View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2024, 08:40



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Axelbandknopp Gibson Hummingbird 
Author Message

Joined: 21 Nov 2002, 17:42
Posts: 3184
Location: I hjärtat av Norrbotten
Post Axelbandknopp Gibson Hummingbird
Normal sett hade jag väl inte brytt mig så mycket utan borrat in en axelbandknopp på baksidan av halskacken (eller vad det nu heter) men nu är detta en Gibson Hummingbird och jag funderar på om man istället ska ha den på undersidan av haslklacken än på baksidan.

Har bara haft haft knoppen på baksidan och inte tänkt så mycket på detta men det verkar vanligt med knoppen på undersidan. Vad säger ni om detta? Fördelar, nackdelar osv.


17 Sep 2023, 16:40
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 2007
Location:
Post Re: Axelbandknopp Gibson Hummingbird
Oh, det där är en större grej än vad man tror. Jag brukar oftast ha min runt halsen, men på min Guild är det för tajt mellan strängar och stämskruvar, så det funkar inte. Tidigare ägare satte knoppen på undersidan av halsklacken. Det funkar faktiskt rätt dåligt. Gitarren och bandet liksom glider liksom ut från kroppen. Jag hade mycket hellre satt den på sidan av halsklacken. Men jag gissar att det beror lite på vilken gitarr man har. Storlek, vikt osv. Svårt att veta innan.


17 Sep 2023, 22:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2351
Location: Varberg
Post Re: Axelbandknopp Gibson Hummingbird
Jag har knoppen på undersidan (som vetter nedåt fötterna) på en Cort consert/parlour-liknande gitarr. Det fungerar ypperligt.
Om knoppen hade suttit på baksidan skulle den belastas när man lagt ifrån sig gitarren, vilket kanske kunde kännas nojjigt. Plus att remmen lättare lossnar här.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


17 Sep 2023, 22:05
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.