View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2024, 03:28



Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Köpa Jazzmaster, vad leta efter? 
Author Message

Joined: 22 Apr 2005, 21:53
Posts: 409
Location:
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Jag (ej elingenjör) tror inte att mängden metall ha någon nämnvärd inverkan, däremot vad för isolering det är mellan ledare och skärm och hur långt bort skärmen är från ledaren.
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... apcyl.html


04 Jan 2024, 10:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2949
Location: Knivsöder!
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Fenders egna Pure Vintage mickar får väldigt bra omdömen och kostar oftast inte skjortan. Kan vara värt att googla lite på och leta priser.
SD Antiquity I låter väldigt bra oxå, men kostar nog lite mer.

Halon gör bra stall med olika options för modell och material, men vanliga i stål/stål duger väldigt bra. De har oxå rätt spacing och du kan ställa in radius efter tycke och smak. Kostar dock… 1st går på runt 2000:- med frakt. Skulle välja det varje dag framför ett Mastery.

MEN! Du kan göra ett sådant billigt och enkelt (om man är lite händig) själv. Använd ett gammalt hederligt JM-stall. Skruva bort stallsadlarna. Mät och borra nya hål på motsatt sida mot där de sex hålen för stallsadelskruvarna sitter original. Du gör 3st hål där (som på en tele) och använder tele-sadlar, gärna den smalare varianten för rätt spacing. Går att få det väldigt bra! Har inte testat själv, men sett många bilder på folk som gjort det själv.

Personligen gillar jag Gotoh TOM. Filar till sadelklackarna så de passar efter mitt tycke och det är stabilt och skramlar inte. Beror ju på vad som sitter på idag, men allt går att modifiera så det funkar om man bara tänker lite utanför boxen - åt båda hållen beroende på om det är rocking bridge eller fast. Man behöver inte plugga igen och borra om, men man får tänka till lite som sagt.

Själv hade jag ett projekt i höstas då jag hade en solid aluminiumbit som jag sågade till, borrade hål till TOM-stolpar och filade med färdigintonerade klackar och rädd radius. Ett jävla filande och mätande, men blev rätt bra.

Snygg gura du fått tag i och en bra grund. Är själv svag för Car men med rött plektrumskydd (som sitter på sunburstmodellerna).
Lycka till!

Bild på stallet, dock inte helt färdigt här, men ändå:

https://flic.kr/p/2pj4zc4


04 Jan 2024, 18:37
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
bongus wrote:
Jag (ej elingenjör) tror inte att mängden metall ha någon nämnvärd inverkan, däremot vad för isolering det är mellan ledare och skärm och hur långt bort skärmen är från ledaren.
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... apcyl.html


Tack för tipset! Läste på lite ytterligare, "RUS-lindad Audiokabel" är tydligen bäst, det är sådan där skärmen är lindad runt kärnan med alla trådar åt samma håll, tätt.
Som du säger stod det lite om mängden metall, det var annat som t.ex detta med hur skärmen såg ut, om det i en flätad skärm var hål i den eller inte. Hål är det ju gott om i en Gibsonkabel dock...

Har ett par meter kabel jag köpt för intern signaldragning i förstärkare, den ser faktiskt ut att vara just en sådan RUS-kabel. Skulle ju funka. Där är dessutom ett icke ledande hölje, vilket minskar risken att få kortis pga att metallhöljet kommer åt något när man skruvat ihop sakerna...

_________________
/Lennart


04 Jan 2024, 23:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Shoegazers Anonymous wrote:
Fenders egna Pure Vintage mickar får väldigt bra omdömen och kostar oftast inte skjortan. Kan vara värt att googla lite på och leta priser.
SD Antiquity I låter väldigt bra oxå, men kostar nog lite mer.

Halon gör bra stall med olika options för modell och material, men vanliga i stål/stål duger väldigt bra. De har oxå rätt spacing och du kan ställa in radius efter tycke och smak. Kostar dock… 1st går på runt 2000:- med frakt. Skulle välja det varje dag framför ett Mastery.

MEN! Du kan göra ett sådant billigt och enkelt (om man är lite händig) själv. Använd ett gammalt hederligt JM-stall. Skruva bort stallsadlarna. Mät och borra nya hål på motsatt sida mot där de sex hålen för stallsadelskruvarna sitter original. Du gör 3st hål där (som på en tele) och använder tele-sadlar, gärna den smalare varianten för rätt spacing. Går att få det väldigt bra! Har inte testat själv, men sett många bilder på folk som gjort det själv.

Personligen gillar jag Gotoh TOM. Filar till sadelklackarna så de passar efter mitt tycke och det är stabilt och skramlar inte. Beror ju på vad som sitter på idag, men allt går att modifiera så det funkar om man bara tänker lite utanför boxen - åt båda hållen beroende på om det är rocking bridge eller fast. Man behöver inte plugga igen och borra om, men man får tänka till lite som sagt.

Själv hade jag ett projekt i höstas då jag hade en solid aluminiumbit som jag sågade till, borrade hål till TOM-stolpar och filade med färdigintonerade klackar och rädd radius. Ett jävla filande och mätande, men blev rätt bra.

Snygg gura du fått tag i och en bra grund. Är själv svag för Car men med rött plektrumskydd (som sitter på sunburstmodellerna).
Lycka till!

Bild på stallet, dock inte helt färdigt här, men ändå:

https://flic.kr/p/2pj4zc4



Tack för tipsen!

Vad gäller mikar lutar det just nu mest åt Lollar -58 JM-set. Låter på ljudklipp som att de har en bra vintageaktig attack och punch. Har fått intrycket att SD Antiquity I är lite softare än Lollar? Alnico2- magneter bl.a i dem.

Lollars hemsida: https://www.lollarguitars.com/lollar-jazzmaster-pickups/jazzmaster De är dock klart billigare hos Thomann.

Stall med mera, jag bygger alltid (nästan) om saker jag köpt så att de passar mig, så att göra om stallet skulle inte vara något större problem. Det jag siktar på nu är i alla fall till en början att göra nya strängspår i sadlarna för att få en bättre spacing. I övrigt är stallet utmärkt. Jag har inga som helst problem med ostämt etc, vilket förvånar efter allt man läst.

Kul projekt med hemmagjorda stallet, är ett bra sätt att testa olika material och höra vilket ljud de ger. Säkert lärorikt! :D

_________________
/Lennart


05 Jan 2024, 00:15
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4132
Location:
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Custom Sam wrote:
I övrigt är stallet utmärkt. Jag har inga som helst problem med ostämt etc, vilket förvånar efter allt man läst.



Ett skäl till att man verkligen inte ska tolka allt som står på internet som sanningar.


05 Jan 2024, 13:18
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
rifle wrote:

Ett skäl till att man verkligen inte ska tolka allt som står på internet som sanningar.


Verkligen, det är dessutom smått komiskt när samma gubbe i ena klippet säger att en Jazzmaster måste shimsas för neck tilt, medan han i nästa säger att det är helt förkastligt att American Pro är fräst med en grads lutning i halsfickan från start. (Mike Adams, "Puisheen)

Allt för att skapa Content förstås, så att folk fortsätter att titta på Youtuberullen.

En annan "sanning" som står på nätet är att V-mod-mikarna är värdelösa. Sitter bl.a på American Pro-modellen. De är absolut inte vintage Jazzmastermikar, men de låter väldigt bra som rockmikar med distad förstärkare. Jag testade mellan mina olika gitarrer, och blir smått häpen över hur bright Jazzen är jämfört med mina andra gitarrer, inkl en Sandbergstratta med Hot 60-iesmikar som de heter, original i de gitarrerna.

Hade jag som ung glad gosse kommit in i en musikaffär så hade jag troligen valt Jazzen, stratan ganska trist singecoil, och PAF-humbuckergitarren murrig, men dock mer klös i iofs. Så på så sätt har ju Fender lyckats, det låter riktigt bra. Men inte så mycket Jazzmaster dock.

Tanken är fortfarande att sätta i ett par riktiga Jazzmastermikar, V-moddarna kanske hamnar i ngn trevlig strattakopia, låter troligen hur fränt som helst! Eller så säljer jag dem, har inte bestämt mig ännu.


Vad gäller stämningsfrågan så har jag fortfarande inte efter ca 8-9 timmars spelande och svajande något behov av att stämma gitarren. Stämde den senast i tisdags, idag är det söndag.
Min TC PolyTune säger att fyra av strängarna stämmer exakt, en ligger en knappt röd plutt för högt och en sträng ligger likadant fast åt andra håller. Dvs det går inte att höra ngn ostämdhet.

Det som stör mig vad gäller spelbarheten är den tidigare nämnda spacingen i stallet, och att svajspaken rör sig i fästet och väsnas vid svajande. Den är gängad som en strattaspak. Gängtejp tänkte jag prova med, ligger i båten som står ett par kilometer bort... :wink:

_________________
/Lennart


07 Jan 2024, 16:17
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Custom Sam wrote:
, och att svajspaken rör sig i fästet och väsnas vid svajande. Den är gängad som en strattaspak. Gängtejp tänkte jag prova med, ligger i båten som står ett par kilometer bort... :wink:

https://www.staytrem.com/store/staytrem-tremolo-for-jaguar-jazzmaster


/ Jonken :wink:


07 Jan 2024, 16:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Jonken wrote:
Custom Sam wrote:
, och att svajspaken rör sig i fästet och väsnas vid svajande. Den är gängad som en strattaspak. Gängtejp tänkte jag prova med, ligger i båten som står ett par kilometer bort... :wink:

https://www.staytrem.com/store/staytrem-tremolo-for-jaguar-jazzmaster


/ Jonken :wink:



Tack Jonken för tipset!

Tänkte att det inte skulle behövas eftersom det är gängad arm, men det kanske är lika bra... Ska testa några saker bara. :)

_________________
/Lennart


07 Jan 2024, 22:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Har kollat upp lite mer kring svajmasten. Den är gängad, som på en stratta, men skillnaden är att bussningen som armen är gängad i går att skruva loss, och vad jag kan förstå vrida på, så att den hamnar i det läget att fastskruvad arm= lagom läge.

Det är ungefär ett kvarts varv på sista varvet som armen inte skramlar längre, och den stannar där man släpper den. Tänkte lossa bussningen och sedan ta Loctite på när jag fått den till lagom läge. Kan bli intressant att se om det funkar.

Någon som provat?

Är en del saker som ska falla på plats innan jag beställer mikar mm.

_________________
/Lennart


11 Jan 2024, 22:52
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Nä, det var inte så lätt att bara sno runt svajarmsbussningen en kvarts varv. Den sitter där den sitter, med en liten fjäder längst ner i bussningen, som ska göra att svajarmen kan ställas var som. Och det stämmer, men det glappar då och låter lite om det. Så det kan kanske bli en Staytrem-arm.

Den andra saken jag hade hopp om att fixa med lite hemslöjd var spacingen på stallet, men det blir nog så att en av sadlarna får en breeed skåra då, det är så pass nära att jag tror att risken är stor att det inte blir två utan en bred i stället. Och då är ju stallet kasst. Blir nog ett utbytesstall av Mustangtyp, dvs samma som det är men med rätt spacing.

Och så en sak som jag funderar på, har hittat ett snyggt plektrumskydd i vit perloid, men det är bara nio skruvar, och de är placerade lite annorlunda dessutom. Det blir till att borra nya hål förmodar jag. ett sådant här: https://www.banzaimusic.com/goeldo-jazzmaster-pickguard-vintage-pearloid.html

Tänkte det skulle bli snyggt till Candy Apple red metallic...

Det är inga problem att borra nya hål, eller någon som ser ngt problem med det?

Tackar på förhand!

_________________
/Lennart


17 Jan 2024, 21:24
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Har använt detta Mosrite -style stall i några Jaguar/Jaguar Red Special -byggen: https://reverb.com/en-se/item/39233249-roller-bridge-for-guitar-mosrite-style-bridge

Stallet har en ut radie på 9.5 tum -och en smalare E-E spacing på 50 mm.

Dock använder jag aldrig orginal studsen -utan skruvar fast solitt stallet ovanifrån i kroppen; med eller utan spacers. Sedan är det bara att hitta -den passande hals tilten. Detta antingen genom att om fräsa -eller shimma halsfickan. Har även fräst in detta stall i Jazz och Jag. Då behöver man inte ändra vinkeln i halsfickan.
Dock blir svajfunktionen i och med dessa modifieringar 'May' istället för Jazz/jag.

Gällande nöten har man egentligen tre val: -Traditionell översadel, Nollband -eller Rullsadel (Jeff Beck). https://www.fender.com/en-US/parts/electric-guitar-parts/string-guides-nuts/lsr-roller-nut/0990812000.html Rullsadeln accepterar en strängtjocklek från .008 till .056. Radien ligger ungefär på en jämn tia i tum.

Byggde faktiskt ihop en Jagga till en kund ganska nyligen -med en riktigt annorlunda och intressant grej: En Eric Clapton mid boost kit. https://www.thomann.de/se/fender_mid_boost_kit_clapton.htm Blev riktigt jävla svin cooolt! (Creams 'White room' lät ta-mig-F bättre på en jagga -än det gör på en Strata.) :o

Tips: Vintage Icons nya V65 Jazzmaster är ett riktigt, riktigt trevligt instrument. (För de som inte vill fräsa sönder sin orginal Fender.) :wink:


/ Jonken


29 Jan 2024, 12:15
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Vintage gör en massa konstiga modeller nu, kanske du hittar nåt här?

https://www.jhs.co.uk/search?type=produ ... ast&q=revo


29 Jan 2024, 13:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Tack båda för tips och synpunkter!

Har redan hunnit att handla. Det blir ett Mustangstall 9,5" med 52 mm spacing, är beställt och här när som helst. Har handlat på Custom World Guitars, tack för tipset Isana!

Plekan blir en brun tortoise, och sedan hårdvara för rhythm-kretsen. Mikarna blir Lollar -58 JM, de har jag köpt hos Tysken, bra pris där.

Tänker sätta 1M pottar till att börja med, skulle det blir för vasst och hårt så kanske det blir de 500 kOhms som sitter i idag.


Det där rullstallet ser ju trevligt ut Jonken, men jag vill gärna hålla det Jazzmaster inom rimliga gränser. Det enda som avviker nu från originalspecen så att säga nu är att det är Mustangstall istf original, och det borde inte påverka jättemycket, men jag misstänker att det är något solidare ljud i Mustangstallet. Och det vill man kanske inte ha i en Jazzmaster...

Vintagegitarrerna har ju en massa kul modeller, klart roliga!


Tanken är som jag nämnt tidigare att fräsa ut för de vanliga placeringarna av mikswitch och rullpottar i American Pro-kroppen, som bara är fräst för en mikswitch i överdelen av plekan. Sedan vad gäller kablaget, gitarren är i stort sett helt brusfri, har nog inte hört en singlecoilgitarr som är så tyst när den ska vara det. Ska undersöka vad som är under huven så att säga, något bra har Fender gjort även här.

Som jag har sagt tidigare, många av de klassiska "barnsjukdomarna" är lösta på denna modellen, så det är egentligen mest att få rätt ljud! :)

Tack igen för tipsen, återkommer med rapport! Ska ta och spela in med de befintliga mikarna också, för att få något att jämföra med. De är som sagts tidigare utmärkta, men inte Jazzmaster.

_________________
/Lennart


29 Jan 2024, 21:32
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
bummer wrote:
Vintage gör en massa konstiga modeller nu, kanske du hittar nåt här?

https://www.jhs.co.uk/search?type=produ ... ast&q=revo

Synd bara att de flesta modellerna har kroppar av basswood och okume. Vilket gör dessa HELT ointressanta (för mig iaf).


/ Jonken


30 Jan 2024, 12:42
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Custom Sam wrote:
jag vill gärna hålla det Jazzmaster inom rimliga gränser. Det enda som avviker nu från originalspecen så att säga nu är att det är Mustangstall istf original, och det borde inte påverka jättemycket, men jag misstänker att det är något solidare ljud i Mustangstallet. Och det vill man kanske inte ha i en Jazzmaster...

Ett mustangstall kommer att hjälpa. Men det kommer tyvärr inte att hålla kvar strängarna i strängspåren utan hjälp -när du skall benda hårdare. Fördelen med den runda sadelkonstruktionen på Mustangstallen är dock att du kan svarva/fila om strängspåren i stall sadlarna -så att strängarna ankrar bättre där.

https://www.thomann.de/se/harley_benton_parts_tremolo_buzz_stop.htm?glp=1&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA2eKtBhDcARIsAEGTG40zD09cyLcPThmC0cgrNfYK3gjqceU_g3ZvaLWWrfCrBYQ7-OOwG3waApnaEALw_wcB

Problemet med denna typ av hjälpmedel; är att dessa ankrar visserligen strängarna bättre i sadlarna; men det snävare strängtrycket tenderar ett vickande stall att tvingas framåt i position -ifrån dess plana/horisontella noll läge.

Det grundläggande specifikationen för bättre -eller sämre strängtryck över stallet i ett orginal Jazz/Jag; är ju hals tilt -vinkeln i instrumentet. Ju mer vinkel = Ju högre från kropps ytan hamnar strängarna. Och ju högre upp från kroppsytan strängarna hamnar = Ju mer strängtryck över stallsadlarna ger detta.


/ Jonken


30 Jan 2024, 12:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Köpa Jazzmaster, vad leta efter?
Jonken wrote:
Ett mustangstall kommer att hjälpa. Men det kommer tyvärr inte att hålla kvar strängarna i strängspåren utan hjälp -när du skall benda hårdare. Fördelen med den runda sadelkonstruktionen på Mustangstallen är dock att du kan svarva/fila om strängspåren i stall sadlarna -så att strängarna ankrar bättre där.

https://www.thomann.de/se/harley_benton_parts_tremolo_buzz_stop.htm?glp=1&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA2eKtBhDcARIsAEGTG40zD09cyLcPThmC0cgrNfYK3gjqceU_g3ZvaLWWrfCrBYQ7-OOwG3waApnaEALw_wcB

Problemet med denna typ av hjälpmedel; är att dessa ankrar visserligen strängarna bättre i sadlarna; men det snävare strängtrycket tenderar ett vickande stall att tvingas framåt i position -ifrån dess plana/horisontella noll läge.

Det grundläggande specifikationen för bättre -eller sämre strängtryck över stallet i ett orginal Jazz/Jag; är ju hals tilt -vinkeln i instrumentet. Ju mer vinkel = Ju högre från kropps ytan hamnar strängarna. Och ju högre upp från kroppsytan strängarna hamnar = Ju mer strängtryck över stallsadlarna ger detta.


/ Jonken


Tack för info!
Ja, halsfickan är redan fräst med tilt från början, dessutom är det Micro tiltskruv. Det finns inga tendenser att strängarna ska hoppa ur i det nuvarande breda Mustangstallet, den enda som ändras med nytt stall är sträng spacingen.

_________________
/Lennart


31 Jan 2024, 23:10
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 46 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.