View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2024, 02:56



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Konvertera Tune o matic till junoirstall? 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Konvertera Tune o matic till junoirstall?
Om man vill testa ett juniorstall på en gitarr med tune o matic och stoptail, finns det ett wraparound stall som passar på bredden för tune o matic stolparna eller finns det stolpar som kompenserar för bredden? Letat på stewmac och nätet men hittar inget.


20 Dec 2023, 00:18
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Konvertera Tune o matic till junoirstall?
Det är inte bara bredden som skiljer, det är ju en annan typ av stolpar till wraparound som även ska stå emot strängdraget.
Men vist, med skaparglädje går ju allt att ordna!
Tror dock att för ett bra resultat är nog att plugga hålen för befintligt stall och borra nytt för wraparound att föredra!

Du skriver att du "vill testa", då undrar jag vad du vill få ut av testen? Är det ett annat ljud i gitarren, eller är det en utseende grej, eller annan önskad funktion?

Som jag ser det så är wraparound snyggast, men sämst i alla aspekter, vilket ofta förstärks av Gibsons svajiga kvallitet! Exempel stall som har vikit sig halvvägs på nya gitarrer!
Dock så har bristande intoneringsmöjlighet varit ett mycket mindre problem än man kan tro. Till och med dom enklaste som helt saknar intoneringsambition funka förvånansvärt bra!
Ska man hör skillnad mellan wraparound och tune o matic så måste man ha extremt vältvättade öron!

_________________
pudas


20 Dec 2023, 10:32
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Konvertera Tune o matic till junoirstall?
Väl medveten om vad det medför men…Estetiskt mest, älskar enkelheten, för att det är kul!!
Hålen till Stolparna för stoptailen är samma gäng-dimension som de för abr:en (på min). Sett gitarrer som konverterats men vill helst slippa borra. Ett wraparound med tune o matic bredd… borde väl finnas? :wink:


20 Dec 2023, 11:36
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Konvertera Tune o matic till junoirstall?
Utgår ifrån att vi inte pratar om en orginal Gibson -gitarr här; utan någon form av kopia byggd i asien, sydamerika eller europa?
Dessa instrument brukar ofta kännas igen just av att de har samma, stora stallstolpar i stallet -som i stränghållaren.


/ Jonken


20 Dec 2023, 11:52
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Konvertera Tune o matic till junoirstall?
Jonken wrote:
Utgår ifrån att vi inte pratar om en orginal Gibson -gitarr här; utan någon form av kopia byggd i asien, sydamerika eller europa?
Dessa instrument brukar ofta kännas igen just av att de har samma, stora stallstolpar i stallet -som i stränghållaren.


/ Jonken

Precis. Gitarren lät jag lackas om med bandloggan och bandet finns inte längre så det är min egen Frankenstein som får tåla allt möjligt skit. :lol: :)


20 Dec 2023, 11:59
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Konvertera Tune o matic till junoirstall?
4trax wrote:
Precis. Gitarren lät jag lackas om med bandloggan och bandet finns inte längre så det är min egen Frankenstein som får tåla allt möjligt skit. :lol: :)

OK. Coolt. I'm with ya.. Är stallstolparna vinklade som för TOM -eller står de rakt mot gitarrens centerlinje?
Nästa steg är att ta reda på; ifall de tjockare studsen/instertsen är av tum -eller millimeter i din gitarr. Sedan kommer frågan: Hur bra grejer vill du ha? Ju bättre = Ju bättre sound i instrumentet. Funderat på bättre material på juniorstallet -eller räcker orginal zink metall? (Stora penningskillnader här.)


/ Jonken


20 Dec 2023, 13:27
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Konvertera Tune o matic till junoirstall?
Jag "punkade till" en SG (nån av Gibsons billigare reissues) för några år sedan. Tog bort Tune-o-matic och stoptail och satte dit ett wraptail-stall. Enbart för lookens skull.
Det är lite meck. Man får vara noga när man mäter och borrar. Och så måste man ju plugga de gamla hålen.
Nu fuskade jag lite och satte dit ett sånt där wrapstall med justerbara klackar för intonering. Bara för att ha lite marginal. Självklart så ser det ju inte lika cool ut som ett riktigt wrapstall à la Junior, men den ser tillräckligt ballt ut för mig. Och den intonerar bra.


Attachments:
SG wrap small.jpg
SG wrap small.jpg [ 146.02 KiB | Viewed 738 times ]

_________________
Gud finns inte.
20 Dec 2023, 16:13
Profile

Joined: 15 Aug 2008, 20:04
Posts: 352
Location:
Post Re: Konvertera Tune o matic till junoirstall?
Rockinger har ett wraparound med rätt mått, kan ju ändå behöva borras annan diameter på hålen men i alla fall på samma ställe.

https://www.rockinger.com/en/parts/hard ... acing?c=72


20 Dec 2023, 17:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Konvertera Tune o matic till junoirstall?
Jonken wrote:
4trax wrote:
Precis. Gitarren lät jag lackas om med bandloggan och bandet finns inte längre så det är min egen Frankenstein som får tåla allt möjligt skit. :lol: :)

OK. Coolt. I'm with ya.. Är stallstolparna vinklade som för TOM -eller står de rakt mot gitarrens centerlinje?
Nästa steg är att ta reda på; ifall de tjockare studsen/instertsen är av tum -eller millimeter i din gitarr. Sedan kommer frågan: Hur bra grejer vill du ha? Ju bättre = Ju bättre sound i instrumentet. Funderat på bättre material på juniorstallet -eller räcker orginal zink metall? (Stora penningskillnader här.)


/ Jonken

Tack!
TOM är vinklad. Det är en Epi Firebird så tror att det är millimeter.
Ok, detta är lite sjukt men jag var precis iväg och köpte en beg EPI "Treasure" Firebird I Joe Bonamassa som har juniorstall. (visste inte att jag skulle bli med gitarr i morse)
Den har ju ett Juniorstall och en mick. Så cool och enkel gitarr! Så habegäret ett ett juniorstall har dämpats. :)


20 Dec 2023, 18:26
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Konvertera Tune o matic till junoirstall?
DrSlim wrote:
Jag "punkade till" en SG (nån av Gibsons billigare reissues) för några år sedan. Tog bort Tune-o-matic och stoptail och satte dit ett wraptail-stall. Enbart för lookens skull.
Det är lite meck. Man får vara noga när man mäter och borrar. Och så måste man ju plugga de gamla hålen.
Nu fuskade jag lite och satte dit ett sånt där wrapstall med justerbara klackar för intonering. Bara för att ha lite marginal. Självklart så ser det ju inte lika cool ut som ett riktigt wrapstall à la Junior, men den ser tillräckligt ballt ut för mig. Och den intonerar bra.

Coolt!


20 Dec 2023, 18:27
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 234
Post Re: Konvertera Tune o matic till junoirstall?
pukko wrote:
Rockinger har ett wraparound med rätt mått, kan ju ändå behöva borras annan diameter på hålen men i alla fall på samma ställe.

https://www.rockinger.com/en/parts/hard ... acing?c=72

Ah, grymt ju! Tack!


20 Dec 2023, 18:28
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Konvertera Tune o matic till junoirstall?
Viktigast att kolla är ju halsvinkeln, är den brant som för många med TOM stall så hamnar ju en klassisk wrap around högt i luften och inte mot kroppen.

Likaså tvärtom om Du sätter TOM på en gitarr som haft wrap around stall hamnar den ofta dikt mot kroppen, vilket inte är önskvärt

_________________



21 Dec 2023, 09:34
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.