View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2024, 09:13



Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-projekt 
Author Message

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2552
Location:
Post Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-projekt
Ingen svensk björntråd, men stark som f**n...


Attachments:
Björntråd ES-projekt.jpg
Björntråd ES-projekt.jpg [ 116.18 KiB | Viewed 2810 times ]
21 Nov 2023, 20:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
Det krävs kreativitet för att jobba med akustiska gitarrer! Bra ide!

_________________
/Lennart


21 Nov 2023, 21:40
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2552
Location:
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
Tack! Sett många varianter (bl a plastslangar), men björntråd tycker jag funkar bra.
Framför allt är det lättare att knyta fast tråden än med t ex fiskelina, som iofs glider bättre.
Tråd-lösningen hindrar dock inte att det fortfarande är en pain in the a** att fixa med 335:or av gammaldags slag....
Fick med mig tråden hem när jag gjorde lumpen -77... :oops:


21 Nov 2023, 22:31
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
Fiskelinor har jag använt. Det är lite pill att få sakerna på plats. :) Du ser väl till att löda ett par korta kablar från volymkontrollerna så att du kan byta mickar lite enklare framöver?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


21 Nov 2023, 22:35
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2552
Location:
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
Polytone wrote:
Du ser väl till att löda ett par korta kablar från volymkontrollerna så att du kan byta mickar lite enklare framöver?
Gjorde dessvärre inte det, får bli om eller när jag byter stallmicken.
Funderade seriöst på "quick connectors" men hittade inga jag riktigt gillade. Gav även RCA kontakter en tanke, men de känns lite "bulkiga"... :?


21 Nov 2023, 22:56
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3360
Location:
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
Min 335:a har legat i två och ett halvt nu i väntan på nytt elsystem. Men det är så jäkla komplicerat att stoppa tillbaka tarmarna efter transplantation,, inte minst om man vill ha switchar för partiell coil-split a'la PRS DGT. Men innan jul hoppas jag få fart på den igen.


22 Nov 2023, 00:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2552
Location:
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
En gammal vän berättade följande om sin far (som var mekaniker); "så fort det började jävlas så la han ner grejorna, vilade och tänkte en stund". Vad jag tänker är; "det blir mycket vilande när man meckar med 335:or".... :roll:


22 Nov 2023, 00:27
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
Inte avis... :)
(El-jobb i 335:or -är inge kul.)

Efter att gjort så många av dessa jobb; har jag hittat massor med saker som sparar på tid och svordomar:

Jag har borrat exakta hål i en träskiva -som jag provisoriskt monterar switch potar och jack på. Detta är ett fantastiskt hjälpmedel -för att få alla kablar i perfekt längd + ordning. Detta gör monteringen i slutändan betydligt enklare. Detta gör att potar, switch, jack -sitter rätt vinklade för senare montering.

Potarna skall monteras i linje från V-pot -till V-pot. Gärna att kablarna mellan potarna även är isolerad med exempelvis krympslang. Längderna mellan volympot och tonpotar -får gärna vara 'snug' i längderna. Dock mellan T-potarna vill man ge lite extra längd för U-böjen runt F-hålet.

Jag monterar faktiskt även switch i samma pärlband som potarna; vilket blir Switch - V-pot (hals) - T-pot (hals) - T-pot (stall) - V-pot (stall). Main/hot kabeln från switch till jack sitter ihop med kabelhärvan från V-pot (hals) till T-pot (hals). Därifrån går den med ut med förhållande vis korrekt längd ut till jack hålet.

Jag använder alltid jordomsluten (braided wire) i dessa jobb. Problemet är ju att ytterhöljet i dessa kablar är jordat. Det är stor risk att detta ytterhölje kommer i kontakt med något det inte ska göra. För att undvika denna tabbe; gör jag så här: Efter att ha gjort alla kablar färdiga; isolerar jag varje kabel separat med krympslang. Detta innan jag börjar löda fast dessa i potarna. Krympslang ger även en extra stabilitet -när hela skiten skall pillas ner genom F-hålet och monteras.

Jag petar in kortare bitar större krympslang runt kabelhärvorna mellan switch och mellan potarna -för att hålla ihop + stabilisera kablarna som går mellan dessa. (Detta är även grymt uppskattat senare vid ihop monteringen.)

Sträng jord + mick kablarna säkrar jag med små buntband -efter att jag fått ner allt genom F-hålet; när allt fortfarande är löst där inne. Den viktigaste buntbands punkten är nära switchen -eller mellan switch och V-pot (hals). Mick kablar har annars en tendens -att hänga ner och synas genom F-hålet.

Alla kransbrickor för potarna duttar jag en liten klick fetare superlim på; så att de sitter fast -istället för att rulla av inne i lådan.

Jag använder också tråd för att dra grejerna till hålen. För att spara tid fäster jag trådarna på komponenterna -innan jag monterar isär elen.

Att dubbel kolla och rengöra kontakt blad i switch och potar är alltid väldigt klokt -när man ändå har isär skiten...


Typ. Och vill man byta mickar nån gång i framtiden; behöver man inte skära sönder krympslangarna -utan bara knipsa buntbanden. Allt är VÄLDIGT stabilt -och blir VÄLDIGT mycket mer lättjobbat; OM man skulle behöva gå på elen igen.


/ Jonken


22 Nov 2023, 19:04
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
Vintagemarknaden är dynamisk, för att inte säga nyckfull. Enligt senaste reverb-statistik är 335or lagade med vintage björntråd heta på marknaden.
Kan du verifiera att tråden är pre-war och inte är något asiatiskt björntrådsfalsarium så är bara det stora summor. Att kunna visa upp tomspolen med etikett är ett stort plus!

_________________
pudas


22 Nov 2023, 22:01
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2552
Location:
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
Jonken wrote:
Inte avis... :)
(El-jobb i 335:or -är inge kul.)

Efter att gjort så många av dessa jobb; har jag hittat massor med saker som sparar på tid och svordomar:

Jag har borrat exakta hål i en träskiva -som jag provisoriskt monterar switch potar och jack på. Detta är ett fantastiskt hjälpmedel -för att få alla kablar i perfekt längd + ordning. Detta gör monteringen i slutändan betydligt enklare. Detta gör att potar, switch, jack -sitter rätt vinklade för senare montering.

Potarna skall monteras i linje från V-pot -till V-pot. Gärna att kablarna mellan potarna även är isolerad med exempelvis krympslang. Längderna mellan volympot och tonpotar -får gärna vara 'snug' i längderna. Dock mellan T-potarna vill man ge lite extra längd för U-böjen runt F-hålet.

Jag monterar faktiskt även switch i samma pärlband som potarna; vilket blir Switch - V-pot (hals) - T-pot (hals) - T-pot (stall) - V-pot (stall). Main/hot kabeln från switch till jack sitter ihop med kabelhärvan från V-pot (hals) till T-pot (hals). Därifrån går den med ut med förhållande vis korrekt längd ut till jack hålet.

Jag använder alltid jordomsluten (braided wire) i dessa jobb. Problemet är ju att ytterhöljet i dessa kablar är jordat. Det är stor risk att detta ytterhölje kommer i kontakt med något det inte ska göra. För att undvika denna tabbe; gör jag så här: Efter att ha gjort alla kablar färdiga; isolerar jag varje kabel separat med krympslang. Detta innan jag börjar löda fast dessa i potarna. Krympslang ger även en extra stabilitet -när hela skiten skall pillas ner genom F-hålet och monteras.

Jag petar in kortare bitar större krympslang runt kabelhärvorna mellan switch och mellan potarna -för att hålla ihop + stabilisera kablarna som går mellan dessa. (Detta är även grymt uppskattat senare vid ihop monteringen.)

Sträng jord + mick kablarna säkrar jag med små buntband -efter att jag fått ner allt genom F-hålet; när allt fortfarande är löst där inne. Den viktigaste buntbands punkten är nära switchen -eller mellan switch och V-pot (hals). Mick kablar har annars en tendens -att hänga ner och synas genom F-hålet.

Alla kransbrickor för potarna duttar jag en liten klick fetare superlim på; så att de sitter fast -istället för att rulla av inne i lådan.

Jag använder också tråd för att dra grejerna till hålen. För att spara tid fäster jag trådarna på komponenterna -innan jag monterar isär elen.

Att dubbel kolla och rengöra kontakt blad i switch och potar är alltid väldigt klokt -när man ändå har isär skiten...


Typ. Och vill man byta mickar nån gång i framtiden; behöver man inte skära sönder krympslangarna -utan bara knipsa buntbanden. Allt är VÄLDIGT stabilt -och blir VÄLDIGT mycket mer lättjobbat; OM man skulle behöva gå på elen igen.


/ Jonken
Många bra tips Jonken.... 8)


22 Nov 2023, 22:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2552
Location:
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
pudas wrote:
Vintagemarknaden är dynamisk, för att inte säga nyckfull. Enligt senaste reverb-statistik är 335or lagade med vintage björntråd heta på marknaden.
Kan du verifiera att tråden är pre-war och inte är något asiatiskt björntrådsfalsarium så är bara det stora summor. Att kunna visa upp tomspolen med etikett är ett stort plus!
Bild kommer här....
Har även smort potarna med björnfett.


Attachments:
Björntrådrulle.jpg
Björntrådrulle.jpg [ 93.28 KiB | Viewed 2498 times ]
22 Nov 2023, 22:46
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
zoork_1 wrote:
pudas wrote:
Vintagemarknaden är dynamisk, för att inte säga nyckfull. Enligt senaste reverb-statistik är 335or lagade med vintage björntråd heta på marknaden.
Kan du verifiera att tråden är pre-war och inte är något asiatiskt björntrådsfalsarium så är bara det stora summor. Att kunna visa upp tomspolen med etikett är ett stort plus!
Bild kommer här....
Har även smort potarna med björnfett.

Denna (björn)tråd börjar spåra ur! :lol:

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


22 Nov 2023, 23:05
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2552
Location:
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
He, he... som oftast.... :mrgreen:


04 Dec 2023, 16:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3360
Location:
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
Jonken wrote:
Inte avis... :)
(El-jobb i 335:or -är inge kul.)

Efter att gjort så många av dessa jobb; har jag hittat massor med saker som sparar på tid och svordomar:

Jag har borrat exakta hål i en träskiva -som jag provisoriskt monterar switch potar och jack på. Detta är ett fantastiskt hjälpmedel -för att få alla kablar i perfekt längd + ordning. Detta gör monteringen i slutändan betydligt enklare. Detta gör att potar, switch, jack -sitter rätt vinklade för senare montering.

Potarna skall monteras i linje från V-pot -till V-pot. Gärna att kablarna mellan potarna även är isolerad med exempelvis krympslang. Längderna mellan volympot och tonpotar -får gärna vara 'snug' i längderna. Dock mellan T-potarna vill man ge lite extra längd för U-böjen runt F-hålet.

Jag monterar faktiskt även switch i samma pärlband som potarna; vilket blir Switch - V-pot (hals) - T-pot (hals) - T-pot (stall) - V-pot (stall). Main/hot kabeln från switch till jack sitter ihop med kabelhärvan från V-pot (hals) till T-pot (hals). Därifrån går den med ut med förhållande vis korrekt längd ut till jack hålet.

Jag använder alltid jordomsluten (braided wire) i dessa jobb. Problemet är ju att ytterhöljet i dessa kablar är jordat. Det är stor risk att detta ytterhölje kommer i kontakt med något det inte ska göra. För att undvika denna tabbe; gör jag så här: Efter att ha gjort alla kablar färdiga; isolerar jag varje kabel separat med krympslang. Detta innan jag börjar löda fast dessa i potarna. Krympslang ger även en extra stabilitet -när hela skiten skall pillas ner genom F-hålet och monteras.

Jag petar in kortare bitar större krympslang runt kabelhärvorna mellan switch och mellan potarna -för att hålla ihop + stabilisera kablarna som går mellan dessa. (Detta är även grymt uppskattat senare vid ihop monteringen.)

Sträng jord + mick kablarna säkrar jag med små buntband -efter att jag fått ner allt genom F-hålet; när allt fortfarande är löst där inne. Den viktigaste buntbands punkten är nära switchen -eller mellan switch och V-pot (hals). Mick kablar har annars en tendens -att hänga ner och synas genom F-hålet.

Alla kransbrickor för potarna duttar jag en liten klick fetare superlim på; så att de sitter fast -istället för att rulla av inne i lådan.

Jag använder också tråd för att dra grejerna till hålen. För att spara tid fäster jag trådarna på komponenterna -innan jag monterar isär elen.

Att dubbel kolla och rengöra kontakt blad i switch och potar är alltid väldigt klokt -när man ändå har isär skiten...


Typ. Och vill man byta mickar nån gång i framtiden; behöver man inte skära sönder krympslangarna -utan bara knipsa buntbanden. Allt är VÄLDIGT stabilt -och blir VÄLDIGT mycket mer lättjobbat; OM man skulle behöva gå på elen igen.


/ Jonken


Tack intressant. Bra med en påminnelse att jag måste samla kraft och ta upp den o-elektriska 335:an ur caset och montera i elsystemet.


04 Dec 2023, 18:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
Att fixa standard el i en 335.a; är ju en 'pain in the ass'.
Men det är tre resor värre när det skall vara 50's wiring. Detta på hela elen -eller endast på ton potarna. Här skall ju ÄVEN kondningarna dras mellan volym och ton -potarna. (Och oftast är det vintage puritanisternas stora paper-in-oil kondningar som ofta gäller här....) :o :? :cry:

- R we having fun yet daddy...? :lol:


/ Jonken :wink:


04 Dec 2023, 21:50
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3360
Location:
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
50's wiring? Jajjamän!


04 Dec 2023, 22:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
CarlM wrote:
50's wiring? Jajjamän!

:lol: :lol: :lol:

OK: Jag tycker 'dubbelt' synd om dig... :wink:
(Fattar fullt ut nu varför du väntat...)


/ Jonken


04 Dec 2023, 22:44
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
Gäller att välja 335 med rätt mickar direkt, så man slipper pilla. Varför krångla till det? Gillar man att byta mickar så är det bättre att köpa en LP eller annan solid body.


05 Dec 2023, 07:35
Profile
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2257
Location: Söderhamn
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
bummer wrote:
Gäller att välja 335 med rätt mickar direkt, så man slipper pilla. Varför krångla till det? Gillar man att byta mickar så är det bättre att köpa en LP eller annan solid body.

Eller en av de sällsynta modellerna (ES-333 ?) som har lucka på baksidan.


05 Dec 2023, 10:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3360
Location:
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
bummer wrote:
Gäller att välja 335 med rätt mickar direkt, så man slipper pilla. Varför krångla till det? Gillar man att byta mickar så är det bättre att köpa en LP eller annan solid body.


i mitt fall så pajade stallmickens volymkontroll så stallmicken blev tyst och då är det väl rimligt att försöka reparera en i övrigt fantastisk gitarr? Att jag sedan valde att byta mickar när den ändå hade den isärriven är väl inte så konstigt. Jag gillar Gibsons mickar, men ibland vill man ha något annat för att en gitarr ska låta som man vill. Jag hade nog aldrig bytt mickar om inte volympot hade pajat. Det är för krångligt på 335:or och halvakustiska Gretschar.


05 Dec 2023, 11:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
CarlM wrote:
bummer wrote:
Gäller att välja 335 med rätt mickar direkt, så man slipper pilla. Varför krångla till det? Gillar man att byta mickar så är det bättre att köpa en LP eller annan solid body.


i mitt fall så pajade stallmickens volymkontroll så stallmicken blev tyst och då är det väl rimligt att försöka reparera en i övrigt fantastisk gitarr? Att jag sedan valde att byta mickar när den ändå hade den isärriven är väl inte så konstigt. Jag gillar Gibsons mickar, men ibland vill man ha något annat för att en gitarr ska låta som man vill. Jag hade nog aldrig bytt mickar om inte volympot hade pajat. Det är för krångligt på 335:or och halvakustiska Gretschar.


Ja, om man verkligen gillar gitarren, så är det förstås värt det. Jag har aldrig haft en 335, men om jag skulle köpa en så måste det vara en jag är säker på att jag gillar mickarna. För de verkar inte vara så poppis att greja med ens för gitarrtekniker. Tänkte just på det med Gibsons mickar, och att folk byter till andra märken. Man tycker att Gibson borde veta vad de håller på med, om man tänker på så många klassiska inspelningar man hört där de förmodligen hade Gibsons mickar i instrumenten.


05 Dec 2023, 12:53
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
Hur jobbar Gibson på fabrik med dessa?


05 Dec 2023, 14:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2552
Location:
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
Jag vill ha ett prydligt lött "50's wiring harness" med snabbkopplingar i julklapp.... :mrgreen:

Då skulle man kanske orka laborera med olika mickalternativ.
Stallmicken tycker jag brukar funkar tillräckligt bra, så det är framför allt halsmicken som stört lite.
Löst för tillfället, men ändå...


05 Dec 2023, 14:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2552
Location:
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
snutstrut wrote:
Hur jobbar Gibson på fabrik med dessa?
Alver eller tomtenissar...?


05 Dec 2023, 14:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
zoork_1 wrote:
snutstrut wrote:
Hur jobbar Gibson på fabrik med dessa?
Alver eller tomtenissar...?


Enligt tunga namn på nätet så gick en batch 335or ut i början på sextiotalet med bakstycket fastklistrat med Björnklister från
Svenska Barnängens Tekniska Fabrik. Med tanken att det skulle vara lätt att pilla bort baksidan vid elektronikarbete på gitarren.

Projektet fick läggas ner då man ertappade flera i personalen med att äta klistret i dom gröna burkarna.

_________________
pudas


05 Dec 2023, 19:24
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4132
Location:
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
Precis köpt min första 335a och blev nöjd över hur classic 57 mickarna lät i den.
Den låter som en riktigt bra Les Paul :shock:
Har bandslipat den och fixat lite också så nu känns den epic som bara den.

Känns bra att jag inte blir sugen på att byta mickar i den kan jag lungt säga.


06 Dec 2023, 16:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
Håller med. Orginal 57:orna i en ES335 låter verkligen bra.
'Felet' i att många upplever att hals micken inte låter lika topphylla -som stall micken: Handlar inte om micken -utan vinkeln halsmicken får mot strängarna; i mickramen. Lyckas man pilla micken; att matcha strängarnas vinkel över den samma: Blir ju resultatet alltid riktigt trevligt.

Några tips för Er som vill vinkla hals micken rätt:

-Gör inte detta genom att lägga in skumgummi etc, etc; under micken. (Paddar ur AK-klang ur instrumentet.)
-Bättre att tjacka -eller modifiera till en passande, ny mick ram till hals micken istället. (Med självhäftande slippapper över gitarrens välvda topp -är både snyggt; samt ger mickramen de perfekta förutsättningarna.
-Det går även att addera in passande träbitar/distanser i mickhålets fjäder kammare; så att höjdjusteringsskruvarna bottnar mot dessa. Sedan bara vinklamicken som man vill ha dem, knacka ett märke i träet genom höjdjusteringsskruven och borra där märket är. Gör man dessa distanser i ej allt för hårt trämaterial + endast så höga att höjdjusteringsskruvarna lyfter typ en millimeter i monterat läge: Behöver man inte ens borra. En lätt hammar knackning på skruvmejselns skalle räcker gott och väl.

Att tillverka distanser är snabbare -än att slipa till en passande botten yta i en mickram.


/ Jonken


06 Dec 2023, 16:57
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
Jag gjorde det enkelt för mig när jag bytte mickar i min 335:a.
Jag klippte av mickkablarna, och skarvade på de nya mickarna på befintligt kablage. Tänkte att jag får fixa till det "på riktigt" den dagen någon av volympotarna ger sig.

_________________
http://www.pigsinspace.se


06 Dec 2023, 17:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
Hur går det med elen i 335:orna?

-Vi ser gärna några status rapporter utan svordomar här... :lol:


/ Jonken


14 Dec 2023, 12:40
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Militärens 50 år gamla "björntråd" underlättar 335-proje
pudas wrote:
Enligt tunga namn på nätet så gick en batch 335or ut i början på sextiotalet med bakstycket fastklistrat med Björnklister från
Svenska Barnängens Tekniska Fabrik. Med tanken att det skulle vara lätt att pilla bort baksidan vid elektronikarbete på gitarren.
Projektet fick läggas ner då man ertappade flera i personalen med att äta klistret i dom gröna burkarna.

Nja, utan att veta exakt så är väl kanske en teori att man monterar delar av elektroniken innan gitarren sätts ihop.
Alternativt har man kommit på något riktigt smart sätt att eftermontera, när man gör samma arbetsmoment massor av ggr varje
dag så brukar folk bli rätt påhittiga.

Jag tror inte man bryr sig så mycket om elektronikarbeten efter den lämnat fabriken, då hade man väl gjort en lucka bakpå.
Att fabrikspersonal i USA skulle ätit svenskt klister på arbetstid låter inte trovärdigt, men inte omöjligt

_________________



14 Dec 2023, 13:22
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.