View unanswered posts | View active topics It is currently 10 May 2024, 15:43



Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Les Paul Junior double cut 
Author Message

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Les Paul Junior double cut
Är det någon som vet varför Gibson aldrig tillverkar Juniors i double cut i deras vanliga produktion? Finns ju i Custom shop, men de kostar alldeles för mycket för vad jag vill betala.

Tycker generellt att Gibson har väldigt svårt att få till Juniors som blir bra reproduktioner av deras 50-talare. I den serien som finns nu är det bara en Single cut med en trist Tobacco burst istället för ”vanlig” sunburst.

Hade de tillverkat en double cut i cherry hade jag knipit en direkt! Men jag vet inte om de tillverkat sådana i modern tid. Lite märkligt!


28 Oct 2023, 12:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7649
Location: Malmö
Post Re: Les Paul Junior double cut
Håller med, de borde begripa att det finns en bra marknad för den modellen, men Gibson är ju rätt kända för märkliga felbeslut…
Vill själv mer en gärna ha en i TV finish men knappast betala 40000kr…


28 Oct 2023, 16:19
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul Junior double cut
Kan bara hålla med. Helt VANSINNIGT av Gibson -att i princip bara erbjuda tunnare spaghetti halsar på gitarrer med denna typ av halsinfästning. Dessa halsar svajar ju bara man tittar på dem. Detta gäller ju förövrigt många fler av Gibsons modeller. Det verkar helt enkelt inte gå in; att för många spekulanter inte är villiga att betala dyra pengar -för ostabilitet i en redan ostabil konstruktion.

- Så fort man vill ha en fetare halsprofil på en lite unikare Gibson gitarr; kostar detta multum -för att det blir custom. (Detta är SÅ DÅLIGT av Gibson...)


/ Jonken


28 Oct 2023, 17:23
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Les Paul Junior double cut
Jag hade nog tänkt att de skulle ”tänka om” nu när de bytt ledning osv. Men än så länge tycker jag inte det hänt så mycket roligt.

Nej, vem vill betala 40000 för en sådan enkel konstruktion?

Eastman gör en JÄTTEBRA Junior, men det är ju något med loggan och huvudet ändå. Går inte att komma ifrån det för min del iallafall!


28 Oct 2023, 20:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7649
Location: Malmö
Post Re: Les Paul Junior double cut
Håller med igen!
Det måste stå Gibson på huvudet och det måste vara rätt gul färg, och givetvis en hyfsat fet hals…
Hur j-vla svårt ska det vara?

Har en Harley Benton DC Junior med rätt specar etc och en utbytt P90, av bästa kaliber, men vill ju ha en Gibson….


28 Oct 2023, 20:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Les Paul Junior double cut
Det här med Gibson och feta halsar, kan det vara så att denna önskan om halsfettma är en lokal svensk företeelse, för att passa
svenskens händer stora som dasslock?.....!
Sen tycker nog jag att DC är en sämre gitarr, alla jag spelat på har varit halstunga.
Annars har väl Hamer några DC Junior modeller som är rättså trogna originalet, bortsett från stallet som är av tune o matic typ och ser helt j-a off på gitarrtypen!

_________________
pudas


28 Oct 2023, 21:49
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Les Paul Junior double cut
pudas wrote:
Det här med Gibson och feta halsar, kan det vara så att denna önskan om halsfettma är en lokal svensk företeelse, för att passa
svenskens händer stora som dasslock?.....!
Sen tycker nog jag att DC är en sämre gitarr, alla jag spelat på har varit halstunga.
Annars har väl Hamer några DC Junior modeller som är rättså trogna originalet, bortsett från stallet som är av tune o matic typ och ser helt j-a off på gitarrtypen!


Jag är nog lite okänslig för det där med neckdive. Gillar båda typer, men gillar nog utseendet bättre på DC än en single cut.

Fet hals på en Junior brukar ju innebära bra schwung i tonen! Gillar inte heller spagettihalsar som på en del SG:s. Känns alldeles för instabilt!


28 Oct 2023, 23:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2352
Location: Varberg
Post Re: Les Paul Junior double cut
pudas wrote:
Det här med Gibson och feta halsar, kan det vara så att denna önskan om halsfettma är en lokal svensk företeelse, för att passa
svenskens händer stora som dasslock?.....!
Sen tycker nog jag att DC är en sämre gitarr, alla jag spelat på har varit halstunga.
Annars har väl Hamer några DC Junior modeller som är rättså trogna originalet, bortsett från stallet som är av tune o matic typ och ser helt j-a off på gitarrtypen!


Håller inte med alls om att DC skulle vara en sämre eller halstung gitarr.
Jag har en Jr DC TV Model (2010?) med riktigt fet hals och den har perfekt balans. Tjock vid sadeln sedan blir den ännu tjockare ju närmre kroppen man kommer; fat taper om man så vill. Skönt häng och mycket lättspelad.
Enda invändningen är att Gibsons P90-mick saknar bett/klös/topp. Det har förvisso avhjälpts genom byte till en Lollar P90.


Attachments:
LP Jr DC TV.jpg
LP Jr DC TV.jpg [ 239 KiB | Viewed 2157 times ]

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"
29 Oct 2023, 00:18
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2563
Location:
Post Re: Les Paul Junior double cut
Är det en sån här som avses?
https://reverb.com/item/74984627-gibson ... orn-cherry


29 Oct 2023, 08:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7649
Location: Malmö
Post Re: Les Paul Junior double cut
zoork_1 wrote:

Absolut inte!
Den har ju rätt många vintagefel, ytterligare en dålig idé från Gibson.


29 Oct 2023, 08:36
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Les Paul Junior double cut
zoork_1 wrote:


Det där är den enda DC Junior jag vet Gibson har producerat senaste 20 åren. Men som Goran skriver så ser den inte alls ut som den ”ska” göra. De tjänade väl 50kr per gitarr genom att sätta elektroniken direkt i plektrumskyddet….


29 Oct 2023, 09:11
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Les Paul Junior double cut
Marshall wrote:
pudas wrote:
Det här med Gibson och feta halsar, kan det vara så att denna önskan om halsfettma är en lokal svensk företeelse, för att passa
svenskens händer stora som dasslock?.....!
Sen tycker nog jag att DC är en sämre gitarr, alla jag spelat på har varit halstunga.
Annars har väl Hamer några DC Junior modeller som är rättså trogna originalet, bortsett från stallet som är av tune o matic typ och ser helt j-a off på gitarrtypen!


Håller inte med alls om att DC skulle vara en sämre eller halstung gitarr.
Jag har en Jr DC TV Model (2010?) med riktigt fet hals och den har perfekt balans. Tjock vid sadeln sedan blir den ännu tjockare ju närmre kroppen man kommer; fat taper om man så vill. Skönt häng och mycket lättspelad.
Enda invändningen är att Gibsons P90-mick saknar bett/klös/topp. Det har förvisso avhjälpts genom byte till en Lollar P90.


Fantastiskt fin gitarr, det där!


29 Oct 2023, 09:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2563
Location:
Post Re: Les Paul Junior double cut
Där ser man, där ser man....
Om jag minns rätt är halsinfästningen riktigt svag på DC, men det kanske räddat en del brott vid skallen?


29 Oct 2023, 09:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Les Paul Junior double cut
Jonken wrote:
Dessa halsar svajar ju bara man tittar på dem. Detta gäller ju förövrigt många fler av Gibsons modeller. Det verkar helt enkelt inte gå in; att för många spekulanter inte är villiga att betala dyra pengar -för ostabilitet i en redan ostabil konstruktion.
/ Jonken


Eller så kan man ju likt Pete Townsend använda svajigheten till sin fördel! Hans 69-70 sound med SG kanske var hans bästa sound! Hela gitarren fungerade som en svajarm för att ge varje ackord subtila vibraton.

_________________
pudas


29 Oct 2023, 12:50
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Les Paul Junior double cut
Kollar man Reverb så kostar en 50-talare från 10000$ och uppåt. Hur många är beredda att lägga ut sådana summor?


29 Oct 2023, 14:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2352
Location: Varberg
Post Re: Les Paul Junior double cut
Kolla efter en Custom shop istället för en vintage 50’s, de är väsentligt billigare.
Halsinfästningen är rejält stabil och gitarren är lika svår att svaja halsen med som en LP Standard.

Annat kan det vara med SG som oftare har tunnare halsar (eller möjligen Special DC). Men även SG finns ju med riktigt grova halsar och stabil infästning.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


29 Oct 2023, 18:43
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14779
Location:
Post Re: Les Paul Junior double cut
snutstrut wrote:
Är det någon som vet varför Gibson aldrig tillverkar Juniors i double cut i deras vanliga produktion?!

Det är nog bara Gibson som vet, har du provat att maila dom?

En tanke är att de har redan runt 50 modeller i det vanliga sortimentet, många finns i 2-6 färger också.
Det blir många varianter att planera produktion för.

Kanske är det så att man tycker det räcker med en DC Special, och sen har en SC i CS sortimentet.

Halsarna har man ju sen många år haft 50's och 60's men även där går det inte att få välja det åp en specifik modell
(annat än undantagsvis som LP Standard)

Hamnar då som Du i ett önskemål om att ha en DC Junior så är det CS modellen som finns, dock med tunnare hals.
I det vanliga sortimentet finns ju 50's på flera av de vanliga SC Juniors.

Tanken att man skulle tillverka alla varianter av alla modeller i båda sortimenten känns som en logistisk mardröm.
Rent generellt så tror jag Juniors är ev mindre eftertraktade än den klassiska LP´n.

Sen går man ju iegom sortimentet varje år och reviderar, så det kanske kommer en gitarr Du väntar några år, det har ju
funnits den typen av gitarrer tidigare i flera år.

_________________



30 Oct 2023, 16:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2352
Location: Varberg
Post Re: Les Paul Junior double cut
Jag skulle inte säga att CS modellen har tunnare hals. Har spelat på en DC Jr som jag tror att du ägt och de halsarna är mycket snarlika.
Gibson kallar de nuvarande halsarna för ”50s Rounded Medium C” vilket är samma som på CS Standard ’57 modellen (guldtotten). Tycker iofs att halsen på DC Jr känns grövre än så men det kanske är för man kommer åt högre upp än på Standard, och däruppe är den grövre än en Standards hals hunnit bli innan den nått kroppen.
Det kan ju också vara så att ”50s Rounded Medium C” kan variera tjocklek över tid, Gibsonhalsar är väl inte kända för att vara konsistenta.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


30 Oct 2023, 20:54
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7649
Location: Malmö
Post Re: Les Paul Junior double cut
Eller så gör man det enkelt för sig och köper en Harley Benton DC Junior för strax över 2000kr, byter mick och stall.
Men jag vill gärna att det står Gibson på huvudet…. Och rätt färg….


30 Oct 2023, 21:46
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Les Paul Junior double cut
När det kommer till junior gitarrer så kör jag på en Gordon-Smith GS-1 med en BareKnuckle P-90 som ryter ifrån bra, men med volymen nerrullad låter nästan som en acke!!
Och en Gibson Melody Maker med en SD little 59 som låter precis så mycket Gibson man kan önska, med en hals att dö för!

Men jag skiter högaktningsfullt i vad gitarren heter, eller var den är byggd.

_________________
pudas


31 Oct 2023, 00:08
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4132
Location:
Post Re: Les Paul Junior double cut
pudas wrote:
När det kommer till junior gitarrer så kör jag på en Gordon-Smith GS-1 med en BareKnuckle P-90 som ryter ifrån bra, men med volymen nerrullad låter nästan som en acke!!
Och en Gibson Melody Maker med en SD little 59 som låter precis så mycket Gibson man kan önska, med en hals att dö för!

Men jag skiter högaktningsfullt i vad gitarren heter, eller var den är byggd.


Men ändå så räknar du upp märken och modeller här :mrgreen:

Märken är viktigt för alla som gillar märken och även för de som inte vill ha de stora märkena.


31 Oct 2023, 08:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3361
Location:
Post Re: Les Paul Junior double cut
Om inte det måste vara en Gibson och det är OK med en halsmick, så kan man titta efter en Hamer Special P90 från tidigt 90-tal. Vansinnig bra Les Paul Special (d v s Junior med halsmick) tillverkad i liten verkstad i Chicago innan de flyttade till en ännu mindre i Connecticut. De är lågt värderade i Sverige och som sagt vansinnigt bra. Rejäla 59-liknande halsar har de också. Det finns rena Juniors också som tillverkades senare, men jag har aldrig sett någon i Sverige..


31 Oct 2023, 09:43
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4132
Location:
Post Re: Les Paul Junior double cut
CarlM wrote:
Om inte det måste vara en Gibson och det är OK med en halsmick, så kan man titta efter en Hamer Special P90 från tidigt 90-tal. Vansinnig bra Les Paul Special (d v s Junior med halsmick) tillverkad i liten verkstad i Chicago innan de flyttade till en ännu mindre i Connecticut. De är lågt värderade i Sverige och som sagt vansinnigt bra. Rejäla 59-liknande halsar har de också. Det finns rena Juniors också som tillverkades senare, men jag har aldrig sett någon i Sverige..


Inte har man sett många Hamers under sina år som man scannat blocket dagligen.


31 Oct 2023, 10:38
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Les Paul Junior double cut
Mike Leaf wrote:
snutstrut wrote:
Är det någon som vet varför Gibson aldrig tillverkar Juniors i double cut i deras vanliga produktion?!

Det är nog bara Gibson som vet, har du provat att maila dom?

En tanke är att de har redan runt 50 modeller i det vanliga sortimentet, många finns i 2-6 färger också.
Det blir många varianter att planera produktion för.

Kanske är det så att man tycker det räcker med en DC Special, och sen har en SC i CS sortimentet.

Halsarna har man ju sen många år haft 50's och 60's men även där går det inte att få välja det åp en specifik modell
(annat än undantagsvis som LP Standard)

Hamnar då som Du i ett önskemål om att ha en DC Junior så är det CS modellen som finns, dock med tunnare hals.
I det vanliga sortimentet finns ju 50's på flera av de vanliga SC Juniors.

Tanken att man skulle tillverka alla varianter av alla modeller i båda sortimenten känns som en logistisk mardröm.
Rent generellt så tror jag Juniors är ev mindre eftertraktade än den klassiska LP´n.

Sen går man ju iegom sortimentet varje år och reviderar, så det kanske kommer en gitarr Du väntar några år, det har ju
funnits den typen av gitarrer tidigare i flera år.


Nej, såklart kan de inte ha alla modeller i produktion samtidigt. Tycker mest att det är konstigt att de aldrig haft det. (Inte vad jag kan minnas iallafall). Nej, det kanske blir att hålla utkik efter en begagnad Custom shop, även om det kanske är en longshot.

Förutom de alternativ som redan nämnts har Collings en väldigt fin Junior. Känns ”rätt” trots ”fel” huvud. Men den är å andra sidan lika dyr som en Gibson Custom shop! Då sitter redan en Lollar P-90 i från början också!

https://www.collingsguitars.com/electri ... /290-dc-s/


31 Oct 2023, 19:43
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Les Paul Junior double cut
rifle wrote:
pudas wrote:
När det kommer till junior gitarrer så kör jag på en Gordon-Smith GS-1 med en BareKnuckle P-90 som ryter ifrån bra, men med volymen nerrullad låter nästan som en acke!!
Och en Gibson Melody Maker med en SD little 59 som låter precis så mycket Gibson man kan önska, med en hals att dö för!

Men jag skiter högaktningsfullt i vad gitarren heter, eller var den är byggd.


Men ändå så räknar du upp märken och modeller här :mrgreen:

Märken är viktigt för alla som gillar märken och även för de som inte vill ha de stora märkena.


Jo ja, det blev väl lite av kluven tunga där, ungefär som livet själv, sällan svart och vitt utan jävla massa gråzon däremellan!

_________________
pudas


31 Oct 2023, 22:45
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14779
Location:
Post Re: Les Paul Junior double cut
pudas wrote:
Och en Gibson Melody Maker med en SD little 59 som låter precis så mycket Gibson man kan önska, med en hals att dö för!

Äntligen, en Gibson som låter som en Gibson. Eller menade Du något annat? :wink:

_________________



01 Nov 2023, 16:52
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Les Paul Junior double cut
En Les Paul Junior är en relativt enkel konstruktion. Jag skulle faktiskt överväga att gå till någon av våra lokala gitarrbyggare, förslagsvis någon som har inte har något "stort namn", och låta bygga en replika på en DC Junior. Skulle säga att det kommer att bli billigare än att köpa en Custom Shop Junior. Mellan 20 och 30k tror faktiskt att någon skulle kunna bygga en fin Junior replika för.


01 Nov 2023, 23:09
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul Junior double cut
Kanske bäst att klargöra lite mer:
DC, SG, Firebird -halsar har ett längre avstånd till hälen. Man kan säga att dessa instrument har en längre grepp rundning på halsarna. Denna konstruktion ger en betydligt större pilbåge effekt; där dragstången får jobba på ett BETYDLIGT jobbigare/svårare sätt. Denna extra o stabilitet gör att halsens position skiftar väldigt mycket mer -med strängdraget. Det räcker ofta; att bara hålla i halsen lite hårdare för att det perfekt stämda strängdraget skall svaja/skifta på instrumentet.

Det där upplevs som ett mindre problem för de som har en väldigt försiktig och förlåtande spelstil. Man rör/skiftar inte sin kroppsposition mycket när man spelar. För de som kör mer med hela kroppen; och attackerar instrumentet hårdare -ger denna längre halskonstruktion svajningar på halsen.

Dessa längre halskonstruktioner tenderar logiskt att vara stabilare när halsen har en tjockare profil. Dvs: Den har mer trämassa. Denna extra trämassa hjälper dragstången. Detta resulterar i en stabilare hals.

En tjockare/rundare hals profil ger ingen extra stabilitet för den vekare halsinfästningen. Den är exakt den samma som på gitarrer tunnare halsar.


/ Jonken


02 Nov 2023, 21:56
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul Junior double cut
Jag (och säkert många fler) -känner så igen dessa:

-Man ser en riktigt nice Gibba till salu. Man går in på specsen -och det står det där förbannde "slim taper" där...
-Många säljare specifierar inte hals profil i sina säljes annonser. Då får man göra detektiv arbetet själv. Vissa instrument kan vara svårare att bekräfta halsprofilen på. Lite tråkigt när man lagt ner tiden; och man står återigen där och stirrar på "slim taper".
-Gibson har släppt en ny modell som ser små trevlig ut. Ofta uppgivet efter att man surfat in på specsen; och det står "slim taper".

Till den grad att detta har blivit ett internskämt bland mina invigda musik-vänner:

-Såg du att Gibson släppte ny limited serie gura? Du vill inte veta specsen....
-Dom har fått in en beggad bla-bla på KJ53 (Karl Johansgatan 53, musikbörsen Göteborg). Var slöseri med tid -att dubbelkolla specsen...
-Såg på Troggly's Guitar Show (YT) -att den där modellen faktiskt hade en juste hals...
-Typ: Lika troligt; som att Gibson monterar en stabilare dragstång på EN sina spaghetti halsar...

Man kan få för sig en hel massa dumma saker från varför Gibson prioriterar som dom gör.

-För många i världen har väldigt små händer.
-Många prioriterar att shredda -istället för att vara optimalt stämd; som köper Gibson gitarrer.
-För många gitarr spekulanter i världen VET helt enkelt inte bättre...


/ Jonken


03 Nov 2023, 11:34
Profile

Joined: 19 Feb 2009, 23:18
Posts: 801
Location: Go:teborg
Post Re: Les Paul Junior double cut
Om man då skulle bli, som jag ibland blir, sugen på en Gibson SG Standard. Vilka år och versioner bör man spana efter, om man vill ha oslim och obred hals (noterar, i förbifarten, att frågan bara har lite med Les Paul Junior Double Cut att göra)?

_________________
Why do we play music? Too lazy to work, too nervous to steal.


03 Nov 2023, 12:00
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 39 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.