View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2024, 17:27



Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Hur mycket påverkas tonen av träet en gitarr är byggd av ? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Hur mycket påverkas tonen av träet en gitarr är byggd av
lpstd wrote:
Jag kanske skulle höra skillnad. Eller inte. Vet inte. Bryr mig faktiskt inte. Det är en icke-fråga för mig eftersom mina gitarrer låter tillräckligt bra i mina öron. Jag tycker det är mer förvånansvärt hur en del som inte hör skillnad blir kränkta och upprörda av att andra hör skillnad. Slutar aldrig att förvånas.


Ja, det där har jag svårt att förstå. Det konstiga är att det alltid är åt samma håll så att säga. Är det att de som inte hör skillnad blir störda av att de inte hör skillnad?

Själv är jag ganska petig med tonen, och det kommer i mina öron väldigt mycket från träet i gitarren.
Och nu kommer något som är lite trådkapning, men också kan ses som en vinkling av frågeställningen. För ett antal år sedan köpte jag en räsergitarr, en Ibanez Rg 505. Himla trevlig gitarr på alla sätt, utom ett ganska plonkigt ljud, som jag tror delvis kommer från basswoodkroppen. Min tanke med köpet var att jag ville ha en sådan för att komplettera de gitarr och ljudtyper jag redan hade.

Jag har dock inte särskilt mycket dist, vilket egentligen den gitarrtypen "ska" ha.

Den plonkliga tonen störde mig så pass mycket att jag började fundera på att byta kroppen till en i valnöt, mitt favoritträ. Gjorde en tråd här på forumet m.m. Sedan kom jag att tänka på att om jag bytte kropp och gjorde diverse annat så skulle gitarren till slut kanske börja närma sig ljudet i min favoritgitarr.
Om man drar den tanken vidare, hur ofta är det som man ett ljudideal och försöker få alla sina instrument/förstärkare att låta likadant?

Om man t.ex hittar en favoritmick och sedan sätter den i alla sina gitarrer så tenderar det kanske att bli lite tråkigt?

_________________
/Lennart


22 Dec 2023, 23:43
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Hur mycket påverkas tonen av träet en gitarr är byggd av
Vad som slår mig ofta när jag lyssnar/ser på gitarrister som jag gillar är att de ofta har det ljudet de trivs bäst med vare sig de lirar på typ Les Paul eller Strata.
En av dessa är Laurie Wisefield (Home, Wishbone Ash, Tina Turner); marginell skillnad när han byter gitarr. Han tar nog det han bäst trivs med för tillfället.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


28 Dec 2023, 16:37
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Hur mycket påverkas tonen av träet en gitarr är byggd av
Granis67 wrote:
Fråga Lund? Någon på den Teologiska Institutionen kanske… :wink:

Från Lund? Mitt efternamn 8)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


28 Dec 2023, 16:40
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.