View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 19:11



Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Att välja rätt Marshall 
Author Message
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Att välja rätt Marshall
1975 var det kanske inte jätteroligt att de körde på mastervolymsförstärkare även om det inte var helt omöjligt, de kom ju det året. Jag vet att MUG i Göteborg tog in dem något år senare och jag tror att MUG var hovleverantör till Motvind.

Såg dem också 1975-77 några gånger och jag vill bestämt minnas att de spelade på gamla Marshall-häckar. Det var dels på ungdomsgården och dels på en utomhus musikfest (= lastbilsflak) som vi i lokala musikföreningen ordnade.
Men när Pudas säger Laney-lådor låter det bekant och Laney hade väl Goodman-element.
Minnet börjar spela spratt…

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


21 Dec 2023, 17:16
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Att välja rätt Marshall
pudas wrote:
GreatShakes wrote:
Även gitarrljuden på Motvind's platta "Jo jo ja ja" tillhör den typ av Marshallsound som jag har jagat.
Juris Salmins i Motvind lirade länge på SG Standard och (fyrhåls) Marshall 50W big box halvstack (Marshallåda) live och hade makalöst ljud live. Juris Salmins i Motvind lirade länge på SG Standard och (fyrhåls) Marshall 50W big box halvstack (Marshallåda) live och hade makalöst ljud live
Det är i alla fall bland mina absoluta favorit-Marshall-ljud på platta. Helt klart. Lika bra som Schenker och Angus. Eller Van Halen för den delen.



Hörde Motvind någon gång runt 1975 på den lokala ungdomsgården, båda körde på Marshall och var sin Laney Klipp 4x12a
Så elementen var nog Goodman eller möjligen Fane. Hur som haver, ljudet var fläskigt, trotts att dom inte spelade på öronbedövande volym, vilket innebar hörbar sång (viktigt vid denna tid) från en sånganläggning av enklare snitt och trummor som ej var uppmickade. Detta talar nog för att en mastervolym ingick i receptet!
Men det som är lite kul är den tidigare kopplingen till den lille holländare med sin egen nyans av brunt, en liten orange box med en svart ratt på ovansidan som det trampades flitigt på![/quote]

Den lille holländaren? Jan Akkerman? Orange låda med en svart ratt? MXR Phase 90?
Det är ganska mycket phaser på första plattan ”Känn dig blåst”.

Har sett nån tidig bild där Juris hade en Laney 4x12 men då stod det en BF Fender Bassman på denna. Och gitarren var Clas Yngströms tidigare Gibson SG som han hade kört med Soffgruppen etc.


21 Dec 2023, 17:47
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Att välja rätt Marshall
Mike Leaf wrote:
GreatShakes wrote:

Då måste du ha hittat ett trevligt ex av en SLP1959 reissue, för min lät inte sådär snyggt med Celestion 4x12, attenuator och Les Paul/SG/335 etc. Den var vass, aggressiv och torr på något sätt. Och ganska clean. Visserligen kan den som Jonken m.fl poängterat ovan mått bra av att ställas in av en tekniker. På beskrivningen lät det som ”kallställd” bias osv.

Nja, jag hade 2st toppar, sen även en 50W i samma serie, alla hade snygg slutstegsdist.
Om Du redan provat mer än en handfull olika stärkare, inkl vintage så handlar det kanske mer om att ratta in ljudet?
Eller vad vill Du eg ha för info, tips om modifieringar?

Du kan ju ta valfri topp till en tech och laborera med olika motstånd, rör, bias mm för att få till ett exakt ljud.


Jag tror på det sistnämnda.
Samt att skaffa en låda med just G12M element. Jag gillar även Creamback 65 högtalare för den typen av ljud.


21 Dec 2023, 17:48
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Att välja rätt Marshall
Med den lille holländaren med sin fabless för det bruna åsyfftade jag EVH. Gamle Jan Ackerman får vi ta i nästa tråd som lämpligen kan avhandla "hur jag får min gitarr att gifta sig med min kompis joddlande"!

Men som konklusion över sjutiotalets backline kan man nog konstatera att man nog inte fördjupade sig lika mycket då. Ville man att det skulle låta bra, ja då spelade man bra! Kunde man låna några lådor på platts, ja då gjorde man det för att slippa kånka i onödan!
Sen mistänker jag att banden troligen var mer sponsrade än i dag. Såg vid samma tidpunkt Ulf Lundell, också på en ungdomsgård med hela backline av fabrikat Traynor,
Men när något lät extra bra, då noterade man det!
Minst lika bra, om inte bättre lät även dom som lirade på Ampeg VT-40 top load, och Fender Super Reverb BF.

_________________
pudas


21 Dec 2023, 18:28
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Att välja rätt Marshall
https://www.youtube.com/watch?v=lFuTws0KQt0


/ Jonken :o :shock:


25 Dec 2023, 14:33
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Att välja rätt Marshall


Jag vet inte riktigt vart han vill komma med sitt videoklipp, att marshall bygger förstärkare med vietnamesiska delar och därmed är sämre?
Missljud från trafos är ju ingen nyhet och kan komma även från trafos av fint fabrikat!
Äger själv en Musicman (på 70-talet ett exklusivt amerikanskt märke) med trafos som har ett för märket vanligt problem med rostiga trafos, nogot som kan skapa missljud.
Äger för övrigt en VOX Nighttrain av första generation tillverkad i Vietnam, som har använts flitigt av och till. Helt utan missljud och fungerat klanderfritt i många år nu!

_________________
pudas


25 Dec 2023, 15:18
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Att välja rätt Marshall
Det är väl bara att fixera trafot med kåpa?
Ibland kan det t.o.m. funka att försiktigt lossa yttepyttelitet på en eller ett par av muttrarna.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


25 Dec 2023, 23:10
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 936
Location:
Post Re: Att välja rätt Marshall
Mannen som gjort videon har jag uppfattat som en luttrad tekniker och Marshallkännare med en rad youtube videos om moddar etc.

Jag tror inte heller att Vietnamesiska trafos behöver vara dåliga.
Poängen är väl lite att det är en premiumprodukt som kostar 20-24000:- ($3500 enligt videon?)

Då kan man väl förvänta sig någon form av funktions- och kvalitetskontroll innan de lämnar fabriken?

Och syftet med såna ("dyra") reissueprodukter är väl inte i första hand att tjäna så mycket pengar som möjligt, utan de ska förvalta
traditionen och arvet samt fortsätta att bära upp varumärket?

Byter man trafo på billiga storsäljare så bryr sig ingen däremot.

Man kan ju flytta Gibson custom shop till Kina och använda Wilkinsondelar och säga att de minsann duger och är lika bra (och det kanske de är :wink: ) men köparna kommer nog tycka annorstädes och det är ett effektivt sätt att köra ett varumärke i botten. Det finns så mycket psykologi i sånt här med ursprung och tillverkningsland.

Detta var väl inte det värsta exemplet men någonstans går gränsen för vad fansen av varumärket kommer acceptera. Svenska Zound ind. som äger Marshall numera kanske inte är så smarta trots allt.


26 Dec 2023, 11:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Att välja rätt Marshall
Jag förstår poängen även om där är litet frässkäggsindignationsvarning över den.
Hörs trafopipet öht när stärkaren är monterad i sin box? Han fick ju gå väldigt nära med kameramikrofonen för att det skulle höras. Och det var väl pipet som var orsak till upprördheten?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


26 Dec 2023, 17:03
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 936
Location:
Post Re: Att välja rätt Marshall
Marshall wrote:
Jag förstår poängen även om där är litet frässkäggsindignationsvarning över den.
Hörs trafopipet öht när stärkaren är monterad i sin box? Han fick ju gå väldigt nära med kameramikrofonen för att det skulle höras. Och det var väl pipet som var orsak till upprördheten?


:lol: Jag förstår hur du menar.
Jag uppfattade dock att han även retade upp sig på att det inte var Dagnalltrafos i den? Och även om det kanske är puritanskt nörderi så tror jag att det är bättre att lägga på 2kkr på priset och använda så "korrekta" delar som möjligt som accepteras av talibanerna. Med dagens sociala medier så är det så lätt att sänka en produkt.


26 Dec 2023, 19:40
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Att välja rätt Marshall
Har haft en marshall sv20 combo och sålt igen. Enda anledningen var att jag snöat in på en 1987x och behövde pengarna. Sv20:an var egentligen allt jag behövde och lät fantastiskt. Kan köpa en sån igen alla gånger, rekommenderas. Ljudet kunde man tämja med en volymbox i loopen o man fick till allt man ville med den och nån pedal till. Jepp sladd mellan ingångarna också så jag kunde skruva in lite från normal kanalen också


26 Dec 2023, 20:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Att välja rätt Marshall
Obi wrote:
syftet med såna ("dyra") reissueprodukter är väl inte i första hand att tjäna så mycket pengar som möjligt, utan de ska förvalta
traditionen och arvet samt fortsätta att bära upp varumärket?


Jag tror att det är naivt att tro dom skulle ha andra orsaker än att tjäna maximalt med pengar på en förstärkare.
Möjligen att modellen är en förlust som man kan hämta hem i andra modeller i och med att den kan skapa en aura av eklusivitet åt märket Marshall.
Lite som när Mercedes introducerade modell 600 Pullman, där varje vagn var en förlust, men skapade en mycket exlusiv aura åt märkets hela, billigare modellprogram!

_________________
pudas


26 Dec 2023, 21:15
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 936
Location:
Post Re: Att välja rätt Marshall
pudas wrote:

Jag tror att det är naivt att tro dom skulle ha andra orsaker än att tjäna maximalt med pengar på en förstärkare.
Möjligen att modellen är en förlust som man kan hämta hem i andra modeller i och med att den kan skapa en aura av eklusivitet åt märket Marshall.
Lite som när Mercedes introducerade modell 600 Pullman, där varje vagn var en förlust, men skapade en mycket exlusiv aura åt märkets hela, billigare modellprogram!


Nej du har nog rätt. Jag tror säkert att svenska ägaren Zound vill plocka hem vinst så snabbt som möjligt på sin investering och vänder o vrider på varje pinal i produktionen. Frågan om det är rätt ställe att tjäna några extra hundralappar på varje såld? Det går väl minst >10000 code och Mg på varje 2203 reissue.
Börjar man tumma på exklusiviteten och legenden om Marshall så kanske nästa generation tappar intresset och vad har man då?


26 Dec 2023, 21:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Att välja rätt Marshall
Obi wrote:

Börjar man tumma på exklusiviteten och legenden om Marshall så kanske nästa generation tappar intresset och vad har man då?


Nästa generation är redan förlorad till Max Martin landet! Dom som lyssnar på ylande Marshall staplar idag är femtioåriga gubbar som en gång om året åker till Sweede Rock!
Dom få gitarrkliande ungdommar som finns idag vill ha digitala förstärkare med hundra knappar och rattar!

Bäst för Marshall är nog att sattsa hårdare på hörlurar, bluetouth högtalare, kylskåp, grillar, terassvärmare,,,,, oj nu spårade jag ur!!!

_________________
pudas


26 Dec 2023, 22:33
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 936
Location:
Post Re: Att välja rätt Marshall
pudas wrote:

Nästa generation är redan förlorad till Max Martin landet! Dom som lyssnar på ylande Marshall staplar idag är femtioåriga gubbar som en gång om året åker till Sweede Rock!
Dom få gitarrkliande ungdommar som finns idag vill ha digitala förstärkare med hundra knappar och rattar!

Bäst för Marshall är nog att sattsa hårdare på hörlurar, bluetouth högtalare, kylskåp, grillar, terassvärmare,,,,, oj nu spårade jag ur!!!


Så du menar att jag redan lever i det förgångna :shock: :lol:

Fast de där lurarna etc lever väl ändå på Marshalls varumärke?


26 Dec 2023, 22:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Att välja rätt Marshall
Obi wrote:
:lol: Jag förstår hur du menar.
Jag uppfattade dock att han även retade upp sig på att det inte var Dagnalltrafos i den? Och även om det kanske är puritanskt nörderi så tror jag att det är bättre att lägga på 2kkr på priset och använda så "korrekta" delar som möjligt som accepteras av talibanerna. Med dagens sociala medier så är det så lätt att sänka en produkt.


Personligen retar jag mig på att det inte sitter Drake-trafos i Marshallstärkarna längre. Får nog tänka på blodtrycket… :roll:

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


27 Dec 2023, 14:09
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Att välja rätt Marshall
Quote:


Fast de där lurarna etc lever väl ändå på Marshalls varumärke?

Svenska Zound industries som sålde BT lurar och högtalare på licens
Köpte Marshall inkl varumärke fabrik mm för nåt år sen.
Komplicerad affär då M ägdes av en privat stiftelse.
Men i princip tar man över allt.
Dom bytte även namn till Marshall Group AB

_________________



27 Dec 2023, 15:46
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 936
Location:
Post Re: Att välja rätt Marshall
Mike Leaf wrote:
Quote:


Fast de där lurarna etc lever väl ändå på Marshalls varumärke?

Svenska Zound industries som sålde BT lurar och högtalare på licens
Köpte Marshall inkl varumärke fabrik mm för nåt år sen.
Komplicerad affär då M ägdes av en privat stiftelse.
Men i princip tar man över allt.
Dom bytte även namn till Marshall Group AB


Jovisst, jag nämner det själv 2 ggr i mina inlägg. Dock inte namnbytet som jag inte kände till. Men samma sak där, ett varumärke som säljer (oavsett vem som äger det) , än så länge i alla fall.


Marshall wrote:

Personligen retar jag mig på att det inte sitter Drake-trafos i Marshallstärkarna längre. Får nog tänka på blodtrycket… :roll:


Och all salt julmat ovan på det. :| :wink:


27 Dec 2023, 15:58
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Att välja rätt Marshall
pudas wrote:

Nästa generation är redan förlorad till Max Martin landet! Dom som lyssnar på ylande Marshall staplar idag är femtioåriga gubbar som en gång om året åker till Sweede Rock!
Dom få gitarrkliande ungdommar som finns idag vill ha digitala förstärkare med hundra knappar och rattar!

Bäst för Marshall är nog att sattsa hårdare på hörlurar, bluetouth högtalare, kylskåp, grillar, terassvärmare,,,,, oj nu spårade jag ur!!!



Mja, jag känner fyra fem yngre personer som spelar gitarr, mellan 18- 35 och de vill ha RÖR allihop. Ingen av dem har någon digitalförstärkare. Två av dem har ingen rörstärk ännu, men det är det de vill ha. Så mänskligheten är inte ännu förlorad i alla fall. :shock:

Marshallkylskåpen är ju rätt fräna, det måste sägas...

_________________
/Lennart


27 Dec 2023, 21:56
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post Re: Att välja rätt Marshall
Alla ska vi gå vägen att tro att nästa generation är förlorad för att de inte gör som vi tycker att de ska göra :mrgreen:

Vilken Marshall jag väljer? Ja den snyggaste såklart vilket betyder vilken som helst för Marshall låter alltid bäst även om de låter sämst.
Fanboy yessirbob :mrgreen:


28 Dec 2023, 11:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Att välja rätt Marshall
Marshall wrote:
Jag anar att vi har ganska lika ljudideal när det gäller Marshall. Vi föredrar slutstegshäng och -dist. Och det magiska ljudet hörs live, inte bara på mastrade plattor. Du har säkert hört både Plankton och Abramis Brama live.

Tror du ska ha en fyrhåls Marshalls av något slag.

Möjligen en JTM45 som i min värld är det klassiskt ursprungliga Marshall-ljudet (Clapton på Beano-plattan) och den är egentligen nästan en tweed Fender Bassman. De är på bara 30W och hyfsat hanterliga volymmässigt. Dock än mer hanterliga med en attenuator av något slag.
De finns som RI.
Jag har en 1989 RI som låter ypperligt, endast moddad med mindre filterkondingar för något mindre stiffhet och mer vintage spelkänsla. 5881-rör. Provat med EL34 och det låter i stort sett likadant.

Alternativ 2 är en JMP50 med Lead eller kanske hellre Bass kretslösning med ”shared cathode”. De spelar något starkare och kräver nog en attenuator av något slag.
Har en gammal plexi som lät hårt och spretigt ända tills Daniel Forsberg i Halmstad moddade den till Bass-variant, nu är den fantastisk att spela genom. EL34:or.
De finns som RI (1987) och jag tror att en modern 1987 väldigt enkelt går att få till på liknande sätt.

Viktigare än rörtyp och -märke är vilka högtalare man låter stärkaren ljuda genom. Det där är än mer snårskog, och en smaksak förstås, har själv inte så mycket koll på Celestionvarianterna men många gillar ju de gamla klenare Celestion-trattarna (greenbacks och allt vad de heter), som nog iofs kräver att man lirar jättestarkt för att de ska ”fladdra med” och gifta sig med stärkardisten.
Jag gillar gamla G12-65 som är rejält inspelade och ganska mjuka i ljudet. De funkar bra även med attenuator till stärkaren.
V30 ger vassare topp och Altec Lansing ger definitivt en hårdare mer hifi-mässig topp.


Alla i tråden har bra inlägg tycker jag.
Kommer med ett par till tips:
Den brightkondingen på oftast 4,7nF som sitter på brighta ingången på de flesta 4-hålare, knipsa ena benet på den och lyssna/känn hur det känns att spela med det.
Om det känns fint, flytta den kondingen till volymkontrollen för "Normal"-kanalen (basiga kanalen), det tycker jag själv ofta är ett grymt lyft.
Volymen på 7 och boost där och man får både bra botten och den där skjutsen i midden som man vill ha ändå.
Kör själv ofta med JTM45 moddad så, med Blues Driver tonkontroll på ca kl 9, ingen gain, volym ca kl 14.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


28 Dec 2023, 17:54
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:48
Posts: 2393
Location:
Post Re: Att välja rätt Marshall
Vet inte om detta förslag har nämnts i all text men hör är min input…

Nåt av de bästa Marshall ljuden är enligt mig det Hendrix har när han ligger i gränslandet mellan rent och crunch och då troligen med halsmick

Det ljudet är runt fylligt och mycket mid brown enligt mig

Men det kostar ju pengar

Det jag kan rekommendera som en genväg är en gammal plexikrets med original OT, 100 watt lead eller Bass med en 1x12 alt 2x12 välbyggd låda med gamla EV 12L element

Om toppen är moddad med en bra master gain av nån wizard gör det bara bättre och enklare

Denna signal kedja har jag själv testat och det krämiga kommer fram med råge och inga skrikiga falsett toner

Om man hittar och har råd så e ju en gammal pinstripe med h element också att rekommendera

Ps en bra gammal iordninggjord 50 wattare funkar ju också

Kan rekommendera Johan segeborns vidare upptäcktsfärd

Löcka Tell

_________________
Sooner or later time is ending.........


28 Dec 2023, 18:41
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Att välja rätt Marshall
Verkar på din beskrivning som att du inte vill ha en riktig Marshall faktiskt. Utan snarare någon typ av modifierad Marshall.


28 Dec 2023, 21:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Att välja rätt Marshall
Det där med ljud är ju väldigt subjektivt, och så många parametrar och olika modeller av stärkare så blir svårt att rekommendera.
Rör såklart, 50 eller 100 w och nån typ av 4x12 är väl en bra början.

Mastervolym som funktion kom ju inte 1975, för det var väldigt många som redan innan dess moddade gamla Marshalls.

Jag har personligen aldrig sett Marshall som något 'exklusivt' märke , eller ens hög kvalitet.
Det är mer 'Kött och Potatis' än gourmet för mig och därför jag gillar dom kanske, främst de äldre varianterna.

Vad som gjort varumärket så stort och hett (fortfarande) är ju att det är så nära förknippat med i princip ALLA större artister inom Rock.
Att man sålde till Zound Ind. borde bero på att man inser hur omsättningen kan skalas upp genom att sätta loggan på hörlurar, högtalare mfl produkter.

Detta lär vara av flera skäl, kanske en generationsväxling, svag utveckling framöver för Rörförstärkare (tänk 10-20 år typ)
Digitaliseringen tar mark långsamt, och jag tror vi kan förvänta oss att elektronrören kommer förbjudas av EU eller bli bristvara på sikt.

_________________



30 Dec 2023, 13:48
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Att välja rätt Marshall
Frisk wrote:
Verkar på din beskrivning som att du inte vill ha en riktig Marshall faktiskt. Utan snarare någon typ av modifierad Marshall.


Njae, de flesta ljud jag gillar kommer ifrån stock-Marshalls. Jag tror det gäller att hitta rätt ex, och rätt högtalare. Vill bara att det ska vara tillräckligt med gain och inte för bright/vasst/fräsigt utan mjukare.
Just nu lyssnar jag på en platta med ELF där Ronnie James Dio sjöng och lirade bas. Helt perfekt Marshallsound på gitarren. Ace Frehley fick det också att låta riktigt bra ibland. Använder DiMarzio-SD/Dual Sound mkt, precis som han.


31 Dec 2023, 00:06
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Att välja rätt Marshall
Mike Leaf wrote:
Det där med ljud är ju väldigt subjektivt, och så många parametrar och olika modeller av stärkare så blir svårt att rekommendera.
Rör såklart, 50 eller 100 w och nån typ av 4x12 är väl en bra början.

Mastervolym som funktion kom ju inte 1975, för det var väldigt många som redan innan dess moddade gamla Marshalls.

Jag har personligen aldrig sett Marshall som något 'exklusivt' märke , eller ens hög kvalitet.
Det är mer 'Kött och Potatis' än gourmet för mig och därför jag gillar dom kanske, främst de äldre varianterna.

Vad som gjort varumärket så stort och hett (fortfarande) är ju att det är så nära förknippat med i princip ALLA större artister inom Rock.
Att man sålde till Zound Ind. borde bero på att man inser hur omsättningen kan skalas upp genom att sätta loggan på hörlurar, högtalare mfl produkter.

Detta lär vara av flera skäl, kanske en generationsväxling, svag utveckling framöver för Rörförstärkare (tänk 10-20 år typ)
Digitaliseringen tar mark långsamt, och jag tror vi kan förvänta oss att elektronrören kommer förbjudas av EU eller bli bristvara på sikt.


Ju mer jag lyssnar in klippen på SV20H så tycker jag mig höra att den har soundet jag gillar, samt på en mer funktionell nivå än att ha en SLP1959 som jag hade för något år sedan.
Den lät bara rent och hårt, tyckte jag. Och då använde jag ändå attenuator.

Har provat både Marshalls och Fender Bassman som har låtit mycket mer som det jag gillar än de Marshall jag har haft. Emil Fredholm hade ett par Marshall i sin replokal som jag fick prova och som lät underbart minns jag.


31 Dec 2023, 00:13
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Att välja rätt Marshall
Quote:
Har provat både Marshalls och Fender Bassman som har låtit mycket mer som det jag gillar än de Marshall jag har haft. Emil Fredholm hade ett par Marshall i sin replokal som jag fick prova och som lät underbart minns jag.


Det bör väl ha rört sig om gamla fyrhåls Marshalls, sannolikt plexis eller äldre (som i mitt alternativ 2 i min första post)?
Plankton körde ju uteslutande gamla Marshalls (och strator) på sina första plattor och de hade föredömligt mjukt sound. De var en öronöppnare för mig när det gällde att få mjukt behagligt ljud ur en Marshall istf. aggressivt rock’n’roll-ljud.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


31 Dec 2023, 10:34
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Att välja rätt Marshall
Marshall wrote:
Quote:
Har provat både Marshalls och Fender Bassman som har låtit mycket mer som det jag gillar än de Marshall jag har haft. Emil Fredholm hade ett par Marshall i sin replokal som jag fick prova och som lät underbart minns jag.


Det bör väl ha rört sig om gamla fyrhåls Marshalls, sannolikt plexis eller äldre (som i mitt alternativ 2 i min första post)?
Plankton körde ju uteslutande gamla Marshalls (och strator) på sina första plattor och de hade föredömligt mjukt sound. De var en öronöppnare för mig när det gällde att få mjukt behagligt ljud ur en Marshall istf. aggressivt rock’n’roll-ljud.


Det verkar finnas en del fantastiska ex från 68-70. Och även de tidigare modellerna som kallades JTM45/100. Men det finns inte en chans att jag skulle ha råd med någon utav dessa vintageklenoder. Då är alternativet att hitta typ en 1987X eller liknande. Jag provade en som lät underbart för ca 15 år sedan. Mycket roligare än den 71 Bass 50 wattare som jag hade då.


31 Dec 2023, 16:09
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Att välja rätt Marshall
Nu äger inte jag någon Marshall, eftersom jag alltid tyckt att det varit för fräsigt diskantigt ljud från dem, dvs ungefär samma orsak som trådskaparen, GreatShakes.

Däremot har jag rotat en hel del i min Fenderstärkare med hjälp av rörfarbröderna på gamla Planket och här på rörbojen. Resultatet är en Fender Dual Showman som är en Fender Bassman årgång 59/60, krets 5F6-A som är den som Jim Marshall och hans medarbetare kopierade. Dessutom är förstärkaren en Marshall 2203 i de väsentliga preampdelarna, fast inte lika mycket brightkondingar som originalet. Med ett tramp växlar jag mellan dem.

Det som var aha-upplevelsen var när jag byggde in en katodföljare i förstärkaren, helt plötsligt fanns det där dova "morret" som jag trodde egentligen skulle komma från slutrören, men egentligen alltså kommer från preampen.

För att det inte ska fräsa och vara vasst, håll nere gain på de olika stegen, typ 5-6. Om det är för lite dist, sätt ett steg till före i stället för att vrida gainen i bott, gärna en pedal. Jag har flera rörsteg i mitt fall, men egentligen funkar det nog lika bra med pedaler. En Bassman med en Klon Centaur före ungefär.

Om man inte trycker förstärkarstegen i botten blir det en väldigt trivsam dynamik, spela lätt, och det är rent ljud. Ett snabbt distinkt anslag, förstärkaren distar till ordentligt. Och det blir färre diskantrika fräsiga övertoner.

Detta är ju högst personliga preferenser, förstås. :)

_________________
/Lennart


01 Jan 2024, 22:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Att välja rätt Marshall
GreatShakes wrote:
Frisk wrote:
Verkar på din beskrivning som att du inte vill ha en riktig Marshall faktiskt. Utan snarare någon typ av modifierad Marshall.


Njae, de flesta ljud jag gillar kommer ifrån stock-Marshalls. Jag tror det gäller att hitta rätt ex, och rätt högtalare. Vill bara att det ska vara tillräckligt med gain och inte för bright/vasst/fräsigt utan mjukare.
Just nu lyssnar jag på en platta med ELF där Ronnie James Dio sjöng och lirade bas. Helt perfekt Marshallsound på gitarren. Ace Frehley fick det också att låta riktigt bra ibland. Använder DiMarzio-SD/Dual Sound mkt, precis som han.


Du beskriver ju Marshall-soundet där. Det är just det som är "Marshall" och det som de flesta modifierade versioner med mer gain tar bort. Därav så är de inte "Marshall's" längre.

Men prova Greenbacks kanske. Även de nyare högwatt-versionerna från Celestion (Creambacks) är också bra.


08 Jan 2024, 00:24
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 62 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], Tubis and 49 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.