View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 19:42



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Gammal (Mighty Mite) pickup utan gängor, hur fixa? 
Author Message

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1324
Location:
Post Gammal (Mighty Mite) pickup utan gängor, hur fixa?
Fick en Mighty Mite-pickup från 1970-talet där gängorna är obefintliga. Har haft den direktmonterad i en "skräpgitarr" som jag brukar meka med och den låter bra! Nu vill jag sätta den på plektrumskyddet till en Strata. Någon som har tips på en bra metod för att få det att funka?


27 Sep 2023, 13:04
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Gammal (Mighty Mite) pickup utan gängor, hur fixa?
niknor wrote:
Fick en Mighty Mite-pickup från 1970-talet där gängorna är obefintliga. Har haft den direktmonterad i en "skräpgitarr" som jag brukar meka med och den låter bra! Nu vill jag sätta den på plektrumskyddet till en Strata. Någon som har tips på en bra metod för att få det att funka?

Rengör skruvhålen ordentligt.
Löd på lite tenn på de kassa skruvhålen i bas plattan.
Tag en rund nagelfil och runda till hålen igen.
Sedan tar du en vanlig HB-monteringsskruv (tum/eller mm spelar ingen roll); och tvingar/skruvar in den genom det nya, tighta hålet med tryck. Tennet är mjukare än stålet i skruven; vilket ger dig nya, fräscha gängor.


/ Jonken :wink:


27 Sep 2023, 13:36
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1324
Location:
Post Re: Gammal (Mighty Mite) pickup utan gängor, hur fixa?
Tusen tack för tips, ska se om jag får till det!

Har du koll på "tåtarna" i dessa mickar förresten? Svart och braided till poten? Röd eller vit till switchen? Eller på något annat sätt?


Attachments:
DSC_1437_copy_2262x2262_copy_565x565.jpg
DSC_1437_copy_2262x2262_copy_565x565.jpg [ 75.22 KiB | Viewed 1313 times ]
27 Sep 2023, 14:42
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Gammal (Mighty Mite) pickup utan gängor, hur fixa?
Hej Niknor !
Jonken har rätt att lödtenn i ett bra sätt att ha möjlighet att fixa gängor som inte längre finns.
Men när han säger du ska använda en skruv för göra nya gängor : tum/eller mm spelar ingen roll.
Jo det spelar roll , man behöver ett gängsnit för att göra nya gängor , inte en skruv.
Osak är att tum och mm gängor har olika stigningar, den har 50 grader den andra har 60 grader, har glömmt vilken som är vilken , men spelar när det gäller göra nya gänger.
mit råd är att skaffa gängsnitt som stämmer med skruvar du tänker använda.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


29 Sep 2023, 15:21
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Gammal (Mighty Mite) pickup utan gängor, hur fixa?
Amp Healer II wrote:
Hej Niknor !
Jonken har rätt att lödtenn i ett bra sätt att ha möjlighet att fixa gängor som inte längre finns.
Men när han säger du ska använda en skruv för göra nya gängor : tum/eller mm spelar ingen roll.
Jo det spelar roll , man behöver ett gängsnitt för att göra nya gängor , inte en skruv.
Osak är att tum och mm gängor har olika stigningar, den har 50 grader den andra har 60 grader, har glömt vilken som är vilken , men spelar när det gäller göra nya gänger.
mit råd är att skaffa gängsnitt som stämmer med skruvar du tänker använda.

Vad jag menade; var ju mer: Om man skall löda nya gängor i en basplatta; kan man välja om man vill göra de nya gängorna för tum ELLER mm. (Fixers chose). Sen det här med gängsnitt: Detta är det riktiga verktyget -för att skapa nya gängor. Men som jag skrev: Lödtenn är mjukare än stål. Med en vanare hand funkar det hur bra som helst med att jänga genom tenn med monteringsskruven också. Med detta sagt: Kan man givetvis investera i en hel jängsats för detta lilla jobb -om man vill....


/ Jonken


30 Sep 2023, 11:39
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 76 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.