaktuella, andra sanningar som aldrig försvinner!
Nu vet jag ju inte var du/ni befinner er i musikkarriären, så jag utgår från att ni är ett nytt band.

Först: Förväntar er inga pengar på pluskontot, dock räkna med att spela med förlust!

Hyr/låna en samlingslokal som man kan nå med vanliga färdmedel, bjud in alla ni känner, alla ni vill känna, släkt, vänner till en fest för att fira er existens. Printa ut ett fint fräckt visitkort med kontaktuppgiter och se till att alla får ett! Med lite tur är bollen i rullning! Ta sen alla spelningar ni blir ombedda om!
Sondera marknade för utomhusaktiviteter. Försommaren har ofta mycket restauranger, caffeer, parker etc med kulturella ambitioner där man kan spela.
Sen är det ju bara fantasin som säger stopp. Tricket är ju att synas och höras så mycket som möjligt!
Har sen ingen övertro på nätet, att marknadsföra sig på internet är nog i det närmaste meningslöst. Ingen orkar klicka, lyssna eller läsa i dag!
Tror inte det finns någon bokningsfirma som åtar sig att boka ett helt okänd artist eller band


Tack för utförligt svar och förslag.
Tror att det behövs en ”engagerad” bandmedlem som ser det som sin uppgift att sälja in ”konceptet”
eller så repar vi o trivs allmänt med livet.

_________________
Bojen sponsor


27 Dec 2023, 13:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 15:30
Posts: 1973
Location: Linköping
Post Re: Boka gig?
Tokerekloker wrote:
Genre spelar väl roll också. Jag menar bluesband, det är väl knappast hett efterfrågat?


Ja frågan är vad som är eftertraktat?
Bra musik o bra musiker oavsett genre kanske?

_________________
Bojen sponsor


27 Dec 2023, 13:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Boka gig?
Tokerekloker wrote:
Genre spelar väl roll också. Jag menar bluesband, det är väl knappast hett efterfrågat?


Vist spelar genre roll. Kanske ingen bra ide att att läsa högt ur sitt brottsregister till ackomanjemang av en trumloop och någon som repar vinylskivor till en publik på 40 plus!

Men vad som är efterfrågat i musikväg, vilket som funkar mot publik kan nog skilja stort mellan olika orter, storstad, landsbyggd.
I Växjö där jag bor har nog aldrig bluesband haft några större svårigheter att få spela. Mycket tack vare krögare som satsar på livemusik och en jazz och blues föreningar som av och till har varit mycket aktiva och en vuxen publik som fortfarande går ut på lokal!

_________________
pudas


27 Dec 2023, 14:21
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Boka gig?
leffje wrote:
Tokerekloker wrote:
Genre spelar väl roll också. Jag menar bluesband, det är väl knappast hett efterfrågat?


Ja frågan är vad som är eftertraktat?
Bra musik o bra musiker oavsett genre kanske?

De flesta icke-spelande kan inte skilja på medelmåttiga och bra musiker. Bra musik vad är då det? Klart att man har större chans få spelning om man spelar epa-dunk i t ex Norrland än ett i raden av okända bluesband.


27 Dec 2023, 15:58
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.