View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2024, 11:12



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Hoyer 5060 Les Paul kopia 
Author Message

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Hoyer 5060 Les Paul kopia
Dessa verkade vanliga i Sverige på 70-talet.
Tror det var Jerker eller Danko som tog in dessa.

Hur var dessa tyska kopior på Les Paul Custom? Kroppen var charmigt mindre än Gibson.


11 Aug 2023, 09:50
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Hoyer 5060 Les Paul kopia
Jag kan inte påminna mig att dom var speciellt vanliga bland oss pop-snören, någon enstaka möjligen som hängde lite ensamt i musikaffären. Dock har man ju sett en och annan på auktioner, men alltid jazzburkar och vanliga jesus-knäppare.
I likhet med Höffner alltid ospelbara med sprickor på alla möjliga och omöjliga ställen och en stränghöjd som bara tillfredställer dom värsta finsmakarnas letandes after den perfekta tonen!
Men efter lite gågglande så är det bara att ge sig, "Denna vill jag ha" Den ultimata Art Deco gitarren!!

Image

_________________
pudas


11 Aug 2023, 17:47
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 936
Location:
Post Re: Hoyer 5060 Les Paul kopia
Vill minnas att jag tog en Hoyer reklamflyer (+ några andra) på Musikbörsen i Stockholm ca 76 eller 77 så misstänker att det var Jerker som tog in dem.

Kommer inte ihåg om det verkligen fanns någon i butiken dock. Jag hade iofs inte fattat om de var bra eller dåliga ändå. Allt med elektriskt med 6 strängar var häftigt på den tiden.


11 Aug 2023, 20:01
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Hoyer 5060 Les Paul kopia
pudas wrote:
Jag kan inte påminna mig att dom var speciellt vanliga bland oss pop-snören, någon enstaka möjligen som hängde lite ensamt i musikaffären. Dock har man ju sett en och annan på auktioner, men alltid jazzburkar och vanliga jesus-knäppare.
I likhet med Höffner alltid ospelbara med sprickor på alla möjliga och omöjliga ställen och en stränghöjd som bara tillfredställer dom värsta finsmakarnas letandes after den perfekta tonen!
Men efter lite gågglande så är det bara att ge sig, "Denna vill jag ha" Den ultimata Art Deco gitarren!!

Image


Väldigt märklig design på kroppen! Ska det vara orgelpipor som man ska bli påmind om???

_________________
/Lennart


13 Aug 2023, 22:43
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Re: Hoyer 5060 Les Paul kopia
Custom Sam wrote:
Väldigt märklig design på kroppen! Ska det vara orgelpipor som man ska bli påmind om???


Möjligen, eller kanske någon form av resonanspipor?

Men jag tycker också att formen påminner om sådana där lädervantar som man använder innom Amerikansk Brännboll !

_________________
pudas


14 Aug 2023, 13:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post Re: Hoyer 5060 Les Paul kopia
pudas wrote:

Möjligen, eller kanske någon form av resonanspipor?

Men jag tycker också att formen påminner om sådana där lädervantar som man använder innom Amerikansk Brännboll !



Hum, det kanske är hål där, de svarta markeringarna? Jag trodde att de var målade.

Undrar om det inte är den konstigaste designen någonsin av en elgitarr som jag sett?? Stjärnformer och konstiga linjer, men dessa "rör" eller vad det är? Är de ihåliga tro? 10 poäng av 10 i konstighets-VM från mig!

_________________
/Lennart


14 Aug 2023, 15:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.