View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:18



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Ombestycka högtalare. 
Author Message

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 769
Location: Gävle
Post Ombestycka högtalare.
Har en tom fyrtolva som jag tänkte göra om till en tvåtolva, eller kanske en 2X15.
Spelar det någon roll var jag placerar de två högtalarna?
Funderar på om jag ska använda de två övre hålen för att få upp ljudet från golvet. Eller ska man sätta dem diagonalt istället, eller spelar det inte så stor roll?
Lådan är 90cm bred, 70cm hög och 30cm djup.


28 May 2023, 19:08
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Ombestycka högtalare.
Personligen har jag inte ork att hålla på och exprimentera längre, trotts ett berg av lådor och element och annan "bröte"!
Men jag har blivit imponerad av dom Y-T klipp Johan Segerborn gjort med 15-tummare, där framför allt en Marshall 4x15 lät grymt!

Hur du placerar elementen lär påverka soundet till viss del. Nära golvet så får du en viss baskopling mot golvet samtidigt som dom spelar rakt in i dina fötter där du inte har några öron! (förmodar jag)!
Sen ska ju elementen trivas i lådan, med bara två element i lådan så blir det ju en stor volym för dom, kanske inte optimalt, men går ju köra "open back" om det blir ett problem kanske?

_________________
pudas


28 May 2023, 21:27
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Ombestycka högtalare.
Dodger wrote:
Har en tom fyrtolva som jag tänkte göra om till en tvåtolva, eller kanske en 2X15.
Spelar det någon roll var jag placerar de två högtalarna?
Funderar på om jag ska använda de två övre hålen för att få upp ljudet från golvet. Eller ska man sätta dem diagonalt istället, eller spelar det inte så stor roll?
Lådan är 90cm bred, 70cm hög och 30cm djup.

Jag hade testat diagonalt först. Borde bli mest likt originalet och jag gillar att ha lite koppling till golvet för basens skull. Men testa lite varianter det går ju snabbt att byta när du redan har fyra befintliga hål i baffeln (om du nu har originalbaffeln kvar i lådan?). 2X15 skulle jag vänta med och kanske testa först om jag inte blev nöjd med 12:orna. Sedan har du ju valet av 12" element också. Vilket har stor betydelse. Personligen är jag inte så förtjust i att blanda olika sorters element, men vissa gillar ju det.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


30 May 2023, 06:52
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Ombestycka högtalare.
Jag byggde om en 4x10 till diagonalmonterad 2x12. Det blev bra tycker jag.


31 May 2023, 07:23
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.