View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 04:19



Reply to topic  [ 94 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Gibson SG fenomen 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 210
Post Gibson SG fenomen
Har en SG med Vibrola som jag älskar men jag får leva med att tonen F på G strängen inte lever lika länge som resten av gitarrens toner.
Här om dagen var jag nere i tyskland och besökte en musikaffär som hade 8-10st Gibson SG hängandes i bitiken både med vibrola och utan men alla led av samma döda ton. :shock: Märkligt? Kunde skilja att det var ett E på vissa men ändå. Sen gick jag till Epiphones SG och de hade inte det problemet. Vad är det om??? Trodde att det var vibrolan som spökade på min men tydligen inte…
Förstår att det är nån slags resonanston i kroppen men varför inte på epi?
Sämre urval av trä i epi med bättre densitet eller mer massa? Är det sämre då?

Har ni det problemet med era SG?


Last edited by 4trax on 19 May 2023, 15:31, edited 1 time in total.



19 May 2023, 14:43
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Gibson SG fenomen
Ett fall för Jonken!


19 May 2023, 15:13
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Gibson SG fenomen
Har inte detta fenomen på min SG (70s tribute), snikmodellen som avviker mycket mot en riktig SG. Hals i lönn, greppbräda också i lönn, vanligt stall, inget svaj.
Rimligen borde modellens långa hals i kombination men den mjuka mahognyn vara orsak till din gitarrs problem.

_________________
pudas


20 May 2023, 00:07
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
Är det på 10:e band?

Jag har testat på min SG Custom med Vibrola nu och där märks ingen skillnad.

Har hört om 'döda' toner på SG här på Bojen, men aldrig någon annanstans.

Ej upplevt det själv heller och jag har haft runt 20 Gibson SG av många årgångar från 1961 och framåt
Dock kan det bero på att jag inte har lika kritiskt lyssnande som många andra.

Jag har mina halsar justerade spikrakt, alltså utan relief om det kan spela någon roll,
då det du upplever verkar vara i mitten av halsen.

Nyare Gibson har den snålt skurna översadeln också men det borde inte påverka.

_________________



20 May 2023, 06:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 210
Post Re: Gibson SG fenomen
Mike Leaf wrote:
Är det på 10:e band?

Precis!
Har såklart kollat runt och det finns en hel det skrivet om det men inget klockrent svar.


20 May 2023, 08:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
4trax wrote:
Mike Leaf wrote:
Är det på 10:e band?

Precis!
Har såklart kollat runt och det finns en hel det skrivet om det men inget klockrent svar.

Nä, kollade även med ChatGPT och han visste ej heller 8)

G-strängen är ju komplicerad rent teoretiskt på en gitarr, att tonen förändras i sig över greppbrädan är inget
konstigt i sig då stränglängden förändras, därav kan det finnas 'sweet spots' och motsvarande längs halsen.

Sen har väl detta ihop med att det är mahognyhalsar på Gibson (med vissa undantag) Epiphone har säkert ett annat träslag, de
jag ägt har varit gjorda av lönn.

Om man stör sig på detta så är det klart en sak att kolla på vid ev köp av SG (om man har möjlighet)

Här är svaret från AI-roboten:

why does the electric guitar Gibson SG have less sounding tones o the middle of the fretboard?

ChatGPT
The perception of different tones on the middle of the fretboard of an electric guitar, such as the Gibson SG, can be influenced by several factors. While the SG is known for its distinctive sound and versatility, it is possible that you may perceive certain tonal characteristics differently in that particular area of the fretboard. Here are a few factors that could contribute to this perception:

Pickup Placement: The placement of the pickups on an electric guitar greatly affects the tonal response. The SG typically has two humbucker pickups, and their placement can influence the balance and frequency response across the fretboard. Depending on the specific pickup design and positioning, you might experience variations in the tonal characteristics on different areas of the fretboard.

String Vibration and Length: When you play a note on the guitar, the string vibrates and creates different harmonics. The length of the vibrating string changes as you move up or down the fretboard, which can affect the tonal characteristics. Higher up the fretboard, the string length decreases, potentially altering the harmonics and resulting in perceived tonal differences.

Intonation: Intonation refers to the accuracy of the guitar's pitch across the entire fretboard. If the intonation is not set correctly, certain notes on the middle of the fretboard might sound slightly out of tune, leading to a perception of tonal discrepancies.

Player Technique: The way you play the guitar, including your finger placement, picking technique, and pressure applied to the strings, can also affect the tonal response. Different techniques and playing styles can emphasize or diminish certain frequencies, leading to variations in perceived tonal qualities.

It's important to note that individual perceptions of tonal characteristics can vary, and what you might perceive as less sounding tones on the middle of the fretboard could be a subjective observation. Experimenting with different pickup selections, adjusting your playing technique, or having the guitar properly set up by a professional can help optimize the tonal response across the fretboard.

_________________



20 May 2023, 08:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 210
Post Re: Gibson SG fenomen
Mike Leaf wrote:
[
Player Technique: .[/i]

Där har vi det!


Ok, det är inte så att det stör mig eller att gitarren är ospelbar. Märks knappt när man spelar men faktum kvarstår att den tonen är kortare i sustain och när jag såg alla dessa SG hänga i butiken så kom jag att tänka på det och testade hur dom reagerade.


20 May 2023, 09:51
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 210
Post Re: Gibson SG fenomen
När jag stöttar gitarrhuvudet mot bordet eller något massivt så hjälper det förlänga sustainen.


20 May 2023, 09:57
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
Kanske inte spot on men ändå...

Något liknande gäller för LP:er..... :?
T ex g-strängen kring 5:e respektive 12:e bandet.
Sätter man skallen mot ett bord el dyl och tonen kommer tillbaka har man ett frekvensgivet utsläckningsfenomen.

Testar man många olika gitarrer kan man hitta ex. där "felet" sitter på ställen som är mindre störande.

I praktiken, när man spelar, har det kanske ingen större betydelse men för mig är det lite störande ändå.
Sen är det klart att det kan påverka vilket häng man kan få på en viss ton.


20 May 2023, 10:54
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Gibson SG fenomen
Om man förmodar att döda toner beror på halsens material, så borde problemet förvärras, eller förbättras vid justering av dragstången? Någon med erfarenhet av det ?

_________________
pudas


20 May 2023, 11:22
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gibson SG fenomen
pudas wrote:
Om man förmodar att döda toner beror på halsens material, så borde problemet förvärras, eller förbättras vid justering av dragstången? Någon med erfarenhet av det ?

Ur strikt klangmässig synpunkt; kilngar/tonar ett sträng instrument alltid bäst: Ju rakare halsjustering den har. Grundpunkten för att justera halsar på detta sätt; handlar om att justera brädan på diskant sidan så rak som möjligt. När man gjort detta på en Gibson gitarr (som tråden handlar om); kommer bas sidan av brädan fortfarande ha en up bow -böjning. Hur stor denna böjning på bas sidan blir; påverkas av många faktorer: -Halstjocklek, -strängtjocklek, -stränghöjd etc. Det finns både fördelar och nackdelar att justera sina halsar på detta sätt:

Fördel: Ger bästa möjliga klang ur instrumentet.
Nackdel: När halsdraget rör sig det minsta bakåt; får man choke outs mot banden på en gång.

Spelar man mest hemma; rör sig halsen egentligen endast två gånger per år: Under våren och hösten. Men spelar man en massa ute gig; alternativt turnerar utomlands: Medför klimat förändringarna i världen att halsen rör sig i princip hela tiden. Att justra T/R blir då lika vanligt som att byta strängar och stämma gitarren mellan giggen. Är man van och har koll: Brukar dessa saker inte innebära några större problem. Känner man att man har sämre koll på dessa saker: Är det bättre att offra lite av klangen; och köra 'safe': Lämna en liten up bow även på diskantsidan. Samma sak gäller på instrument med enkel verkande dragstänger som har svaj: Strängdrag dragstångs justering motverkar/påverkar varandra. Det är typ samma sak som med att justera till ett optimal flytande svaj: Man bör fin lira justeringarna tillsammans med stränghöjden för att få dem exakt rätt. Grundprincipen här är ju att klangen inte skall dö -när man tappar på strängdraget; antingen genom ned stämning -eller ett dyk på svaj spaken.

Nu till SG fenomenet:
Först vill jag börja med att gratulera trådskaparen för en VÄLDIGT INTRESSANT iakttagelse. Och jag skall göra mitt bästa -för att försöka bena ut detta fenomen. Mycket riktigt; så stämmer det; att många Gibson SG:s lider av ett resonansproblem.

Precis som redan konstaterats i tråden; är detta fenomen oftast hörbarast på G-strängen -genom mitten delen av brädan. Det är så många olika saker som bidrar till detta. Jag väljer dock att förklara de vanligaste av dessa.

1.) Gibson SG är en väldigt tunn instrument konstruktion. Detta innebär i princip att en SG har en annorlunda frekvenskurva i klang -jämfört med de andra instrumentmodellerna från samma tillverkare.

2.) De flesta Gibson SG gitarrerna har en tunnare hals profil; som företaget kallar 'slim taper'. Kombinationen av en tunn hals och en tunn kropp innebär naturligtvis en mindre stabil klangbild.

3.) Gibson är PROFFS på att VERKLIGEN FUCKA UP strängskårorna i sina översadlar. Företaget insisterar att skära spåren i vinklar; som inte följer strängens bana över brädan. Istället skär man strängspåren så att de pekar mot respektive stämskruv på huvet. Detta innebär att strängarnas viktiga brytvinkel hamnar på HELT FEL ställe på översadeln: Närmast brädan; istället för närmast huvet. Utöver detta kör man med avrundade, extremt korta stränganliggningsytor på sina översadlar. Detta skapar en sträng böjning på fel ställe i nöten; som ger klanginstabilitet -samt klangbortfall.

4.) De flesta Gibsonmodeller idag levereras standard idag med aluminium stall och stränghållare. Och detta är egentligen någonting bra; då detta både klangmässigt -samt viktmässigt är en uppgradering från de dassiga zink -grejerna man hade på förr. Aluminium ger klangmässigt en snabb, jämn, sprillig klangbild. Nackdelen är att den är ej så värst stark. Detta funkar kanon på Gibson andra plankor; men på SG blir detta en nackdel. På en SG upplever inte de flesta några viktproblem för rygg och axlar. Tvärtom faktiskt: Kroppen är nästan för lätt sett till halsen. Gitarrerna är ju kända för 'neck dive': Dvs obalansen i att halsen tenderar att tippa mot golvet. Kort: Aluminium stall och stränghållare blir egentligen helt fel i en Gibson SG. Ur ergonomiskt perspektiv; skulle nog de flesta istället välkomna lite mer vikt i kroppen -för att balansera en SG bättre.


Nästa VÄLDIGT INTRESSANTA bit i detta; som trådskaparen så korrekt noterade i sitt testande var ju att: Epiphones inte alls lider av detta fenomen lika mycket som Gibsons gör. För att hitta svaret på detta; måste vi titta på hur sträng vinklarna ut till stämskruvarna skiljer sig mellan en Gibson skalle och en Epiphone skalle. Jag tror inte ens man behöver plocka fram mätgrejerna; för att direkt konstatera följande: Avståndet mellan stämskruvarna för D och G-strängarna är närmare varandra på Epiphone -jämfört med Gibson. Detta innebär mindre brytvinkel i översadeln för strängarna. Notera: Även på Epiphone är strängvinklarna på nöten 'hej-å-hå' skurna. Det är med andra ord små marginaler mellan himmel och helvete här.

Det är ingen liten grej att fixa till en juste klang i en SG -utan hjälp av en kompetent instrument tekniker. Det är inte billigt heller -om man vill ha en SG ton och funktion -som smular exempelvis Reissue LP:s. Här är en lista på vad som krävs:

-Ny översadel i ben med korrekta strängbanor -som skall formas enligt orginal översadeln. (I många fall även färgas för att matcha ex gammal gulnad kantlist.)
-Nytt stall med mer klangmässig styrka i: Exempelvis mässing eller stål. (Strängspåren i stallklackarna måste filas till för korrekt strängtjocklek som används på gitarren.)
-Orginal stränghållaren i aluminium funkar. Dock gärna att man byter ut stallstolparna mot exempelvis Faber eller Hosco FIXER. Vill man dock ha ännu mer styrka i soundet; är en stränghållare av mässing från ex ABM att föredra.
-För att försäkra sig över att få samma strängtryck över översadeln som ex på en R-Pålle: Måste strängarna hamna närmare ytan på huvet. Dvs: Nya stämskruvar med lägre axelhöjder krävs. Kluson Supreme eller GOTOH 510 HAP är att föredra. Här vill de flesta passa på att samtidigt ta itu med hals dyket på sina SG's: Och konvertera om till deluxe knoppar -med tillhörande konverterings press bussningar. (Tänk här på att Kluson har 6.35 mm axeltjocklek; och GOTOH 510 HAP har 6 mm axeltjocklek.) Ytterdiametern på bussningen skall helst vara +10 mm.) För Er som är intresserade: Tomas på GMF kör just nu rea på konverterings bussningar för GOTOH 510 HAP: https://www.gmf.se/machine-heads/mekani ... ckel-6-024

Nästa 'fel' på en SG är mickarnas vinklar sett till instrumentets lutande strängbana över kroppen. Detta fel hittar man på samtliga Gibsons -där mickarna sitter fastskruvade i ett plektrumskydd: Exempelvis Flying V etc, etc. Mickarnas vinkel följer plekan -iställer för strängarna. Detta medför att bas spolen i mickarna hamnar närmare strängarna -än diskantspolen. Detta ger två effekter:

A.) Soundet ur mickarna är snarare grumligt -än tight.
B.) Mickarnas magnetfält dödar strängarnas naturliga klang i större utsträckning. (Ännu en bidragande del i fenomenet: 'G-strängarnas död' i en SG.)

Att åtgärda detta på ett V eller en SG: Är ett snickeri arbete. Genom smida till passande träbitar i de mick kaviteternas lägre skruv kammare; försäkrar man att samtliga höjdjusteringsskruvarna för mickarna bottnar i dessa. Sedan monterar man provisoriskt mikarna utan fjädrar i plekan; och skruvar fast det i gitarren. Man spänner upp båda E-strängarna lätt. Sedan vinklar man mickarna korrekt mot strängarna. När man är nöjd; lägger man en mejsel mot höjdjusteringsskruvarna; och knackar till lätt. Bara nog för att stjälken på höjdjusteringsskruven skall göra ett märke i de extra träbitarna man pillat på mickkamrarna. När man knackat varje skruv demonterar man plekan och mickarna igen. Sedan borrar man (utan att borra igenom hela kroppen) -hålen vid märkena. När detta är gjort skruva ihop allt -och passar in mickskruvarna i hålen vid montering. Tjockleken på träbitarna man tillverkar och pillar ner i mick kamrarna; brukar vara ungefär 3 mm -för att skruven skall bottna; föt att man skall kunna justera ner halsmicken lågt -utan att benen i mickplattan tar emot träbitarna.


Än en gång: En väldigt intressant tråd!


/ Jonken 8)


23 May 2023, 13:10
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Gibson SG fenomen
Strålande Jonken!!!!


23 May 2023, 14:15
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Gibson SG fenomen
Bra tråd. 8)

_________________
Försvinn ur min åsikt


23 May 2023, 22:07
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2018, 09:58
Posts: 210
Post Re: Gibson SG fenomen
Herrej%vlar, det var ett redigt svar på mitt problem. :shock:
Bytt stall har jag redan testat men det var ju minst 10 steg till. :D
Sjukt spännande!
Ska ta tag i detta i sommar!
Tack Jonken!


23 May 2023, 22:12
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Gibson SG fenomen
Vad gäller Jonkens eminenta genomgång av åtgärder är det en grej jag är tacksam för ett förtydligande på:

" Utöver detta kör man med avrundade, extremt korta stränganliggningsytor på sina översadlar. Detta skapar en sträng böjning på fel ställe i nöten; som ger klanginstabilitet -samt klangbortfall."

Jag har i min värld att det är precis vid brädan som anliggningen ska ske, och sedan behöver det inte vara så mycket mer. Men av din kommentar förstår jag att du menar att det ska vara en längre yta som har anliggning, dvs en kontinuerlig "slope" ner från brädan? Eller hur ser du på det?

Tackar på förhand! :)

Jag har en SG från -76 som är kanon att spela på men lite kort i sustain m.m, och så blir det förstås med en lite ranglig konstruktion i mjukt trä. Den har dock inte några döda punkter kring 10:e bandet, så just det problemet lider den inte av. Lite "klubbig" hals faktiskt, som jag gillar och tror jag bidrar till att det inte är några döda punkter.

Den har ungefär ett sådant här stall som jag hittade efter en stunds sökande, https://www.wdmusic.com/kluson-usa-replacement-brass-or-steel-harmonica-tune-o-matic-bridge-with-brass-saddles-details.html fast det är inte mässingssadlar, troligen ngt stålaktigt/nickel. Jag tror inte att det går att byta ut sadlarna faktiskt.
Mikarna monterade i vanliga ramar, dvs OK. Jag tror att stränghållaren är av kromad mässing. Så på det stora hela är det nog inte så mycket att justera? Låsbara stolpar till stränghållaren kanske.
Däremot är översadeln filad solfjäder. Kanske fixa det bara för att...

_________________
/Lennart


24 May 2023, 11:43
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gibson SG fenomen
Custom Sam wrote:
Vad gäller Jonkens eminenta genomgång av åtgärder är det en grej jag är tacksam för ett förtydligande på:

" Utöver detta kör man med avrundade, extremt korta stränganliggningsytor på sina översadlar. Detta skapar en sträng böjning på fel ställe i nöten; som ger klanginstabilitet -samt klangbortfall."

Jag har i min värld att det är precis vid brädan som anliggningen ska ske, och sedan behöver det inte vara så mycket mer. Men av din kommentar förstår jag att du menar att det ska vara en längre yta som har anliggning, dvs en kontinuerlig "slope" ner från brädan? Eller hur ser du på det?

Tackar på förhand! :)

Jag har en SG från -76 som är kanon att spela på men lite kort i sustain m.m, och så blir det förstås med en lite ranglig konstruktion i mjukt trä. Den har dock inte några döda punkter kring 10:e bandet, så just det problemet lider den inte av. Lite "klubbig" hals faktiskt, som jag gillar och tror jag bidrar till att det inte är några döda punkter.

Den har ungefär ett sådant här stall som jag hittade efter en stunds sökande, https://www.wdmusic.com/kluson-usa-replacement-brass-or-steel-harmonica-tune-o-matic-bridge-with-brass-saddles-details.html fast det är inte mässingssadlar, troligen ngt stålaktigt/nickel. Jag tror inte att det går att byta ut sadlarna faktiskt.
Mikarna monterade i vanliga ramar, dvs OK. Jag tror att stränghållaren är av kromad mässing. Så på det stora hela är det nog inte så mycket att justera? Låsbara stolpar till stränghållaren kanske.
Däremot är översadeln filad solfjäder. Kanske fixa det bara för att...

Inga problem. Ber om ursäkt ifall jag var lite oklar.

Gällande översadeln:
Här måste vi skilja mellan de olika sträng böjningarna på översadeln:

-Böjning i sidled på översadeln.
-Böjning/strängtryck mot skåran i översadeln.

Precis som du helt korrekt nämner: Så vill man ha det bästa möjliga strängtrycket i nöten så nära brädan som möjligt. Det är just detta som ger mycket av stunsen i klangen. Dock böjning i sidled > i riktning mot stämskruvarna; vill man ha på andra sidan översadeln (vid huvet). Vad man absolut inte vill ha är just det Gibson kör med: Båda böjningarna på samma ställe. Och definitivt inte vid brädan. När det gäller längd på sträng anliggning i en översadel/nöt: Ger en längre/bättre stränganliggning bättre och stabilare klang och ton. (Skillnaden märks DIREKT i stäm apparaten.) Vad man också måste ta hänsyn till när det gäller en 'länge' stränganliggning i en nöt är:

- Försäkra sig över att över att strängen har mest och bäst tryck vid utgången mot brädan.
- Den bakre delen i strängskårorna skall helst vara avrundad; där strängtryckvinkeln matchar vinkeln mot stämskruvarna.

När jag gör dessa jobb åt kunder; stämmer jag upp, justerar T/R och anpassar sträng höjden i stallet till vad kunden vill ha. Sedan slipar jag först alla sträng skåror raka i rätt höjd. Detta med strängfilen lätt lutad mot huvet. När detta är gjort kör jag vinkel + rundningen (slope) på baksidan av nöten > mot huvet. Hur mycket stränghöjd man skall ha mot F-bandet är ett personligt val för den som äger instrumentet. (Lirar man exempelvis slide på guran; tenderar man att vilja ha lite extra höjd.) Dock 80 till 90 procent (de flesta) prioriterar oftast o sura ackord vid nöten. Och då är det mer slick som gäller. Grund principerna för detta är ungefär så här:

- Ju närmare F-bandet strängarna hamnar = Ju bättre klang + renare/exaktare ackord lir närmast nöten.

När halsdraget är korrekt T/R justerat tillsammans med stränghöjden vis stallet; går det att se/känna avstånden. Om man frettar exempelvis låga E-strängen på F-bandet -kan man se/känna avståndet mot nästa band stav på samma sträng (F#). Det är inte många hundradelar där emellan. Tar man då istället och trycker ner strängen på tredjebandet (G-bandstaven på E-strängarna) -och jämför avståndet mellan öppen sträng till F-bandstaven; kan man ganska fort konstatera att avståndet är väldigt mycket längre/högre. Allt handlar om: Hur nära vill man ha detta? Genom åren har jag märkt; att 'sweet spotten' för de flesta ligger ungefär kring en halv millimeter. Riktigt slickt -är ju att köra samma avstånd -som man har mellan F och F#. Detta rekommenderar jag dock inte -för att detta är lite för nära skräll. Har man en tunn hals räcker det i princip att köra en snabbare rock pose på ett scen golv; som ruckar det minsta i halsdraget; för att strängarna skall chocka ur.

När man köper ett nytt instrument; tar tillverkarna alltid lite marginal -för de som har ett extremt hårt anslag -eller vill lira slide på gitarren. Man tar även marginal för vilken strängtjocklek som ägaren vill ha på sin gura. Allt detta innebär att i 9 fall av 10 levereras gitarren ut till kund med o anpassade strängskåror i både översadel och skall -samt lite för hög stränghöjd mellan översadel (F)-örsta bandstav. Att anpassa dessa saker för de slutliga personliga preferenserna; landar helt naturligt på kundens bord. Det knäppa i det här är att: De flesta som köper instrument har sällan ens en aning om sånt här. Utan det är: 'What You have is what You get'.

Gällande harmonica stallet från Kluson -som du länkade:
Det är ett ovanligt stall att slänga på en Explorer gitarr. Dessa stall är mer vanliga på äldre SG:s. På Kluson hemsida kan du välja ifall du vill ha stallet i mässing; eller i stål. Du får mässingsadlar på båda alternativen. Här får du länken för detta:
https://www.kluson.com/kluson-usa-replacement-brass-or-steel-harmonica-tune-o-matic-bridge-with-brass-saddles-details.html

Dock till en Explorer är det mer vanligt med:
https://www.charlesguitars.co.uk/manufacturers/abm-guitar-parts/abm-2504s-stainless-steel-nashville-bridge-kit
https://abm-guitarpartsshop.com/ABM-GUITAR-PARTS/Tuneomatic-Stoptail/Nashville-Style/ABM-2504:::256_87_100_101.html
https://www.philadelphialuthiertools.com/bridge-and-tailpieces/nashville-bridges/pinnacle-machined-steel-nashville-tom-guitar-bridge-for-gibson-les-paul-sg/

Dessa om du vill ha stallet i riktig stål förståss.

Och: Ja. Riktiga låsbara stolpar av rätt typ till stränghållaren är väldigt bra:
https://gitarrdelar.se/hosco-fixer-stallstolpar-nickel-p-5772.html?cPath=57_404


-U R wellcome.



/ Jonken 8)


24 May 2023, 13:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Gibson SG fenomen
Tackar så mycket för klarläggandet Jonken!

Ja, detta med nötfilning kan vara lurigt, jag filade till en mässingsnöt och gjorde skåran ganska plan. Gitarren lät som en sitar, och stämde uruselt...

Kanske ska göra en beställning på lite delar då. Tänkte byta ut nämnda mässingsnöt mot en bennöt för att softa ljudet något, bra med fördjupade insikter då.

Tack som sagt!

_________________
/Lennart


24 May 2023, 21:49
Profile

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Re: Gibson SG fenomen
Vad är egentligen Gibsons tanke med felaktiga översadlar?
Rimligen måste det finnas någon bakomliggande orsak.

Min LP Standard från 2009, lider av problemet.
Den stämmer ur sig för ingenting och i övrigt är alla parametrar som de skall.


29 May 2023, 11:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
Kan hålla med om det mesta (om kanske inte alt) Jonken skriver men det förklarar fortfarande inte för mig:

1 varför är det just G-strängen på 10:e band som mutar tonen bara på Gibson.
2 Om man bygger om hela gitarren efter instruktion, är det garanterat att den skillnaden försvinner?

_________________



30 May 2023, 19:11
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
Nej döda toner försvinner inte om träet har samma resonans som tonen.
Och det kräver superhårt trä som kan stå emot eller en stadigare konstruktion ala Les Paul men där krävs även hårt trä eller så blir gitarren mörk.


Setupen är viktigt som Jonken antyder men en setup flyttar inte träets resonans.

Gibson SG är vida känd för att ha döda toner över allt.
Pgr gitarrens tunna flimsiga konstruktion som gjorde att Lester Polfus inte gillade dem.
Det är svårt att hitta en bra SG väldigt svårt.

De finns men det skall vara en stadig bit trä.


30 May 2023, 22:06
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gibson SG fenomen
Fingers on fire wrote:
Vad är egentligen Gibsons tanke med felaktiga översadlar?
Rimligen måste det finnas någon bakomliggande orsak.

Min LP Standard från 2009, lider av problemet.
Den stämmer ur sig för ingenting och i övrigt är alla parametrar som de skall.

Detta är just den intressanta frågan: -Gibsons tanke med detta? Denna konstruktion är ju totalt vansinnig. Och för att toppa argumenten som redan nämnts i tråden: Dessa felvinklade översadelspår medför ju att de spunna strängarna slipar på strängspåren; och flyttar strängspåren över brädan uppåt mot bas sidan i nöten. Det är många gånger rätt intressant; och syna väl använda/spelade Gibbor: Låga E, A, D -strängarnas positioner i nöten ligger BETYDLIGT NÄRMARE brädans övre kant -jämfört med höga E, B, G -strängarnas -mot brädans nedre kant. Detta innebär att alla de spunna strängarna hamnar off mot gitarrens centerlinje. Strängarna är ändå hyggligt intonerbara; men INTE ALLS lika exakt som är möjligt när strängarna ligger rätt mot gitarrens centerlinje.
Genom åren har dessa strängvinklar på nöten bara ökat. Det startade med lite vinkel -och ökade succesivt genom åren. Idag går det inte att öka vinklarna någe mer: Dessa skärs i linje mot stämskruvarna.

Om man tittar på Gibsons årsmodeller; finns det givetvis delade meningar över när dessa vinklar började vridas -ifrån att varit i princip korrekt raka. Man måste nog äga ett gäng gamla, dyra orginal gitarrer -för att vara med de riktiga vintage demonerna och snacka här. När det gäller LP; har jag inte sett en enda orginal gitarr med vinklade nut grooves från 1979. Där emot har hag sett det på 1980. Även om de flesta även där körde raka rör. Har kommit fram till att detta troligen beror på vem som råkade jobba på 'set up' i Gibson fabriken den aktuella stunden -alternativt butiks set up.

Om jag skulle prata lite 'ur hatten' och gissa: Då skulle jag tro följande orsaker:

-Gibson har genom åren fått feedback ifrån sina kunder och återförsäljare; att strängarna i instrumenten nyper/fastnar i sadelskårorna. Eftersom deras kunder sällan äger eller kan använda strängfilar; är nog vinklade spår i nöten i kombination med strängspår ej optimerade för strängtjocklek -ett alternativ som ger mindre gnäll feedback till Gibson. En design som lägger så mycket strängtryck som möjligt vid brädkanten -är enklast att lösa provisoriskt. (Iaf tills köpes garantin gått ut.)

-Gnäll från kunderna får ju även återförsäljare när kundernas instrument 'fular' i stämningen. Många av dessa besitter tyvärr varken kompetensen eller viljan att lägga ner mycket arbetstid på att helt lösa problemet.

-En set up från en butik vid köptillfälle; är ofta en helt annan set up -än den som är gjord av en riktig instrumenttekniker.


En annan sak som redan nämnts i tråden är ju:
Att investera i ett set strängfilar och fila själv ÄR INTE LÄTT. Timmarna som ger den viktiga erfarenheten -för att slipa korrekt; är i princip de samma som att ta ut ett avancerat stycke musik. Det är många gånger det blir fel under resan -innan det slutligen blir som det ska. Ju duktigare/säkrare man är = Ju effektivare och enklare fixar man det. Men för att nå till denna nivå; måste man lägga ner tiden för att repa.

Vill man ha 'svart på vitt' hur spåren egentligen är på sina instrument -alternativt vill börja bli en fena på översadlar:
Köp en sån här:https://gitarrdelar.se/string-spacing-ruler-p-3999.html
Denna linjal är bara att peta in mellan brädan och strängarna på en stämd gura.
Att vara grym på att använda detta verktyg tillsammans med strängfilar = En VÄLDIGT användbar och nyttig kunskap. (Eftertraktat!)


/ Jonken


01 Jun 2023, 11:38
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Gibson SG fenomen
Så vitt jag känner till så orsakas s.k dead spots på gitarrer och basar främst av att instrumentets/halsens egen resonanspunkt sammanträffar med vissa toner. Många basister känner till detta fenomen, och det är i regel samma toner t.ex på en Fender Jazz Bass som är "döda".

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


01 Jun 2023, 12:36
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
Jonken wrote:
Om jag skulle prata lite 'ur hatten' och gissa: Då skulle jag tro följande orsaker:

-Gibson har genom åren fått feedback ifrån sina kunder och återförsäljare; att strängarna i instrumenten nyper/fastnar i sadelskårorna. Eftersom deras kunder sällan äger eller kan använda strängfilar; är nog vinklade spår i nöten i kombination med strängspår ej optimerade för strängtjocklek -ett alternativ som ger mindre gnäll feedback till Gibson. En design som lägger så mycket strängtryck som möjligt vid brädkanten -är enklast att lösa provisoriskt. (Iaf tills köpes garantin gått ut.)



/ Jonken

Ja här är du ju inne på rätt spår..
När man tillverkar tusentals instrument så är varje del av processen inkl material utsatt för diverse beslut och
val hur man ska lösa uppgiften, där man inte ska utgå från att 'optimal ton' alltid väger tyngst.

Individuell setup är nödvändig om man som gitarrist vill få mest ut ur instrumentet.
Känslig för 'gnäll' och garantireklamationer är man definitivt, orsak? Det kostar pengar.

_________________



02 Jun 2023, 07:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gibson SG fenomen
Mike Leaf wrote:
Kan hålla med om det mesta (om kanske inte alt) Jonken skriver men det förklarar fortfarande inte för mig:

1 varför är det just G-strängen på 10:e band som mutar tonen bara på Gibson.
2 Om man bygger om hela gitarren efter instruktion, är det garanterat att den skillnaden försvinner?

Svaren på frågorna:

1.) Alla som håller på med strängar; känner till att just G-strängen är den överlägset jävligaste strängen att få en böjning på. Dess styvhet; gör det näst intill omöjligt att återställa strängen rak igen -utan att förstöra den. När en G-sträng konstant utsätts för en dubbelböjning i nöten; skapar detta problem. För att en SG skall funka 100% -kräver konstruktionstypen av gitarren i princip en ny custom tillverkad översadel med full strängkontakt genom hela översadeln.

2.) Det finns aldrig några garantier för någonting -om man inte gör jobbet helhjärtat själv. Däremot: Är följande 110% säkert: Det blir garanterat inte sämre även om man höftar detta som amatör. Varför jag är så ovanligt 'vag' just här; beror på att kompetensen för den som tillverkar och monterar den nya översadeln i gitarren blir helt avgörande. Dvs: Marginalerna här är väldigt små.


Vidare:

-Att byta ut hårdvara > till bättre metall; ger definitivt en positiv effekt. Låt oss säga; att man med orginal grejerna har problem på 5 till 4 band. Att bara byta till exempelvis mässing; tenderar att minska detta till säg två 2 band. Här snackar vi torts allt om att man fortfarande kör med orginal översadeln. Med mässing brukar många gånger problemet kvarstå på band 10 och 11. På tionde bandet brukar tonen istället övergå till en överton på en SG. Med detta sagt; har bara ny hårdvara även löst problemet på SG's.

-Det är otroligt svårt att erbjuda en universallösning till detta SG-problem; då alla har så otroligt olika personliga preferenser på sina instrument: -Halstjocklek, -träkvalitet, -strängar, -set up, o kompenserade strängspår, osv osv.

-Gibson Graph Tech nötter; är i första hand konstruerade och designade för inte nypa sträng. Detta även i material val. De är inte designade för bästa möjliga klang och ton. Även detta i material val. Gibsons andra gitarrmodeller har en större massa som kompenserar för detta. Detta är tyvärr inte fallet med SG'n.

-Detta problem existerar ej på 70-tas SG-gitarrer; som har greppbräda ända till halsmicken. Där emot existerar detta problem även på 24-bandade SG-gitarrer -som även dessa har greppbräda ända till halsmicken. Av detta kan vi konstatera; att prolemet beror på två saker:

1.) Att en Standard SG har en för kort sträcka -där strängarna passerar över kroppen + en för lång sträcka; där strängarna går över halsen. (Detta givetvis i kombination med den minde trämassan i gitarren.)
2.) En Standard SG grundkonstruktion lider av att stränganas vibrations frekvenser; påverkas av gitarrens ökade 'pilbågseffekt' > hals draget mot strängdraget. Man skulle kunna säga att denna extra långa 'pull' i halsen skapar ger en mer 'flytande' pad-effekt. Som vissa frekvenser i den mindre trämassan -i konstruktionen inte fixar att hantera.

-Det finns olika sätt att stabilisera en otillräcklig klangbild på ett stränginstrument. Av dessa är det säkraste sättet att addera till mer strängkontakt/sträng anliggning i instrumentet.

Jag vet inte om du någon gång har testat en sån här: https://www.gibson.com/en-US/Electric-Guitar/USAH24673/Vintage-Cherry
Tony kör ju även som bekant med riktigt tunna strängar på sina SG's. Detta i sin tur minskar ju spänningen på gitarrens pilbågseffekt; vilket medför att han inte har dessa problem i sina SG's. Detta är en gitarr av samma konstruktions typ; men den lider inte av detta. Iofs: Denna gitarr har dessutom en RIKTIGT FET hals + ett wrap around stall istället. Detta gör att den även funkar med mer normala, tjockare strängtjocklekar.


/ Jonken


05 Jun 2023, 11:23
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Gibson SG fenomen
Det enda sättet att motverka "dead spots", om det inte är nåt fel på setupen, är egentligen att addera massa till instrument, t.ex i form av att man klämmer fast extra trä eller metall på huvudet (gitarrens huvud) :wink:

Att den döda punkten ligger just på g-sträng kring band 10-11 på SG beror så vitt jag begriper enbart på gitarrens konstruktion. På samma sätt som t.ex en Fender Precision har en död punkt på G-strängen band 5.

Problem med översadeln kan nog uteslutas i dessa fall, av uppenbara orsaker.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


05 Jun 2023, 12:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
Lynxtrap wrote:
Det enda sättet att motverka "dead spots", om det inte är nåt fel på setupen, är egentligen att addera massa till instrument, t.ex i form av att man klämmer fast extra trä eller metall på huvudet (gitarrens huvud) :wink:

Att den döda punkten ligger just på g-sträng kring band 10-11 på SG beror så vitt jag begriper enbart på gitarrens konstruktion. På samma sätt som t.ex en Fender Precision har en död punkt på G-strängen band 5.

Problem med översadeln kan nog uteslutas i dessa fall, av uppenbara orsaker.


För att klargöra problemet och vokabulären...

Är en 'dead spot' att du trycker ner strängen och det kommer ingen ton alls.
Eller är det att sustain upplevs som marginellt kortare...

Sen förekommer termen 'vargtoner' kan någon som använder det förklara vad som avses?

Detta är ju elgitarrer som kopplas in i en förstärkare så är det marginell skillnad spelar det ju
ingen eller mindre roll och det är bara de med utvecklade öron som kan uppfatta det som ett problem.
i motsats till ett akustiskt instrument.

Vad gäller SG så finns de med en mängd olika storlekar på hals, annorlunda halsinfästning med mer/mindre trä
annorlunda huvudform, halsvinkel, stall, placering av halsmick mm så det låter lite märkligt med samma fenomen på alla gitarrer.

_________________



05 Jun 2023, 12:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
Satt igår med min SG och klinkade oförstärkt och försökte lyssna efter denna försvunna ton.
Jag kan inte säga att jag lyckades med det. Men ska prova mera för nu är jag nyfiken :D


05 Jun 2023, 14:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
rifle wrote:
Satt igår med min SG och klinkade oförstärkt och försökte lyssna efter denna försvunna ton.
Jag kan inte säga att jag lyckades med det. Men ska prova mera för nu är jag nyfiken :D


Det är lite som andliga fenomen, man måste vara troende först för att uppleva dom 8)
Jag har också klinkat på mina, G-strängen levererar utan problem.

_________________



05 Jun 2023, 14:35
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Gibson SG fenomen
Lynxtrap wrote:
Det enda sättet att motverka "dead spots", om det inte är nåt fel på setupen, är egentligen att addera massa till instrument, t.ex i form av att man klämmer fast extra trä eller metall på huvudet (gitarrens huvud) :wink:

Att den döda punkten ligger just på g-sträng kring band 10-11 på SG beror så vitt jag begriper enbart på gitarrens konstruktion. På samma sätt som t.ex en Fender Precision har en död punkt på G-strängen band 5.

Problem med översadeln kan nog uteslutas i dessa fall, av uppenbara orsaker.
Jag är helt på din linje. På Les Paul:er är det som sagt ganska vanligt med problem på t ex G-strängen och band 5 respektive 12/14. Men fenomenet är det samma....


05 Jun 2023, 14:57
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Gibson SG fenomen
Mike Leaf wrote:
För att klargöra problemet och vokabulären...

Är en 'dead spot' att du trycker ner strängen och det kommer ingen ton alls.
Eller är det att sustain upplevs som marginellt kortare...

Sen förekommer termen 'vargtoner' kan någon som använder det förklara vad som avses?

Detta är ju elgitarrer som kopplas in i en förstärkare så är det marginell skillnad spelar det ju
ingen eller mindre roll och det är bara de med utvecklade öron som kan uppfatta det som ett problem.
i motsats till ett akustiskt instrument.

Vad gäller SG så finns de med en mängd olika storlekar på hals, annorlunda halsinfästning med mer/mindre trä
annorlunda huvudform, halsvinkel, stall, placering av halsmick mm så det låter lite märkligt med samma fenomen på alla gitarrer.


Definitionen gavs väl egentligen i trådstarten. Dvs svagare ton (märks kanske bäst inpluggat) och mindre sustain. Om detta uppträder på samma sträng och band på ett antal exemplar av samma gitarrmodell så verkar det ytterst sannolikt att det handlar om det resonansfenomen som brukar avses med "dead spots".

Det är ett ganska vedertaget begrepp, men som sagt kanske mest bland basister. Det är kanske mer ovanligt eller mindre märkbart på gitarrer. Själv har jag inte direkt noterat det på nån gitarr, däremot har jag en bas där problemet är uppenbart.

Att problemet inte förekommer konstant och på varje exemplar av samma modell beror väl just på det du säger, olika variationer i konstruktionen.

På en mässa för ett antal år sen bevittnade jag en föreläsning i ämnet med en finsk gubbe som tillverkade nåt som påminde om en klädnypa av trä som klämdes fast på huvudet på basar för att motverka fenomenet. Jag kommer inte ihåg alla detaljer längre, men här sammanfattas fenomenet rätt väl:
https://www.basschat.co.uk/topic/192342-dead-spots/

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


05 Jun 2023, 20:20
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 94 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.