View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2024, 07:52



Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Blocket 
Author Message

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 936
Location:
Post Re: Blocket
Jag misstänker att det finns ett maxtak för mängd bilder /datatrafikmängd eller något sånt per användare.. -
Ibland går det hur bra som helst att lägga upp dem men så plötsligt är allt för stort fast man gör exakt likadant som alltid. Spelar ingen roll hur mycket man komprimerar ner bilderna. Forummotorn vägrar att godkänna ens bildlänkar överlag.
Man kan tom lägga upp samma bildlänk som i ett tidigare inlägg men nu funkar det plötsligt inte.


07 Aug 2023, 08:50
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 421
Location:
Post Re: Blocket
Tror att det finns en övre gräns för den totala datamängden hos varje användares samtliga attachments, kanske typ 1 MB. Man tycks behöva ta bort gamla bilagor när man närmar sig den gränsen. Man bör alltså försöka minimera storleken på sina bilagor.


07 Aug 2023, 11:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 421
Location:
Post Re: Blocket
Man kan ta bort äldre bilagor i User Control Panel under Manage Attachments.


07 Aug 2023, 11:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 936
Location:
Post Re: Blocket
Mike Leaf wrote:
Vad är det med säljare på Blocket nuförtiden?
1 Sätter ut säljesannons på vara värd 5-10.000
2 Svarar sen ej på anrop.... (samma dag som annonses lades ut)

Hänt nu flera ggr i rad, ungefär samma typ av annons(ör)

- Nick som säljarnamn istället för riktigt namn (kan man kanske förstå)
- Inga kontaktuppgifter förutom Blockets meddelandetjänst
- Annons saknar grundläggande information, så man måste ställa följdfrågor
- Har ofta flera annonser öppna, eller fler objekt i samma annons.

Möjlig orsak?

- Varan såld
ja men då har alla sålt samma dag och annonserna är ej borttagna?

- På semester
Ja, men det finns ju appar mm nuförtiden, och man lägger väl inte ut i så fall och åker
på semester samma dag? Gör man det kan man väl ändå svara?

-Kanske jobbar och inte kan svara?
Ja, men få jobbar väl 72 timmar i sträck?

-Kanske inte har mobil eller dator?
Ja fast dom har ju ändå lyckats skapa en annons, torde vara <1% av befolkningen som är off-line

Jag har kanske för höga förväntningar på människor överlag?
2023 förväntar jag mig ett svar inom typ 4 timmar, i sämsta fall inom 24 timmar.

Detta har hänt i 4/5 av de senaste annonserna jag svarat på.

Den 5:e faktiskt fick ur sig ett 'kollar....' igår morse.

Vad beror detta på tro?

Observera att mina meddelanden är säklart väldigt trevliga och artigt formulerade och innehåller inga
skambud eller ens frågor om priset, det kommer senare i processen om man får kontakt 8)

Det är inte jätteattraktiva prylar heller.


Det har hänt mig 2 ggr nu att jag kommit överens med säljaren på blocket att jag köper varan och sedan när man frågar när det passar
att hämta och ber om kontaktuppgift som t ex telefnnummer för swish etc så blir det tyst. Helt plötsligt kommer sedan meddelande om att den är såld.

Verkar som säljare satt i system att driva flera säljprocesser samtidigt och köparen blir den som lyckas ta sig dit först eller swisha över pengar,.
Verkar inte spela roll om man hör av sig först av alla och bestämmer att man vill köpa.


07 Aug 2023, 22:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4132
Location:
Post Re: Blocket
För mig luktar det scam när de gör så. De vill bara ha pengar för skulder, knark eller dylikt.


08 Aug 2023, 11:00
Profile ICQ WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 697
Post Re: Blocket
Obi wrote:
Mike Leaf wrote:
Vad är det med säljare på Blocket nuförtiden?
1 Sätter ut säljesannons på vara värd 5-10.000
2 Svarar sen ej på anrop.... (samma dag som annonses lades ut)

Hänt nu flera ggr i rad, ungefär samma typ av annons(ör)

- Nick som säljarnamn istället för riktigt namn (kan man kanske förstå)
- Inga kontaktuppgifter förutom Blockets meddelandetjänst
- Annons saknar grundläggande information, så man måste ställa följdfrågor
- Har ofta flera annonser öppna, eller fler objekt i samma annons.

Möjlig orsak?

- Varan såld
ja men då har alla sålt samma dag och annonserna är ej borttagna?

- På semester
Ja, men det finns ju appar mm nuförtiden, och man lägger väl inte ut i så fall och åker
på semester samma dag? Gör man det kan man väl ändå svara?

-Kanske jobbar och inte kan svara?
Ja, men få jobbar väl 72 timmar i sträck?

-Kanske inte har mobil eller dator?
Ja fast dom har ju ändå lyckats skapa en annons, torde vara <1% av befolkningen som är off-line

Jag har kanske för höga förväntningar på människor överlag?
2023 förväntar jag mig ett svar inom typ 4 timmar, i sämsta fall inom 24 timmar.

Detta har hänt i 4/5 av de senaste annonserna jag svarat på.

Den 5:e faktiskt fick ur sig ett 'kollar....' igår morse.

Vad beror detta på tro?

Observera att mina meddelanden är säklart väldigt trevliga och artigt formulerade och innehåller inga
skambud eller ens frågor om priset, det kommer senare i processen om man får kontakt 8)

Det är inte jätteattraktiva prylar heller.


Det har hänt mig 2 ggr nu att jag kommit överens med säljaren på blocket att jag köper varan och sedan när man frågar när det passar
att hämta och ber om kontaktuppgift som t ex telefnnummer för swish etc så blir det tyst. Helt plötsligt kommer sedan meddelande om att den är såld.

Verkar som säljare satt i system att driva flera säljprocesser samtidigt och köparen blir den som lyckas ta sig dit först eller swisha över pengar,.
Verkar inte spela roll om man hör av sig först av alla och bestämmer att man vill köpa.

Först till kvarn. Med tanke på att en del brukar höra av sig och påstå de är intresserade men sen blir det tyst och ingen affär(varit med om det förut). Så ja, jag skulle göra detsamma att den som först kommer, eller vill mötas upp, den säljer man till. Det är tuffa tider för många idag så klandrar inte dem.


08 Aug 2023, 15:53
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 697
Post Re: Blocket
rifle wrote:
För mig luktar det scam när de gör så. De vill bara ha pengar för skulder, knark eller dylikt.

Finns väl såna också. Men påstå alla som vill göra en snabb affär och försäkra sig att varan verkligen blir såld fortast möjligt är enkelspårigt tänkande. Till skillnad mot här där nästan alla verkar mest vara intresserade av virtuellt fönstershoppande. Inte mycket som blir sålt här. Inte ens bland bytes eller köpes verkar det hända mycket.


08 Aug 2023, 15:55
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Blocket
Tokerekloker wrote:
Först till kvarn. Med tanke på att en del brukar höra av sig och påstå de är intresserade men sen blir det tyst och ingen affär(varit med om det förut). Så ja, jag skulle göra detsamma att den som först kommer, eller vill mötas upp, den säljer man till. Det är tuffa tider för många idag så klandrar inte dem.

Nja, stämmer inte alltid.
Jag fick svar idag av en säljare som jag kontaktade 18/7 och skrev att jag ville köpa och hämta för varan fanns inom 30 minuter.
Annonsen lades ut 09:30 samma dag och jag svarade 11:15.

Han skrev 'Har vart på lite semester och inte kollat mailen', varan fanns kvar. Det var 6500:- det gällde.
Kanske liten släng av dekadens, sommar-slöhet och att man inte 'behöver sälja' alltid, alltså tvärtemot din teori om 'tuffa tider'
Troligen har han fler intressenter att kontakta i kronologisk ordning i mailkorgen.

_________________



08 Aug 2023, 21:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1642
Location: Halmstad
Post Re: Blocket
Det är inte bara säljare som ej svarar eller fullföljer ök.

Idag fick jag förfrågan om att hämta grejor som köparen hade fått ok på för ett par veckor sedan. Han bad om ursäkt och givetvis får han dem till samma pris då de finns kvar. Jag var lite irriterad de första dagarna då det var grejor som var framplockade, packade och ivägen hemma. Men bättre än den traderare som först lämnade högsta bud och sedan lovade att betala i ett par veckor.

Restider, och jag kollar heller inte Epost eller Blocket varje dag. De senaste veckorna har jag campat två racehelger i Europa och där hade jag ingen uppkoppling till min laptop. Använder inte s k smartphone. Då brukar jag be om ursäkt för sena svar oavsett ärende. Givetvis lägger jag inte in annonser på Blocket och Tradera om jag vet att resor är på gång.


08 Aug 2023, 23:49
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 697
Post Re: Blocket
Mike Leaf wrote:
Tokerekloker wrote:
Först till kvarn. Med tanke på att en del brukar höra av sig och påstå de är intresserade men sen blir det tyst och ingen affär(varit med om det förut). Så ja, jag skulle göra detsamma att den som först kommer, eller vill mötas upp, den säljer man till. Det är tuffa tider för många idag så klandrar inte dem.

Nja, stämmer inte alltid.
Jag fick svar idag av en säljare som jag kontaktade 18/7 och skrev att jag ville köpa och hämta för varan fanns inom 30 minuter.
Annonsen lades ut 09:30 samma dag och jag svarade 11:15.

Han skrev 'Har vart på lite semester och inte kollat mailen', varan fanns kvar. Det var 6500:- det gällde.
Kanske liten släng av dekadens, sommar-slöhet och att man inte 'behöver sälja' alltid, alltså tvärtemot din teori om 'tuffa tider'
Troligen har han fler intressenter att kontakta i kronologisk ordning i mailkorgen.

Var någonstans sa jag att det gällde samma för alla? Läs igen.


09 Aug 2023, 18:19
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.