View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 06:19



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Elman Namazoglu, Azerbajdzjans egen gitarr-akrobat 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Elman Namazoglu, Azerbajdzjans egen gitarr-akrobat
Satt och slö-surfade på datorn, drabbad av tillfälligt överskott av fritid ! Nåväl då passar man ju på att leta efter lite ny musikalisk inspiration!
Vi gitarrister är ju ett släkte som helst håller oss i dom säkra zonerna och letar efter inspiration i Texas eller Nashville, eller London, men hur låter det om en gitarrist från Azerbajdzjan?
Kom till ett Y-T klipp med en snubbe vid namn Elman Namazoglu, hållande en fräck, svart gitarr som såg mycket udda ut, mängder av knappar och rattar! Det bara måste ju låta bra!
Jodå denna kille har ett för mig helt eget tonspråk med en bländande teknik och ett helt eget sound jag aldrig hört tidigare!
Glöm sustain, sexiga vibraton, dive-bombing som skapar svår yrsel och powerchords! Här är det bara en aldrig sinande ström av toner!

https://www.youtube.com/watch?v=jRRVpnnD9PQ

_________________
pudas


30 Aug 2023, 12:57
Profile
User avatar

Joined: 14 May 2008, 13:47
Posts: 601
Post Re: Elman Namazoglu, Azerbajdzjans egen gitarr-akrobat
Det där var ju bra, ju. Fattade inte riktigt hur hans svaj fungerar, det lät som att han använde det mycket, men jag kunde inte se någon svajarm. Världens minst entusiastiska publik dock :-)


30 Aug 2023, 19:28
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Elman Namazoglu, Azerbajdzjans egen gitarr-akrobat
iStofil wrote:
Det där var ju bra, ju. Fattade inte riktigt hur hans svaj fungerar, det lät som att han använde det mycket, men jag kunde inte se någon svajarm. Världens minst entusiastiska publik dock :-)


Kul och spännande att höra hur en gitarrist spelar som troligen aldrig hört Hendrix, Clapton, Stones eller annan västerländsk musik. Det ser ut som att han manipulerar svajet med handflatan direkt mot stumpen som armen skruvas fast i, lite som Jeff Beck gjorde ibland på sin strata, för lite mer subtila darrningar!
Om någon grubblar över vad det är för gitarr han spelar på så kom jag fram till att det är en "Jolana Special" från Tjeckien, troligtvis samma folk som idag byggde Bach och Epiphone!

_________________
pudas


31 Aug 2023, 12:57
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Elman Namazoglu, Azerbajdzjans egen gitarr-akrobat
Coolt. Plektrumtekniken påminner om den när man spelar oud, saz eller bouzouki.

En av mina största musikupplevelser var på en taverna högt upp i bergen på Kreta för 20 år sedan; till den rikliga förplägnaden av mat och vin upplevdes en trio i hörnet spelandes otroligt flyhänt och precist på något slags oudvarianter, 2 st. spelades med plektrum och ett med stråke - som en gamba i knäet. Mellanösterntonalitet och rasande tempo. Fint.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


31 Aug 2023, 14:18
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Elman Namazoglu, Azerbajdzjans egen gitarr-akrobat
Marshall wrote:
Coolt. Plektrumtekniken påminner om den när man spelar oud, saz eller bouzouki.

En av mina största musikupplevelser var på en taverna högt upp i bergen på Kreta för 20 år sedan; till den rikliga förplägnaden av mat och vin upplevdes en trio i hörnet spelandes otroligt flyhänt och precist på något slags oudvarianter, 2 st. spelades med plektrum och ett med stråke - som en gamba i knäet. Mellanösterntonalitet och rasande tempo. Fint.


Ja, speltekniken han har påminner lite om hur den Arabiska lutan spelas. Anslag nära stallet med en kalkon-penna, eller nån annan fjäder från en stor fågel!
Det Arabiska kulturarvet är påtagligt i Grekland, i synnerhet på öarna!

_________________
pudas


02 Sep 2023, 08:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 46 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.